Jump to content

Chiappa Rhino 4'' - spesialrevolver.


Eyeflow

Recommended Posts

Dette har vart diskutert fram og tibaka mange ganger. Men finner likevell ikke noe konklusjon.

Har en mail fra teknisk kommite i NSF, ''Jeg skal ikke uttale meg om våpenet kan brukes i klassen spesialrevolver, men det lave løpet er det ikke noe forbud mot.''

 

Så til 1000kr spørsmålet. 

Er det noen som bruker en Chiappa Rhino i felt.

Er det noen som har fått nekt å bruke en Chiappa Rhion i noen konkuranse, uansett klasse?

 

/mats

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hipshot said:

Hva er greien med dette da?

 

Er det virkelig noen som vil vise seg utendørs med et så ugly beast som er Rhino? 

 

Nei feltløypen krever revolver med sex appeal, som en Colt Python 😄😄😄

Enig! Jeg tenker å skyte felt med min Python. Og Colt Detective i spesialrevolver. 

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, hipshot said:

 

Hvordan har det seg?

 

8.4.4.1
Kjernelinjen  i  løpet  skal  ligge  over  huden  (mellom tommel  og pekefinger) på skytehånden i normal skytestilling.

 

Dette gjelder våpen i fin og grov som også blir videreført i nasjonale øvelser. Gjelder dog kun Hurtig Fin/Grov og Felt Fin/Grov.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, hipshot said:

Hva er greien med dette da?

 

Er det virkelig noen som vil vise seg utendørs med et så ugly beast som er Rhino? 

 

Nei feltløypen krever revolver med sex appeal, som en Colt Python 😄😄😄

 

Det blir for mainstream for min del. 

Jeg går heller for min "trofaste"  Taurus model 689 🙂

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Rausheim said:

 

8.4.4.1
Kjernelinjen  i  løpet  skal  ligge  over  huden  (mellom tommel  og pekefinger) på skytehånden i normal skytestilling.

 

Dette gjelder våpen i fin og grov som også blir videreført i nasjonale øvelser. Gjelder dog kun Hurtig Fin/Grov og Felt Fin/Grov.

 

Hvor finnerdu at dette ikke gjelder mil og rev?

Link to comment
Share on other sites

Fordi folk har ikke blitt nektet å bruke Rhino i de klassene på NM.

 

Revolver er jo NSF sin open-klasse og jeg kan ikke etter hukommelsen komme på at noen har møtt opp med en pistol til militær der løpet har hatt like lav kjernelinje som Rhino.

Tanker er vel at fin/grov skal være det samme som internasjonale klasser, men skal man tolke feltreglementet, så kan man krangle seg til at de kan brukes siden det står "alle typer pistoler og revolvere" i både Fin/Grov så lenge de har visse mål.

Link to comment
Share on other sites

Men det er altså ingenting i reglementet? Kanskje det burde kommet en avklaring fra sentralt hold.

 

Krangle seg til tyder bare på en svak skyteleder, da kan man risikere å ikke få stille når man treffer på rett person.

 

Ikke at jeg har noe imot den revolveren. Jeg har aldri prøvd en eller sett en i levende live. Og teknologien er jo en fin nyvinning som viser at dette burde noen tenkt på før - hadde de gjort det så hadde det heller ikke vært noen diskusjon idag.

 

Men våpenet er ikke noe for meg. Jeg holder meg til den jeg har. Og jeg har ikke problem med skytetidene på felt eller hurtig, det er som vanlig sikter og avtrekk som gjelder. Også for Rhino skal man treffe noe, det er ikke nok med ultra-lav kjernelinje.

 

Jeg tror våpenet er best egnet for praktisk. Da kan man kanskje utnytte den lave kjernelinjen.

Er den lov der montro?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Våpenkontrollen på NM er ikke bare "en svak skyteleder" :)

 

Jeg har skutt en del skudd med Rhino og mine cents er som følgende;

Rekyl: Merkelig rekyl. Istedenfor munningsvipp så går rekylen rett bak. Du er på blinken hele tiden, men en vanlig kjøpt 38 spesial kjennes ut som en .357 magnum og en vanlig kjøpt .357 magnum kjennes ut som en 44 i rekylen.

Avtrekket: Single-action avtrekket er ganske bra. Double-action avtrekket kjennes ut som en stiftepistol.

 

Han ser virkelig tøff ut, men siden mekanismen er som ei romferge, er det ikke lett å gjøre den like god som en tunet S&W.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Negativ kjernelinje/ senterlinje ser ut til å være tillatt i NSF skyteprogram for Felt, men ikke for bane. Så vidt jeg klarte å lese. 
 
Slik jeg leser reglene så er dette tillatt for alle feltgrenene, inkl. Militærfelt (1M), grovfelt (1G), revolverfelt, spesialrevolver OL. Samt for den nye T96 øvelsen. 
 
Derimot ser det ut til at negativ kjernelinje dessverre ikke er tillatt i Hurtigpistol øvelsene, som er baneøvelser. 
 
