Jump to content

vil prosjektilet øke hastighet etter avgang pipe??


Hattemakærn

Recommended Posts

Hei!

Jeg spør for en venn;) Vi har en heit diskusjon som vi trenger å få svar på..

 

Kan fysikklovene tillate at prosjektilet øker hastighet etter at det har forlatt pipa? Argumentasjonen er som følger: Da prosjektilet bruker X-distanse til å stabilisere seg i luften, vil den faktisk øke hastighet når det er stabilt. Ja det mister energi som skyver det frem, men siden motstanden blir mindre enn energitapet, vil prosjektilet øke hastighet.

Vi snakker selvfølgelig om meget liten fartsøkning over marginal distanse, men er dette egentlig mulig? Håper dette var forståelig:)

 

Jeg vil ikke avsløre om jeg mener dette er riktig eller feil;) Takk for eventuelle svar.

 

Link to comment
Share on other sites

Hastigheten synker umiddelbart etter at gassen slutter å trykke mot kula. I tillegg vil naturligvis luftmotstand, tyngdekraft, og energitap i form av rotasjon umiddelbart begynne å bremse farten. (Her får jeg høre det av Per-S og M67 om jeg tar feil...) 

 

Det dere diskuterer skjer i rakettassistert artilleri - og med raketter/missiler - hvor det tar tid for rakettmotoren å akselerere, ETTER granaten/raketten/missilet forlater røret/skinna den skytes ut av eller av.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Det eneste måtte være et saktegående prosjektil med finner og svært høy rotasjon, som en jetmotor. Ellers skulle det være lite tenkelig med et fenomen som øker hastigheten fortere enn den tapes av svært høy luftmotstand.

 

Jeg hørte en gang en som i fullt alvor sa at det "var så glatt at bilen akselererte når han tråkka på bremsen".

Link to comment
Share on other sites

Kulen vil ikke øke farten mer så snart friksjonen overstiger pådraget fra gasstrykket bakfra. 

 

Når kulen er ute av løpet vil friksjonen komme fra luftmotstand. Kruttgassene vil blåse ut gjennom munningen frem til det er omtrent samme trykk inni løpet som utenfor. 

 

Gitt at lufttrykket utenfor er lavt sammenlignet med trykket i løpet idet kula forlater vil kruttgassene få en hastighetsøkning idet proppen forsvinner og strømme raskt ut. Derfor vil de altså fortsette å skyve på kula et svært kort stykke utenfor munningen. Og ettersom luftmotstanden må kunne regnes som liten sammenlignet med løpsfriksjonen så er det sannsynlig at hastigheten øker ørlite grann de første millimetrene etter at kula har sluppet ut. Til sammenligning ser vi ofte høyere hastighet for samme patron i samme løp med lyddemper enn uten, nettopp fordi det fallende gasstrykket får virke i nesten fri luft på et prosjektil tilnærmet uten friksjon. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Ei tohi varjata said:

Her får jeg høre det av Per-S og M67 om jeg tar feil

Du tar ikke feil.

Når kruttgassene rundt projektilet har større hastighet enn kulen vil hastigheten øke, når kruttgassene eller luften har mindre hastighet enn projektilet vil hastigheten avta. Ingen andre effekter virker på hastighet.

En følge av dette er at en munningsbrems som endrer retning på kruttgassene vil gi redusert hastighet. 

Disse forhold er bare av teoretisk interesse for riflepatroner, forskjell i hastighet er avhengig av kruttmengde og munningstrykk, men likevel er det nok best å måle i mm/s istedet for m/s.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Stefflus said:

Det eneste måtte være et saktegående prosjektil med finner og svært høy rotasjon, som en jetmotor. Ellers skulle det være lite tenkelig med et fenomen som øker hastigheten fortere enn den tapes av svært høy luftmotstand.

 

Jeg hørte en gang en som i fullt alvor sa at det "var så glatt at bilen akselererte når han tråkka på bremsen".

 

Dette er vel mulig dersom clutchen slippes i forbindelse med bremsingen slik at bilen ikke bremser på gir lenger. Spesielt i nedoverbakke.

Edited by arnegun
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Per-S said:

Du tar ikke feil.

Når kruttgassene rundt projektilet har større hastighet enn kulen vil hastigheten øke, når kruttgassene eller luften har mindre hastighet enn projektilet vil hastigheten avta. Ingen andre effekter virker på hastighet.

En følge av dette er at en munningsbrems som endrer retning på kruttgassene vil gi redusert hastighet. 

Disse forhold er bare av teoretisk interesse for riflepatroner, forskjell i hastighet er avhengig av kruttmengde og munningstrykk, men likevel er det nok best å måle i mm/s istedet for m/s.

 

Man finner lett høyhastighetsvideo som viser dette.  Kula fortsetter akselerasjonen noen mm etter at den har passert munningen. En god brems vil redusere denne effekten, og en vil få marginalt (0.5-2m/s mener jeg å ha sett målt, av "amatører") redusert hastighet. Mange av bremsene vi ser arresterer ikke gassene før denne effekten forlengst er over, og du her ingen effekt på hastighet - og selvsagt mindre effekt på rekyl...

Lyddempere har ofte motsatt effekt, man måler en marginal økning i hastighet, men her er det så mange design at jeg har liten tro på generalisering.

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...