Jump to content

Hylseseparasjon/ strekking og trykk


Jackknife

Recommended Posts

Var med en kammerat på banen i helga, og han hadde noen litt skremmende opplevelser med enkelte av patronene han hadde ladd.

Tennhettene ble blåst ut av lommen, det var tydelig krateroppbygging i hettene etter tennstiften, skriften på hylsebunnen var nærmest visket ut, og det var tydelig merke på hylsebunnen etter ejektorhullet i støtbunnen på bolten. I tillegg var det tungt hevearmsløft. Alle mulige tegn på relativt kraftig overtrykk. Men han kunne ikke forstå at det skulle være avvik i kruttmengde som forårsaket det.

Senere på dagen kom jeg på at hylsene kunne være for lange, og ringte og hørte, og han kunne bekrefte at de var målt til 50,1mm. Dette er for langt, da trimmelengde er 54,8mm, og max lengde er 50mm.

 

Men så funderte jeg videre. Hylser "strekker" seg ved avfyring pga elastisiteten i messingen. Bakover tar bolten opp trykket, men hvor forplantes trykket mest den andre retningen? Er det skulderen som tar "støyten", eller er det hylsehalsen som får gjennomgå?

De fleste hylseseparasjoner, ved overtrykk, på hylser som er ladet mange ganger, finner man vel rett foran hylsebunnen om jeg ikke tar helt feil. Der hvor man kan finne den såkalte trykkringen.

Det kan altså tyde på at hele kroppen på en hylse strekker seg noe ved avfyring. Det jeg funderer på, er dersom trykket foran på hylsa for det meste tas opp av skulderen, hjelper det da å trimme lengden på hylsene med å frese ned halsen for å korte ned totallengden? Eller er den største påkjenningen på halsen, slik at det er denne som strekker seg mest, slik at det altså er logisk at det holder å trimme ned bare halsen for å oppnå rett lengde på hylsen?

 

Mulig det er helt inlysende, enkle forklaringer på dette, så jeg håper noen kan fylle mine huller i kunnskapen her.

Kan forøvrig nevne at hylsene i dette tilfellet antakelig er helpresset en 6-8 ganger.

Link to comment
Share on other sites

Tennhettene ble blåst ut av lommen, det var tydelig krateroppbygging i hettene etter tennstiften, skriften på hylsebunnen var nærmest visket ut, og det var tydelig merke på hylsebunnen etter ejektorhullet i støtbunnen på bolten. I tillegg var det tungt hevearmsløft. Alle mulige tegn på relativt kraftig overtrykk.

 

Ja, det er utvilsomt aaaaaalt for høyt trykk på gang.

 

Men han kunne ikke forstå at det skulle være avvik i kruttmengde som forårsaket det.

 

Feil hylse, kule, settdybde eller krutt kanskje?

 

Senere på dagen kom jeg på at hylsene kunne være for lange, og ringte og hørte, og han kunne bekrefte at de var målt til 50,1mm. Dette er for langt, da trimmelengde er 54,8mm, og max lengde er 50mm.

 

Regner med det er snakk om 6,5x55, altså 55,0 maxlengde og reell patronlengde på 55,1? Uansett burde ikke 0,1mm gi SÅ ekstremt overtrykk, selv om det kanskje kan skje om kammeret er veldig trengt på lengden.

 

Men så funderte jeg videre. Hylser "strekker" seg ved avfyring pga elastisiteten i messingen. Bakover tar bolten opp trykket, men hvor forplantes trykket mest den andre retningen? Er det skulderen som tar "støyten", eller er det hylsehalsen som får gjennomgå?

De fleste hylseseparasjoner, ved overtrykk, på hylser som er ladet mange ganger, finner man vel rett foran hylsebunnen om jeg ikke tar helt feil. Der hvor man kan finne den såkalte trykkringen.

