Jump to content

Hvilken stokk hadde dere valgt til jakt og banebruk


700R

Recommended Posts

Som tittelen hinter til er jeg på utkikk etter en stokk som man fint kan bruke på jakt, men samtidig ikke hate på skytebanen. Det å finne ei rifle man trives med i begge situasjoner er ikke alltid like lett, men for min del så må jeg ikke ha superlette rifler til jakta jeg bedriver, men jeg vil heller ikke ha ett MDT ACC / vision chassi  med på jakt. Jeg heller vel aller mest mot game warden stokken, men greier ikke å avskrive verken htg eller a3 heller.. 

 

Da man ikke får til å lag en meningsmåling så bare skriv hvilket alternativ dere ville valgt :) ! Takker for innspill.

 

 Alternativ 1 . https://www.hansen-rifles.no/product/mcmillan-adj-htg-edgetech-la/

Alternativ 2. https://www.hansen-rifles.no/product/mcmillan-adj-a3/

Alternativ 3.https://www.hansen-rifles.no/product/mcmillan-adj-game-warden-karbonfiberstokk/

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet med mange forskjellige stokk og er av den oppfatning at rette klassiske stokk er best når det er snakk om variert jakt og varierte skytestillinger. Spesialtilpassete stokker for skyting "rett frem" er for eksempel håpløse når man skal skyte bratt opp eller ned. "Perfekt" tilpassete kolbeforhøyere KAN by på problemer ved raske "oppkast" under skogs og drivjakt. 

Av disse hadde jeg valgt HTG.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Eg har Game-warden og fleire andre mcmillanstokker,men eg har den her som er minst like bra ,mykje billigare og treng ikkje bedding.https://www.brownells.no/BRAVO-REMINGTON-700-CHASSIS-Remington-700-SA-Bravo-Chassis-Sako-Green-KINETIC-RESEARCH-GROUP-Short-29-lbs-100032026

Men skal du ha mcmillan hadde eg valt Game-warden.

Edited by kjøttjegeren
Link to comment
Share on other sites

Regner med at det er til en Remington 700?

Bravo er veldig bra, og ok vekt.

Ellers er jo karbon/glassfiber en god del hakk greiere å ha med å gjøre enn treverk. KKC i karbon hadde vært snacks.

 

A3 er greie, men McMillan er dyre som fy og litt gammeldagse.

 

Av stokker du får kjøpt over dammen: 

Ville sett på AG Composites eller Gunwerks som førstevalg, dog må det importeres selv.  Gunwerks vil jeg påstå er kremen, noe @Roekanskje vil støtte..

 

I Norge er kanskje PSE E-Tac den mest egnede, ellers er Wildcat KS Tac Hunter som Rafdal nå tar inn kanskje best for pengene.

 

På mobil, ellers hadde jeg lagt ved bilder selvfølgelig :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde, pga historisk sus, kjøpt McMillan HTG med innstøpt farge..

Skal du ha et drensrør på toppen ville jeg anskaffet den stillbare varianten.

Innstøpt farge er mye bedre enn lakkerte McMillanskjefter. 

 

usmc-m40a1-right_v2.png

HTG er fint å skyte med til varierte formål. Dessuten er det bunnsolid. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det å bare bestemme seg for hvilken farge man skal ha på stokken sin, ja det kan være en utfjording i seg selv. For meg er det først her jeg kan ha en forståelse for kona som bruker så "laaang" tid på å bestemme seg for om hun skal ha den svarte eller røde kjolen ;) 

 

Av de du har lista opp så ville jeg/har valgt mcmillan a3 adj. Grunnen til att jeg valgte stokken fremfor mange andre alternativer og varianter skyldes vell att jeg er blitt en sær gammel gubbe som mener han vet bedre. Jakta jeg bedrive er i all hovedsak elg og hjortejakt. Når jeg valgte a3 stokken var det ikke for å løpe rundt oppe i hjortelia, men den ble valgt for å fylle andre ønsker. Jeg ville ha en stokk som man lett kunne ha arca rail på, ettersom jeg ofte skyter fra tripod, men samtidig ei rifle som jeg fint kaster over sekken, legger på en sten osv. Om hode mitt ikke skulle huske helt horiblet galt så veier min remington 700 i 300wm med lilja løp 1:9 twist, 26 inch, a-tec demper, arca rail, vortex viper pst gen II  5-25x50 og mcmillan a3 adj rett under 6kg. Rifla går som en laser, men skal jeg opp i hjortelia er det sauer 100 xt med rødpungt som blir valgt "3 kg ish". Før jeg nå sporer helt av... Jeg ville råde deg til å kjøpe a3 da jeg føler de 2 andre du nevner ender opp i "rifla funker" kategorien kontra "god rifla mi". Skulle a3 være feil så kan du jo alltids ta vare på jaktstokken du sikkert har i dag, og bytte om til denne når du jakter 1-2 måneder i året :)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Av de du lister ville jeg valgt HTG med justerbar kam til det bruksområdet, men dæven for noen priser Hansen opererer med nå da gitt! Selv har jeg en McClassic der kammen er bygd opp litt, men valget der er gjort ut fra jakt som pri 1-2-3 og trening på bane som pri 4 (eller lavest pri om du vil).

