Jump to content

Zeiss Victory V8 1.8-14x50(med lys) ELLER Zeiss Victory HT 3-12x56 (med lys)???


Lindbeck1

Recommended Posts

Hei! skal ha ny optikk til nye rifla og har bestemt meg for å gå for enten Zeiss Victory V8 1.8-14x50(med lys) ELLER Zeiss Victory HT 3-12x56 (med lys)!

 

hva hadde folk valgt?

 

jeg jakter det meste. men sitter en del på åtejakt i sverige på villsvin når grensa er åpen, jakter en del rådyr med bikkje og bukkejakt fra 10-20 august. reinsjakt i ei uke eller 2 om jeg får kort og har nettopp kommet med på et elglag hvor jeg skal gå både som hundeförer med bandhund og löshund. som dere skjönner så jakter jeg det aller meste så er litt usikker på hva jeg skal gå for. skiller rundt 1000-1500kr fra HT til V8 på prisene jeg har fått av forhandler. fra för har jeg en Burris Fourx 3-12x56 med lys og en rödpunkt fra vortex.

 

all info/erfaring som kan gjöre valget letter settes stor pris på! 

 

Skitt jakt :D 

Link to comment
Share on other sites

Tørre tall henta frå Zeiss si heimesida:

 

  HT V8
Magnification 3 – 12 × 1.8 – 13.5 ×
Effective lens diameter 44 – 56 mm 18.6 – 50 mm
Exit pupil diameter 14.9 – 4.7 mm 10.3 – 3.7 mm
Twilight factor 8.5 – 25.9 5.1 – 26
Field of view at 100 m 12.5 – 3.5 m 23 – 3.1 m 
Weight (without inner rail) 573 g

710 g

 

Når eg tenkte på det same, enda eg opp med HT 2,5-10x50.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Silkesvarten said:

Tørre tall henta frå Zeiss si heimesida:

 

  HT V8
Magnification 3 – 12 × 1.8 – 13.5 ×
Effective lens diameter 44 – 56 mm 18.6 – 50 mm
Exit pupil diameter 14.9 – 4.7 mm 10.3 – 3.7 mm
Twilight factor 8.5 – 25.9 5.1 – 26
Field of view at 100 m 12.5 – 3.5 m 23 – 3.1 m 
Weight (without inner rail) 573 g

710 g

 

Når eg tenkte på det same, enda eg opp med HT 2,5-10x50.

Skal ta en titt på HT 2,5-x50 opp mot V8 1.8-14x50 og se hva jeg kommer frem til. Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hva endte du opp med?

Om jeg får lov til å kuppe tråden litt, så sitter jeg å vurderer V6 2 - 12x50, HT 2,5 - 10x50/3 - 12x56 eller V8 1,8 - 14x50.

Har idag en Duralyt 3 - 12x50.  Bruken er bukkejakt, postjakt, og på terrenget er det noen trange poster hvor jeg noen ganger skulle ønske at duralyten gikk lenger ned enn til 3. Eneklte av postene har opp mot 200+ meter hold, så heller litt mot V8 siden jeg liker å zoome inn på lengre hold, men er usikker😛

Setter pris på å høre om noen har tanker eller erfaringer 🙂

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei! jeg endte opp med V8 1,8-14x50 og kunne ikke vært mer fornøyd! super klarhet som de aller fleste zeiss kikkerter har. meget god skumringsegenskaper selv om den ikker er like rå som ht 3-12x56. men kickeren for at jeg havna på v8 var den ganske så lave forstørrelsen. fikk en rådyrbukk på 5-10m avstand i tett skog med en beagle losende etter på meg første dag ute på jakt med ny børse og kikkert. hadde jeg ikke kunne skru ned til 1,8 forstørrelse kontra 3 hadde jeg ikke fått felt det dyret for bikkja!

 

personlig skyter jeg ikke på lenger en 200m pga jeg ikke er dyktig nok og fordi jeg så og si aldri behøver det. man kan som oftest minske avstanden til dyret. tror ikke jeg kommer til å bruke 14 i forstørrelse ofte. blir så mye vingling da jeg ikke klarer og holde børsa stille nok. 6-8x holder i massevis etter min mening til 200-300m.

 

av de du skriver metalmorty hadde jeg valgt v8 1,8-14x50. men det er bare 1 mans mening :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/12/2021 at 11:52 PM, MetalMorty said:

Hva endte du opp med?

Om jeg får lov til å kuppe tråden litt, så sitter jeg å vurderer V6 2 - 12x50, HT 2,5 - 10x50/3 - 12x56 eller V8 1,8 - 14x50.