 

Det som skjer er at hals og skulder først ekspanderer til de ligger mot kammeret. Dette får hylsen til å klebe seg fast i kammeret i helt fremre posisjon. Siden godstykkelsen er økende bakover i kroppen vil hals og skulder ekspandere først, etter hvert som trykket øker vil hylsen ekspandere stadig lenger bakover. Siden patronen må være litt kortere enn kammeret vil hylsen strekke seg, og siden hylsen kleber seg i forkant vil all forlengelse skje bak på hylsa der den ikke kleber, altså rett bak trykkringen.

 

Det jeg funderer på, er dersom trykket foran på hylsa for det meste tas opp av skulderen, hjelper det da å trimme lengden på hylsene med å frese ned halsen for å korte ned totallengden?

 

Joda, for ved ompressing vil man også sette skulderen litt tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Men han kunne ikke forstå at det skulle være avvik i kruttmengde som forårsaket det.

Det hadde vært fint å få vite "alle vitale mål" og data for å kunne si noe vettugt om detta.

Hylse, krutt, ladning, kule, patronlengde, hette, friflukt, osv.

Har man startet på ny kruttboks, ny eske med kuler. Avvik fra tidligere ladning?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg funderer på, er dersom trykket foran på hylsa for det meste tas opp av skulderen, hjelper det da å trimme lengden på hylsene med å frese ned halsen for å korte ned totallengden?

 

Joda, for ved ompressing vil man også sette skulderen litt tilbake.

 

Men hva da med necksizing? Da settes jo ikke skulder tilbake, og hylsekroppen strekkes like fullt. Selvfølgelig mest første gangen, så lenge hylsen skytes i samme kammer etterpå, da den nå er tilpasset dette kammeret. Men vil da halsen strekke seg nevneverdig?

Eller er det her hele cluet med nakkepressing er? At hylsa nå kun har spillerommet av egen elastisitet å bevege seg på under avfyring, og ikke strekker seg noe videre mer? (var dette forståelig :?:) )

 

Når det gjelder data ellers kan jeg fortelle at det er snakk om en Tikka 595(?) i 6,5x55, ladningen var 40gr Norma-4, og en Lapua 6,5g/100gr rundneset helmantel kule.

Når det gjelder hylsene vet jeg at det er snakk om Lapua-hylser, og jeg tror de er helpresset alle gangene. Hettene er Winchester. Men friflukt, og om hylsene kun er avfyrt i det aktuelle våpenet vet jeg ikke. Men jeg har snakket med skytter i dag, og han er på forumet her, og kommer kanskje med mer informasjon.

Han hadde snakket med noen i dag som nevnte muligheten for fenomenet "secondary explotion". Dette har jeg bare lest noe om en gang i tiden, og kjenner ikke helt til hva som skjer. Vet bare at det kan skje ved bruk av for lite krutt, eller feil krutt.

Teorien i dette tilfelle gikk på at ladningen var såpass liten, og at med liten kruttladning fordelt horisontalt i en patron i et kammer, muligens kunne føre til dette fenomenet.

Link to comment
Share on other sites

Hei og hå.... vel jeg har en tikka t3 hunter i 6,5, jeg har brukt norma 4 i kruttmål,dillon sitt,med patronlengde 69,8 mm,brukt samme hylsa i mitt våpen hele tiden. Det som er litt rart her er at jeg har ladet nesten 50 skudd og det var 3 av di som var mye trykk i,men så har jeg testet 49 grs ladning med samme krutt, så jeg kan ikke skjønne at et krutt mål gir så mye avik?? snakka med en på landrø i dag som sa til meg at det kanskje kunne være for lite krutt.....vet ikke om jeg fikk med alt her nå...... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Eller er det her hele cluet med nakkepressing er? At hylsa nå kun har spillerommet av egen elastisitet å bevege seg på under avfyring, og ikke strekker seg noe videre mer? (var dette forståelig :?:) )

 

Både forståelig og korrekt. Ved normal ompressing vil man presse inn kroppen på hylsa litt, og dette gjør at hylsa strekker seg. Denne forlengelsen må taes opp ved å sette skulderen tilbake og tidvis trimming av totallengde. Når man nakkepresser (fint ord) klemmer man kun sammen halsen, resten av hylsa holder seg på perfekt kammermål. Litt strekk av hylsa får man likevel, så etter en del ganger må man helpresse hylsa for å få kamret den. Men det er svært lite sammenliknet med helpressing hver gang.

