Jump to content

Zeiss HT


Geir Andre

Recommended Posts

Hei! 

 

Vurdere å bytte ut min gamle classic 3-12-56 m/lys til fordel for nye Zeiss HT. Dette fordi eg er ute etter sikte med mest mulig lysgjennomgang. 

Er det stor forskjell på classic, gamle Victory og HT? Eller er nokon andre sikter som er bedre??? 

 

Takkr for svar! 

Link to comment
Share on other sites

Transmisjonstallene er nok viktigere ifm markedsføring enn hva de sier om siktets faktiske kvaliteter. Jeg ha sammenlignet HT, Classic og V8, alle X56, side ved side i skumring, og opplevd forskjell er i beste fall marginal. 

Link to comment
Share on other sites

Okei. Har ikkje så god greie på det, anna enn at eg har sett litt på testar. Den siste og kanskje ferskaste testen eg såg, var at HT gjekk seirande ut som "den beste skumringskikkerten". Jaktar for det meste om kveld og natt/månelys. Tenkte difor at HT var best då..? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg riktignok ikkje samanlikna med Zeiss Classic, men ein del andre 56mm sikter i den prisklassa. Blant andre Meopta Meostar. Sjølv om det ikkje skal møkje glancing til for å konkludere med at HT er eit bedre sikte, klarer eg ikkje heilt å sette fingeren på akkurat kva som er betre. I praksis trur eg ikkje du får monge ekstra minutta med skyte lys, men dei minutta du får er gjerne akkurat dei du treng. 

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke peiling på hva slags dekningsbidrag som er vanlig i bransjen, ikke hva som er et rimelig dekningsbidrag heller, da jeg ikke kjenner kostnadsbildet, men om du vet at norske forhandlere har urimelige dekningsbidrag, så jeg skal ikke jeg diskutere det.

Uansett, du får nevnte sikte fra ca 20k nytt i norske butikker. Det er faktisk en del mindre enn hva de koster i Tyskland når en tar mvaforskjell i betraktning.

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Geir Andre said:

Takk for tilbakemeldingar! Er ulike meiningar og erfaringar, men det er no slik det er med alt :)

 

Visst ein skal vri litt på spørsmålet: Kva er er den beste kikkerten? Kva ville du/dokke kjøpt mtp lys og klarhet? 

Det Beste Siktet finnes vel ikke. Preferanser på bruksområde, ergonomi, optiske egenskaper, mekanikk, belysning, retikkel, mål, vekt osv vil bestemme hva som et best for deg. 

Link to comment
Share on other sites

Når man diskuterer (historisk) prisnivå på produkter er det ikke særskilt relevant å bruke div super eller spesialtilbud fra enkelte forhandlere eller kjeder, da det gjerne dreier seg om ett eller få eksemplarer eller svært tidsbegrenset.

Når det i dag går an å få kjøpt en HT med ASV til noe over 20k fra flere forhandlere kan jeg ikke helt se at prisutviklingen har vært verre en på mye annet. 

Link to comment
Share on other sites

Det gjaldt vel spesielt Classic serien 2,5-10x50 i sin tid til 5999,- om jeg ikke husker feil. Den var vel "original" tysk. Siden har det vel gått i Conquest, og Terra. 

Gjorde btw et greit kupp på en 2-12x50 V6 utstillingsmodell for et par år siden, så XXL er noen ganger bra for kvalitetsbevisste kjipinger 😅

De solgte vel og forrige modell Leica håndholdt m/avstandsmåler til en ok pris. 

 

Til topic, så har jeg en x56 HT riflekikkert. Kan skrive under på at den gir deg kvarteret ekstra i dårlig måne. Ikke kantskarp, men i krysset der du trenger skarphet, er det bare termisk e.l som er bedre. 

Link to comment
Share on other sites

Stemmer nok sikkert det, men en skulle være rimelig kjapp på avtrekkeren og ha litt flaks, om en skulle få fatt i en. Det var ikke ubegrensede mengder. Var der og prøvde ved mer enn en anledning. 
PS. Prøvde på nevnte Leica også. Gikk vel for under 10k, men det var ikke mange. 

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 5/13/2021 at 9:55 AM, msteiro said:

Hvis butikker før solgte til den prisen betyr det bare at butikkene nå tar betydelig profitt på samme vare.

Jeg har en Zeiss HT 3-12x56 med ASV+ som var kjøpt ny hos J&F i 2018 for 15.000kr, idag forlanger samme butikken 28.000kr (se link) 

så ja, de tjener gode penger om dagen dersom de får denne prisen for kikkerten.

 

https://www.jaktogfriluft.no/zeiss-victory-ht-3-12x56-ret-60-asv-4

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...