Jump to content

Led meg ikke inn i fristelse....


Elgjaeger

Recommended Posts

6 minutes ago, kjella said:

Kan du røpe hvilket emne du har valgt?

Jeg har egentlig sagt jeg vil ha det til høyre, men har ikke fått bekreftet at det fortsatt er tilgjengelig hos Schaftwerk. Har nettopp sendt originalstokken til de, det viste seg at de ikke hadde noe mal for pre-64 stokken, kun nyere Model 70.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, og jeg har jo latt med friste. Så det blir ny pipe med forsikte på bånd og med perlekorn, ekspress baksikte, reimfeste på bånd, pussing og blånering etc... Så blir kostbart nok, dårlig investering men håper det blir en grei «scoped safari rifle» for mindre afrikansk storvilt......

Edited by Elgjaeger
Skriveleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kjøpte meg en fint brukt Zeiss Diavari Victory 2,5-10x50 som jeg håper passer på Winchesteren, håper bare mellomrøret er langt nok uten bruk av extension ringer. Tenker å bruke Talley baser og Talley QD ringer, men det er laaaaaaaaangt mellom basene på denne kassa. Det er utsparring bak for de lange 300 og 375 H&H patronene på pre -64 kassene. Her bilde før oppussing med  de gamle Weaver basene.E8CEC075-27A6-45A6-B289-25B7872ED897.jpeg.caaa0862ce153e721a807c74cf4116ff.jpeg

Edited by Elgjaeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Ruger #1 said:

Går vel alltids an å gjøre noe med pølsa som er for lang. 

Finnes jo extention ringer for det meste. 

Den børsa burde jo hatt noe bedre enn Weaver etter hvert ;)

 

Jeg har som sagt over tenkt å bruke Talley baser og hurtigringer. Talley har ganske fine baser, men har ikke lyst å bruke extension baser og dermed blokke deler av utkasteråpning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Ruger #1 said:

Synd, var i ferd med å foreslå et par turer på det sorte kontinent, som ville kledd rifla perfekt :)

Det skal den få oppleve ja. Jeg har bare brukt dobbelriflen i .500NE med åpne sikter i Afrika så langt, Winchesteren skal få bli med på jakt etter mindre storvilt på det sorte kontinent så fort det la seg gjøre.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Elgjaeger said:

Kjøpte meg en fint brukt Zeiss Diavari Victory 2,5-10x50 som jeg håper passer på Winchesteren, håper bare mellomrøret er langt nok uten bruk av extension ringer. Tenker å bruke Talley baser og Talley QD ringer, men det er laaaaaaaaangt mellom basene på denne kassa. Det er utsparring bak for de lange 300 og 375 H&H patronene på pre -64 kassene. Her bilde før oppussing med  de gamle Weaver basene.E8CEC075-27A6-45A6-B289-25B7872ED897.jpeg.caaa0862ce153e721a807c74cf4116ff.jpeg

Du burde lete etter en tysk Zeiss Diavari 3-9x42 med 1" rør.

Røret på denne er langt nok til å unngå extention montasjer på lange magnumkasser og den tynnere kikkerten passer bedre på ei slik rifle estetisk.

2,5-10x50 passer garantert ikke.

 

EAW tip off fastmontasjer i stål ser bedre ut enn Tally. I tillegg passe gamle Tikka Delux qd stålringer rett på disse EAW basene.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Vil ha en kikkert jeg kan bruke men som ser brukbar ut. Den må ikke ha for stort okkular (40mm på Diavarien), ikke for liten øyeavstand (90mm på denne). Zeissen er et kompromiss mellom Swaro Z6i 2-12x50, som jeg helst ville brukt her, og en mer klassisk gammel kikkert. Dersom nødvendig får jeg heller ta til takke med extension ringer…

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare okulardiameter som er viktig på en M70.

Høyden på montasjen er også viktig med tanke på problemfrie ladegrep på ei dgr-rifle.

Se på bildet med Bisley-kikkerten. Hadde den vært montert lavere, så lavt som mulig for sikkert hylseutkast, ville en sett mye mer av hevarmskula som igjen betyr mer luft mellom okular og hevarmskule. Det er vanskelig å få til dette med en 30mm/50mm kikkert.