 

Han hadde snakket med noen i dag som nevnte muligheten for fenomenet "secondary explotion". Dette har jeg bare lest noe om en gang i tiden, og kjenner ikke helt til hva som skjer. Vet bare at det kan skje ved bruk av for lite krutt, eller feil krutt.

 

Det er nok ikke tilfellet her. Dette skal visstnok kunne skje med alt for svake ladninger, for Norma 4 og 100grs rekrutt er vel maxladningen på ca 41grs. 40 grs er så nære at dette nok er en reell overladning.

Merket dere noe til patroner som virket slappere enn vanlig? Ikke lett å merke, men om det har vært et oppheng i kruttmålet kan en få en patron med litt lite krutt og en med litt for mye...

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke tilfellet her. Dette skal visstnok kunne skje med alt for svake ladninger, for Norma 4 og 100grs rekrutt er vel maxladningen på ca 41grs. 40 grs er så nære at dette nok er en reell overladning.

Merket dere noe til patroner som virket slappere enn vanlig? Ikke lett å merke, men om det har vært et oppheng i kruttmålet kan en få en patron med litt lite krutt og en med litt for mye...

 

Njjjja, I følge ladedatane som står på boksen med Norma 4 som jeg har foran meg, er 40 grs den ladningen som de bruker når de vil ha 800 m/s med 100 grs kule, dvs såkalt rekrutt ladning.

For 107 grs sierra er max ladning oppgitt til 49 grs, så overladning høres ikke helt riktig ut.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett, jeg så ikke nøye nok på de tallene som lå på nett. Norma 4 ser ut til å tilsvare 204, og da skulle 40grs være en ytterst slapp ladning. Med normal friflukt burde den ikke gi stort mer enn 2000bar, og selv med null friflukt burde den være innenfor normalt trykk.

 

Nå er jeg ytterst skeptisk til hele SEE-fenomenet, og når Norma tør å publisere en ladning for 100grs rekrutt på 41,4grs så tviler jeg litt på at dette skulle være grunnen. Men jeg sliter litt med å finne en annen forklaring.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ytterst skeptisk til hele SEE-fenomenet, og når Norma tør å publisere en ladning for 100grs rekrutt på 41,4grs så tviler jeg litt på at dette skulle være grunnen. Men jeg sliter litt med å finne en annen forklaring.

 

Helt enig. Og i dette tilfelle er det vel vanskelig å få veldig mye mer enn 49gr krutt i hylsa uten at ladningen må komprimeres? De vanligste årsakene til for høyt trykk er jo feil kruttladning og for liten friflukt. Videre har jeg vært borte i feil diameter på kulene. Kan det ha sneket seg inn 7mm kuler i ladningen? Jeg antar ikke det, da våpensprengning ville vært mer nærliggende i så fall. Hvordan var trykket for de andre skuddene? Normalt eller var det også høyt? Ble noen av kruttladningene kontriollveid under ladingen? Har du forsøkt å kjøre ut en 10-20 ladninger med samme innstillingen av kruttmålet og kontrollveid disse?

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Finskspets...... Hjeeelp.

Du må komme med utfyllende info for å komme til bunns i problemet med overtrykket du opplevde. :):)

 

Men mye interessant her. Ting å ta med seg for noen og enhver. Om ikke Finskspets dukker opp skal jeg prøve å få tak i mer data fra de aktuelle ladningene.

