Jump to content

Ulovlig våpen designer?


Troya2000

Recommended Posts

Hei, som overskriften antyder har jeg en ”hobby våpenkonstruktør” i magen, og har sittet med inventor(DataAssisertKonstruksjon) og ”lekt” meg med diverse våpen design og konstruksjoner…

 

Det slo meg at det må jo bare være et regelverk rundt dette.(bor jo enda i Norge) Etter at jeg hadde vist en kompis en klassisk dobbelløpet SS Cal .22 pistol som jeg hadde modellert. Han mente at denne skulle han klare å lage med en CNC maskin, fres og ”om så en baufil”… Når jeg hadde spekulert og tenkt litt på dette, kom jeg egentlig frem til at han hadde rett! Om jeg hadde laget arbeids/produksjons tegninger på modellen, hadde det vært mulig å lage denne på et middels bra utstyrt sykkelverksted. ( ref. stengun produksjon under WW2?)

 

Dermed dukket spørsmålet mitt opp i knotten… SITTER JEG OG BEDRIVER ULOVLIGHETER!?

 

Jeg sitter jo med konstruksjoner og design på et helt annet fagfelt til daglig, og vet jo at man har standarder og regelverk og forholde seg til, for å kunne få satt ting i produksjon og bruk, men i denne sammenheng er det bare en morsom hobby.

 

Kanskje jeg en gang får opp et drømmedesign på et drømmevåpen, som Remington eller Kongsberg small arms vil være villig å lage en prototype av, og ev. få satt i produksjon? ”DrømmeDrømme” :roll:

 

Eller;

 

Bør jeg formattere harddisken umiddelbart, eller kan jeg fortsette med denne ”leken”?

 

Mvh Troya2000

Link to comment
Share on other sites

Som det skrives i tråden her er det bare å søke som vanlig, men regn med at du må fremvise våpendelen/våpenet når den/det er ferdig.

Dette fikk jeg beskjed fra mitt våpenkontor. Sålenge en ikke lager noe som avviker helt fra innvilget søknad er det vel sjelden noe problem.

Skal du lage noe for salg trenger du bevilgning.

 

Å blande POD inn i dette er bare tull.

Link to comment
Share on other sites

Hvor leser du dette?? Lyddempere er ikke registeringspliktige og lovteksten går slik:

 

§ 2. Med deler av skytevåpen (våpendeler) forstås i denne lov låskasser og piper. Innstikningspiper ansees dog bare som deler for så vidt de kan brukes i skytevåpen som er nevnt i § 5.

 

Kongen kan bestemme at lovens regler helt eller delvis også skal gjelde for andre våpendeler.

 

Endret ved lov 5 juni 1998 nr. 35.

 

§ 21. Den som vil tilvirke skytevåpen eller våpendeler til eget bruk, må ha fylt 18 år og ha tillatelse fra politimesteren i det distrikt hvor han er bosatt. Det samme gjelder den som vil tilvirke til eget bruk ammunisjon som nevnt i § 3 for så vidt ammunisjonen ikke går inn under lov om eksplosive varer.1

 

Bestemmelsene om våpenkort gjelder også for våpen tilvirket i medhold av første ledd.

 

 

Jeg skal ikke påstå at du tar feil Vingemutteren, men jeg klarer ikke finne noe sted i våpenloven hvor det står konkret at

man skal ha tillatelse for å lage seg en demper.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer, en må ikke søke, men melde fra om tilvirkning før en starter tilvirkning av demper til seg selv (om man har våpenkort).

 

§ 2-5. Erverv av lyddemper

 

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha lyddemper til registreringspliktige skytevåpen. Krav om politiets tillatelse gjelder ikke innehaver av gyldig våpenkort som ved å fremvise dette sammen med gyldig legitimasjon, kan erverve lyddemper, direkte fra forhandler eller tilvirker, til våpen oppført i våpenkortet. Krav om politiets tillatelse gjelder heller ikke innehaver av gyldig våpenkort som tilvirker lyddemper til eget bruk til våpen oppført i våpenkortet når vedkommende gir melding til politiet før tilvirkningen starter, eller for lyddemper som før 1. januar 2001 er ervervet til lovlig registrert skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Paragrafen står i dagens gjeldende forskrift. Med referanse til tråden "Våpen på jakttur" så kan man ganske sikkert bli fratatt våpen hvis Politiet oppdager at du ikke har fulgt forskriften. Jeg vil i alle fall ikke gå ut fra at en forskriftsparagraf ikke er gyldig bare fordi den er ufornuftig.

