Jump to content

Led meg ikke inn i fristelse....


Elgjaeger

Recommended Posts

...til å gå full custom.

 

Har endelig fått tak i en Winchester Model 70 pre-64 i 375 H&H. En gammel godt brukt en fra -59 etter serienummer å dømme. Nå melder jo behovet for seg for å skifte ut Monte Carlo stokken til en fin rett klassisk safaristokk. Dette pluss andre modifikasjoner vil jo koste en arm eller en nyre. Er det mulig å få tak i en fin nok stokk uten å få noen til å spikke fra blank? Tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett brukte riflestokker hos flere børsemakere i strøket her på Nordvestlandet/Trøndelag.
Ola Gujord, Jens Myhr, og Rogne Våpen bla.
En ringerunde kan kanskje gi resultater?
Det står gjerne noe i en krok hos de mange på Østlandet også?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, seawolf skrev:

Jeg har sett brukte riflestokker hos flere børsemakere i strøket her på Nordvestlandet/Trøndelag.
Ola Gujord, Jens Myhr, og Rogne Våpen bla.
En ringerunde kan kanskje gi resultater?
Det står gjerne noe i en krok hos de mange på Østlandet også?

Ja, har begynnt. Ragnar Hansen hadde ikkeno, så får ta de andre for meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere bestilt stokker fra Boyds og Richards Microfit i USA til div rifler jeg har eid. Førstnevnte leverer "ferdige" stokker ,mens fra Richards må man regne med å gjøre mye tilpasning og finish selv. Ikke uoverkommelig om man er litt praktisk anlagt. Stokkene mine ble helt knall.

 

Nå er jeg usikker på om disse to selskapene får lov å eksportere stokker til utlandet mere? Muligens noen her på kammeret som vet?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tre av gutta på elglaget har Richards Microfit skjefter (laminat), de ser ok ut og har fungert uten problemer i nordnorsk høstvær i hvert fall i 10 år.
Etter min smak er de en anelse tunge og overdimensjonerte, men de som har dem er godt fornøyd  (3 stk BRNO ZKK 602, 1 Ruger MK II ).

Link to comment
Share on other sites

Richards Microfit ser bra ut, har sendt forespørsel om de selger ut av US så får vi se:
 

Old Classic #102 Style stock in Exhibition grade Claro Walnut, with true classic round forearm, ebony tip (90 deg) and cap Installed without spacers. 14 1/2 inch length of pull including a 1 inch Red Packmayr (old english style).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, jmosbakk skrev:

De selger til JetCarrier ihvertfall.

Det er vel lov å sende en trestokk ut av USA nå som ITAR reglene er endret, og, etter det jeg forstår, denne type varer for sivile våpen ikke lenger er regulert av ITAR. Men hva kreves av tillatelser for eksportøren? JetCarrier har jo fortsatt listet våpendeler som ikke saker?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det skriftlig fra JC at det er ok med skjefter. Jeg har henvist til diskusjoner som har foregått her inne og de har forklart at de har de nødvendige godkjenninger for eksport. 

Dette var under ITAR så kan ikke forstå annet enn at det er enda enklere nå. 

En del kanere vil trolig henge igjen i gammelt system en stund til, men en mail eller to bruker å løse det meste. 

Hvilke godkjenninger som kreves har jeg ikke greie på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, seawolf skrev:

Etter min smak er de en anelse tunge og overdimensjonerte, men de som har dem er godt fornøyd  (3 stk BRNO ZKK 602, 1 Ruger MK II ).

 

Ja de leverer skjeftene "Semi-fit"

De lar det være igjen litt treverk både på tykkelse forskjefte/pistolgrep og lengde på kolbe.(LOP)

Dette for at kunde selv skal få tilpasset skjeftet etter eget ønske/kropp/hender. Er bare å pusse, høvle og kappe og herje til man får skjeftet slik man vil ha det. Med mindre man bestiller spesifikt på lengde og eller med ferdig montert rekylkappe osv.