Link to comment
Share on other sites

 

Nå er jeg ytterst skeptisk til hele SEE-fenomenet, og når Norma tør å publisere en ladning for 100grs rekrutt på 41,4grs så tviler jeg litt på at dette skulle være grunnen. Men jeg sliter litt med å finne en annen forklaring.

Det er dette jeg til slutt har hengt meg litt opp i,ettersom jeg har testet 49 grs,men vis kruttmålet kan ha hengt seg litt og det har blitt "litt"for lite krutt......

Link to comment
Share on other sites

Kan det ha sneket seg inn 7mm kuler i ladningen? Jeg antar ikke det, da våpensprengning ville vært mer nærliggende i så fall. Hvordan var trykket for de andre skuddene? Normalt eller var det også høyt? Ble noen av kruttladningene kontriollveid under ladingen? Har du forsøkt å kjøre ut en 10-20 ladninger med samme innstillingen av kruttmålet og kontrollveid disse?

 

Tron

Det er kun blitt brukt 6,5 g 100gr kuler av samme boks

trykket på di skudda som gikk galt med så var det merkabart mere trøkk i børsa når skuddet gikk,merka at "her er det noe muffens" men resten av di ca 30-40 skudda gikk som normalt(samme ladning ut av kruttmål)

Har kontroll veid en del og aviket har ligget på ca 1/2 grain

Har nå ladet en ca 150 skudd med dette kruttmålet og det 4 skudd som har gått galt sånn at hylsa har sittet fast i sluttstykket.....

Link to comment
Share on other sites

Kan det hende at løpet på kompisen din sin rifle rett og slett er fullt av mantel? Har annen amo opført seg normalt?

Har kunn hatt noen test ladninger med MRP2 og der og var det noe muffens med en patron heller to

 

Kan væra at det har vært mye mantel....fylt med forrest skum i går,skal på bana for en liten test skyting i morra så får jeg se da.....

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...

 

Nå har jeg fulgt med på denne tråden ei stund, og jeg er litt i villrede.

 

De tre patronene med stygt overtrykk... var det med Norma 4 og 100 grs kuler? For de tre som du viste meg var med MRP2 og 155 grs Mega. Dessuten hadde du noen halspressede hylser med vanvittig hold på kulene. Faktisk ga dine hylser mer enn 40 m/s raskere utgangshastighet med samme ladning som mine, og det tror jeg utelukkende skriver seg fra de stramme hylsehalsene, all den tid mitt kammer er enda trangere enn det som er i T3'en din.

 

Men om overtrykksladningene dine faktisk var med 40 grs Norma 4 og 100 grs kuler, så mistenker nok jeg også at kruttmålet har hikket litt... husk at du har kjøpt brukt utstyr, som du ikke er vant til å bruke, og det er mange faktorer som kan spille en et puss når man lader på progressiv presse, med automatisert kruttmål.

 

Du hadde ikke helpresset hylsene vel? I såfall kan kombinasjonen helpressede hylser og lite krutt ha gitt for dårlig hylseklebing i kammeret (det samme dersom det var igjen hylsefett på patronene, eller du hadde olje i kammeret) og dette igjen kan gi stygge merker på hylsehodet, dog ikke tenhetteutblåsning.

 

Prøv å lade opp noen patroner med samme kruttvekt, men bruk kruttvekta på samtlige, slik at du eliminerer faren for at det er noe feil med ladningen. Om du stikker oppom, kan vi kjøre ut en serie på DPS'en så slipper du å sitte og knote så lenge med balansevekta. Og for all del: Trim hylsene dine, for sikkerhets skyld, og kast den dia som ga så trange hylsehalser, dersom du ikke allerede har gjort det. Og det skader heller ikke å fjerne mantelen i løpet med en skikkelig puss :wink:.

 

Som sagt: Det er bare å stikke oppom, om du vil ha hjelp og/eller kaffe!