Har idag en Duralyt 3 - 12x50.  Bruken er bukkejakt, postjakt, og på terrenget er det noen trange poster hvor jeg noen ganger skulle ønske at duralyten gikk lenger ned enn til 3. Eneklte av postene har opp mot 200+ meter hold, så heller litt mot V8 siden jeg liker å zoome inn på lengre hold, men er usikker😛

Setter pris på å høre om noen har tanker eller erfaringer 🙂

 

glemte vist og Quote før jeg svarte hehe 

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for info, dette er hvertfall veldig relevant for min del. Er egentlig en ivrig og ganske dreven haglejeger etter fugl som gir etter for «reklamen» i gjengen med å bli med på litt rådyr og storvilt. Vet at jeg kommer til å bli ganske gira(derfor jeg har holdt unna i noen år😂). Når jeg uansett gjør dette så vil jeg heller legge litt ekstra i potten og finne en allsidig optikk av høy kvalitet som kan dekke mine behov som er primært sett rådyr,hjort og mulig en og annen elgpost. Etter å ha lest nær sagt hver eneste tråd på kammeret innenfor feltet  og sjekket masse tester og reviews( fordel med covid😄) så har jeg landet på 3 kandidater. Zeiss HT 50 Leica Fortis 50 og nevnte V8. Optikk er ett vanskelig felt men heldig vis er det som fluestenger, det meste er av god kvalitet i disse dager og så lenge man holder seg til kjente merker produsert i nyere tid innenfor bruksområdet så får man ett bra produkt. Heldigvis er det lang behandlingstid på våpensøknader om dagen så da rekker man å sjekke litt før man kjøper. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kolenga said:

Takk for info, dette er hvertfall veldig relevant for min del. Er egentlig en ivrig og ganske dreven haglejeger etter fugl som gir etter for «reklamen» i gjengen med å bli med på litt rådyr og storvilt. Vet at jeg kommer til å bli ganske gira(derfor jeg har holdt unna i noen år😂). Når jeg uansett gjør dette så vil jeg heller legge litt ekstra i potten og finne en allsidig optikk av høy kvalitet som kan dekke mine behov som er primært sett rådyr,hjort og mulig en og annen elgpost. Etter å ha lest nær sagt hver eneste tråd på kammeret innenfor feltet  og sjekket masse tester og reviews( fordel med covid😄) så har jeg landet på 3 kandidater. Zeiss HT 50 Leica Fortis 50 og nevnte V8. Optikk er ett vanskelig felt men heldig vis er det som fluestenger, det meste er av god kvalitet i disse dager og så lenge man holder seg til kjente merker produsert i nyere tid innenfor bruksområdet så får man ett bra produkt. Heldigvis er det lang behandlingstid på våpensøknader om dagen så da rekker man å sjekke litt før man kjøper. 

Du blir nok fornøyd uansett hvilken av de 3 du ender opp med. jeg var som sagt inne på å kjøpe en HT selv men valgte V8 istedenfor pga lavere forstørrelse. leica fortis kan jeg fint lite om.  det eneste negativet med V8 er at den er ganske tung (710) gram. også har den 36MM rør isteden for standard 30mm som på en f.eks HT. finnes mye bra på finn til en fair pris. da spare du kanskje 4-5 tusen om du er heldig :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/15/2021 at 12:20 PM, Lindbeck1 said:

Hei! jeg endte opp med V8 1,8-14x50 og kunne ikke vært mer fornøyd! super klarhet som de aller fleste zeiss kikkerter har. meget god skumringsegenskaper selv om den ikker er like rå som ht 3-12x56. men kickeren for at jeg havna på v8 var den ganske så lave forstørrelsen. fikk en rådyrbukk på 5-10m avstand i tett skog med en beagle losende etter på meg første dag ute på jakt med ny børse og kikkert. hadde jeg ikke kunne skru ned til 1,8 forstørrelse kontra 3 hadde jeg ikke fått felt det dyret for bikkja!

 

personlig skyter jeg ikke på lenger en 200m pga jeg ikke er dyktig nok og fordi jeg så og si aldri behøver det. man kan som oftest minske avstanden til dyret. tror ikke jeg kommer til å bruke 14 i forstørrelse ofte. blir så mye vingling da jeg ikke klarer og holde børsa stille nok. 6-8x holder i massevis etter min mening til 200-300m.

 

av de du skriver metalmorty hadde jeg valgt v8 1,8-14x50. men det er bare 1 mans mening :)

 

Det er nok V8`n jeg lander på, det er en brutal allrounder👍

Men en annen ting.. Med skinnemontasje, hvor lavt kommer man pipa?  Har jo sett at de ofte kommer veldig høyt?

