Jump to content

Colt Importør


Elg

Recommended Posts

5 hours ago, Anonymrifle said:

Nysgjerrig på hvordan du kommer frem til at den er ekstremt overpriset når man ikke har noen andre som man kan sammenligne det med.

 

Den kan vel fint sammenlignes med f.eks. S&W 686. Og når den tilsvarende "deluxe"-modellen der koster halvparten, så ja... Da er jeg helt enig i at Colt-en åpenbart er overpriset. Hvem som har overpriset den sier jo ikke historien noe om, hvorvidt det er produsenten, importøren eller butikken.

Link to comment
Share on other sites

Smithene er ca. 1 til 17 på dollaren, mens Colten er 1 til 20.

Jeg forstår at norskle importører skal tjene penger også, men dette er alle sammen veldig dyrt.

 

Siste tallet er norsk pris delt på dollar, og da får man "kursen" det er regnet ut i fra. (Ja, jeg rundet av desimalene)

 

Sjekk selv og regn på det.

686 Pre   $1026    17 990,-    17,5
https://www.smith-wesson.com/product/model-686?sku=11759

 

686     $873    14 990,-        17,17
https://osloskytesenter.no/produkt/smith-wesson-686-357-magnum-4/

https://www.smith-wesson.com/product/model-686-0?sku=164224

 

27    $1073    18 990,-        17,7
https://www.smith-wesson.com/product/model-27

 

M&P R8    $1380        23 990,-    17,4
https://osloskytesenter.no/produkt/smith-wesson-performance-center-mp-r8-357-magnum-5/

 

Colt Python $1499    29 995,-    20
https://colt.com/series/PYTHON_SERIES

 

Har skrevet noe liggende ang. Ruger og Smith revolvere for en del år siden. Prisene i USA var Ruger billigere, men i Norge mye dyrere.

Så ja, jeg syns fortsatt Colt Python er ekstrem overpris.
 

Men de har jo ikke noen andre Colt håndvåpen på siden sin, som jeg kan se.

 

Så tilbkae til spørsmålet mitt, er det noen offesiel importør av Colt i Norge?

 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel nesten ingen amerikanske forhandlere som selger våpen for MSRP.
Så da blir eksempelet ditt faktisk forsiktige anslag.

Om produsenten eksporterer direkte er vel gebyret ca. 200 dollar per forsendelse, det var det sist jeg importerte noe.

Om du går via en frittstående eksportør tar han normalt i tillegg til de 200 som papirene koster en prosentdel av verdien på forsendelsen. 

 

Edited by NM149
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Husk at priser i USA er uten moms/VAT. og vi har som kjent en hel del av det der her hjemme og den MÅ være inkludert i prisen til forburkere.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen Coltimportør i Norge så Coltprodukter må tas inn via andre eksportledd, frakt fra USA lider fortsatt under corona, og er typisk 30-40% høyere enn normalt, spesielt på spesialordre. Hadde OSS hatt agenturet på Colt og kunne kjøpt inn større kvanta etter normale forhold så hadde prisen vært en annen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det som er fint er alle som ikke driver butikk selv, som skal påpeke hvor dyre ting er.

 

Prisen i USD er IKKE relevant for å prøve å regne ut hva en vare BURDE koste i Norge.

Spesielt ikke dersom dette gjelder en enkeltordre til én kunde.

 

Når vi tar inn våpen via våre eksportører, så får de en pris fra produsent eller wholesaler som de kjøper fra, og legger på sin margin før de gir oss en pris. Avhengig av hvilke avtaler eksportøren har, så kan varer ende opp med å koste MER enn MSRP inn til oss. Mange leverandører/produsenter i USA har IKKE marginer for videresalg til forhandlere. Det er ikke alltid man har tilgang direkte fra produsent.

Så kommer eksportlisenskostnad.

Etter dette kommer frakt fra USA.

Etter dette kommer fortolling og spedisjon av norsk handling agent.

Så har man prisen på innførselstillatelse fra politiet, slik at man faktisk får fortollet dette.

 

Allerede her har det påløpt en del kroner.

 

Hvis importør er distributør for et merke, så må man i tillegg bake inn marginer slik at alle ledd i kjeden tjener penger på salg.