 

EDIT: Ser at du har lagt ut en del utfyllende info mens jeg skrev dette :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Finskspets...... Hjeeelp.

Du må komme med utfyllende info for å komme til bunns i problemet med overtrykket du opplevde. :):)

 

Men mye interessant her. Ting å ta med seg for noen og enhver. Om ikke Finskspets dukker opp skal jeg prøve å få tak i mer data fra de aktuelle ladningene.

hei min gode venn....håper jeg fikk skrevet noe nyttig nå :oops::lol:
Link to comment
Share on other sites

Du bør måle at evt. resterende kuler i boksen faktisk måler 6,7mm, at det ikke er sneket seg oppi kuler av annen dimensjon. Når du sier du har fått det samme problemet med 156gr kuler/MRP2 er det nærliggende å si at du bør kontrollere at kruttvekten din måler riktig og generelt se over laderutinene dine. F.eks. hvilken friflukt har du målt med 156gr kuler og den patronlengden du bruker?

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Du bør måle at evt. resterende kuler i boksen faktisk måler 6,7mm, at det ikke er sneket seg oppi kuler av annen dimensjon. Når du sier du har fått det samme problemet med 156gr kuler/MRP2 er det nærliggende å si at du bør kontrollere at kruttvekten din måler riktig og generelt se over laderutinene dine. F.eks. hvilken friflukt har du målt med 156gr kuler og den patronlengden du bruker?

 

Tron

 

har ingen andre kuler som er helmantel en di lapua kulene jeg har brukt.

vekta mi er kontrolrt mrd ei dps vekt og mi vekt viste riktig.

 

er ikke sikker på hva du mener med friflukt,men med lapua mega var hylselengde 74,5mm og helmatel så var hylsa 69,8mm

Link to comment
Share on other sites

var på bana en tur i dag for og teste litt,når jeg ladet i går så ladet jeg 10 stk med 40 grs norma 4 som ble kontroll veid, hylsene var brukt en gang og det var fra ferdig ladde lapua trainer som ble halspresset og satt inn 6,5g 100 grs lapua helmantel jeg fikk skutt 6 stk som gikk bra,men på 7 så gikk det galt igjenn,hylsa satt igjenn i sluttstykket, fikk ut denne og da datt tennehetta ut.det begynte og tenke på i ettertid var at jeg hadde vrikket og vridd på meg for og få børsa i godt nok anlegg,vis det er som jeg da tror(og hørt) er at det er litt for lite krutt, at det hadde fått fordelt seg utover i hylsa og tenner alt på en gang.....

 

 

Hadde forøvrig med meg 15 stk ladet med 47 grs og disse gikk veldig bra,ingen problemer....gonget på 200m på en liten blink,så denne ladningen blir med meg på toppjakta på søndag :D

Link to comment
Share on other sites

Som vi snakket om på tlf, spets, så lå de lette ladningene dine UNDER anbefalt rekruttladning, med 1,3 grs. Det er LANGT under en normal startladning med Norma 4 og 100 grs kuler, så jeg tror du har funnet svaret. Du har fått etterbrennere, med altfor rask trykkoppbygging.

 

De MRP2 ladningene dine som oppførte seg rart var også 2 grs UNDER anbefalt startladning. Les og lær, er mitt beste råd. Learning while doing er greit, men learning while fucking up blir fort både vondt og dyrt.

 

Forøvrig er det ingenting å utsette på den friflukten du har brukt, den skal være trygg og vel så det :wink:. Må'kke være redd for å bruke nok krutt, gutt! Ikke start under anbefalt minimum med sentbrennende krutt. Det kan, som jeg tror du har erfart bedre enn meg, fort bli *futt-VROOOOM*. Og det er ikke moro. Tror egentlig ikke at låskassa di hadde hatt vondt av en sjekk hos en kompetent børsis etter dette.

