Jump to content

Kaliber for baneskyting og hjortejakt til nybegynner


Mazeking

Recommended Posts

Skal etterhvert anskaffe min første jaktrifle. Etter å ha lest dette forumet opp og ned sitter jeg igjen med inntrykket om at 6.5 mm er det prosjektilet med jevnest kulebane. Som nevnt i andre poster av meg så vil jeg lære meg å skyte presist før jeg evt prøver meg på jakt og da blir det hjortejakt.

 

Er det hold i mine observasjoner og tanker rundt kaliber i forhold til mine fremtidige behov? Vil også kjøpe en salong for mengdetrening. Ligger en post på «salongen» om det.

Edited by Mazeking
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Jegerbombom said:

6.5x55 er presis og kraftig nok til jakt og ett fantastisk kaliber til trening og skyting med kanskje den rimeligste prisen på trenings amo. spesielt hvis du kommer deg innenfor ett skytterlag, da det er det kaliberet di bruker der.

Takk! Da får jeg gjør grundig research på hvilke(e) rifle(r) jeg bør vurdere. Tenker her at jeg rett og slett får sende inn søknad på flere våpen av dette kalibret og bare prøve seg fram. Det er umulig å finne den perfekte rifla kun ved å lese på et forum. De MÅ prøves.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Mazeking said:

Tenker her at jeg rett og slett får sende inn søknad på flere våpen av dette kalibret

Du trenger ikke sende inn flere søknader, det er kaliberet du søker på, ikke model.

Når du får innvilget på kaliber så kan du kjøpe 1stk. av hva du vil... Tikka... Browning... Mauser... Sauer... Cz... så lenge det er i kaliberet som er innvilget.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Jegerbombom said:

Du trenger ikke sende inn flere søknader, det er kaliberet du søker på, ikke model.

Når du får innvilget på kaliber så kan du kjøpe 1stk. av hva du vil... Tikka... Browning... Mauser... Sauer... Cz... så lenge det er i kaliberet som er innvilget.


Men man kan sende inn to stk 6.5 søknader og kjøpe to stk 6.5?

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Mazeking said:


Men man kan sende inn to stk 6.5 søknader og kjøpe to stk 6.5?

Det kan du men blir dyrt å kjøpe våpen du selger igjen. Er det brukt du handler og kjøper fra butikk får du ofte låne de og test skyte. Nytt er nytt og taper seg stort etter en tur på banen.

Link to comment
Share on other sites

Just now, Rugerdud said:

Det kan du men blir dyrt å kjøpe våpen du selger igjen. Er det brukt du handler og kjøper fra butikk får du ofte låne de og test skyte. Nytt er nytt og taper seg stort etter en tur på banen.

I utgangspunktet tenkte jeg å forsøke meg på brukt først. Regner med at man må gå noen runder med seg selv og få en god skytestilling og teknikk før man finner gobørsa

Link to comment
Share on other sites

Ut fra testen i Jakt som det refereres til ovenfor, Mauser M18, om du ser etter våpen innenfor budsjettklassen. Til baneskyting burde du idéelt sett hatt lengre pipe og tyngre våpen (M18 har 54 cm og veier 3,08 kg med syntetstokk). En lyddemper vil i noen grad kompensere for balanse og vekt, men du bør også ha i tankene at våpenet ikke bør være for tungt til bruk på jakt. Med en høvelig kikkert, montasje og demper bikker vekta fort 4 kg. (Min Browning A-bolt med 53 cm pipe, Swarovski 2-12x50 og den nest minste Freyr & Devik-demperen smyger akkurat over, men er helt grei til hjortejakt.) 

 

Edit: 6,5x55 er en flott patron å starte med til TS sitt formål. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

...så det klassiske spørsmålet - hvor er du i livet - eller rettere sagt: Hvor mye har du tenkt å legge ned i våpen og sikte? Hvilket annet utstyr "trenger" du...starter du helt fra scratch....og hvordan er budsjett/ økonomi i forhold til prioritering for denne hobbyen og økonomiske muligheter/ prioriteringer? Det du trenger (minimum) er ei rifle med kikkertsikte, håndkikkert, patroner og litt pusseutstyr, hørselvern. Alt utover det er ting som er kjekt å ha, men ikke noe en strengt tatt trenger å legge penger i. De fleste har en ryggsekk, ellers kan du låne av noen etc...

 

Når ovennevnte er skrevet - personlig og subjektivt ser jeg lite poeng i å kjøpe Mauser m12 eller Sako 85 til 28.000 når en får Mauser m18 til 10 lapper eller Tikka T3 light ss til under 14 lapper. Å betale 10.000 ekstra for ei rifle som er ceracoated er meningsløst, når børsemaker eventuelt kan gjøre samme jobben for en brøkdel av prisen. Jakter selv hjort og rådyr, og har etterhvert diverse rifler til ulike typer jakt (på samme måte som jeg har mange typer langrenns- og turski), men strengt tatt kunne jeg klart meg med ett våpen. 

