Jump to content

Hvordan slakter dere and


ergr

Recommended Posts

Hei alle.

Blodfersk jeger her.

Har planer om å prøve meg på å jakte and til høsten. Og ventetiden bruker jeg da til litt teoretisk utdanning.

Nå lurer jeg på, når man har fått anden i bakken, hva gjør man med den da?

Jeg regner med det er litt forskjellig om folk ønsker å flå eller ribbe den. Jeg ser for meg å ribbe den siden den eneste gangen jeg har steikt andebryst så kom den med skinnet på. :) Der er nok dog en vei å gå fra fuglen er skutt til den ligger på steikepannen.

 

Skal innmaten ut før den mørnes for eksempel?

Om man vil ha en hel og fin and i ovnen så må vel innmaten ut bakveien?

 

Hva pleier dere å gjøre med anden?

 

Takker for alle innspill.

 

Hilsen en nybegynner i vest.

Edited by ergr
Tasteleif
Link to comment
Share on other sites

  • ergr changed the title to Hvordan slakter dere and

Det første du må lære deg er at det er to generelle typer ender.

Grasender og dykkender. Grasender lever stort sett av plantemateriale og kan mørnes, jeg ville tatt ut innmat før mørning. Mange dykkender lever i saltvann og spiser fisk og bunndyr, disse må flåes, renses og underhudsfettet fjernes før du prøver å mørne dem, ellers marineres de i sin egen tran.

Generelt vil jeg anbefale at alle ender flåes og renses før modning. Fjern så mye av fettet under skinnet som mulig, det er lettere jo tidligere du flår dem. Mye av fiskesmak og annen usmak sitter i fettet, og om de mørnes med fett vil noe av smaken trenge inn i kjøttet. Selv stokkand beiter ofte i saltvann og spiser skjell og bunndyr, det kan gi (u)smak på kjøttet om du ikke er nøye.

For det vi vanligvis kaller sjøfugl er det best å flå umiddelbart, da vrenger du frakken av relativt lett, og mesteparten av underhudsfettet følger med. @M67Du har vel jaktet ærfugl, hvordan gjør du det?

Link to comment
Share on other sites

Gressender (stokkand, brunnakke og krikkand) kan mørnes/modnes med innvollene i. Du bør da henge dem etter halsen, slik at tarmene faller ned i bukhulen. 40 døgngrader er passe om det ikke er veldig varmt og fuktig. Alt vilt til mørning må henge luftig. Nesen din er det beste verktøyet for å avdekke om noe er i ferd med å gå galt. På fuglevilt lukter du under vingene.

Jeg liker best å tilberede villender ved å flå dem, skjære ut brystfilétene, og steke disse  som biff. Men om du skyter ender senhøstes når de har en del fett under skinnet er det ikke noe i veien med å ribbe og så helsteke dem i ovnen. Jeg foretrekker pannemetoden fordi den gir best kontroll, og sikrer meg at ikke kjøttet blir overstekt og seigt.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Per-S said:

@M67Du har vel jaktet ærfugl, hvordan gjør du det?

Ærfugl og skarv har mye fett som harskner svært lett, og det må av fort, ellers går harsk/ transmaken inn i kjøttet. Andre ender er jo også fete, men siden de ikke spiser fisk (det er noe med hvilke fettsyrer det er og hvor umettede de er) så harskner de ikke like fort, eller til like trist smak.

Alle flytende fugler får ca samme behandling her i huset. Jeg river opp brystet, og tar ut brystfiletene. Når man har gjort dette mange nok ganger trenger man ikke kniv engang. Er fuglen noenlunde stor, så knekker jeg av lårene i hoftebeinet, skjærer de løs, og flår dem. 

Vanligvis går dette på steikepanna i masse smør samme dag, men de tåler å ligge i kjøleskap ei stund. Hvor lenge aner jeg ikke.

Er det fugl som spise fisk, så er jeg krakilsk nøye med å gjøre dette fort (altså ca innen 5 min) og peller vekk alt fett NØYE. Da smaker de kjempegodt. Altså, jaktbar, ung skarv med hvit buk gjør, det kølsvarte seige kjøttet på en voksen, gammel skarv er noe helt annet - det går an å spise... Men voksen skarv er nå faktisk ikke jaktbar. Det er heller ikke hannen av ærfuglen, eller noen ærfugl de fleste plasser.

 

Jeg synes det er en trist, men litt latterlig forvaltning vi ser. At ærfugl sulter ihjel, eller dør av andre grunner, kontres med å stanse jakta, så enda flere kan sulte ihjel - det blir ikke mer mat selv om det blir flere fugler...

Det er nesten like morsomt som SNO sin telling av selbestand i Agder - 0 - man lurer mer enn litt på hvor de har vært, eller om de faktisk leide Blindeforbundet til å telle. Fakta er vel nærmere at de telte i småbåtbonanzaet i Blindleia midt på sommeren (skjærgården er finest da syns mange)...