Link to comment
Share on other sites

Hallåy og takk for sist. Jeg ville, som den kaffeglade kompisen påpeker, prøve å lade med med litt mindre "necktention". Prøv ei anna die før du event modifiserer di. Ellers så kan jeg bare anbefale deg å veie alle ladningene og se om du får samme problemet da. Hvis du lader med Dillon-kruttmålet som hører til 550-pressa di så har jeg maken her, og det varierer noen ganger over 0.5 gr, så det bruker ikke jeg lenger. Er det dette som er årsaken så skulle det jo ikke gjelde alle ladningene dine. 0.5 gr burde alikevel ikke gi så mye overtrykk hvis du ikke ligger oppimot maks, men dette i kombinasjon med veldig trange hylsehalser er jo klart med på å øke trykket en god del. Jeg er fristet til å sette en femmer på at disse 2 tingene sammen kan være årsaken til høyt trykk og disse parameterne er jo egentlig greie å få kontroll på så du får nok ta deg en tur til på bana og teste.

 

Hvis børsa di fortsatt viser trykktegn etter å ha testet dette med slappe ladninger er det tid for sjekk hos en børsemaker. Det hadde i alle fall jeg gjort.

Link to comment
Share on other sites

Veldig slappe ladninger med saktebrennende krutt er ofte værre enn litt harde ladninger. Etterbrennere har jeg aldri hatt da jeg i mine rifler som regel har begynt noen grain over minimumsladning. Dette blir lettere ettersom du lærer rifla og kjenne og etter ei stund vil du vite hvilken startladning det er lønnsomt å begynne på.

Link to comment
Share on other sites

er ikke sikker på hva du mener med friflukt,men med lapua mega var hylselengde 74,5mm og helmatel så var hylsa 69,8mm

 

Jeg saynes du skal kjøpe deg en ladebok og lese litt om dette. Friflukt er avstand fra kulene (det punktet hvor de har full diameter) til kuleskråningen i pipa. Kulene må ha litt "rennafart" før de treffer riflene i pipa. Jeg tror ikke dette er noe problem med de patronlengdene du oppgir, men som hjemmelader bør du vite hva dette er.

 

Når det gjelder kulene dine mente jeg om du hadde målt de som ligger i esken, det hender at fabrikken gjør en feil og det sniker seg med noen kuler av en annen diameter e.l. Igjen er det lite sannsynlig at dette er problemet med ladningene dine, jeg tror heller ikke problemet er for lite krutt. Jeg regner med at du aldri har hatt noen problemer med fabrikkammunisjon??

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg har det samme spm som ojoh, men dette gjelder lading til rifle. (Håper det går greit at jeg låner tråden litt)

Har ladet noen hylser som er plukket på banen, så jeg vet jo egentlig ikke om de er engangsskutte eller ikke. Etter andre ladingen har jeg på enkelte av hylsene sett begynnende hylseseparasjon. Er det fordi hylsene er ladet før eller fordi jeg lader de for friskt?

 

Dette er oppskiften jeg bruker:

Kaliber: 6,5x55

Våpen: Blaser 93

Kule: Sierra MK 140gr

Hette: Federal 210

Hylse: Lapua

Krutt: Norm 19 45gr ( på boksen står det Sierra 140 gr max 44,4gr 840m/s, min 39,7gr 749m/s Trykk 373,2 MPA)

Hastighet: 790m/s

Link to comment
Share on other sites

Hvis separasjon skjer i overgang skulder og hals på hylsa så hadde jeg noe tilsvarende med rifle engang. Men det var med nye hylser som jeg hadde kontroll på, så jeg lette etter andre årsaker en slitasje / overtrykk. Jeg gransket loggen og fant ut at jeg hadde justert size-dien litt opp for å kun halspresse hylsene. Hva som skjedde vet jeg ikke, men da jeg justerte dien tilbake til fullpress ihht bruksanvisningen var problemet borte. Det kan hende jeg belasted eller forskjøvet skulder og hals slik at mange fikk sprekk dannelse etter 2dr gangs ladning. Ladningen kamret helt ok og viste ingen tegn på feil-sizing.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du har hatt uflaks, med brukte hylser som du har funnet på standplass.

