Jump to content

Skyte med pumpehagle på skytebane?


Mazeking

Recommended Posts

Satser på å bestå jegerprøven denne uka slik at jeg endelig kan få sendt inn noen våpensøknader.

 

Lurer da litt på å sende inn søknad på ihvertfall 2 hagler. Hvordan arter det seg å få skutt med pumpehagle på skytebane? Er det «stuereint» nok, eller skal man kun skyte med «skeetdress» og O/U hagle? Jeg synes nå det kunne vært artig å få skutt med både konvensjonell hagle og pumpehagle og gjøre seg sine egne erfaringer.

 

Har skutt knapt 10 skudd med hagle tidligere. Er det mulig å starte med å skyte på stillestående mål så man lærer seg å sikte og få «satt» hagla skikkelig, eller skytes det utelukkende på lerduer?

 

Bambuspinner med tomme colaflasker tredd over  på 30 meters hold burde vel være et passende nybegynnermål?

Edited by Mazeking
Mer info
Link to comment
Share on other sites

Så lenge sikkerheten ivaretas så spiller det ingen rolle om det er o/u, kombi, s/s, pumpe eller halvautomatisk det skytes med. Hjelp får en som oftest og så lenge en selv ønsker.

 

Kødder en derimot med sikkerheten gir ihvertfall jeg påtale eller bortvisning uansett hvilket våpen og bekledning en har. 

Ha pumpa i bakreposisjon og pekende rett ned når det ikke er din tur og i bakreposisjon og pekende i sikker retning når en beveger seg. Så er mye gjort. Kan evt stappe inn ett kammerflagg eller ei tomhylse i utkasteråpningen for å gjøre det enda enklere å vise at våpenet er tomt.

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Retsub said:

Så lenge sikkerheten ivaretas så spiller det ingen rolle om det er o/u, kombi, s/s, pumpe eller halvautomatisk det skytes med. Hjelp får en som oftest og så lenge en selv ønsker.

 

Kødder en derimot med sikkerheten gir ihvertfall jeg påtale eller bortvisning uansett hvilket våpen og bekledning en har. 

Ha pumpa i bakreposisjon og pekende rett ned når det ikke er din tur og i bakreposisjon og pekende i sikker retning når en beveger seg. Så er mye gjort. Kan evt stappe inn ett kammerflagg eller ei tomhylse i utkasteråpningen for å gjøre det enda enklere å vise at våpenet er tomt.

Selvfølgelig skal sikkerheten ivaretars. Spørsmålet er om det blir for mye for en stakkars nybegynner å begynne rett på lerduer med korrekt oppkast av hagle og fotstilling der alt skal skje på 2 sekunder når lerduene fly, kontra å starte i det rolige med statiske blinker/mål så man skjønner hvordan avtrekk og sikting samt plassering av kolben gjøres korrekt.

 

Til sammenligning foregår jo liggende rifleskyting i veldig rolige former kontra lerdueskyting med hagle som for meg virker hektisk når jeg er fersking.

Edited by Mazeking
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Tren nå heller litt hjemme på montering og sving, så sparer du litt ammo. Det er masse gode videoer på YouTube som kan hjelpe deg. 

 

På leirduebanen starter du med hagla oppe de første turene, så slipper du å stresse med montering. 

 

Bortsett fra Blaser er det ingen hagler som har gode avtrekk, så her er det bare å klemme til når du er der. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at du ikke skal være bekymret for å dra på leirduebanen selv om man er uerfaren, og folk bryr seg ikke om hva slags utstyr man har.. Bare si fra at du er nybegynner, så skal du ikke se bort i fra at du også får noen tips... Og når du er der, så vil du se at de som er erfarne, de bommer en god del de også :-)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Krever litt erfaring å håndtere slike våpen på banen uten at det flyr ut ekstra duer, pass på og lukk hagla akkurat når sidemannen har skutt, og åpne våpenet med en gang ditt skudd har gått av eller så vil akustikkanlegget kaste ut en ekstra due hver gang du pumper :-)

 

Jeg personlig skyter helst ikke sammen med de som kommer med pumper og halvautoer på banen, blir som regel for mye forrstyrelser.

Edited by Sportskytter
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det blir til at jeg skriver våpensøknad i løpet av helgen så tenkte da det kunne være greit å legge inn for to hagler så kan jeg prøve litt forskjellig.

 

Det spesifiseres kun kaliber i søknaden og ikke om det er knekk, pumpe eller halvauto?

 

Vedtak på søknad om «Kaliber 12 Hagle» gir fritt valg hagle med alle lademekanismer?

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 10/1/2021 at 2:41 PM, Mazeking said:

Det blir til at jeg skriver våpensøknad i løpet av helgen så tenkte da det kunne være greit å legge inn for to hagler så kan jeg prøve litt forskjellig.

 

Det spesifiseres kun kaliber i søknaden og ikke om det er knekk, pumpe eller halvauto?

 

Vedtak på søknad om «Kaliber 12 Hagle» gir fritt valg hagle med alle lademekanismer?

Pumpehagle og halvauto skal vel oppgis med nøyaktig modell og pipelengde i søknaden..

Link to comment
Share on other sites

Ingen spesielle regler for pumpehagle. Jeg skrev hagle cal 12 på søknaden da jeg ikke ante hva jeg skulle ha. Skrev også i komentarfeltet at jeg ikke viste hvilken modell jeg skulle ha. 
Gikk rett igjennom. Det samme har alle andre søknader, hvor jeg heller ikke har opgitt hverken pipelengde, modellbetegnelse eller fabrikkmerke. 
De opplysningene får jo politiet når selger sender inn papirene for å registrere salget. 


 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Kennethj said:

Pumpehagle og halvauto skal vel oppgis med nøyaktig modell og pipelengde i søknaden..

Kun på halvauto du må opplyse merke modell, pipelengde og så mye info som mulig på søknaden. 

 

Søknad pumpe hagle fyller du slik.

Hagle. Kaliber 12. Pipelengde over 40 cm

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Rugerdud said:

Kun på halvauto du må opplyse merke modell, pipelengde og så mye info som mulig på søknaden. 

 

Søknad pumpe hagle fyller du slik.

Hagle. Kaliber 12. Pipelengde over 40 cm

Det stemmer ikke med hva det står bak på søknadsskjemaet ihvertfall.

Her kan vi fortsatt ikke søke elektronisk, alt foregår på papir enn så lenge..

Link to comment
Share on other sites

Hva som står bak på skjemaet, og hva som godtas er to forskjellige ting. Som sagt skrev jeg bare i mrknadsfeltet at jeg ikke hadde et bestemt våpen jeg skulle kjøpe. 
Og dermed kan man ikke oppgi hverken pipelengde, eller andre slike ddetaljer. Det vil unadett fremgå på selgers del av skjemaet. 
Husk bare å krysse av for at våpenet er lovlig til jak, og om deter halvauto eller ikke. 
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...