Jump to content

Prosjekt fuglerifle - 6mm PPC


UltimaRatio

Recommended Posts

Endelig er et eksemplar i 6mm PPC i hus, det må jo sies å være en patron for entusiasten :D Sako S491 med Douglas match pipe! Liten, hendig, nett osv.... Gleder meg, tenker den blir bra på fuglevilt i forskjellig størrelse :wink: Tidligere brukte jeg en Sako Finnfire Varmint i 22lr til rypejakt, som jeg i et svakt øyeblikk solgte... Mangler kikkert, tenker på en Zeiss 2,5-10x42, meget lett og passelig i forhold til rifle og formål...

 

img4481nu6.th.jpg

 

img4482vw2.th.jpg

 

img4489ae4.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott rifle! 6mm PPC er en super patron til det meste av småvilt.

Var så heldig å få kjøpe en S491 med ny originalpipe selv for noen år tilbake og dette

er helt klart favorittrifla til bukkejakt.

Du får komme tilbake med litt presisjonstesting når det er i boks.

Har du hylser eller skal du forme om 220 Russian?

Link to comment
Share on other sites

Stilig. Er denne originalt kamret i 6mmPPC, eller er den pipet om?

 

På kikkertsida kunne du forresten også vurdere Swarovski AV 3-10x42, jeg tror ikke det er så mange 10x som slår den på vekt, den veier 395g. Jeg har sjøl en 3-9x36 som jeg er meget godt fornøyd med (bortsett fra at den har ¼"-knepp, da). Swaro er i mine (og jeg tror i endel andres) øyne fullt på høyde med Zeiss

Link to comment
Share on other sites

Heisann, ja jeg tenker å forme om 220 Russian - det blir noen investeringer fremover på ladefronten, men jeg har det meste fra før...

 

Rifla er en original 6mmPPC etter hva jeg ble fortalt - men det er byttet pipe til en Douglas premium match med 1-12" stigning.

 

Swarovski er absolutt et godt alternativ, men Zeiss'en er bare 40gr. tyngre...

Link to comment
Share on other sites

Stilig. Er denne originalt kamret i 6mmPPC, eller er den pipet om?

 

På kikkertsida kunne du forresten også vurdere Swarovski AV 3-10x42, jeg tror ikke det er så mange 10x som slår den på vekt, den veier 395g. Jeg har sjøl en 3-9x36 som jeg er meget godt fornøyd med (bortsett fra at den har ¼"-knepp, da). Swaro er i mine (og jeg tror i endel andres) øyne fullt på høyde med Zeiss

 

Tror det er på tide med swaroglass i brillene, Sako ;). Vekta du referer til er 4-12x50. 3-10x42 veier iflg fabrikanten 360g. Har en av sistnevnte liggende i postkassa, som skal settes på en lett seven (2.3kg snau).

Er ellers enig med øynene til sako, synes i grunn swaron er minst like god å titte i som zeissen. Men det blir smak og behag, som alt annet. 2,5-10x40n til Zeiss er knall den, og har fortrinnet av at du kan montere BDC, kan være kjekt på ei fuglerifle. Ville bestilt med #42, det er rett og slett genialt til jakt, med de to strekene med 0.7mil mellomrom. Dessuten har dette retiklet "finere" kors enn de andre.

 

Gratulerer ellers med ei pen og spennende rifle!! Har brukt storebroren en del med samme stinging (1:12), men nå ser det ut til at den viker for en enda større bror :P

Link to comment
Share on other sites

.....har fortrinnet av at du kan montere BDC, kan være kjekt på ei fuglerifle. Ville bestilt med #42, det er rett og slett genialt til jakt, med de to strekene med 0.7mil mellomrom. Dessuten har dette retiklet "finere" kors enn de andre.

 

Nettopp den kombinasjonen som er høyest på ønskelista :D

 

Ellers, noen gode tips for helmantelkule for fuglevilt til denne rifla?

Link to comment
Share on other sites

noen gode tips for helmantelkule for fuglevilt til denne rifla?

Tja, jeg driver for tida og eksperimenterer litt med 90gr Sierra FMJBT i 6x45'en. Foreløpig ser det lovende ut med presisjon, og den har brukbare vindegenskaper (BC=0.376). Den har en sånn Jaktmatch-lignende avrundet tupp.

 

Jeg har forresten banna mye over 80gr Hornady uten å få den til å gå så bra som jeg vil ha. Såvidt jeg vet er jeg ikke den eneste som har gjort det...

 

Han der vannebo'n kommer garantert til å anbefale PBP fra Tonheim ;)

Link to comment
Share on other sites

Riktignok ikke 90, men jeg har skutt endel med 87grs Hornady SP og denne går som meget bra i originalpipa. (10-12mm)

Denne kula er 24mm lang, så regner ikke med du får nok stabilitetsproblemer med Scenar eller Sierra om lengden

ikke overstiger dette med så altfor mye.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke 90 grains være i overkant av hva 1-12" klarer å stabilisere? Har hørt om denne Hornady kula, og selv har jeg brukt SMK i 308 på fugl før med varierende eksplosjoner.... så hullspiss match kuler er ikke øverst på lista, men presisjon fremfor alt, så jeg skal ikke si aldri...

Siden du spør etter tips...