Kan være at hylsa var allerede "sprukket" før du puttet den i våpenet.

 

Dette er den stor ulempen med brukte hylser en finner på standplass.

Du har ingen kontroll på hvordan de er blitt behandlet tidligere.

Hvor mange ganger de er blitt "reloaded".

 

Bruker selv hylser som ligger igjen på skytebaner.

Har så langt ikke hatt hylse seperasjon.

Men har fått problemer pga dårlig "size"ing. Måtte banket/slå tilbake sleiden.

Hender oftest med hylser som er skutt i Glock.

 

N-340 ladningen din virker helt grei. Den er ikke spesielt "heit".

Bruker selv N-340(5,9grain), men har OVL: 30mm

Link to comment
Share on other sites

Hvilke tegn på separasjon har du? Sprekk eller bare tynning av messing?

 

Generelt sett skyldes ikke hylseseparasjon høyt trykk men overdreven eller langvarig strekk av hylsene. Overdreven strekk kan være ekstremt patronspill ved grovt feilkalibrerte hylser eller feil på kammer, langvarig strekk er det vanlige og skjer før eller siden ved mange omladinger. Her er det antall trimminger som er kontrollen, etter 4-5 trimminger er det på tide å kassere hylsene.

 

Brukt messing er en utfordring, vi tror alle at vi kan se om de er engangsskutte eller ikke men jeg tror nok man lett ser det man vil se.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som en tommelfingerregel overlater jeg ingenting til Murphy når jeg lader til eller over maks.

 

Med 0.6 grains over maks i dette kaliberet forventer man ikke noe verre enn litt hardere ekstraksjon og kortere levetid for hylsene. Dersom marginene slår feil vei på friflukt og kruttmål og man i tillegg har en velbrukt hylse kan ting og tang skje.

Link to comment
Share on other sites

Slik ser hylsene ut etter annengangs lading. Jeg har nå nappa ut kulene på resten av batchen og begynner på nytt. Kommer til å gå lavere i kruttmengde, har egentlig ingen grunn til å ligge rundt maks. Og jeg skal bruke hylser jeg kjenner historien på.

 

Sakset bort personhets. MorganKane

 

@Erlend Meyer: Takk for svar! :D

 

01.jpg

02.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fått målt det så veldig vitenskaplig. Men i følge bruksanvisningen fra Lee skal man jo skru dien ned til hylseholder, så en 1/4 turn til. Og i følge ladeboken skal man senke dien litt og litt helt til hylsa kamrer lett. Det er ikke så lett å kjenne på en Blaser hva som er lett. Men jeg tok en hylse som i utgangspunktet ikke kamret og sota halsen og testet. Jeg fikk kamret den når jeg kom 3mm ned på halsen, og det er jo litt lite kulehold. Jeg stilte dien slik at den stopper ca 1 mm fra skuldra. Og da er er det noe sånt som 1,5 mm fra dien til hylseholder i øvre stilling. Og det er jo en del forskjell fra hva Lee skriver...

Link to comment
Share on other sites

Nå vil jeg ikke si at de andre innspillene var unødvendige, å lade over tabell med begrenset erfaring er ikke en god start. Som du selv har innsett er det ikke alltid nødvendig å lade til max. Som en vis mann pleier å si: Om du MÅ lade til max har du feil kaliber. Jeg lader gjerne opp mot max om jeg føler for det, men jeg har både måleutstyr og erfaring til å gjøre det trygt. Og selv da er nok max for meg litt under hva jeg kunne ha ladet om jeg virkelig måtte.

 

Så takk pent for det pepperet du også fikk, det var godt ment og noe du nok hadde godt av å høre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...