Har en Xbolt jeg skal ha den på.  Det er endel forskjellige skinner og montasjer å få tak vet jeg, vil jo ha den så lavt som mulig

Edited by MetalMorty
Link to comment
Share on other sites

On 1/17/2021 at 3:40 PM, MetalMorty said:

 

Det er nok V8`n jeg lander på, det er en brutal allrounder👍

Men en annen ting.. Med skinnemontasje, hvor lavt kommer man pipa?  Har jo sett at de ofte kommer veldig høyt?

Har en Xbolt jeg skal ha den på.  Det er endel forskjellige skinner og montasjer å få tak vet jeg, vil jo ha den så lavt som mulig

Det vet jeg desverre ikke. Jeg bruker recknagel baser på min Heym SR30 og Warne QD montasjer. Problemet med 36mm rør er at de ikke finnes i Lav variant. Kun medium og høy. Ihvertall kun de Warne leverer de i. Skulle gjerne hatt kikkerten noen mm nærmere pipa. Men jeg har justerbarkolbe så jeg klarer meg :)

Link to comment
Share on other sites

Håper jeg kan låne tråden din for et spørsmål Lindbeck1 :) 

 

Er det noen her som bruker disse to kikkertene med ASV+ til langhold?  

jeg har kikka på de samme, men nå har Delta Stryker Gen2 kommet inn i vurderinga også, men den er jo mer en ren langholdskikkert. 

noen som vet om det er nok klikk på Zeiss HT og V8 med ASV+ til å kunne skyte ut til f.eks 7-800m med de ringene som følger med? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville muligens vurdert vektforskjellen (kanskje kjent litt på de i virkeligheten), hvis det er om å gjøre å ha noe "lett" som hundefører etc.

Edited by follo
Ser vekt er nevnt i tabellen lenger oppe.
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Lindbeck1 said:

Det vet jeg desverre ikke. Jeg bruker recknagel baser på min Heym SR30 og Warne QD montasjer. Problemet med 36mm rør er at de ikke finnes i Lav variant. Kun medium og høy. Ihvertall kun de Warne leverer de i. Skulle gjerne hatt kikkerten noen mm nærmere pipa. Men jeg har justerbarkolbe så jeg klarer meg :)

Okay. Har bestilt KKC til børsa så får justerbar kolbe jeg også.  Liker å få kikkerten lavest mulig sånn at det ikke ser ut som om den står på stylter 😛

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/19/2021 at 9:00 AM, fredriko said:

Håper jeg kan låne tråden din for et spørsmål Lindbeck1 :) 

 

Er det noen her som bruker disse to kikkertene med ASV+ til langhold?  

jeg har kikka på de samme, men nå har Delta Stryker Gen2 kommet inn i vurderinga også, men den er jo mer en ren langholdskikkert. 

noen som vet om det er nok klikk på Zeiss HT og V8 med ASV+ til å kunne skyte ut til f.eks 7-800m med de ringene som følger med? 

om du ringer eller sender mail til Zeiss Norge så burde de kunne svar deg på det. i denne videoen bruker de V8 ihvertfall. men tror ikke det er 1,8-14x50. https://www.youtube.com/watch?v=sjVe3-MJD0Y om jeg ikke tar feil skyter de på 1000m ca i klippet jeg linket.

Link to comment
Share on other sites

On 1/19/2021 at 9:00 AM, fredriko said:

Håper jeg kan låne tråden din for et spørsmål Lindbeck1 :) 

 

Er det noen her som bruker disse to kikkertene med ASV+ til langhold?  

jeg har kikka på de samme, men nå har Delta Stryker Gen2 kommet inn i vurderinga også, men den er jo mer en ren langholdskikkert. 

noen som vet om det er nok klikk på Zeiss HT og V8 med ASV+ til å kunne skyte ut til f.eks 7-800m med de ringene som følger med? 

Zeiss HT 3-12x56 er vel den dårligste kikkerten som finnes mhp langhold, har kun 12mrad justering så du kommer ikke langt ut med den, langholdskikkerter har typisk >30mrad justering. 2,5-10x50 har vel 14mrad og de ulike V8 enda mer.
 

Dersom ikke tilt på montasjen vil du ikke klare å utnytte mer enn ca halvdelen av total justering, altså ca 60 knepp på HT 3-12x56. Du trenger ca 100knepp til 1000m med en gjennomsnittlig  ladd 6,5x55 match ammo.

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Elgjaeger said:

Zeiss HT 3-12x56 er vel den dårligste kikkerten som finnes mhp langhold, har kun 12mrad justering så du kommer ikke langt ut med den, langholdskikkerter har typisk >30mrad justering. 2,5-10x50 har vel 14mrad og de ulike V8 enda mer.
 