 

Så skal faktisk bedrifter som gjør dette tjene noen kroner, og det er en del arbeid med innførsel av våpen. Arbeid = tid, som igjen er en kostnad.

Videre så krever det en del kapital å ha våpen på lager, som igjen gjør at prisen må rettferdiggjøre dette.

 

Så kommer moms oppå det hele da, som går til staten.

Hvis vi tar utgangspunkt i Colt Python som linkes til over her, så selges den for 23996,- eks mva. Differansen mellom dette beløpet, og det som kalles selvkost (pris på vare + alle avgifter og tillegg) er det man tjener på produktet. Det er den såkalt bunnlinja, som er avgjørende for at man er levedyktig som bedrift.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, AGR416 said:

Når vi tar inn våpen via våre eksportører, så får de en pris fra produsent eller wholesaler som de kjøper fra, og legger på sin margin før de gir oss en pris. Avhengig av hvilke avtaler eksportøren har, så kan varer ende opp med å koste MER enn MSRP inn til oss. Mange leverandører/produsenter i USA har IKKE marginer for videresalg til forhandlere. Det er ikke alltid man har tilgang direkte fra produsent.

 

Litt usikker på hva du mener det uthevede. Antar det er når dere må gå igjennom flere ledd (eks fra produsent til distributør til eksportør til dere) så ender man på høyere enn MSRP da det ikke er nok marginer til å få til annet.

 

men produsenter har jo forhandlerpriser og direkte fra produsent (hvis mulig) eller produsent -> eksportør burde man kunne ligge på MSRP eller rundt det. Dette gjelder vel og merke under normale forhold. Slik markedet er for tiden i USA, må man nok ofte betale høyere priser med en gang. Hvorfor skal en fohandler/eksportør gidde å selge ut av landet med ekstra arbeid når varen kan selges med en gang i USA?  Da må man fort betale ekstra eller kjøpe større antall.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Cardinal said:

Litt usikker på hva du mener det uthevede. Antar det er når dere må gå igjennom flere ledd (eks fra produsent til distributør til eksportør til dere) så ender man på høyere enn MSRP da det ikke er nok marginer til å få til annet.

 

men produsenter har jo forhandlerpriser og direkte fra produsent (hvis mulig) eller produsent -> eksportør burde man kunne ligge på MSRP eller rundt det. Dette gjelder vel og merke under normale forhold. Slik markedet er for tiden i USA, må man nok ofte betale høyere priser med en gang. Hvorfor skal en fohandler/eksportør gidde å selge ut av landet med ekstra arbeid når varen kan selges med en gang i USA?  Da må man fort betale ekstra eller kjøpe større antall.

 

 

Ikke alle produsenter har marginer for videresalg.

Det er mange små (relativt sett) produsenter i USA som kun fokuserer på direktesalg, og ved forespørsel fra eksportør ikke har dealer pricing tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Og om de har dealer pricing så er deallerrabatten så lav at vi taper penger på å selge produktene til noe som ligner på amerikansk veilpris. Hvis du får 15% dealerrabatt så sier det seg at du ikke kan selge produktet i Norge til amerikansk veil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er noe som ikke stemmer her, hvis vi tar prisen på en CZ her i kongeriket, en CZ TS 2 er hele 10.000 kr dyrere i Norge en i Sverige, kronekursen er omtrent lik i dag, i USA så ser jeg at det er urealistisk å få tilnærmet Amerikanske priser her i landet, det er forståelig men i CZ sitt tilfelle så har jeg problemer med å se denne store forskjellen i mellom broderfolket.. 

Link to comment
Share on other sites

Norge er jo tross alt et EØS land med 25% mva i likhet med Sverige som har samme mva nivå, så jeg ser ikke den, mange merker i Norge er omtrent på nivå med Sverige slik som det bør/skal være men CZ er fullstendig ute av sammenligning, her er det noe som ikke stemmer.....

Link to comment
Share on other sites

Schou...

 

Det er nok enklere og importere og få shippa våpen fra Tsjekkia til Sverige pga EU, og samme tollsone etc.

Men at det forsvarer 30% påslag her i Norge er jeg ikke enig i.

