Jump to content

Hvilken gjenger bør man ha på rifla? + tanker om a- tec H2


ung

Recommended Posts

Hei. 

Har noen rifler som jeg nå vil prøve med lyddemper for å redusere lydnivå og munningsflamme. Det jeg nå sitter å lurer litt på er hva er vanlig gjeng og har det stor betydning annet enn att det ser litt rart ut å ha 50 mm tykt løp og 12 mm gjenger? Har vanlige jaktvåpen og da mener jeg å huske dimensjonen er 17 eller 19 mm, vil det da være fornuftig å få den gjenget til 14-1 ? 

 

I tillegg til dette lurer jeg også fryktelig på om det er noe man må ta veldig hensyn til i forhold til kaliber. Att man ikke kan kjøpe en lyddemper til 22 lr og skyte 338 lm med er jo ren selvfølge, men om jeg kjøper denne https://skytterlinken.no/a-tec-h2-hertz-2 i kaliber 30 vil jeg da kunne bruke både 6,5 x 55 og 300 win mag med denne lyddemperen?. Grunnen til att jeg spør er vel fordi jeg har skjønt ikke alle lyddempere tåler magnum? og jeg blir litt usikker når de da skriver kaliber 30 (7,62) i frykt ofr att de da bare referere til 308 og ikke kulediameter? 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

M14x1 er stort sett ett kurrant valg i gjenger. Om løpet er 17mm ville jeg valgt det. Er løpet 19mm kan du og vurdere M15x1.

Det er demperens diameter som oppgis og det henviser ikke til at 308 win er maks. Om akkurat denne demperen kan brukes til 300 win mag vet jeg ikke, men tipper det. 

Den gamle A-Tec Hertz kunne brukes til magnum og A-Tec sier at H2 er en forbedret sterkere utgave. men sjekk med selger så vil de kunne svare deg. 

Link to comment
Share on other sites

A-Tec H2 med 14-1 gjenger er en meget bra og superkurant demper. Kan brukes på alt fra det kalibret den er stemplet og nedover. Har en i 338 som jeg bruker på både 8x57, 30-06 og 6,5x55. De fleste rifler som leveres ferdig gjenget har 14-1 gjenger så det er greit og holde seg til det. Går fint selv om løpet er 19mm.

Link to comment
Share on other sites

Poenget med å tilpasse gjengediameter til løpsdiameter, er for å unngå eventuelle spenninger mellom gjengestykke og pipe dersom du skyter dette veldig varmt. Vet ikke om det er mest av teoretisk betydning, men stor forskjell mellom gjenger og løpsdiameter øker potensielt faren for et slikt (teoretisk ?) problem. 

 

Derfor kjører stort sett folk rundt 3(?) mm mindre diameter på gjenger enn løp. Eksempelvis 15x1 på 18mm pipeprofil, 18x1 på 21 mm profil, 14x1 på 16-17 mm profil osv.

 

Selv har jeg dempere av Hausken og Svemko. En 5-6 års gammel Hausken std (ca 450 gram) + frontforlenger (ca. 300 gram) i cal. 30, en Svemko Magnum (320 gram) i cal. 30, og en Svemko 1,0 i 6,5mm (280 gram).

 

Min erfaring er at SVEMKO Magnum i cal. 30 demper like godt som en Hausken Std. med frontforlenger. Når det gjelder Svemko 1,0 på 6,5 x 55 på 54 cm pipe, smeller den som en udempet salong.

 

Kjøper du en SVEMKO i cal. 30 med Quick Mount adapter, kan du jo gjenge de ulike pipeprofilene du skal bruke demperen på med ulik gjengedimensjon etc, og bruke samme demperen på alle. Min Svemko brukes på piper gjenget 14x1, 15x1, 18x1 hvor alle har sin Quick Mount adapter som demperen monteres på.

 

Kan bruke en demper med større hull enn kaliberet på pipa, men vil vel dempe dårligere enn en som er ment for det aktuelle kaliberet.

 

Både Hausken og Svemko er bra greier, men for min del holder jeg meg til Svemko fremover da jeg er så veldig fornøyd med disse produktene. (Har ingen forbindelser til noen av de). 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar folkens!

