Jump to content

Varmeelement til føttene


f-groen

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med eller vet hvor man får kjøpt noe brukbart som varmer føttene ? Og varme støvler finnes ikke, alt er utprøvd, når jeg sitter rolig på post blir jeg kald innenfra selv om støvlene i utgangspunktet er veldig gode og "varme".

 

Mine føtter må tilføres varme for ikke å bli kalde.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med eller vet hvor man får kjøpt noe brukbart som varmer føttene ? Og varme støvler finnes ikke, alt er utprøvd, når jeg sitter rolig på post blir jeg kald innenfra selv om støvlene i utgangspunktet er veldig gode og "varme".

 

Mine føtter må tilføres varme for ikke å bli kalde.

Har du prøvd Neos fotposer?

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd Neos fotposer?

Nei, jeg har ikke det, men det hjelper ikke hva jeg putter rundt og utenpå føttene, det bare forsinker kulden som siger på. Når jeg sitter rolig, blir jeg kald uansett, jeg må ha noe som produserer varme. Jeg forstår at det kan være vanskelig for andre som ikke opplever det slik å forstå dette, men de som har en kropp som opprettholder varmen selv om de sitter rolig i minusgrader i både en, to og tre timer er rett og slett heldige.

Link to comment
Share on other sites

Varmesokkene fra Clas Ohlson virket smarte. Jeg vurderer også noe ekstra på føttene, forrige helg ble jeg stående i 5timer i -12 grader. Har gode klær på kroppen, så frøs ikke der, men det fantes ikke følelse i tærne, de var bunnfrosset. Skikkelig ubehagelig å ha det slik på post. Da skal man jo kose seg og nyte utsikten, ikke sitte å skjelve av smerte fordi tærne holder på å falle av..

 

Har vurdert Neos fotposer også, etter anbefaling av en kompis. Men blir litt svære å drasse på synes jeg, man går jo ikke med de på hele tiden, men tar de på når man setter seg til på post, vil jeg tro. Du Egil som anbefalte fotposene tidligere i tråden, har du noen erfaringer med disse, siden du nevnte dem?

Link to comment
Share on other sites

Som kenneth32 er jeg er frostpinne av dimensjoner. Hender og føtter blir til is på en middels nordnorsk sommerdag (7-10 grader). Har gjort som El Gringo nå, og bestilt en haug varmeposer på Ebay. Blir spennende å se om jeg klarer å holde varmen på neste tur til skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Nissen har vært på Clas Ohlson og handlet slike til meg: :D

 

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=42458299

 

Du kan få rapport om hvordan de virker i mellomjula.

 

Hilsen

Lee303

 

:D:lol: Disse må prøves !! 8) Takk for tipset.

 

 

Kjøpte og prøvde disse sokkene på søndagen, er glad det ikke var like kaldt denne søndagen som den forrige!

Sokkene var jo greie nok men, varmen må i tilfelle komme fra å slepe på den ekstra vekta av et D- batteri i hver sokk ol! :(

Link to comment
Share on other sites

Bruker Bergans sine "uttapåsko", om jeg ikke tar helt feil er det samme som forsvaret bruker. Disse hjelper godt for en frossenpinn som meg.

Ulempen er at det blir ganske mye ekstra volum i sekken (de er IKKE gode å gå i).

 

 

Om en ikke skal gå for langt er Muchboots å foretrekke, de er veldig gode og varme, men de blir fort FOR varme om en går langt. Da blir en klam og dermed kald om en står for lenge.

Gode til sakte gange opp til 2-3 km vil jeg si for min del.

 

Om en står i snø hjelper det litt å stå på ett liggeunderlag, evt noe av isopor (sittebrikke).

Link to comment
Share on other sites

Hvis varmeposene er som de var før så er det viktig å ikke snøre støvlene

for stramt da det trengs godt med oksygentilførsel.

Taiko

De varmeposene som er beregnet for føtter, klarer seg med mindre oksygen enn de for hender.

Det er imidlertid viktig å få i gang reaksjoen først, og helst i tempererte omgivelser ellers tar det laaang tid før de begynner å gi særlig varme.

Link to comment
Share on other sites

Om en står i snø hjelper det litt å stå på ett liggeunderlag, evt noe av isopor (sittebrikke).

Den er en klassiker. Det hjelper også bra å være god og varm i resten av kroppen. Hvis kroppen føler at det begynner å bli litt kjølig sånn i det store og det hele, er blodtilførsel til hender og føtter noe av det første som nedprioriteres :arrow: kalde fingre og kalde tær. Jeg synes en fòret Jervenduk er noe av det varmeste jeg kan ha med til føttene hvis jeg skal sitte på post i kulda. Kaffe og tobakk er også effektivt til å trekke sammen de små blodårene og minske blod- og varmetilførsel til utkantene.

