Jump to content

hvorfor er agder så treig


okris

Recommended Posts

Behandlingstiden i Agder er nå 32 uker!

Tenkte å gjennopta ungdommens jaktinteresse og leverte søknad på to jaktvåpen fra to private selgere sent i fjor høst. En hanehagle sideligger og en kombi til mer allsidig jakt. Helt almindelige jaktvåpen. Så for meg koselige jakkturer med min sønn. Mener å huske det var 15-20 ukers ventetid som i seg selv var problematisk lenge (fikk beskjed om at det var 20). Skulle kjøpe to våpen fra to private selgere som vegret seg for den lange behandlingstiden, men til slutt gikk med på en handel. Kontrakt ble inngått og depositum til den ene betalt.

Jegeravgift ble også betalt. Nå er vi godt inne i 2021. En ny jegeravgift har forfalt og blitt betalt. Jeg fikk ingenting igjen for fjorårets avgift. Vil politiet trekke av denne på søknadsgebyret? Tvilsomt.

Behandlingstiden har blitt økt flere ganger og jeg ringte Agder politidistrikt forrige uke. En meget hyggelig person fortalte at de ikke hadde behandlet søknader de siste ukene, da de ikke så det som viktig at jegere fikk våpen til jakten. De prioriterte andre ting. Jeg skjønner at denne ansatte ikke har noe som helst med ledelse og prioriteringer å gjøre og jeg takket for samtalen på en like hyggelig måte (det var en meget trivelig kar å prate med), men det er uholdbart at Agder politidistrikt skal ha så lang behandlingstid. De har sikkert mye å ta seg til, men det betyr ikke at de kan la være å gjøre lovpålagte oppgaver. Jeg ble lovt at de nå skulle ta fatt på behandlingen igjen, men de var kommet til søknader levert midten av oktober i fjor. Det betyr at de ligger 7 - syv måneder bak innleverte søknader. 

De har til nå vist at de behandler søknadene senere enn de kommer inn, slik at behandlinstiden bare vokser. I tillegg kommer vel snart ferieavvikling. Fortsetter det i samme tempo, vil behandlingstiden forlenges til 37 uker snart og deretter 41 etter ferien.

Heldigvis har selgerne vært mer enn tålmodige og gått med på å vente. Hadde de ikke gjordt det, ville søknadene vært sendt for gjeves og jeg måtte begynt på nytt, helt fra begynnelsen. Jeg ser ikke for meg at alle private selgere er like tålmodige. Det vil jo være mye raskere å selge til kjøpere fra andre distrikt enn Agder.

Vi som kjøpere bosatt i Agder er i ferd med å ende opp i en kategori som ikke få lov å kjøpe våpen fra private, da ingen lenger ønsker å selge til oss! Våpenbutikkene fortviler også.
 

Vi har nå hatt et år med et samfunn som har vært nærmest nedstengt. Folk har sittet hjemme, det har vært mindre trafikk i samfunnet. Allikevel får de ikke til å behandle disse søknadene.  Hvor vanskelig kan det være å låse kontordøren og bare få søknadene unna? 


Èn ukes behandlingstid burde vært normalt. Sett folk til å behandle de søknadene som har hopet seg opp og hold deretter tempoet slik at ny kø ikke bygger seg opp. Litt smidighet og innstatsvilje er det som skal til. Slik er det i det private arbeidslivet. Der må alle yte.


Hadde dette vært en privat bedrift, ville både ledelse og ansatte ha gått for lenge siden, men dette er staten.
 

Jeg har lite forståelse for hvordan Agder politidistrikt foretar sine prioriteringer, men hva kan vel lille jeg gjøre med det? Jeg håper og regner i det minste med at dette innlegget blir lest av mange.

Frustrert jeger uten børse - 
OK Thomassen

Link to comment
Share on other sites

Ja situasjonen i Agder er helt absurd og uakseptabel! Tidligere hørte jeg at det normalt var tre personer på kontoret. men nå var en var jobb, en vistnok langtidssykemeldt og en på permisjon? Ikke sikker på om det stemmer, men kunne være en forklaring selv om det selvsagt ikke er akseptabelt.

Dete er jo da politidistriktets ansvar for å skaffe nok vikarer.

 

Og inntil det skjer, burde kanskje andre våpenkontor avlaste situasjonen ved å overta noen søknader.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da fikk jeg beskjed om at min søknad på matchpistol cal .22 er innvilget.
I mitt tilfelle, behandlingstid på dagen 6 måneder her i Agder.