Min tolkning av reglene er basert på følgende:

Referanser:
Ref. gjeldende ISSF pistolregler så fremkommer følgende: 
Paragraf 8.4.3 25 m randtennings- og grovpistoler:
b) « Senterlinjen i løpet skal ligge over huden (mellom tommel og
 pekefinger) på skytehånden i normal skytestilling...»
 (https://www.skyting.no/wp-content/uploads/2018/03/08-issf-pistolregler-2018.pdf)
 
Derimot ser det ut som om Nasjonale pistolreglet gir et unntak for alle feltgrenene og det nye T96skyteprogrammet. Slik at det her er lov med pistol med kjernelinje / senterlinje under huden tommelen ved normalt skytegrep (/negativ kjernelinje). Samt at dette ikke er relevant for PPC øvelsene. 
 
Ref. Tegning i paragraf 5.1.17.1.6.1 (s.15). 
 (https://www.skyting.no/wp-content/uploads/2020/01/nasjonalt-regelverk-for-pistol-revisjon-tk_3.pdf)
Link to comment
Share on other sites

Figuren under paragraf  5.1.17.1.6.1 viser en figur med løpets senterlinje over hånden. Overskriften i paragrafen lyder som følgende: «5.1.17.1.6.1 Skjeftespesifikasjoner (gjelder ikke 5.2 og 5.8)»

 

Med andre ord gjelder ikke denne paragrafen for avsnitt 5.2 og 5.8. Avsnitt

« 5.2 FELTSKYTING» 

«5.2.1 5.2.1.1
FELTSKYTING
ØVELSER I FELTSKYTING
• Finfelt (1F)
• Grovfelt (1G)
• Militærfelt (1M)
• Revolverfelt (1R)
• Revolverfelt kal. .22LR-Ungdom (1R)
• Spesialfeltpistol (1SP)
• Spesialfeltpistol kal. .22LR-Ungdom (1SP)
• Spesialfeltrevolver (1SR)
• Spesialfeltrevolver kal. .22LR-Ungdom (1SR) • Spesialfelt, Magnum 1 (1M1)
• Spesialfelt, Magnum 2 (1M2)»

 

Altså gjelder ikke regelen om positiv kjernelinje for alle de nasjonale feltøvelsene. 
 

Hvor ellers i regelen mener dere at negativ senterlinje forbys for de nasjonale feltøvelsene? 
 

Dersom ingen regler brytes, så må det jo være tillatt med negativ kjernelinje/ senterlinje. 

Edited by KriSpawn
Link to comment
Share on other sites

Det har vel heller aldri vært et stort problem at våpen med negativ senterlinje, fordi håndvåpen konstruert med negativ senterlinje er ikke gjort på 90 år, av kjente ting jeg kommer på riktignok.

At dette ikke er tillatt i Fin/Grov, er forståelig da munningsvippen er regelrett null. Det meste er lovlig i felt og så har man mye som overlapper mellom internasjonale og nasjonale baneøvelser.

I teorien kunne man ervervet 3 våpen til fin. ISSF, nasjonale baneøvelser (fiberoptikk er forbudt i ISSF men ikke nevnt i Nasjonale regelverk) og en finpistol med negativ senterlinje som da ville vært forbudt til bane, men ikke felt.

 

Det er et ganske flytende regelverk om man først begynner å komme med (delvis) oppkonstruerte problemer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg leser altså dette som om paragrafen tar for seg skjeftene, ikke annet.

 

Hvis jeg hadde en sånn revolver (noe som aldri kommer til å skje 😁) så ville jeg bedt forbundet om å klargjøre dette - det er en grunn til at denne tråden omhandler dette temaet - man er ikke sikker i sin sak.

Link to comment
Share on other sites

Så absolutt et «flytende» og noe rotete regelverk vi må forholde oss til!
 

Med det sagt så må vel utgangspunktet være at så lenge man ikke bryter noen av regelen for NSF sine skyteprogrammer så er det tillatt? Altså vis meg hvilken regel som forbyr negativ senterlinje for Feltprogrammene? Dersom den ikke finnes så er det jo per definisjon lov. Jo mindre man hadde hatt IPSC sin løsning for Production med at alt ikke rr lov med unntak av det som står på en godkjenningsliste såklart. 
 

F.eks. om ingen regel sier noe om farge på pistol så kan jeg møte opp med en rosa Hello kitty pistol om jeg vil. 

 

Dette med negativ senterlinje ser jeg at ikke har vært relevant på en stund. Fant en morsom artikkel om dette med gamle design som blant annet nevnte russiske MTs3-1 “Rekord” low bore axis Rapid Fire pistol. (Via Toz35.blogspot.com). https://www.thefirearmblog.com/blog/2019/04/25/the-quest-for-the-low-bore-axis/
 

Nå har det jo kommet noen moderne våpendesign med lav senterlinje, og noen eksempler med negativ kjernelinje. Slik som omtalt revolver fra Chiappa. I tillegg var det jo veldig mye oppmerksomhet rundt Laugo Arms Alien på Shot Show 2020 (http://www.laugoarms.com/alien.html). 
 

 


 

 

Edited by KriSpawn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kommer helt an på hva man er vant til. Jeg skyter min rhino i 9mm med reduserte ladninger. Har mindre munningsvipp enn en daff 22 ladning. Avtrekket er bedre enn flere av smithene mine. De færreste har den tiden og de evnene som skal til og vinne i NM så da ere like greit og kjøpe det man har lyst på. Og rekyl opptaket i en rhino alene er jo en opplevelse for seg selv. Kommer nok aldri til og selge den:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...