Når det kommer til det du skriver her 

3 hours ago, OptiBond FL said:

Kjøper du en SVEMKO i cal. 30 med Quick Mount adapter, kan du jo gjenge de ulike pipeprofilene du skal bruke demperen på med ulik gjengedimensjon etc, og bruke samme demperen på alle. Min Svemko brukes på piper gjenget 14x1, 15x1, 18x1 hvor alle har sin Quick Mount adapter som demperen monteres på.

Vil det ikke være forskjellig dimensjon på quick mound adapterene om du bestiller de i ulike gengestørrelser? en 18x1 quick mount vil vel måtte ha en 18-1 lydemper også? 

Link to comment
Share on other sites

Funker sikkert ja - stilte spørsmålet til børsemaker for et knapt år siden, da jeg så enkelte produsenter av dempere hadde ulike anbefalinger til ulike pipedimensjoner. Sikkert(?) mest teoretisk betydning... Slik jeg oppfattet børsemaker - en liten "gjengeknott" fremst, med en stor brystning (pga stor diameter på pipa) kunne medføre unødvendig stor spenning på "gjengeknotten" med dertilhørende følger.... Mitt utgangspunkt var vel litt som i denne tråden - hvorfor ikke bruke M14x1 "til alt"...

Link to comment
Share on other sites

Det som vanligvis styrer valget er at det skal være igjen en tilstrekkelig brystning. En større diameter på gjengen gir større areal på gjengeflatene og en sterkere gjenge. Om ikke andre forhold som feks at en har demper fra før, eller vil bruke samme demper på flere våpen styrer valget, gir det ikke mening å fjerne mer gods enn nødvendig før gjengen dreies. Typisk vil det velges 5/8 eller 18 mm gjenge på grove piper og 14 eller 15 mm på jaktpiper. På de tynneste pipene må man kanskje ned i 1/2 eller 13 mm. 

Link to comment
Share on other sites

Sikkert helt riktig - jeg har ikke særlig kunnskap om dette, er ikke mekanisk ingeniør - annet enn det jeg fikk opplyst av børsemaker som en begrunnelse - bottom line er vel uansett at jo mer en tar av, desto svakere blir det - så må en ha nok brystning. Om det i tillegg har noe å si med forholdet "tynt" gjengestykke vs. stor brystning (spenningsforhold, større fare for skjev-vridning av gjengestykke når ting måtte bli blod-varmt etc.) vet ikke jeg mer om enn det som kom fra børsemakeren.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder muligheten for at gjengedelen på pipemunningen skal sprekke på grunn av arealet på brystningen. Er det heller andre faktorer som spiller inn. Det vanlige er manglende nødvendig radius mellom gjengedelen og brystningen, slik at en får skarp kant som kan føre til sprekker. Radiusen skal i tillegg være så glatt som mulig, også for også å hindre sprekker. Strekkfastheten på materialet i pipene samt innvendig i demperen vil også ha betydning for sprekkdannelser i tillegg til arealet på brystningen. Dersom en har lite nok areal på brystningen vil en kunne presse brystningen på løpet inn i demperen. Dersom strekkfastheten på demperens gjengeparti er vesentlig mindre en løpet sitt. Samt at arealet på brystningen er mindre en det samlede arealet på gjengelåsingen. Nå vil vel ikke varmeutvidelsen i prosent utgjøre så mye på den korte gjengedelen av pipa. Så jeg heller nok til at bruddanvisninger eller manglende radius mot brystningen er synderen. Jeg har Svemko og Hausken dempere, og har aldri hatt andre problem en at dempere med 1,5 mm gjengestigning løsner etter mye skyting. Samt at jeg må bruke hansker for å stramme løse gloheite dempere.

Link to comment
Share on other sites

On 8/13/2021 at 10:20 AM, OptiBond FL said:

Slik jeg oppfattet børsemaker - en liten "gjengeknott" fremst, med en stor brystning (pga stor diameter på pipa) kunne medføre unødvendig stor spenning på "gjengeknotten" med dertilhørende følger.... .

Om du er at den oppfatningen at alt skal strammet til det knaker i gjenger så kan det sikkert skje ting. Men det er ikke mye her i verden som skal strammes til så mye. Det meste kan sitte ganske "løst" uten å løsne ;) 

Link to comment
Share on other sites

On 8/11/2021 at 2:05 PM, ung said:

Grunnen til att jeg spør er vel fordi jeg har skjønt ikke alle lyddempere tåler magnum?