Så er det å begynne å pløye annonser og forhandlere etter passende våpen.
Jeg har stort sett skutt dynamisk de siste årene, og svært lite NSF-skyting, og da med revolver.
Mye har vel skjedd på pistolfronten, og markedet nå er vel tildels upløyd mark for min del.

Edited by seawolf
  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte personlig våpensøknaden på politistasjonen 22. mars. Ble offisielt registrert mottatt 29. mars fordi de lar våpensøknader ligge en ukes tid før registrering (fikk opplyst det da jeg purret på søknaden for ca 1 1/2 måneds tid siden). Øst Politidistrikt hadde da jeg leverte søknaden 10-12 ukers behandlingstid, men da jeg purret fikk jeg beskjed om at det hadde blitt endret til ca 20 uker. Ikke fått svar enda, så jeg frykter at behandlingstiden er blitt enda lengre. Kan ikke forstå annet enn at dette er oppgaver som så til de grader er blitt nedprioritert av de som er satt til oppgaven.

 

Oppdatering: Fikk beskjed om innvilget våpensøknad i dag (faktura for innbetaling av gebyr), så da går det endelig i orden. 

Edited by Vet66
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kommer i all hovedsak an på estimert søkerbølge kontra estimert kontortid avsatt.  Sammenslåing, sentralisering og ett elendig system er grunnen. Ringte Våpenkontoret som behandler søknader for innlandet - 10 år siden ble dette behandla på den lokale politistasjon, men du vet sånt er det ikke penger til/ interesse for lengre.. Våpenkontoret var hyggelige og han sa at han skulle ta en runde og se etter søknadene jeg hadde sendt 5 måneder siden... 3-4 timer senere ble jeg oppringt og for å sitere mannen "jeg fatter ikke hvordan vi kan være i 2021 og ikke ha et bedre system" våpensøknadene mine og en hel bunke var bare lagt til sides........ så min anbefaling er å ringe de! De hadde mottatt søknaden og stemplet datoen for mottagelse 13 juni- har altså ligget en bunke en eller anna plass i 3 månder før man blir så oppgitt at man ringer og maser.

 

Dog venter jeg fremdeles på en cz jeg søkte på i februar, men den fant han ikke.......

Link to comment
Share on other sites

De jobber så godt de kan innenfor de rammene de har på jobben sin! De er alltid hyggelige og hjelpsomme når jeg ringer, er min erfaring. De har fått pålegg om (fra POD) å rydde opp i våpen fra dødsbo, hvor det er mange gamle smelljern på "avveie". Dette er meget resurskrevende å rydde opp i. Bare å finne ut av hvem arvinger er og hvor det enkelte våpen kanskje befinner seg, ringe de, osv osv.. tar jo 100 år. (må være en temmelig utakknemmelig oppgave)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hirgon said:

De jobber så godt de kan innenfor de rammene de har på jobben sin! De er alltid hyggelige og hjelpsomme når jeg ringer, er min erfaring. De har fått pålegg om (fra POD) å rydde opp i våpen fra dødsbo, hvor det er mange gamle smelljern på "avveie". Dette er meget resurskrevende å rydde opp i. Bare å finne ut av hvem arvinger er og hvor det enkelte våpen kanskje befinner seg, ringe de, osv osv.. tar jo 100 år. (må være en temmelig utakknemmelig oppgave)

Mye mulig de er hyggelige, og det er nok ikke de som jobber med søknadene sin feil. Men forvaltningsloven sier at det skal ta maks 3 uker, så det er noen som ikke utfører jobben ihht. rammene som er satt til jobben.

Link to comment
Share on other sites

Ja, du kan jo klage til POD, som vil henvise deg videre til justisministeriet fordi det er de som gir resurser til flere stillinger. De igjen vil henvise deg til statsministeren og finansministeren som setter opp statsbudsjettet, så du får ringe Jonas og spør. Han er jo kjent for klare og kontante svar.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Dodraugen said:

Men forvaltningsloven sier at det skal ta maks 3 uker,

Det er ikke helt korrekt. Du bør ha fått midlertidig svar dersom det ikke lar seg gjøre å svare endelig innen 4 uker. I tilfellet med våpensøknader, så er jeg sterkt i tvil om vi, i praksis, er tjent med at de skal bruke tid på midlertidige svar. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Dodraugen said:

Men ikke når det skjer sammenhengende 10 år på rad.

Det er for så vidt et poeng det. Problemet er jo at dette er en "systemfeil", som det neppe finnes noen kvikkfiks på. Det hjelper i grunne lite å klage på det enkelte våpenkontor. Kanskje elektronisk søknad kan være et skritt på vegen til å fikse det😬

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...