 

Etter 25 år som jeger, hvor jeg startet som "fattig student" har jeg nå mange rifler og egentlig alt utstyr jeg kan tenke meg at jeg har behov for/ bruk for (og egentlig lyst på) - og jeg hadde ikke merket det på økonomien om jeg hadde svidd av 50.000 på enda ei rifle...men skulle jeg plukket ett kostnadseffektivt våpen/ våpenpakke for jakt på hjort/ rådyr hadde jeg gått for Tikka T3 (light SS) i 6,5x55 eventuelt .308win med en rimelig kvalitetssikkert. Totalpris ca. 17-18.000. Mauser m18 sikkert også bra, men litt skeptisk foreløpig til om en får deler til våpenet om ting skulle ryke. Liker ellers bedre SS enn blånerte våpen. Tikka T3 ss koster 40 % mer enn mauser m18 - og mauseren leveres også ferdig gjenget. Browning sikkert også helt bra - men disse appellerer rett og slett ikke til mine "følelser". Rimelig og lett leuopld kikkertsikte duger. (har selv hele "spekteret" av sikter ca. 10 stk, diverse Zeiss, Swarovski, Leupold) og har hatt andre tidligere). Går fint an å skyte hjort på bøen midt på natta med Leupold VX Freedom 3-9 x 40 også - men bruker noe annet nå. Det er viktigere at du får deg et våpen og kommer deg på jakt, enn at du ikke har råd til å starte fordi det er for kostbart. Ammo koster også penger - 6,5x55 og .308win er av de rimeligste.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Mazeking said:

I utgangspunktet tenkte jeg å forsøke meg på brukt først.

Det er mange gode tilbud på bruktfronten og her er ett eksempel på mye våpen for pengene.

Nå er jeg innhabil da jeg har samme børsa selv, men jeg liker mauser mekanismen og det følger med demper og litt skudd på dette kjøpet, så det eneste du trenger å kjøpe utenom er en kikkert med ringer da denne har baser integrert i kassen.

https://www.finn.no/217470515

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en fantastisk rifle brukt: Sauer 202 i 6,5 med Swarovski kikkert og ekstra pipe i 9,3 for 20.000. Pipa i 9,3 selger jeg. Kanskje for 4000. Med en Sauer 202 kan du ha en kort pipe til jakt og en lengre til baneskyting.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jegerbombom said:

 

Enig @Jeger bom bom. Her det er mye våpen for penga. Ikke blytung heller, selv om den ikke er fjærlett. Vekt vil jo hjelpe på skytinga.

 

Test: https://www.klikk.no/produkthjemmesider/jakt/cz-550-american-i-65x55-3066276

 

Synd at de ikke finnes i links for min del......Da hadde jeg ikke vært i tvil....

 

Edited by kongle
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for alle tips og kommentarer i tråden. Må noen runder til på skytebanen med lånevåpen før jeg får sendt inn egen søknad. Så med ventinga i Oslo så bikker det vel fort mot senhøsten før jeg får våpentillatelse og kan handle børse.

 

Blir nok både 22 og 6.5. Tenker 15 K ish pr våpen med dem demper og kikkert om det er mulig. Må jeg opp i pris så må jeg opp i pris…

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Sitka said:

Winchester m 70 featherweight i 6,5x55 hadde eg sett etter.

Lyngdal Jakt og fiske har en fin en med fint avtrekk, di tok innbytte på en ny rifle jeg kjøpte men vurderer å kjøpe den tilbake for savner den, pålitelig og samlet meget bra, gått få skudd. Løpet ble kappet av børsemaker og gjenget på 50cm J&F Arendal men vet ikke hvorfor di har skrevet 47cm på annonsen, veide ca 2,9-3kg :)

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=213134315

Edited by Hare4
Link to comment
Share on other sites

Du har kanskje fått mange gode svar her.

Jeg er nybegynner selv, har kjøpt meg en Mauser M18 i kal.6,5 full lengdeløp 54cm (Mauser mener at løpet er 56cm) ferdig gjenget til demper, er stor fornøyd med presisjonen den leverer. Den er ok i pris og da hadde jeg råd til å kjøpe en Zeiss kikkertsikte i tillegg.

Jeg vil anbefale deg å skjekke pakkene hos Bmwear.no veldig flink børsemaker og leverer et flott arbeid "er veldig pirkete kunde selv". 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Mazeking said:

Takk for alle tips og kommentarer i tråden. Må noen runder til på skytebanen med lånevåpen før jeg får sendt inn egen søknad. Så med ventinga i Oslo så bikker det vel fort mot senhøsten før jeg får våpentillatelse og kan handle børse.

 

Blir nok både 22 og 6.5. Tenker 15 K ish pr våpen med dem demper og kikkert om det er mulig. Må jeg opp i pris så må jeg opp i pris…

 

Som nevnt tidligere i tråden så trenger du ikke bestemme deg for hvilken børse du skal ha før du sender søknad, det holder å oppgi kaliber så lenge det er ei børse med manuell mekanisme. Ville bare sendt inn søknad med en gang siden du har bestemt deg for kaliber. 

Link to comment
Share on other sites

On 7/14/2021 at 5:24 PM, Mazeking said:

Må noen runder til på skytebanen med lånevåpen før jeg får sendt inn egen søknad.

Hvorfor det? Send inn søknad nå. Jo før, jo bedre. Om du sender inn en eller flere søknader er prisen den samme. Søk på de kalibrene som kan bli aktuelle så kanskje du har fått de tilbake til du skal handle.

Innvilget søknad er gyldig i ett år, med mulighet til ett år forlengelse. Du blir heller ikke straffet om du har innvilgete søknader du ikke benytter deg av. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...