Jump to content

8x57 med svart kule


tailgunner

Recommended Posts

B. Patr. (Beobachtungsgeschoss Patronen) (fig. 111) is an observation bullet containing a smoke producer and explosive, and is said to be used only in peacetime firing for checking ranges.

This ammunition is identified in earlier issues by its chromium-tipped bullet, and in later issues by a bullet painted black (except for the tip).

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, tailgunner said:

Der kom fakta ja.. de blir levert inn uansett

 

Du kan jo evt høre med en samler, disse er ikke så veldig vanlige. Og det er mange som samler på bunnstempler. Men vær litt forsiktig med prosjektilet, det er litt følsomt. Ikke mist disse i gulvet. 

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, psg-1 said:

 

Du kan jo evt høre med en samler, disse er ikke så veldig vanlige. Og det er mange som samler på bunnstempler. Men vær litt forsiktig med prosjektilet, det er litt følsomt. Ikke mist disse i gulvet. 

Joda, har snakket med det lokale politiet i dag så jeg har det på det tørre. Det ble levert til en samler som leverer inn det han ikke finner interessant. Jeg har selv plukket ut det jeg vil beholde. 

 

Ikke mist det sa jeg.. han mistet. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du dunker disse lett mot fingeren i nærheten av øret, kan du høre "klirring" fra ambolten i prosjektilet. Fasinerende oppbygging av disse prosjektilene, mye arbeid i disse. De ble jo tross alt produsert i stort antall sammen med en mengde andre ting tyskerne trengte mye av på den tiden. Disse aktiveres dersom du prøver å banke ut prosjektilet med kulehammer, finnes flere historier på nett om det. 

 

Bilde hentet fra internet:

x0sfInl.jpeg

Edited by psg-1
Link to comment
Share on other sites

Tja...holder du den i en lukka hånd og den da (helt usansynlig) går av , det nok takk og farvel til noen fingre....
Detter den i gulvet blir det nok bare øresus og splinter.

Fant en video om den hvor et par karer etster den mot en blokk "ballistic soap". Her er hullet den lager....

Capture.PNG.fa1757d6167cce29642d37fce3d76910.PNG

Her er videoen:


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er litt forskjellig en bør være forsiktig med å samle på:

For noen år siden destruerte jeg en brannstiftende patron som illustrert her. Jeg vil på ingen måte kritisere samlere som har litt ymse objekter, men jeg personlig velger bort 80 - 90 år gammelt grums som eldes og som inneholder ting som (eks. hvitt fosfor). Har man ikke spesielt løyve så er mye forbudt å ha. Eks. sporlys og panserbrytende er det litt støy om å ha rundt maks 10 patroner innenfor 8,2mm. Eksplosive og brannstiftende ammunisjon er forbudt. Det murres om sporlys hvor myndighetene forbyr disse p.g.a. at det kan stifte skogbrann, dette blir brukt som et tåpelig argument. At sigarettsneiper bål og primus kan gjøre det samme spiller ingen rolle, det handler om byråkratisk arroganse og vrangvilje og inkompetanse, selv ovenfor de som vil være registrerte og lovlydige og som ikke har til hensikt å forbruke  patronene. Samlere ønsker å dyrke historien og arkivere objekter for fremtiden, heldigvis lever kunnskapen videre gjennom samlere som stadig dokumenterer.  Jeg har en "romslig"  samlerbevilgning, det siste jeg vil ha er noe som ikke er stabilt og som kan lage et show der jeg har annet brennbart. 

 

Denne 7,92x57 brannstiftende patronen:

Kulen har en loddet lukking til kjernen som antennes ved kontakt med oksygen, loddingen kan løsne når kulen forlater pipen ved høy rotasjon, uansett blir saker aktivert ved anslag. Panserbrytende kjerne som trenger inn i harde overflater og antenner eks. bensin og annet. 

7,92x57 a.JPG

 

7,92x57 b.JPG

Patronen til venstre er en "vanlig" 7,92: P198= Metallwarenfabrik Treuenbritzen GmbH, Werk Röderhof, Belzig/Mark. Høyre patron brann: P120= Dynamit A.G. vormals Alfred Nobel & Co., Werk Hannover.

 

7,92 brann.jpg

Røde ringen viser loddingen.

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Den kjente tyske skarpskytteren fra østfronten, "Sepp" ala Josef Allerberger 1924 -2004 har nevnt om eksplosive kuler i sin bok.