 

Legg også merke til at du ikke trenger politiets tillatelse for tilvirkning av lyddemper til ditt eget registreringspliktige våpen. Du trenger kun å gi melding og politiet kan ikke nekte deg å lage denne demperen.

 

Og er det forresten noen som har gitt melding til politiet før de skjærer av toppen av en halvliter colaflaske og taper denne til løpet på salongrifla? Det bør de kanskje gjøre :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for mange innspill!

 

Men for orden skyld, så er ingen av mine modeller planlagt så langt, at det vil være snakk om å tilvirke et ferdig produkt. De er bare på ”Ide myldrings fasen”, selv om de kan se høvelig ferdig modellert ut, så har jeg ikke tatt det så seriøst som sakotrg. (husker faktisk tråden din fra SL, når jeg får summet meg litt. Meget interessant!)

 

Kommer jeg opp med et design som jeg har tro på, og som virker nytenkende, kan det hende at jeg tar det et steg videre og begynner å kjøre ansys analyser.

Det eneste jeg ikke ønsker er å risikere at jakt og våpen blir inndratt pga noe jeg anser som en uskyldig hobby, men lensmannen finner ut er livsfarlig, uforsvarlig, og idiotisk… (tenker også blant annet på ”våpen på jakttur”)

Har faktisk også modellert opp en lyddemper, men med ingen nytenkende elementer, så denne blir nok også liggende på harddisken til den krasjer :wink:

 

Fortsett gjerne diskusjonen rundt de regelverk som dere allerede har tatt opp!

Link to comment
Share on other sites

Største problemet ditt er vel at du bruker Inventor og ikke SolidWorks....

Ikke POD..... Men før du begynner å høvle spon, så er det vel en ide å snakke med øvrigheta først

 

plystre plystre........

InHarrkventor, fysjom..... Et Autodesk produkt, søren, nå må jeg gå å vaske munnen min.......

Link to comment
Share on other sites

gjelder ikke andre regler for tilvirkning av skytevåpen enn vanlig erhverv?

mulig dette praktiseres forskjellig rundt om i distriktene, men jeg har hørt at det er så godt som umulig å få tillatelse til å tilvirke sitt eget våpen i visse politidistrikt, selv om det ikke er noe problem å få normale kjøpetillatelser.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. det skulle man tro evert..

Jeg må fortelle om da jeg fikk telefon fra Politikammeret i Arendal i januar i år.

Hadde levert inn søknad på ei rifle og den låskassa som er nevnt i egen tråd, og regnet med at henvendelsen dreide

seg om låskassa som trossalt skulle bygges selv, men neida.

DEN søknaden var innvilget, meeeen jeg begynte visst å få litt mange våpen og de ville gjerne ha en redegjørelse for bruksområdet

på de forskjellige våpenene mine. Ingen problem det, jeg sendte mail og forklarte og fikk innvilget begge.

Men logikken??? Hvor tok den veien?

 

Kan vel forklares med at ei låskasse trossalt bare er en våpendel og, for å sette det litt på spissen, ikke utgjør særlig større fare enn en jekk til bilen.

Men jeg må si jeg stusset fælt på dette. Det store spørsmålet kommer jo den dagen alt skal "omregistreres" og blir et komplett våpen.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Største problemet ditt er vel at du bruker Inventor og ikke SolidWorks....

Ikke POD..... Men før du begynner å høvle spon, så er det vel en ide å snakke med øvrigheta først

 

plystre plystre........

InHarrkventor, fysjom..... Et Autodesk produkt, søren, nå må jeg gå å vaske munnen min.......

 

Vel... Det er helt klart at Inventor ikke er like enkelt å forholde seg til bestandig... Men skal jeg tro de som jobber med begge programmene, så har de hver sine utfordringer(ikke spør hva, da jeg ikke kan uttale meg om dette...) Men begynner å bli sånn smått drevet i inventor, så det er uansett enklere for meg å bruke de verktøyene jeg kan bruke, enn å måtte sette meg inn i SW...

 

Som tidligere nevnt er dette bare på modellerings nivå, og tviler at jeg kommer til å gi meg ut på spon høvling, og ihvertfall ikke uten de tillatelser som er påkrevd for å kunne starte med slikt.(Trodde faktisk ikke at jeg kunne få laget meg et bortimot komplett våpen av eget design. Med en enkel søknad. Men at en godkjenn produsent måtte ta seg av dette...)