Enkelt sagt, senterlinja på kikkerten bør være lavere enn senter på hevarmskula når sluttstykket er åpent som på bildet.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Torf said:

Her er min Zeiss 3-9x42 1" på Sako Safari.

Røret er hele 16,5cm.

Jeg skal sette på lavere ringer.

Optilock ringmontasjer, uten løse baser, passer også hadde det ikke vært for safariskinna..

 

 

DSC_0422.JPG

Nice!

 

vurderte den Swaroen du linker til også, får se hvordan det går ihop.

 

kanskje jeg bare skulle sette på en picatinny og droppe kassa i et chassis.🤣

 

 

B1172BF4-4714-4FC8-8E95-6E289F558AC6.png

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Har fått Zeissen i hus, strøken kikkert med de funksjoner jeg ønsker, ikke den mest klassiske, men børsa skal brukes. 
 

Rifla er fortsatt hos Rafdal så får ikke prøvd om det passer. Mellomrøret er 150mm, så det skal nok gå på. Det er 124mm til sentrum av skruehull for baser, vet ikke om Talley ringene står midt på basene, men dersom de gjør det skal det vel bli sånn ca 140mm til ytterkant av ringene. Da får jeg bare håpe at kikkerten kommer langt nok bak. Talley ringene er vel 0,6 in mens de gamle som står på Bisleyen er 0,8 in. Varte spanande..

 

bildet lyver litt mhp hvor langt bak okkularet på Bisleyen går, var ca 1,5 cm lenger bak i forhold til Zeiss, men som sagt er Talley ringene smalere.

 

6B5FB4F2-3E67-4F35-BD0A-C2688C1662C4.jpeg.7e5e7d1d7394da8eeeb05ced439d1f90.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjøpte en gammel blank og fin Leupold på impuls, Vari X-III, 2,5-8x36. Blir nok for kort til den lange pre -64 Winchester H&H magnum kassa, kun 13cm mellomrør. Men hadde passet bra….

 

Får lete dypt i våpenskapet og se om jeg har noe annet å klampe denne fast på, veier bare 325 g Kanskje kandidat til Kimber Montana’en min, hadde kommet ned i 2,8kg med kikkert og demper da, hmmmm

B8808128-60D0-4299-9CBD-210446427698.jpeg

8C94C0B1-F1FB-44D7-8413-126BA3507C50.jpeg

Edited by Elgjaeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 8/19/2021 at 9:18 AM, Elgjaeger said:

Kjøpte en gammel blank og fin Leupold på impuls, Vari X-III, 2,5-8x36. Blir nok for kort til den lange pre -64 Winchester H&H magnum kassa, kun 13cm mellomrør. Men hadde passet bra….

 

Får lete dypt i våpenskapet og se om jeg har noe annet å klampe denne fast på, veier bare 325 g Kanskje kandidat til Kimber Montana’en min, hadde kommet ned i 2,8kg med kikkert og demper da, hmmmm

B8808128-60D0-4299-9CBD-210446427698.jpeg

8C94C0B1-F1FB-44D7-8413-126BA3507C50.jpeg

Kan jo eventuelt selge den til meg, passer nok fint til rypejakt på Vixen i 222rem :)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hilleberg said:

Selv synes jeg de små og beskjedne kikkertsiktene passer best på rifler med klassisk utseende og grove kaliber. 
 

eksempel; https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=210151405

Ja, men VX-6 er ikke liten, dvs okkular er alt for stort for en gammel Modell 70, kommer for nærme hevarm.