Dersom ikke tilt på montasjen vil du ikke klare å utnytte mer enn ca halvdelen av total justering, altså ca 60 knepp på HT 3-12x56. Du trenger ca 100knepp til 1000m med en gjennomsnittlig  ladd 6,5x55 match ammo.

okei, dette var veldig oppklarende, så om jeg hadde gått for Zeiss V8 med 20moa picatinny, så vil man teoretisk komme ut til 1.000m? kan nevne at dette blir på en 30-06AI, der er jo kulebanen noe mer krum en med 6,5x55, grunnen til at jeg ønsker dette oppsettet er fordi rifla skal brukes til jakt(ikke noe langholdsjakt) og langhold på bane, og jaktfelt. 

Synes ASV+ systemet virker genialt, man kan skru ut dit man ønsker uten å telle knepp men bruke tabellen på tårnet, men om den faller helt gjennom på langhold da så er det ikke noe vits, må finne noe midt i mellom som kan fungere til begge deler er min tanke :)

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3-12x56HT, og klarer ca 650m i forhold til klikk med min treningsammo. Som langholdskikkert kunne jeg også tenkt meg mer forstørrelse, men nå skyter jeg max 600m på gong, så det holder.

Som jaktkikkert er jeg meget fornøyd med skumringsegenskaper og ASV systemet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, fredriko said:

okei, dette var veldig oppklarende, så om jeg hadde gått for Zeiss V8 med 20moa picatinny, så vil man teoretisk komme ut til 1.000m? kan nevne at dette blir på en 30-06AI, der er jo kulebanen noe mer krum en med 6,5x55, grunnen til at jeg ønsker dette oppsettet er fordi rifla skal brukes til jakt(ikke noe langholdsjakt) og langhold på bane, og jaktfelt. 

Synes ASV+ systemet virker genialt, man kan skru ut dit man ønsker uten å telle knepp men bruke tabellen på tårnet, men om den faller helt gjennom på langhold da så er det ikke noe vits, må finne noe midt i mellom som kan fungere til begge deler er min tanke :)

 

Det går sikkert bra, de fleste V8 kikkertene har vel over 20mrad total høydejustering, og med 6mrad skinne i tillegg kommer du jo langt ut. Ikke noe problem å skyte langt med jaktkikkert dersom du bare skal skyte på noen gonger en gang i blant. 
 

Ellers er jo langholdsskyting så mangt, for PRS trenger du et FFP sikte (medforstørrende retikkel) med en eller annen for for skala eller juletre. 
 

ASV løsningen til Zeiss (med de ferdigtrykte skalaene) er ikke særlig nyttige for langholdsskyting. De er bare en ca løsning mhp din rifle/ammo og er vel bare markert ut til 400m, bedre å bruke klikktabell (app) for langholdsskyting. Du kan jo lage en egen skala å lime utenpå ringene fra Zeiss så du ser både mrad og meter for ditt våpen/ammo.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Man "kan" jo skyte på 1000m med begge kikkerter hvis man vil. men det er IKKE det de er laget for noen av dem. Dette er jaktkikkerter med vekt på helt andre egenskaper enn å skyte på 1000m. synsfelt, enkel betjening, lysprikk, retikkel, egenskaper i skumring, vekt osv.. Måtte være noe av det siste jeg hadde valgt til langhold dette. Har brukt begge Zeiss kikkertene på jakt og skutt dyr med begge kikkerter, det er det de er til! Med mindre jeg viste elgen kom på 2 meters hold og jeg ikke skulle på drivjakt, hadde jeg tatt HT. V8 er for klumpete og stor synes jeg. Hatt 3 forskjellige(1,8-14, 2,8-20, 4,8-35) ikke noe å dra på i skauen. til posteringsbørsa er V8 topp. 

 

Link to comment
Share on other sites

Enig med Hirgon her. Alt går jo an, jeg har skutt på 1000m med åpne sikter, og skyter relativt mye ut til ca 600m med diopter - men Zeiss sine jaktkikkerter er ikke egnet til langholdsskyting. Drøy holdet på jakt, med ASV, ja visst - men er bruksområdet i stor grad bare skyting, og på langt hold, så ville jeg funnet noe annet.

Schmidt og Bender sine PM2, med lave ratt, og evt lokk over siderattet er etter mitt syn gode kompromisser. F.eks. 5-20x50 US - Ultra Short, er en ikke for stor, og svært skarp kikkert, som har full langholdsanvendelighet (jeg har skutt flere PRS-stevner med den, uten å dumme meg voldsomt ut.., og jeg bruker den stadig til skyting på 1000m og mer) men som er en grei jaktkikkert også. Det er en haug sikter som er bedre enn Zeiss sine til langholdsskyting.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...