Hattemakærn Posted December 10, 2020 Share Posted December 10, 2020 Hei! Jeg spør for en venn;) Vi har en heit diskusjon som vi trenger å få svar på.. Kan fysikklovene tillate at prosjektilet øker hastighet etter at det har forlatt pipa? Argumentasjonen er som følger: Da prosjektilet bruker X-distanse til å stabilisere seg i luften, vil den faktisk øke hastighet når det er stabilt. Ja det mister energi som skyver det frem, men siden motstanden blir mindre enn energitapet, vil prosjektilet øke hastighet. Vi snakker selvfølgelig om meget liten fartsøkning over marginal distanse, men er dette egentlig mulig? Håper dette var forståelig:) Jeg vil ikke avsløre om jeg mener dette er riktig eller feil;) Takk for eventuelle svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dodraugen Posted December 10, 2020 Share Posted December 10, 2020 Nei, ikke mulig, ballistisk koeffisient kan øke, men ikke hastighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ei tohi varjata Posted December 10, 2020 Share Posted December 10, 2020 Hastigheten synker umiddelbart etter at gassen slutter å trykke mot kula. I tillegg vil naturligvis luftmotstand, tyngdekraft, og energitap i form av rotasjon umiddelbart begynne å bremse farten. (Her får jeg høre det av Per-S og M67 om jeg tar feil...) Det dere diskuterer skjer i rakettassistert artilleri - og med raketter/missiler - hvor det tar tid for rakettmotoren å akselerere, ETTER granaten/raketten/missilet forlater røret/skinna den skytes ut av eller av. Ole Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefflus Posted December 10, 2020 Share Posted December 10, 2020 Det eneste måtte være et saktegående prosjektil med finner og svært høy rotasjon, som en jetmotor. Ellers skulle det være lite tenkelig med et fenomen som øker hastigheten fortere enn den tapes av svært høy luftmotstand. Jeg hørte en gang en som i fullt alvor sa at det "var så glatt at bilen akselererte når han tråkka på bremsen". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rausheim Posted December 10, 2020 Share Posted December 10, 2020 Nei, for så fort fremdriften forsvinner så vil også hastigheten reduseres over tid og ikke øke. Dette er Newtons lov 101. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boble Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 Kulen vil ikke øke farten mer så snart friksjonen overstiger pådraget fra gasstrykket bakfra. Når kulen er ute av løpet vil friksjonen komme fra luftmotstand. Kruttgassene vil blåse ut gjennom munningen frem til det er omtrent samme trykk inni løpet som utenfor. Gitt at lufttrykket utenfor er lavt sammenlignet med trykket i løpet idet kula forlater vil kruttgassene få en hastighetsøkning idet proppen forsvinner og strømme raskt ut. Derfor vil de altså fortsette å skyve på kula et svært kort stykke utenfor munningen. Og ettersom luftmotstanden må kunne regnes som liten sammenlignet med løpsfriksjonen så er det sannsynlig at hastigheten øker ørlite grann de første millimetrene etter at kula har sluppet ut. Til sammenligning ser vi ofte høyere hastighet for samme patron i samme løp med lyddemper enn uten, nettopp fordi det fallende gasstrykket får virke i nesten fri luft på et prosjektil tilnærmet uten friksjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 9 hours ago, Ei tohi varjata said: Her får jeg høre det av Per-S og M67 om jeg tar feil Du tar ikke feil. Når kruttgassene rundt projektilet har større hastighet enn kulen vil hastigheten øke, når kruttgassene eller luften har mindre hastighet enn projektilet vil hastigheten avta. Ingen andre effekter virker på hastighet. En følge av dette er at en munningsbrems som endrer retning på kruttgassene vil gi redusert hastighet. Disse forhold er bare av teoretisk interesse for riflepatroner, forskjell i hastighet er avhengig av kruttmengde og munningstrykk, men likevel er det nok best å måle i mm/s istedet for m/s. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnegun Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 (edited) 11 hours ago, Stefflus said: Det eneste måtte være et saktegående prosjektil med finner og svært høy rotasjon, som en jetmotor. Ellers skulle det være lite tenkelig med et fenomen som øker hastigheten fortere enn den tapes av svært høy luftmotstand. Jeg hørte en gang en som i fullt alvor sa at det "var så glatt at bilen akselererte når han tråkka på bremsen". Dette er vel mulig dersom clutchen slippes i forbindelse med bremsingen slik at bilen ikke bremser på gir lenger. Spesielt i nedoverbakke. Edited December 11, 2020 by arnegun Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaker Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 I tillegg får du ein heilt annan type friksjon med låste enn med rullande hjul, men 25 år etter siste fysikktime er den kunnskapen litt rusten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hattemakærn Posted December 11, 2020 Author Share Posted December 11, 2020 Takk for svar folkens! Da ble jeg et hode høyere og en øl rikere Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 2 hours ago, Per-S said: Du tar ikke feil. Når kruttgassene rundt projektilet har større hastighet enn kulen vil hastigheten øke, når kruttgassene eller luften har mindre hastighet enn projektilet vil hastigheten avta. Ingen andre effekter virker på hastighet. En følge av dette er at en munningsbrems som endrer retning på kruttgassene vil gi redusert hastighet. Disse forhold er bare av teoretisk interesse for riflepatroner, forskjell i hastighet er avhengig av kruttmengde og munningstrykk, men likevel er det nok best å måle i mm/s istedet for m/s. Man finner lett høyhastighetsvideo som viser dette. Kula fortsetter akselerasjonen noen mm etter at den har passert munningen. En god brems vil redusere denne effekten, og en vil få marginalt (0.5-2m/s mener jeg å ha sett målt, av "amatører") redusert hastighet. Mange av bremsene vi ser arresterer ikke gassene før denne effekten forlengst er over, og du her ingen effekt på hastighet - og selvsagt mindre effekt på rekyl... Lyddempere har ofte motsatt effekt, man måler en marginal økning i hastighet, men her er det så mange design at jeg har liten tro på generalisering. K 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefflus Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 3 hours ago, arnegun said: Spesielt i nedoverbakke. Kun i nedoverbakke. Men dette var snakk om på flatmark. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 11 minutes ago, Stefflus said: Kun i nedoverbakke. Da skal det være j... bratt!! K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polardego Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 3 minutes ago, M67 said: Da skal det være j... bratt!! K Kanskje hvis man er rett over et sort hull og skyter inn i mot det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaker Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 'Bratt' refererer vel til bilen. Men om du skyt langt nok rett nedover, så er så vidt eg kan googleut 'terminal velocity' for ei kule 150-300 fps. Det blir svak ladning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.