Jump to content

Hvilken kikkert ville DU satt på toppen?


h4_epa

Recommended Posts

Nå har jeg endelig bestilt julegaven for i år.

Det blir ei Tikka T3 Super varmint i kaliber 308 med en BR Reflex demper.

 

Men hvilket kikkertsikte skal jeg satse på?

 

Jeg har fra før ei T3 i 30-06 til elgjakta, så denne rifla har jeg i hovedsak tenkt å bruke til mindre vilt: gås, skarv, sel, storfugl osv.

 

Kom med forslag :)

Link to comment
Share on other sites

Selfølgelig veldig avhengig av pris. Eg trur personlig at dersom eg hadde hatt økonomi til det, så hadde det vel blitt ein Swarovski 2.5-15x56 eller ein Zeizz 6-24x56, på den rifla.

Men i mindre prisklasse hadde vel ein Meopta/Nikon 4-16x44 eventuelt i 56 mm, hvis det finst...

Link to comment
Share on other sites

Siden dette i utgangspunktet ikke er noen spesielt lett rigg spiller vel vekta på det ferdige resultatet null rolle heller. Har eksakt samme riggen med en burris XTR 3-12x50, men ser i ettertid at en kikkert med 56 åpning hadde vært bedre i de sene kveldstimer. Men hvis du ikke skal bruke rifla på bøjakt holder swarovskien i massevis :)

Link to comment
Share on other sites

.... Har eksakt samme riggen med en burris XTR 3-12x50, men ser i ettertid at en kikkert med 56 åpning hadde vært bedre i de sene kveldstimer. Men hvis du ikke skal bruke rifla på bøjakt holder swarovskien i massevis :)

 

Når jeg leser dette får jeg inntrykk av at du mener en Swarowski PV-N 3-12x50 ikke er egnet til bøjakt, og at hvilket som helst kikkertsikte med 56mm lysåpning egner seg.

 

Jeg nekter egnetlig å tro at det er det du mener. Uansett begge disse påstandene er feil. Swarovskien er faktisk godt egnet til bøjakt.

Link to comment
Share on other sites

@Hjorgel: Du kan ikke ta dine erfaringer med Burris og tro at de er gyldige for Swaro/Zeiss/SuB. Uten å ha sett gjennom kikkerten din, er jeg ganske sikker på at en x50 fra toppklassen gruser en Burris x56 i skumringen. Det er ikke bare lysåpningen som har noe å si for skumringsegenskapene ;)

 

Kanskje jeg skulle ta kikkerten fra elgbørsa (Swarowski PV-N 3-12x50 m/lys).

-Og heller kjøpe meg en i 1.5-6x42 til elgbørsa?

Et utmerket forslag. Sikkert det billigste også.

Slutter meg til den. Eller "+1", som det også heter ;)

Link to comment
Share on other sites

Ser i ettertid at innlegget mitt kan misforstås ja.. Har selvfølgelig ikke sagt at hverken zeiss eller swarovski 50mm er dårlige til skumringsjakt, meeen når det er sagt så har jeg og swarovski 3-12x50 på saueren min, og ville allikevel hatt 56 åpning! Kan godt hende det er jeg som ikke har peiling for fem flate øre, og for alt jeg vet så kan det godt hende 50 åpning er mer lyssterk enn enn tilsvarende kikkert i 56, har vel noe å gjøre med utgangspupill og hvilken forstørrelse en setter kikkerten på, men jeg synes en swarovski med 56 åpning er mer lyssterk enn en swarovski med 50 åpning :D

 

Og for å svare Sako om swarovski 50mm druser burrisen, vil jeg si at overraskende nok ser ikke jeg noen forskjell, men som sagt så er sikkert jeg sveiseblind, hva vet vel jeg :oops:

Link to comment
Share on other sites

[.................................Jeg nekter egnetlig å tro at det er det du mener. Uansett begge disse påstandene er feil. Swarovskien er faktisk godt egnet til bøjakt.

 

Må nok si meg helt enig der, og til det bruksområde han oppgir, holder det nok i massevis med en `42. :wink:

Zeiss diavari V 2,5-10x42
Du skyter forresten til langt utpå natta med denne også, meget egnet, men prisen er jo temmelig uhyggelig :wink::?
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg tolker deg riktig, skal du bruke rifla til jakt i dagslys. Trenger da ikke noen tuba på våpenet.

 

Selv ville jeg valgt en Leupold VXII 3-9 x 40.

 

Solid kvalitet, gode nok linser/lysgjennomgang til en rimelig pris (i alle fall i forhold til mye annet som er nevnt i denne tråden). Etter mitt syn er det unødvendig med Zeiss Victory 2,5 -10 x 50 til det skisserte bruket, men har du mye penger å svi av,- hvorfor ikke? Det er du som vet hva du vil ha, hva du skal bruke siktet til, og hvor mange lapper som skal svis av. :D

 

Hadde bruken vært bøjakt på hjort,- da ville jeg gått for europeisk optikk med minst 50mm lysåpning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...