Link to comment
Share on other sites

Min far designet og laget en låskasse for mange år siden. Den var ikke gjenget for noe løp, siden han ikke helt var sikker på hvilke kaliber den skulle brukes til. Det var en slags enkeltskudd bolt mekanisme. Jeg tok den med til Stavanger og gikk opp på politikammeret her, og lurte på om jeg kunne få den registrert , slik at jeg kunne få bygd en rifle på denne. Det ble stor usikkerhet på våpenkontoret rundt denne låskassen. De ba litt om teknisk dokumentasjon, (stålkvaliteter og slikt) noe hverken jeg eller min far kunne legge på bordet. For ordens skyld må jeg jo legge til at min far ikke var noen John Moses Browning. Dette var ikke hans spesialfelt , men bare noe han fant på siden han hadde god tilgang til de rette frese og dreie maskinene. Politiet ville beholde saken litt og vurdere den. Etter ett par uker skulle jeg komme tilbake, og da viste det seg at de hadde hatt saken hos en lokal børsemaker som skulle vurdere den. Jeg fikk da vite at det var noen vesentlige mangler med designet som min far ikke hadde tenkt på. Men jeg kunne få den stemplet, og registrert for kal. 22LR , og det ville koste meg kr. 125, som var prisen for en våpensøknad den gangen. Ikke på noe tidspunkt ble lovligheten/ulovlighet rundt prosjektet nevnt. Bare rent tekniske spørsmål, som politiet ville ha avklart før de ga den ett serienr. og registrerte den.

Det ble ikke noe av prosjektet. Fant fort ut at det var mye billigere å kjøpe ett ferdig salonggevær.

Link to comment
Share on other sites

Fra "Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon"

 

"§ 13-1. Krav om bevilling

 

Bevilling til å tilvirke skytevåpen/våpendeler, utføre ervervsmessig reparasjon av skytevåpen, eller tilvirke ammunisjon som nevnt i våpenloven § 1 - § 3 for salg, for så vidt ammunisjon ikke går inn under lov av 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer1 eller brann- og eksplosjonsvernloven av 14. juni 2002 nr. 20, gis av Politidirektoratet.

 

Det kreves bevilling som nevnt i første ledd for tilvirkning til salg også av:

 

a) apparater for slakting, signalpistoler og andre innretninger for signalgiving og for rednings- og harpungeværer (våpenloven § 5 bokstav a),

b) låskasser og piper til våpen som nevnt i bokstav a (våpenloven § 5 bokstav b),

c) lyddempere til registreringspliktige skytevåpen.

 

Med tilvirkning av skytevåpen og våpendeler forstås all produksjon, tilpasning, og ombygging av alle typer våpen og våpendeler som omtalt i våpenloven § 1 bokstav a til c, § 2 og § 5 bokstav a og b. Med reparasjon av skytevåpen forstås enhver utbedring av feil og mangler samt deaktivering (plombering) av skytevåpen.

 

Børsemaker med mesterbrev trenger ikke bevilling for å tilvirke og/eller foreta ervervsmessig reparasjon av skytevåpen/våpendeler. Vedkommende må imidlertid tilfredsstille kravene i henhold til § 13-2 bokstav a, b, d, e og f.

 

Løse hagl kan tilvirkes uten bevilling. Det samme gjelder ammunisjon til eget bruk i skytevåpen vedkommende lovlig innehar. "

Link to comment
Share on other sites

Har lest kjapt gjennom denne tråden.. og er det sånn at en må søke og registrere lyddempere??

 

Eller er det sånn at jeg ikke kan ha en lyddemper liggende, i et kaliber jeg ikke har bevigning på??

 

Tenkte da på en 30 demper som brukes på 6,5 - blir da dette ulovlig eller har jeg misforstått noe veldig??

 

Ikke misforstå jeg har bevilgning på alle kaliberene jeg har demper til, men ble bare så usikker her...

Link to comment
Share on other sites

Dette dreier seg om produksjon av våpendeler, ikke det å gå i en butikk og kjøpe seg en demper.