Når det gjelder dempere som ikke tåler magnum, er ett av problemene alt for korte løp som gjør at munningstrykkte blir for høyt. 

 

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

On 8/15/2021 at 6:20 AM, amatør said:

Når det gjelder dempere som ikke tåler magnum, er ett av problemene alt for korte løp som gjør at munningstrykkte blir for høyt. 

 

Lite kunnskap fra min side, men hva er hensikten med kort løp på magnumrifler? Vil man ikke få problemer med på forbrenne alt krutt, betydelig lavere utgangshastighet på tunge kuler og tillegg få mer rekyl?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har jo vært en trend noen år med å kappe løpene ned til idiotlengder som jo fører til lav fart og enormt munningstrykk. Hensikten med dette har jeg aldri forstått men mange gjør nå det. Og da er det klart at med en stor patron med mye krutt får demperen det tøft.

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, pererik said:

Det er bare vinklingen som er forskjellig. Noe tenker nok; jeg skal ha kort løp, hvordan kompenserer jeg for det = Større patron

Bare å kjøpe 338 lm og kappe løpet til 40 cm skjønner jeg 😅

 

15 minutes ago, bardp said:

Har jo vært en trend noen år med å kappe løpene ned til idiotlengder som jo fører til lav fart og enormt munningstrykk. Hensikten med dette har jeg aldri forstått men mange gjør nå det. Og da er det klart at med en stor patron med mye krutt får demperen det tøft.

Men vil det da si att om dempere som ikke er gradert for magnum vil håndtere magnum om løpslengder er normale?

 

Link to comment
Share on other sites

Magnum er jo ikke noe eksakt definisjon. En får jo alt fra 22 magnum og oppover. En del standardpatroner kan jo i enkelte tilfeller være kraftigere en såkalte magnumpatroner i samme kaliber. Men jo lengre løp en har jo mindre munningstrykk og flamme får en. Om du kjøper en anerkjent demper av bra kvalitet vil de garantert tåle det meste.

Link to comment
Share on other sites

 

38 minutes ago, bardp said:

Har jo vært en trend noen år med å kappe løpene ned til idiotlengder som jo fører til lav fart og enormt munningstrykk. 

 

Jeg er en sånn dust som blander meg inn i samtaler i butikker.

 

Stod i den lokale våpenbutikken og hørte på en bestilling av dempermontering, hvor innehaveren sa "skal jeg kappe pipa litt, så beholder du litt av balansen i rifla?" "Hvor langt da?" "Nei, jeg tenker vi tar av 5 cm. Da blir den 51 cm og da funker den bra uten demper på også."

 

Jeg sa ikke et pip.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg er en sånn dust som alltid kverulerer 😛

 

Var det noe feil i butikkinnehaverens forslag? Det er et faktum at du endrer balansen i rifla om du henger på en demper på 3-400 gram ytterst i ene enden. Å kappe noen centimeter for å korrigere balansen tilbake til fabrikkstandard er det vel ikke noe å si på... 

 

Man får ikke dårligere presisjon av kortere løp, og eldre piper har sikkert bare godt av å bli kronet opp på nytt.

Kun i de ytterst få tilfellene der man trenger å utnytte patronens kapasitet maksimalt bør nedkorting av piper frarådes. Eller når det er åpenbart tull - som å kappe pipa på 40cm og du har en demper som bygger 10cm inn på løpet og stokken stopper 9cm fra munningen. Eller man skal skyte fabrikk-ammo...

Har du ei jaktrifle i et kaliber som har "overskuddskapasitet" - eksempelvis en av de mange 338wm som ligger på finn.no til enhver tid, og du lader selv og kan tune ladningen til pipelengden, og det ikke konflikter med stokk, reimfeste osv, så er det vel bare å kappe i vei :-)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hver mann sin lengde - det ryker vel ca 4 m/s/cm en kapper i kaliber .308win og tilsvarende. Jeg mener lengden har litt å si på flere områder, og holder meg i området 51-55cm når det gjelder de 3 store. Siste .308win kappet jeg på 54 cm - for å funke greit med og uten demper - mest uten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...