 

Uansett, nok rant der. Røsk ut bryststykkene, ta lårene om det er kjøtt på dem. Stor mer mat er det ikke på disse fuglene. Evt. kan man jo senere, om man skal gourmetkokke - bruke skroget til saus eller noe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når jeg mørne sjøfugler, så gjør jeg det i en vakuumpose. Da er det  mye mindre problemer med at kjøttet harskner. Jeg napper ut brystfile og føtter slik som i videoen chiefen.v-2 linket til så tidlig som mulig, også rett ned i lukket pose til jeg har mulighet for å vakuumere. 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Bly said:

Når jeg mørne sjøfugler, så gjør jeg det i en vakuumpose. Da er det  mye mindre problemer med at kjøttet harskner. Jeg napper ut brystfile og føtter slik som i videoen chiefen.v-2 linket til så tidlig som mulig, også rett ned i lukket pose til jeg har mulighet for å vakuumere. 

Jeg så jo ikke videoen først, men ja, akkurat sånn... Vakuumpose er helt sikkert smart, men jeg har ikke tålmodighet til sånt. And er såpass godt at den ikke får ligge særlig lenge her i huset.

 

K

Link to comment
Share on other sites

jeg jakter mest gressender (stokkand, brunnakke og krikkand). Tidlig på høsten, eller om fuglen er (for) godt truffet tar jeg ut bryst, og evt lår og vinger, men om det er godt truffet i bein og vinger lar jeg det være, og bruker anda uten bryst til apporttrening i stedet. Seinhøstes når pennefjærene er fullt utvokst og endene feite foretrekker jeg å ribbe. Dette gjøres enklest på kald fugl om man tørrplukker. Det tar litt mere tid, men går ganske radig med litt trening. Svir av siste rest av dun og stump med type gassbrenner. krikkender og brunakke er ikke så feite som stokkender, kan godt ribbes de og men ikke så feite og fine som stokkender i november og desember.  Skyter du endene ved sjøen kan du godt rense de litt kjapt, da de spiser endel mollusker og greier som ikke akkurat blir bedre av å henge.  Skytes de ved åker eller etter åkerbeite er det stort sett korn i de og kan henge lenger, men egentlig har det ikke så mye for seg mtp mørhet. La de bli kalde, ribb de og ta ut innvoller etterpå er mitt tips. Merk at krikkender bør taes med en gang uansett for de spiser mye mark og greier som bør ut. 

Fettet på stokkender er fantastisk - og det får ikke transmak, så dersom du kan kommer du aldri angre på at du plukka anda i stedet for å flå når den skal spises. 

 

Å lokke ender er noe av de artigste som fins om det er litt liv, om du tenker jakte mye i skumring eller ved vann vil jeg råde deg til å få med en apporterende hund om du ikke har selv. De fleste seriøse hundefolk blir med deg på dette og tar det som trening for hunden :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ganske mange gressender i løpet av en vanlig høst (stokk-, krikk og brunnakke/lyngand), og gidder sjelden ribbe hele ender... men det går ganske fort å ribbe brystpartiet ved å holde anda etter føttene og dra av fjærene nedover. Har en pose/matavfallspose under. Skjærer da ut bryststykkene omtrent som vist i videoen over, men med skinnet på. Jeg syns det er best å steke bryststykkene med skinnet på, har aldri opplevd usmak med skinn/fett fra gressender. 

 

Hvis du skulle få lyst til å ribbe en hel fugl er det greit å legge den i en bøtte med lunkent vann først, fjærene kommer lettere av da. Innvollene tar du ut ved å lage et snitt fra kloakkåpningen. Mange bruker både hjerte, lever og krås. Jeg tar stort sett vare på hjertene, av og til leveren. Hjertet er utrolig godt som en liten appetizer! Krydre kun med salt og pepper, en liten svipptur i panna 🤤

 

Vanlig praksis er å henge ender (og gjess) etter halsen uten å ta ut innvoller noen dager i garasje/kjeller. Fugler skutt i august med sommertemperatur gjør jeg opp med en gang. Men for å være helt ærlig merker jeg ikke særlig forskjell på ender som har hengt noen dager og ender som jeg har gjort opp med en gang.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Gress ender ribber Jeg. Tar alltid ut innmat. Tar også vare på krås og hjertet som jeg syns er det beste på hele anden  stekes med smør og pepper og serveres i lag m resten. Henger gressender alltid til modning ferdig avkledd og rensket. 

 

Sjøfugl flår og rensker jeg snarest mulig. Ingen modning der nei. 

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar. 

 

Synes jeg leste flere plasser når jeg googlet om andejakt at det var det "ingen" som holdt på med i Norge.  Det er jo tydeligvis en sannhet med modifikasjoner. 

 

Også godt å lese i forumet her at det er flere som ser hensikten med å ha med både rifle og hagle på andejakt.  

 

Apporterende hund har jeg dessverre ikke. Men jeg har oppblåsbar kajakk, og våtdrakt til ungene.  😅

 

Det er noen småvilt terreng i området jeg har tilgang til gjennom lokal njjf forening.  Noen av dem har til og med noen vann og myrer.  Så da gjenstår det bare å finne ut om anden liker seg i noen av dem.  Litt lenge til høsten enda.....

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Mix said:

Skaff deg en vakumpakker først som sist. Den er glimrende til alt vilt.

Vakumpakk brystfilet'ene og du kan mørne de ei uke i kjøleskapet om du vil.

F.eks denne, rimelig, har dobbelt forsegling og tåler hardkjør hvis du skal stykke større vilt.

https://www.xxl.no/obh-nordica-season-pro-vakuumeringsmaskin-svart/p/1158755_1_style

Vakuumpakker har jeg da i skapet.  De kan brukes til mye rart.  😁

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...