Jump to content

Plages med tikka t3x..


Jævel870

Recommended Posts

Hei! Har en tikka t3x 308 ss som jeg plages med. Tidligere oppdaget jeg at ringene til kikkerten var løs, disse er nå utbedret hos børsemaker. Men rifla klarer fortsatt ikke å samle skuddene. På 100m sitter kulene innenfor en omkrets på omtrent 25cm! Har prøvd forskjellig ammo, og forskjellige skyttere, men den skyter like dårlig. 

Har dere noen tanker om hva det kan være? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke T3 sjøl, men 25 cm samling (spredning?) på 100 m er bare ørlite bedre enn de gamle Kongsberg RB-haglene hadde med "A"-hagl på laaaang avstand! Dvs., det må være noe fundamentalt galt.

 

Det kan jo fortsatt være kikkerten. Hvis våpenet har åpne sikter, gir det en pekepinn, hvis flere skyttere skyter bedre samlinger med jernsiktene enn med kikkerten.

 

Neste punkt er skjefteskruene, og anlegget (beddingen) av låskassa i skjeftet. Hvis skruene er for lange, kan de "bunne" før låskassa er presset mot beddingen/skjeftet, og hele mekanismen ligger løs, og kan flytte seg, når man tar avtrekket. Løpssvingninger etc. blir selvfølgelig også så som så.

 

Denne modellen skal (vel?) ha frittliggende pipe, sjekk om det virkelig er tilfelle, med et papirark, det skal gå fritt, helt inntil låskassa.

 

Hvis de første seriene var sånn noenlunde, og det har blitt gradvis verre, kan det jo være mantel i løpet, sjøl om Tikka ikke akkurat er kjent for å være noen versting på det feltet. En omgang med mantelfjerner eliminerer den feilkilda.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Noen rifler mantler mer enn andre, særlig de finkalibrede. En .308W burde tåle ganske mange skudd før mantelavleiringer påvirket presisjonen så mye som TS beskriver. Men noen homogene kuler kan gi problemer relativt raskt  (finnes en annen tråd om dette). Hvis den har samlet godt før og kikkertsiktet sitter som det skal, gi rifla en grundig omgang med mantelfjerner og bronsebørste og se om ikke problemet er løst.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Jævel870 skrev:

Har dere noen tanker om hva det kan være?

Jeg ville begynne et feilsøk med:

1. Har den lyddemper? Fjern den, og test uten.

2. Sjekk om kikkertsikte sitter fast ( det har du funnet ut av tidligere?)

3. Gå over alle skruene og kontroller at de ikke er løs. 
4. Sjekk om det er klaring mellom pipe og fremstokk/løpskanal. Bruker du tofot så sjekk om det forandrer på klaring mellom pipe og løpskanal når du legger litt press på stokken. Du kan trekke et postkort mellom pipe og løpskanal for å kjenne om det er kontakt/klemmer noen steder.

5. Bytt til et annet kikkertsikte. (Om du ikke har flere, lån et som du vet virker).

 

Hvis ingen av disse punktene fører frem ville jeg levert rifla til selger som reklamasjon.


 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Hva slags ammunisjon er prøvd? Er det byttet kikkert?  25cm på 100m er så mye at det være en faktisk feil på rifla - og attpåtil så stor at den burde synes.

 

 

K

Har testet med forskjellig ammo. De første seriene var ikke så gal med Norma jaktmatch. Oppdaget at ringene var løse og fikk da nye. Etter det klarte jeg ikke å få noe som helst samling... Har i det siste testet jaktmatch, oryx, div lapua, prvi, sako og nato. 

Link to comment
Share on other sites

Her er det noe fundamentalt galt, enten er noe løst, kikkert er søppel, eller det er noe galt med løp/lyddemper.  Gå gjennom lista til BLY. 

 

Hvis rifla er ny, så prøver du med en annen kikkert. Går den ikke godt da så reklamerer du. Det er vel presisjonsgaranti på 1MOA/3skudd på disse? 

Link to comment
Share on other sites

Det første som slår meg, er at noe må være løst, eller skrue brukket, feil på kikkert etc. 

25 cm hadde antakelig ikke en gang sluppet unna kvalitetskontrollen på en "lisensprodusert" slarkete AK47 med 5 kg avtrekk. 

Så dårlige løp slippes simpelthen ikke ut fra velrenommerte produsenter. 