Om du har ei rifle i 6.5 er det uproblematisk å kjøpe en demper som passer en .338 om du senere har planer om

ei rifle i det kaliberet også. Det er ingen registreringskrav ved kjøp av lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Min far designet og laget en låskasse for mange år siden. Den var ikke gjenget for noe løp, siden han ikke helt var sikker på hvilke kaliber den skulle brukes til. Det var en slags enkeltskudd bolt mekanisme. Jeg tok den med til Stavanger og gikk opp på politikammeret her, og lurte på om jeg kunne få den registrert , slik at jeg kunne få bygd en rifle på denne. Det ble stor usikkerhet på våpenkontoret rundt denne låskassen. De ba litt om teknisk dokumentasjon, (stålkvaliteter og slikt) noe hverken jeg eller min far kunne legge på bordet. For ordens skyld må jeg jo legge til at min far ikke var noen John Moses Browning. Dette var ikke hans spesialfelt , men bare noe han fant på siden han hadde god tilgang til de rette frese og dreie maskinene. Politiet ville beholde saken litt og vurdere den. Etter ett par uker skulle jeg komme tilbake, og da viste det seg at de hadde hatt saken hos en lokal børsemaker som skulle vurdere den. Jeg fikk da vite at det var noen vesentlige mangler med designet som min far ikke hadde tenkt på. Men jeg kunne få den stemplet, og registrert for kal. 22LR , og det ville koste meg kr. 125, som var prisen for en våpensøknad den gangen. Ikke på noe tidspunkt ble lovligheten/ulovlighet rundt prosjektet nevnt. Bare rent tekniske spørsmål, som politiet ville ha avklart før de ga den ett serienr. og registrerte den.

Det ble ikke noe av prosjektet. Fant fort ut at det var mye billigere å kjøpe ett ferdig salonggevær.

 

Har en magefølelse av at tilfeldighetene rår.

 

Skulle vært litt intressant og vite hva utfallet var om du 'først' hadde gått til børsemaker og fortalt og forklart om designet, og så fått en utalelse som du gjekk på kammeret med.

 

Kan godt forestille meg at når øvrigheta kommer med en slik sak, og en børsemaker ikke vet noen

ting om bakgrunnen for det som holdes mellom hendene, så er det ikke sikkert utfallet går i din retning. Børsemakers egen personlig oppfatning av en detalj som han ville gjort anderledes kan fort bli at den blir nedgradert eller ikke anbefalt registrert av øvrigheta, selv om synsingen ikke har noe med sikkerhet å gjøre.

 

Men vist det var openbare design mangler som går på sikkerhet, så er jo saken anderledes.

 

Det var bare en tanke som streifet meg.

Link to comment
Share on other sites

Har lest kjapt gjennom denne tråden.. og er det sånn at en må søke og registrere lyddempere??

 

Eller er det sånn at jeg ikke kan ha en lyddemper liggende, i et kaliber jeg ikke har bevigning på??

 

Tenkte da på en 30 demper som brukes på 6,5 - blir da dette ulovlig eller har jeg misforstått noe veldig??

 

Ikke misforstå jeg har bevilgning på alle kaliberene jeg har demper til, men ble bare så usikker her...

 

Ingen registrering på lyddempere.

Link to comment
Share on other sites

Hva om du lager feks. 12 stk forskjellige våpen (ikke bare tegninger) og i steden for å få dem registrert, stiller dem ut som en utstilling? altså som en kunstner. Små kunstverk som kan drepe?

Hva ville reaksjonene vært? Politiet som hadde kommet å forlangt at våpna/kunstverka måtte plomberes? Da hadde dem jo ødelagt poenget i utstillinga, å poenget er at du som en kreativ kunstner kan lage en skulptur som i seg selv er ufarlig, men i kombinasjon med et meneske kan være dødlig.

Link to comment
Share on other sites

Hva ville reaksjonene vært? Politiet som hadde kommet å forlangt at våpna/kunstverka måtte plomberes?

 

Hadde sannsynligvis beslaglagt våpnene ja, og bra er det.

 

Da hadde dem jo ødelagt poenget i utstillinga, å poenget er at du som en kreativ kunstner kan lage en skulptur som i seg selv er ufarlig, men i kombinasjon med et meneske kan være dødlig

Tror rett og slett ikke politiet hadde brydd seg. Bedre å få fjernet uregistrerte håndvåpen enn å ha de på utstilling, relativt lett å stjele. Hvorfor kan ikke bare "kunstneren" lage ufarlige våpenkopier istedenfor?

 

PS: Fryktelig off topic alt dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...