 

"Hvis du fryser på føttene, så ta på deg lua"

- Gammelt jungelord

 

 

Dog, er man en kronisk frossenpinn er det langt fra sikkert at det hjelper. Kona, for eksempel, hu har konstant kalde tær, uansett hva hu gjør. Særlig om kvelden. Iiik! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det er på sen elg- og ikke minst rådyrjakt behovet for ekstra varme på føttene er størst for meg. Rådyrjakt i november og desember kan være en kald fornøyelse med mange minusgrader. Jeg er på et og annet skirenn om vinteren også (som tilskuer) og da bruker jeg gode støvler, fõrede fotposer og isopor som jeg står på. Da behøver jeg ikke stå rolig, man kan sparke bena mot hverandre, man kan rusle en tur, hoppe og være i bevegelse for å holde varmen. Det kan jeg ikke på rådyrpost, vil helst ikke ha fjellduk rundt meg heller, det er ikke alltid dyra kommer fra den retningen du trodde, på reinsdyrjakt derimot er fjellduken min flittig i bruk.

 

Jeg går ofte med hund på rådyrjakt og da er det sjelden et problem med kulda, man sitter/står ikke så mye som de som er på post. Men vi poster for hverandres hunder også, sånn er det når man er en kameratgjeng som jakter sammen.

 

En time går som regel greit på post, men da kommer kulda. Og kanskje losen har vært et stykke unna den første timen og kommer igjen etter f.eks. 90 - 120 minutter, da kan jeg være ganske frossen. Og det hender et drev varer i både tre og frie timer selv om det er unntaket fra regelen. Så jeg føler behov for noe som produserer varme når kroppen min ikke greier å holde føttene mine varme lenger. Jeg føler ikke like stort behov for å varme fingrene, på kalde dager bruker jeg forsvarets modell med ullvotter inni overtrekksvotten, fingrene kan jeg gni og bevege på en annen måte enn tærne og de er lettere å holde varme på den måten.

 

Jeg hadde satt min lit til Clas Ohlson nå, men det høres ikke ut som det var perfekt heller :shock:

 

Frode

Om en står i snø hjelper det litt å stå på ett liggeunderlag, evt noe av isopor (sittebrikke).

Den er en klassiker. Det hjelper også bra å være god og varm i resten av kroppen. Hvis kroppen føler at det begynner å bli litt kjølig sånn i det store og det hele, er blodtilførsel til hender og føtter noe av det første som nedprioriteres :arrow: kalde fingre og kalde tær. Jeg synes en fòret Jervenduk er noe av det varmeste jeg kan ha med til føttene hvis jeg skal sitte på post i kulda. Kaffe og tobakk er også effektivt til å trekke sammen de små blodårene og minske blod- og varmetilførsel til utkantene.

 

"Hvis du fryser på føttene, så ta på deg lua"

- Gammelt jungelord

 

 

Dog, er man en kronisk frossenpinn er det langt fra sikkert at det hjelper. Kona, for eksempel, hu har konstant kalde tær, uansett hva hu gjør. Særlig om kvelden. Iiik! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere fryser mye på bena så hadde det vært lurt å sjekke venepumpefunksjonen i bena/leggene, dette er et hjelpesystem som hjelper blodsirkulasjonen fra de nedre ekstremiteter og opp til hjertet igjen, hvis det ikke funker godt nok vil blodsirkulasjonen blir dårlig og derav får du kalde føtter. Det hjelper å ta litt tåhev, da vil leggmusklene "melke"blodet tilbake til pumpa, dette bråker ikke og kan gjøres på post etc. Røyking er også en stor bakdel for folk som fryser i armer og ben.

Link to comment
Share on other sites

Eller hvis ikke det hjelper synes jeg "fussvarmer" er enkel og praktisk.

Spesielt de dagene man vet det blir kombinasjon av lang gange og postering, dvs kalde dager med vanlige jaktstøvler.

Ikke særlig godt å gå langt i Kamik Oslo VP o.l.

Synes det funker overaskende godt også.

Elementene fra heat company fåes til hender, føtter og "body".

 

Vurderte å kjøpe såler med varmeelement, men blir engang nok av batterier og ledninger rundt på kroppen.

Var en skummel prislapp på de også.

Link to comment
Share on other sites

Dog, er man en kronisk frossenpinn er det langt fra sikkert at det hjelper. Kona, for eksempel, hu har konstant kalde tær, uansett hva hu gjør. Særlig om kvelden. Iiik! :shock:

Jeg har kjøpt disse til både samboer og døtre, og det har vært en stor suksess. Kjøper du den med luke bak til kona di, så... trenger jeg å si mer? :twisted:

 

PS: Beklager off topic.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dette ble sagt om disse sokkene på side 1;

 

Kjøpte og prøvde disse sokkene på søndagen, er glad det ikke var like kaldt denne søndagen som den forrige!

Sokkene var jo greie nok men, varmen må i tilfelle komme fra å slepe på den ekstra vekta av et D- batteri i hver sokk ol! :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...