Edited by Elgjaeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
1 hour ago, Hilleberg said:

Den Zeiss’n til høyre i bildet her hadde passet fint kanskje? 
Den hadde også kledd mindre rifler som f.eks Vixen og kipplauf. 
 

https://www.blocket.se/annons/norrbotten/optik_och_jakttillbehor/97026155

Ja, men jeg trenger kikkert med laaangt mellomrør, minst 15 cm. Den Diavari V 2,5-10x50 med utvendig tårn jeg har kjøpt har det meste av funksjoner og egenskaper jeg ønsker, men ser jo ikke så pen ut som en gammel blank Leupold eller Zeiss kikkert med 1» rør.  Ville helst brukt en Swaro Z6i 2-12x50 jeg har, men den blir alt for stor (okkular) og ser enda styggere ut med batteri/lys vorten på okkular. Rifla med kikkert skal brukes på jakt og skyting også på lengre hold, så mange kompromisser her. Når det er sagt hadde det vært kjekt med en fin blank og liten kikkert også. Leupolden jeg kjøpte i affekt blir for kort. 
 

Noen som har en gammel fin kikkert de vil bytte mot nevnte Leupold som dekker det sekundære behovet mitt?

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Per-S said:

Karl Kaps har en noen kikkertsikter som burde være optimale for afrikarifler, jeg har slike på både 416 rigby og .375 rifler. Disse kikkertene har lang øyeavstand og har gode optiske egenskaper.

Har sett på de og vært nær ved å kjøpe. Hadde de hatt en utgave med åpent tårn (elevasjon) som var låsbart hadde jeg nok kjøpt en slik uten lys (pga en gigantisk lysbryter) men «tactical» modellene har en merkelig konstruksjon av et åpent tårn…..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Lenge siden oppdatering her. Har gått veeeeldig trått i Tyskland. Alan hos Shaftwerk skylder på corona på hele staben, snøstorm og andre problemer. Men nå ser det endelig ut som det begynner å skje. Har fått noen bilder og det ser lovende ut, men håper Alan er bedre å spikke, pusse og nettskjære enn å ta bilder…

35877FF3-5072-469E-8965-1EC8EDF8BF0A.jpeg

4AAC7035-FD15-4C4F-9D1F-B2A518F4CA77.jpeg

D2CB69ED-22D1-4E09-8122-08E91C789E38.jpeg

877A98DF-2224-4E0A-9FF4-D7D0DE616B21.jpeg

Edited by Elgjaeger
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
fredriko skrev (5 timer siden):

 

Gratulerer med flott skjefte, er det lov å spørre om hvor mye man må gi for noe slikt? 

Ble vel ca 9200kr inkl frakt og moms. Er ikke dyreste tre, men «custom» siden det er laget basert på originalstokk (ikke i Schaftwerk sitt normale utvalg) litt ekstra som to rekylbolter, stål pistolgrepavslutning og «inletted» slingfeste. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Torf skrev (På 9.7.2021 den 23.54):

Du burde lete etter en tysk Zeiss Diavari 3-9x42 med 1" rør.

Røret på denne er langt nok til å unngå extention montasjer på lange magnumkasser og den tynnere kikkerten passer bedre på ei slik rifle estetisk.

2,5-10x50 passer garantert ikke.

 

Det ser ut som garantien ikke var gyldig... Den passer da ganske brukbart.

 

Det gikk forresten en 3-9x42 på Finn.no for kort tid siden. Jeg husket ikke denne tråden, slik at jeg kunne komme med et tips.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=250387926

 

 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (33 minutter siden):

 

Dessverre er disse alt for sjeldne. Har en med skinne, den selger jeg ikke.

Det lå en sako med en Victory 2,5-10x42 med ASV på finn.no for noen måneder siden, jeg prøvde å kjøpe kikkerten men var ikke interessert i å selge kikkert og rifle separat. Rifla med kikkert forsvant rimelig kjapt.

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (26 minutter siden):

 

Det ser ut som garantien ikke var gyldig... Den passer da ganske brukbart.

 

Det gikk forresten en 3-9x42 på Finn.no for kort tid siden. Jeg husket ikke denne tråden, slik at jeg kunne komme med et tips.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=250387926

 

 

Er montert med lave Talley ringer nå, ca 1mm  objektiv. Får jo ikke x42 noe lavere, men vil se bedre ut. Kunne også tenkt å fått kikkerten litt lenger bak.

 

Har også lave 1 tommes ringer, så Leupolden vil jo bli lavere.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...