Jump to content

Alternativ til homogene/blyfrie kuler.. ?


Ospa

Recommended Posts

Hei 

 

Har hatt ett par ekle opplevelser på reinsdyrjakta i år med TTSX og GMX-kuler i form av rikosjetter.

Den ene gangen kom kula i retur i hundreoghelvete rett over hodet mitt (gjennomskyting på rein på ca 70m mot fjell/mose bakgrunn). 

Vurderer dermed å gå over/tilbake til blykuler i fjellet pga dette. 

 

Har kun skutt noen få dyr med blyfrie kuler, men resultatet har vært svært bra, selv i treff gjennom bog. 

Denne erfaringa deler så og si alle jeg kjenner som har prøvd disse- fin ekspansjon, alltid gjennomskyting og nær 100% restvekt selv etter treff i bein. 

Dvs. blyfrie kuler i høy fart gir rask død og fine slakt..

 

Kaliber som blir benyttet er 270win

Vo=ca 950m/s 

Kun til bruk på reinsdyr. 

Grei ekspansjon ned til ca 700m/s 

Høyest mulig restvekt- ønsker gjennomskyting selv ved treff i bog. 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde 270win en tid tilbake, og da ladet jeg med 150grs Nosler Partition. Denne ga knall og fall på de hjortene (6) jeg skjøt det året jeg brukte den riflen. Ikke mye skade på slaktet heller. Bruker denne selv i 308win på reinsdyrjakt grunnet rikosjett faren med homogene kuler (som jeg bruker til vanlig).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, spindrift said:

Nå har jeg aldri hatt en .270win. Men i såpass høye hastigheter ville jeg vurdert Swift A-frame. Ekspansjonsstopp som ved Nosler partition, men bondet fremre blykjerne. Tipper det gir en god balanse mellom skuddeffekt og kjøttødeleggelse.

 

Har sett litt på A-frame ja, men hørt den er kilen på ladninger. 

Jeg slet ei stund med å finne formen på TTSX og GMX kulene, og er litt lite sugen på å forske meg gjennom flere pakker kuler. 

 

Link to comment
Share on other sites

Og få en for bløt kule til villrein er nesten ikke mulig da dette er relativt små og "lettskutte" dyr. Det viktigste er at de ikke går langt etter treff og at man reduserer rikosjettfaren så mye som mulig med tanke på andre dyr.  Hornady SST og Nosler BT er ideele kuler. TTSX, GMX og A-frame har ingen fordeler på villrein slik jeg ser det. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tjukkas said:

Fins det slike kuler som vil være egenet for seljakt?
Tenker da spesielt på rikosjettfaren, da det jo vil være god natt for dyret nærmest uansett om man treffer der man skal...

Det fins jo kuler med pulverkjerne. Mantlede kuler med tinn- eller kobberpulver istf. blykjerne. Barnes Varmint Grenade er ei sånn kule. Andre lager jo også homogene kuler som fragmenterer (nesten) helt - LeHigh Defense er vel de med mest utvalg, i teorien iallefall.

 

K

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, M67 said:

Det fins jo kuler med pulverkjerne. Mantlede kuler med tinn- eller kobberpulver istf. blykjerne. Barnes Varmint Grenade er ei sånn kule. Andre lager jo også homogene kuler som fragmenterer (nesten) helt - LeHigh Defense er vel de med mest utvalg, i teorien iallefall.

 

K


Tænk ju. 
Ville bare vite at alternativene finnes om man må gå den veien....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...