Vi  kunne nok harsellert om finner, og sprit, men børsa har vell knapt sett de tusen sjøers land siden noen kanskje tegnet den der :winke1:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

T3/T3X produseres i Riihimäki, på akkurat samme fabrikk som Sakos andre rifler, så at det skal være noe outsourcet italiensk "mandagsprodukt" er tull og tøys, funnet på av snobber som ser på T3 som et underlegent produkt sammenlignet med dyre "custom"-85er ;) 

Alle moderne Tikka- og Sako-rifler er produsert på samme maskiner av samme folk under samme tak.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har fått testet tikkaen noen dager nå. Strammet opp alle skruer (var litt løs), og samlingen ble nå omtrent 8-9cm. Prøvde også å pusse mellom hvert skudd, og da fikk jeg samling innenfor 3cm. Testet diverse ammunisjon, og har nå fått presisjonen jeg er ute etter 🥰

 

Om stokken ikke var nok fastskrudd på grunn av fulle finner vites ikke, men jeg kommer værtfall til å sjekke dette ved neste riflekjøp... 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 2/5/2020 at 6:37 PM, keenhunter said:

Hva får du av samling da? Når man vet at de fleste Tikkaer går veldig bra så burde ikke terskelen være høy for å bytte den..

Heihå, veldig tregt svar fra meg nå.. Når jeg rigger meg til med tofot på 100m så har jeg samling på ca en femkroning. Siden riflen går nogenlunde bra, er det plutselig blitt mye trening på meg. Fikk brått ganske lyst på både ny optikk og lyddemper... Slik er det vell når man sitter å venter på høsten? 🤫

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme opplevelse for noen år siden med noen løse ringer på min første jakt rifle. Oppdaget det først når jeg sendte 3 skudd etter en rådyrbukk og den bare stod igjen og kikket like dumt på meg som jeg på den. På banen spredte den til og med mer en dine 25cm, så da fikk jeg et tips fra en eldre kar om å sjekke ringene. Hadde da hatt riflen i noen år og aldri sjekket over skruer og heller ikke tatt den fra hverandre, så jeg regnet bare med hver høst at alt satt som som det skulle. Så feil kan man ta, og utrulig kjedelig å oppdage det på jakt.

Men så har man lært en lekse av den opplevelsen og jeg husker å gå over jakt våpnene mine hver sesong nå:)

Konge at det kunne ordne seg med rifla di 

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke noe spark til TS, men som innbarket GGG synes jeg klart å se en tiltagende tendens til  at dette med kontroll, ettersyn og 1. linjes vedlikehold er noe som mer og mer hører fortiden til. Det har lenge utviklet seg den veien, så direkte overraskende er det ikke. Mange produkter er ikke lønnsomme å, eller er ikke laget for å vedlikeholdes, eller man overlater til profesjonelle for evt. å ta seg av slikt. Hvor mange tar seg tid til å sjekke at det faktisk er riktig oljenivå i bilmotoren, eller har sjekket at hjulmuttere faktisk sitter som de skal, ila noen mil etter at verkstedet har foretatt service eller henta sommerhjulene ut av hotellet og montert de. Noen få tipper jeg. Like mange som sjekker at rifla faktisk er skrudd sammen skikkelig etter at de har hentet den fra forhandleren, tipper jeg. Dagens kjøretøy varsler i fra når det er på tide at noen bør forta en eller annen form for ettersyn. Rifla gjør det ikke, så da er det vel greit da, helt til jakta går skeis grunnet utstyrssvikt.

Egenopplevd historie fra verkstedet. Kunde ankommer verkstedet en gang i August.

Kunde: Det er noe galt med motorsykkelen. Den er tung på styret og er vanskelig å kjøre med. Holdt på å kjøre av veien et par ganger.

Jeg observerer straks at noe er alvorlig feil straks jeg forsøker å trille den, og kan se at det er svært lite luft i dekk. Fyller luft til riktig trykk og tar en liten prøvesving. Alt virker som det skal. Informerer kunde at det nok ikke er noe galt med sykkelen. Kun for lite luft i hjula.

Kunde blir snurt, og lurer på hvorfor jeg ikke ordnet dette på servicen jeg foretok  på den i fjorhøst!

Hm, nå skal du høre....

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

For p unngå løse ringer, bruk locktite. Så kan det være fornuftig å stramme ringene på kikkerten før man strammer ringene til skinna. I følge den eldre og vise garde skal eventuelle problemer med spenninger som kan oppstå hvis ringene blir skrudd litt skjevt på kikkerten minimeres.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...