Interessant å lese om de som har deltatt i krigshandlinger og hvordan de hadde det i sin tjeneste og hva de brukte, ikke minst hvordan de tenkte om ting. Jeg vil si at denne selvopplevde beskrivelsen er brutal lesing, egentlig sunt å reflektere over om hva toppolitikere misbruker unge mennesker til å gjøre. Jeg har også lest boka til den kjente Sovjetiske skarpskytteren Vasilly Zaytsev, men boka til "Sepp"/Josef var mer gripende i mitt hode. Anbefales begge bøker.

Albrecht Wacker.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, tailgunner said:

Den boka ga meg en uggen følelse..

Enig, boka var ærlig og ufiltrert (rett fra levra) beskrevet fra en ung mann som ble sendt ut i svineriet.  Krig er ikke romantisk, og mye av det vi samler på er produsert i verste mening. Nå er jeg ikke pasifist (over 30 år i kongens klær), men vi trenger en vekker fra de som har testet ut ting i virkeligheten og prøvd det ingen bør erfare..... , beklager.......😊 Som patronsamler koser jeg meg glugg i hjel, holder helst med en av hver patron.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Vaquero skrev (På 10.9.2021 den 20.55):

Enig, boka var ærlig og ufiltrert (rett fra levra) beskrevet fra en ung mann som ble sendt ut i svineriet.  Krig er ikke romantisk, og mye av det vi samler på er produsert i verste mening. Nå er jeg ikke pasifist (over 30 år i kongens klær), men vi trenger en vekker fra de som har testet ut ting i virkeligheten og prøvd det ingen bør erfare..... , beklager.......😊 Som patronsamler koser jeg meg glugg i hjel, holder helst med en av hver patron.

Godt skrevet Vaquero.

Jeg har lest litt om en finsk skarpskyttet, som ansees å være en av de beste skarpskytterene . Han overlevde da han ble såret, treff i ansiktet. Å ligge så nær fienden, gjærne i ingenmannsland gjør noe med sinnet til slike soldater. Skitne triks i slike exstremt situasjoner er nok en realitet. Jeg hadde i min samling B-Patroner av forskjellig fabrikat. Vil tro at slike patroner med liten sprengladning kan ha vært fristene for en skarpskytter.

Link to comment
Share on other sites

tailgunner skrev (På 10.9.2021 den 20.44):

Jeg husker at jeg oppfattet det som ekspanderende kuler men det sto rett nok eksploderende. Brukte virkelig skarpskyttere slik ammunisjon? 

Den boka ga meg en uggen følelse..

Mulig det var en B-patron som ble skrevet om. En patron med sort tupp på prosjektilet. Oppservasjons patron for å bedømme avstander.

Link to comment
Share on other sites

På tysk 7,9 fra krigen, angir sort spiss at det er sporlys. Det er fargen på annulus som viser om det er panser eller annen type prosjektil. B-patron er som du viser sort på nedre halvdel av prosjekttilet, evt sølvfarget spiss på de tidlige utgavene. Mener at de med 5mm lang sortfarge er nattsporlys, mens de med ca 10mm lang farge er dag-sporlys. 

 

Panser har vanligvis rød annulus, men det har vært litt endringer på fargekodene gjennom årene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei!

Det ser ut som din B-patron har en sort lakkring rundt hylsemunningen. Da blir den korrekte betegnelsen "B-patrone Tropen" Denne lakkringen gir vel en ekstra fuktighetssperre, og kan finnes igjen på flere av de Tyske 7,92x57mm typene. Eskene er da merket med "Trop."  eller  "auch fūr Tropen) Selve patronen har da en farge rundt hylsemunningen som er lik fargen rundt tennhetten. 

Her er noen etikett-varianter. (Eskene er tomme)

20221114_144043.jpg.aa7781d5ba7bce938dddd7e9eaddd587.jpg

-

Her er etpar av innmaten til (ikke B-patr.) Men S.m.K l'spur -sort tupp.  Sporlyssatsen ligger inni kobberhylsen, bak den herdede stål kjernen.

 

20200223_143649.jpg.02b67c78b825a05771c6f740a5f69f75.jpg

1037530470_S.m.klsptysk.jpg.3b2f2af49ec4c7f3c15640caa3d61286.jpg

 

Edited by Bunkeren
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...