Link to comment
Share on other sites

For å være helt ærlig så hadde jeg styrt unna alle stokkene til McMillan. De har en gammeldags produksjon og kvalitet. Lite stokk for pengene vil jeg si om de ikke har lagt om teknologi og produksjonen nylig uten at jeg har fått det med meg. Min påstand er at de selger på gammelt renommé. 
Skulle jeg kjøpt stokk til formålet du beskriver, så hadde det blitt denne;

 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

McMillan er dyre fordi de hadde 40-50-60 stokk modeller å velge mellom.
Med all slags låskasser og løpsprofiler man kunne velge selv, osv osv osv... dvs masse ansatte.

Og ene rådene i 40år med syntetiske stokker.

Nye stokk produsenter har 2-3 låskasser å velge mellom. Og 1-2 stokker.
Alle stokkene har vært "taktiske".

Ser at noen har faktisk kommet med klassiske jakt stokker de siste 2 årene.

 


Nå er McMillan solgt, tidligere eier død, antall stokker de tilbyr snart redusert med 2/3..

 

 

Hansen har vært dyr, fordi McMillan har kun hatt en importør.

Når vi kunne importere selv, var prisene langt lavere.

Mulig nye McMillans ledelese tillater egen import igjen.



Men flott med konkurranse..

Men når valget andre produsenter har, er Rem 700 SA/LA i MTU profil, carbon utseende og vertikalt grep.. vel da savner jeg litt mer utvalg.

Link to comment
Share on other sites

Om du går mye med børsa i hendene på jakt, så ville jeg ha styrt unna en stokk med vertikalt grep. I mine øyne er de rett og slett ikke gode å bære, blir unaturlig vinkel til høyre handa.

 

På postjakt eller reinsjakt spiller det ingen trille..

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Sør-jeger said:

McMillan er dyre fordi de hadde 40-50-60 stokk modeller å velge mellom.
Med all slags låskasser og løpsprofiler man kunne velge selv, osv osv osv... dvs masse ansatte.

Og ene rådene i 40år med syntetiske stokker.

I dag er det ingen god grunn til høy pris. 
Låsekasse og løpsprofil er et program i en CNC maskin, som så mye annet som skues fast på og i stokken. Hadde det nå vært slik at de laget alt basert på støpeform med hightech prepreg så skulle jeg ikke sakt noe, men det er nå ikke det de holder på med. 

Det er andre produsenter som legger sjela si i å lage stokker av materialer og metoder som langt overgår det jeg vil kalle McMillan sine «kjøkkenbenk støpte stokker» i traust gammel stil som de gjorde for 40 år siden med dertil kvalitet og finish. 
 

De som mener det litt mere alvorlig bruker prepreg og autoklave eller vakuuminfusjon og ovn. Og mener de det virkelig alvorlig er alt sammen støpt og ikke bare maskinert ut av en «blanks» som passer til alt.

 

53 minutes ago, Sør-jeger said:

Nye stokk produsenter har 2-3 låskasser å velge mellom. Og 1-2 stokker.
Alle stokkene har vært "taktiske".

Det er faktisk en god ting siden man da lager et optimalisert produkt. Taktisk er bare fordi alle vil ha det og trenden tilsier at det skal hete taktisk. Man kunne nå kaldt det hva man vil. Nå om dagen er det vel Long Range som klinger best? Men i utgangspunktet er det nå same shit…

 

Fordelen McMillan hadde var nå vel egentlig at alt ble custom slik kunden ville. Det meste var håndarbeid.

 

Manners er vel en litt mere moderne utgave av McMillan. Nyere og mer up to date produksjonsmetoder, men fortsatt nokså mange valg.  De gjør også noen kompromier, bare ikke så mange..