Og som du sier er andre merker mer sammenlignbare med priser i Europa.

 

Jeg hadde lett importert selv skulle jeg hatt ny cz nå

Link to comment
Share on other sites

Godt mulig, er importøren som bestemmer prisene på CZ i Norge, forhandlerene som selger de videre har ikke spesielt gode marginer, i tillegg er det populære produkter som presser prisene ytterligere ned, så forhandlerene kan i alle fall ikke selge CZpistoler billigere, da er det ikke butikk i det.

 

Er det sportec som er CZimportør i Sverige?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kritiserer absolutt ikke forhandlere som selger, de har jaggu tøffe nok dager for å få hjulene til å gå rundt, og de må jo kjøpe inn våpen til innkjøpspris som er diktert av importør, i dette tilfellet er det nok importøren som tar seg godt betalt. Prisen i EU på en CZ TS2 green er ca 2050 Euro ca 21.000 nok.

Når en Phoenix Redback koster 29.000 i Norge da er valget meget enkelt sier jeg bare.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper du får ts2 green noen tusen under veilpris i Norge også, det er ingen CZpistoler som selges til veilpris. Kjøper du den i et EUland kan du muligens få noe momsrefusjon slik at du ikke må betale full 25% på 2050 eur, men jeg tipper den kommer noenogtjuetusen da også, så det er ikke sikkert prisen reelt sett blir så veldig forskjellig.

Link to comment
Share on other sites

svenskene har vel 25% moms, så da går jo det i null. evt norsk pris vil da være 21k for pistolen + 1500ish for eksportlisens også en kjøretur til malmø. danskene har den til omtrent samme pris og 25% moms de også, der er vel eksport 2-300kr og en tur med danskebåten, tsjekkerne selger for det samme de også men 19% moms så da ender man opp med en diff der.

så igjen akkurat på cz våpen så er forskjellene betydelige, schou må enten ha en elendig deal med cz, for mange ledd eller at de har prispåslag for norsk 5 års reklamasjonsgreier. tviler på at de tar hele de ekstra 30% rett i kassa.

men tilbake til OP, fra statene koster det, kan vel nesten regne 2x usa msrp for å komme til norske priser

Link to comment
Share on other sites

På CZ sin hjemmeside så står RUAG Ammotech som importør i Sverige.

 

Dersom Sportec har parallellimportert uten å tenke på marginer for videresalg så er det klart det blir billigere.

 

Schou har lagt inn marginer for forhandlerledd, som gjør det dyrere.

Edited by AGR416
Link to comment
Share on other sites

På Shadow 2 så er prisen ok ca 17K hos enkelte aktører, men på TS serien så tar prisen fullstendig av, ukjent av hvilken grunn, den er jo priset dyrere en våpen av høyere kvalitet hos andre produsenter, jeg mener prisen må/bør stå i forhold til hva du får som kunde.

 

Link to comment
Share on other sites

Veiledende i Norge er nærmere 21k for S2 , så en pris på 17k er akseptabelt etter min mening...

I dagens næringsliv er en ting som teller og det er pris pris og atter pris, sånn har det blitt i alle bransjer, skal en bedrift få en ordre så må den levere på bla priser, hvis ikke så er det stort sett ingen ordretilgang.

Så en leverandør kan ikke oppføre seg som om internett, telefoner og andre ting ikke er oppfunnet, kunder sjekker alt på sekunder opp i mot andre aktører og går selvfølgelig i mot den som leverer laveste pris på det produktet han/hun er ute etter..

Edited by E-TEC
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
slemmo skrev (På 12.7.2021 den 8.51):

Det er ingen Coltimportør i Norge så Coltprodukter må tas inn via andre eksportledd, frakt fra USA lider fortsatt under corona, og er typisk 30-40% høyere enn normalt, spesielt på spesialordre. Hadde OSS hatt agenturet på Colt og kunne kjøpt inn større kvanta etter normale forhold så hadde prisen vært en annen.

2alfa har agentur på colt.

Så joda, vi har Colt importør i Norge.

De tok inn en nydelig ny Colt Python for meg. 

Anbefaler de, super service der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...