 

Selv trengte jeg ikke herje så mye med stokkene jeg bestilte, bare kappe litt før jeg monterte rekylkappe. (Jeg er 186 cm på strømpelesten og gjennomsnittlig størrelse på puselankene)

Stokkene passa meg godt slik de kom, utenom på lengden.

Resten var finish-arbeid, oljing og beddejobb.

Kosa meg skikkelig med denne prosessen👍

Edited by hewi
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Er det fint treverk, vil det være verdt å bestille det dyreste, «exhibition grade» eller kan man nøye seg med billigere?

Var «inlet» gjort bra, måtte tre tas av der også? Ser de ha det de kaller 99% finished press inlet for M70, det bør vel være rimelig bra tilpasset?

Link to comment
Share on other sites

På de jeg bestilte var det bare småflikk for å få låsekasse til å gå inn i stokk, pluss at jeg selvfølgelig måtte ta ut litt ekstra for å få plass til beddemasse.

Treverket var fint det. Om du ser på bildene av de forskjellige gradene de leverer så er de ganske presise mtp hva du får når du bestiller.

Fra semi-fancy/grade A/AA vil du få veldig pene stokker.

Om du går all in og vil ha mye mønster og liv i hver cm så går du for Exhibition..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 22.7.2020 den 9.56, Elgjaeger skrev:

Boyds har ikke pre -64 listet opp som alternativ kasse.

 

Joda. Den står som "PRE WW2". So vidt meg bekjent var det ikkje større endringar frå den kom på tredvetallet fram til -64.

 

pre64.jpg.c571a8b85e9f327021801d732f8fb7a7.jpg

 

Ellers vil eg gratulere med børse. Dei er jo ganske morosame. Eg slo kloa i ein pre-64 sjølv for eit par år sidan. Ein godt brukt 250-3000 Savage frå 1947. Den hadde fortsatt kikkerten børsa ble solgt med, ein Weaver K4 produsert samme år som rifla (eller året etter).   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, Junell skrev:

 

Joda. Den står som "PRE WW2". So vidt meg bekjent var det ikkje større endringar frå den kom på tredvetallet fram til -64.

 

pre64.jpg.c571a8b85e9f327021801d732f8fb7a7.jpg

 

Ellers vil eg gratulere med børse. Dei er jo ganske morosame. Eg slo kloa i ein pre-64 sjølv for eit par år sidan. Ein godt brukt 250-3000 Savage frå 1947. Den hadde fortsatt kikkerten børsa ble solgt med, ein Weaver K4 produsert samme år som rifla (eller året etter).   

Den fra før WWII hadde vel «clover leaf tang», men ellers lik tror jeg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Elgjaeger skrev:

Fikk svar fra Richards:

 

Sir, 
At this moment our products can only be sold to customers within The United States. Policies are currently changing and we will have new information within the next couple of weeks. 

 

Den var kjip.

 

Brownells sender ivertfall til Norge vet jeg. De har litt flere options å velge mellom også. Nettskjæring/rekylkappe. Man kan bestille den LOP man vil ha osv,osv. 

Jeg trur brownells sin claro valnut grade xx,  tilsvarer richards grade AA/AAA, så mulig å få en fin valnøttstokk fra de også

Link to comment
Share on other sites

På 23.7.2020 den 18.21, jmosbakk skrev:

Jeg kommer også til å følge med her.
Har samlet litt deler hist og her for å gå på en 70 selv.
Old Classic fra Richards har lenge vært en favoritt sammen med "Classic english sporter" fra Hatchers.
 

Har sendt forespørsel til Hatchers om de kan levere til Norge, fin stil på Classic English Sporter ja

Link to comment
Share on other sites

Har mailet litt med Cameron. Fikk noen bilder av hva han kan tilby. 

Ble ikke nevneverdig imponert over hva du får for 650 aussie dollars, men det ser helt greit ut. 