47 minutes ago, lilleulv said:

Om du går mye med børsa i hendene på jakt, så ville jeg ha styrt unna en stokk med vertikalt grep.

Det er faktisk et godt poeng! Jeg bruker aldri rifler slik, men har prøvd hagler med «for rett grep», og det er ubehagelig å gå med i hendene om man skal bære med begge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal være enig med deg Bly, når de nye kommer med en stokk som passer M98, Sako AI, AII, AIII, AV, AIV, Win 70, Sako 491, 591, 691, Tikka M55, M65, M595, M695, Weatherby Mark V, drøss med BR låskasser, SSG3000, CZ452, Anschutz 1710, 54, 1712, 1913, Howa, CG1900, CZ 550, 602, 550 Mag, Rem 720, Rem 788,  osv osv osv osv..

 

Klart en ny bedrift som kjøper inn utstyr til å lage ting på en måte, til kun en låskasse, klarer å komme unna med å gjøre ting billigere... og ja bedre. De har tross alt ikke hatt et par dusin ansatte å ta hensyn til. 

Men det er slik man kaprer markedsandeler.. man lager noe bedre og billigere.

 

Men, jeg vil ha utvalg... ikke bare Rem 700 taktisk stokk. :)

 

 

Edited by Sør-jeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Null behov å tilby dette, bare å tilby en blanks som børsemaker kan frese ut selv. Det er jo det Rafdal bla gjør med LAW/Hightech.

 

Og uansett begrunnelse, man betaler mye penger for et produkt som andre leverer betydelig bedre.

 

McMillan har historisk laget omtrent alt på bestilling, med hinsides lang ledetid, og eneste de gjør med inlet er jo å kjøre et annet program i fresen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser bort i fra at McMillan stort sett lager stokker etter samme prinsipp som gamle glassfiberbåter, så synes jeg det største produksjonsproblemet de har er blemmer i gelcoaten.  Hvis man ser på byggene til LongRifles så går de over stokkene med «hakke» for å finne blemmer slik at de kan fylles/utbedres før de bruker tid på å lege på Cerakote. Jeg har ikke fryktelig mye egenerfaring med McMillan, men nesten alle stokkene jeg har vært borti har fått sprekk mellom duk og gelcoat. En var helt jævlig..

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i samme situasjon for en liten tid tilbake og endte opp med å gå helt bort fra disse "taktiske" glasfiber/karbonsjeftene. 

Det jeg endte opp med var å kjøpe ett mdt ess chassi med carbon framdel og integrert foldestokk I tillegg til dette fiksa jeg den orginale trestokken ved å fjerne trykktungtskruen og ta ut litt treverk i framdel slik att pipa ligger fritt. Tok deretter å søylebedda hele sulamitten for 6,5 kassa. Jeg bruker chassiet nesten hele tiden, men når jeg og en kammerat skulle jakte rype med rifle så var det bare å skru rifla ut av chassi og inn i trestokken og vips hadde man ei hakke lettere rifle som man stapper i sekken uproblematisk. Resultatet ble da att jeg har mulighet til å ha ei helt standar jaktrifle, men ved kjapp skruing har jeg plutselig ei rifle som passer meg 100% i alle retninger og i tilleg har magasin. 

 

Mulig dette ikke er verdens beste løsning, men jeg har ikke angra enda og jeg hadde gladelig tatt samme løsning igjen!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 6/25/2021 at 5:24 PM, msteiro said:

Ville sett på AG Composites eller Gunwerks som førstevalg, dog må det importeres selv.  Gunwerks vil jeg påstå er kremen, noe @Roekanskje vil støtte..

 

Jeg kjøpte Gunwerks Clymr karbonstokk i korrekt lengde for meg. Stokken veide vel 150 gram mer enn Hi_tech stokken fra Rafdal som allerede stod på min Remington.

Er veldig fornøyd, men leksa jeg lærte var å be Gunwerks trekke kredittkortet tvert. Valutakursen endret seg dramatisk i ventetiden og stokken ble derfor endel dyrere enn da jeg bestilte.

Veldig slank og fin stokk. Overrasket over hvor godt grepet er, passer mine store hender men også unga på 8 skyter lettere med denne enn med min CZ527 22 Hornet.

Integrert og forsenket tofotfeste er snop, fatter ikke hvorfor dette ikke er standard hos alle.

 

 

 

 

 

 

20210712_142423-01-01.jpeg

20210616_110504-01.jpeg

20210626_125802-01.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...