Jump to content

Hvor langt løp bør man ha til kaliber 6,5 x55


Biltema

Recommended Posts

Jeg har 53 cm på min A-bolt i 6,5x55 og ville ikke hatt en millimeter kortere! Går veldig fint i kombinasjon med Freyr & Devik 196, en kort, liten og lett demper. På min Sauer 404 i .30-06 har jeg pipelengde 56 cm i kombinasjon med A-tec Optima 45. Går også fint til variert jakt, men noen rifle for smygjakt i tett krattskog er det ikke. Kan du leve med pipelengde 55 cm +/-, legg deg der.

(F&D 196 er forresten en veldig bra demper!).

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Kommer helt an på bruk, å drasse med seg 60cm pipe og demper i skogen er lite praktisk, men 40 cm kan være i grenseland for større storvilt.

Og så er det de som tror noe magisk skjer ved et visst punkt på linjalen; "50cm er ALT for kort, burde ha 55cm"

Forskjellen er marginal hvis man ikke sammenligner piper med 20cm forskjell eller skal prikkskyte på lange hold under kjente forhold.

 

For min egen del synes jeg 50-55cm er passe lengde på jaktvåpen, 40cm er behagelig å gå med, men da velger jeg ofte 308 for å ha litt mer margin. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har hatt og testet 6,5x55 piper fra 40-74 cm. Den korteste jeg har nå er 56 cm og noe kortere en det vil ikke jeg ha. Syne en mister mye av de bra egenskapene til 6,5x55 om en kapper pipene for kore. 

Edited by bardp
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Biltema said:

Rett og slett interessert i å høre hvor langt løp jeg bør ha p min 6,5 x 55 da jeg nå skal ha nytt løp og vurderer lydemper..

For meg koker det ned til bruksområdet/hva jeg skal jakte.

 

Småvilt på normale avstander foretrekker jeg kortest mulig pipe 40-45 cm. Da skyter jeg ammo med lav fart, kanskje helmantel og kanskje lette kuler. Men de trenger ikke komme noe fortere enn 800 m/s ut av pipa. God ballistikk er noe underordna.

 

På litt større vilt vil jeg ha mere fart på tyngere kuler, så da ville jeg gått for piper i området 55-60 cm, som er nokså rundt normallengder på jaktpiper i kaliberet. Det er merkbart bedre ballistikk på tyngere kuler med bra BC når de kommer ut i 800-850 m/s sammenlignet mot 750 m/s som antagelig blir absolutt maks i ei 40 cm pipe.

 

Til langhold, lengst mulig (70-80cm), best mulig BC, 7,5twist og mest mulig fart 850-900m/s😉.

 

Jeg kjører nesten alltid med lyddemper og her finnes det mye å velge mellom. For mengdeskyting vil jeg valgt stål. For jakt er noe lett med god demping kanskje heller tingen. Da blir det aluminium eller titan. Karbon ville jeg styrt unna. Så blir det et spørsmål om hvor stor trenger man? Ofte henger dempergraden sammen med volum, så da koker det ned til hva man ønsker for ørerene sine. 

 

En ting å tenke på er at ved bruk med en kort pipe vil demperen sannsynlig vis slites ut fortere enn ved en lang. For jaktbruk betyr det lite, siden det ikke er snakk om mange skuddene.

 

   

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...