Koster 70-80 dollar i frakt hit. 

 

Han hadde exhibition grade helt opp til 1500 dollar, men jeg skal ha bruksbørse så må legge meg på en pris som gjør at det ikke blir safe queen. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt usikker. 

Har jo strengt talt ikke forutsetning for å mene noe om det ene eller andre. 

Men jo, jeg har kanskje litt mer trua på Richards. 

 

Det er enkelt med Hatchers fordi de sender direkte til deg, men Richards er nok mer ferdig når den kommer. 

Fra Richards hadde jeg gått for den oppskrifta du lister opp i denne tråden, muligens med engelsk valnøtt. 

Link to comment
Share on other sites

Svar fra Cameron Hatcher:

Hi, thanks for the enquiry.

 

My Pre 64 English Classic pattern is inletted for the standard length magazine box and featherweight factory barrel profile. So If I use this stock as a pattern you will have quite a bit of inletting to do for your metalwork to fit in, I'll have to leave some extra wood externally aswell around the front and rear corners of the magazine box mortice that will need to be reprofiled in aswell once the metalwork is fully fitted. I don’t offer to fit horn forend tips unless I have the metalwork here either sorry.  Shipping to Norway would be approx. $75-$80 AUD, some more info and pricing shown below. If you are all ok with that then I can supply some blank pics to suit your budget after deciding what grade you are after etc.

 

Walnut

 

X Grade $340 (currently out of stock and no ETA)

 

XX Grade $395

 

XX Select grade: $395 - $490

 

XXX grade:  $495 - $800 ish. (Covers wide range of blanks at various prices)

 

Exhibition Grade POA

Link to comment
Share on other sites

På 28.7.2020 den 10.47, kjella skrev:

Ville forsøkt med en mail. 

Alan hos Schaftwerk.de har svart at de kan lage stokk til Winchesteren. Har sendt mine ønsker/spesifikasjoner, så da får vi bare se hva han kommer tilbake med. 

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

Hvis dette er en standar Winchester i den model du oppgir tror jeg ikke han trenger låskassa for tilpasning. Min var ikke nødvendig. Stokken ble behandlet med tru-oil fra stokkmaker, og deretter er det bare opp til deg hvor mye arbeid du vil legge i det videre. 

Edited by kjella
Link to comment
Share on other sites

Hmm, min spec er visst kostbar høres det ut til, kaller det custom jobb og starter på 690 Euro. Inkluderer to kryssbolter ( stål med enkel kravering, ibenholt avslutning mener de blir for tynn) ibenholt tupp på forskjefte, stålavslutning på pistolgrep, rød 27 mm kolbekappe, nettskjæring (20 eller 28 lpi, samme pris) og oljebehandling. 
 

Redd jeg kommer til å gå på en smell her.....noe jeg kan kutte, råd mottas med takk.

 

Hvilken grad tre valgte du @kjella?

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Elgjaeger skrev:

Hmm, min spec er visst kostbar høres det ut til, kaller det custom jobb og starter på 690 Euro. Inkluderer to kryssbolter ( stål med enkel kravering, ibenholt avslutning mener de blir for tynn) ibenholt tupp på forskjefte, stålavslutning på pistolgrep, rød 27 mm kolbekappe, nettskjæring (20 eller 28 lpi, samme pris) og oljebehandling. 
 

Redd jeg kommer til å gå på en smell her.....noe jeg kan kutte, råd mottas med takk.

 

Hvilken grad tre valgte du @kjella?

Jeg valgte mitt skjefte ut i fra tilsendt bilde. Den midterste av 5.

 

_W7A4723.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
36 minutes ago, seawolf said:

Keep us posted :)
Herlig med noe annet enn Tikka T3 og GRS til en forandring ;)

 

Ja, blir bilder når pengene virkelig begynner å rulle ut. Har god tid, så prosjektet vil ta en stund å ferdigstille.

Edited by Elgjaeger
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...