Du har helt rett, 90grs scenar tviler jeg stort på at du greier stabilisere i denne. I min 6BR 1:12 så er 87grs Hornady HPBT den tyngste/lengste kula jeg stabiliserer bra. Lapua har en 90grs FMJ kule, denne gikk vel også, men presisjonen var ikke god nok, og dessuten så er denne etter min mening alt for spiss for fugl - om meningen er at de skal legge seg noenlunde i nærhet av det stedet de er påskutt. Utvalget av gode fuglekuler i 6mm er ikke voldsomt. Her er de jeg har brukt

 

Hornady 80grs FMJ. Ok kule, med god presisjon. tilsynelatende fin til fugl, men samtlige fugl jeg har skutt med denne, som ikke har fått treff i rygg/nakke/hode har flaksa 80-100m før det blir stilt. Til rypejakt på fjellet er det gjerne greit, da man ser vidt, men til skogsfugl, og sjøfugl velger jeg noe annet, da jeg ikke er så glad i å lete under busker og svømme etter fugl.

 

Hornady 87grs HPBT. Denne er effektiv og legger alt flatt. Har dog noe begrenset erfaring, ei and på 150m, og noen gjess på 250-280m. Gir lite kjøtt som må kastes, og er presis, så man kan plassere kula bort fra de mest kjøttfulle stedene. Jeg er overrasket over hvor "snill" denne er med tanke på at det er en kule i varmint segmentet.

 

Sako har helt rett, og her kommer det.. Den kula jeg har skutt mest fugl med, og er mest fornøyd med til fugl er 70grs PBP. Denne ekspanderer noe i fugl, ikke mye, men akkurat nok til at den dreper effektivt samtidig som du slipper splintavgang fra kula. problemet er at den er homogen, og bakgrunn må vurderes nøye før man skyter. Ville vært ekstremt forsiktig med å skyte gås på leira med denne.

 

Konklusjonen min er at til gjess, ender og annen fugl hvor brystet ligger lavt ifr rygglinja, foretrekkes ekspanderende kule. Hvilken kule er underordnet så lenge den er presis, men lette v-max kuler i full stuk er jeg mer skeptisk til. 75grs V-max i makelig hastighet burde kansje fungere bra, men ikke fått testa denne. Grunnen til at jeg foretrekker ekspanderende kuler er at de gjerne gjør det- ekspanderer, og blir dermed en mindre fare ved evt rikosjetter enn en solid klump som kommer flyvende. Skyt i rygg, eller i bløtvetet mellom rygg og bryst. Jeg foretrekker å legge siktepunkt litt foran føttene på gåsa, og litt over midten. Da er du safe - om du treffer ;)

 

til skogsfugl på topp med flere lysår til nærmeste bebyggelse - gå for PBP, barnes TSX eller noe annet i den duren, altså solid kule med sein ekspansjon.

 

Til rype spiller det mindre rolle, og her kan man godt benytte hornadys helmantel.

Link to comment
Share on other sites

He,he. Tror ikke jeg vil anbefale v-max til fugl du skal spise. Samler godt, det har du rett i.

Si ikke det... vet flere som med hell har brukt v-max på gåsejakt. Nå skal det legges til at det er forskjell på en 55grs v-max i 1150m/s og en 87grs i 850-900m/s.

 

vet steve fikk til 87grainern ja, med N540. Mener han har en lengre pipe enn meg og. Jeg prøvde, og gikk opp til streken med N140 men hadde fortsatt ikke stabilitet nok i kula til akseptabel presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Lapua Scenar 90 grs er 28 mm lang

 

Stefan K. skriver følgende om Lapua 70 grs HP og 6 PPC på Robsoft forumet:

 

*Har skjutit ett tjugotal orrar och kanske 4-5 tjädertuppar med den kulan och är faktiskt ganska nöjd med den! Jag knackade ihop spetsarna mest för att vara säker på att slippa dom våldsammaste sönderskjutningarna. Inga märkvärdiga skador på tjädrarna och bra effekt på orrar.*

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke du skal være redd for å teste 80g hornady(fmj) i 6mm PPC rifla di.

Har brukt denne kula i 6-223(dårligst presisjon)6x47 og 6mm br. Begge de to siste med topp presisjon. Har også hatt god presisjon med denne kula i 243w. Men litt vel mye effekt i fugl pga farta.

Ellers ble det mange gås skutt med 87 v-max forrige sesong. Fra 20-400m. På hold under 200 bør en være kritisk med skudd plassering. Men jeg har ikke hatt spesielt hard ladning med denne kula. Husker ikke farta men ca 3000fot. Når det er sagt så vasser vi i gås til tider. Jeg ville nok ikke brukt denne kula på tiur.

Bruker fremdeles 80g hornady i min br. Jobber med å få presisjon i redusert hastighet. Men har brukt 940 i utgang i mange år. Har 40cm løp nu, og har ikke målt farta ennå. Er mest ryper og ender denne kula brukes til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke avskrevet den helmantelen til Hornady uten å ha prøvd i allefall. Jeg fikk ikke noe superpresisjon med den, men mer en godt nok for jakt, under 20mm @ 100m. Jeg har bare prøvd med N140, har ikke kommet lenger..

Ellers så har jeg begynt å lukte på 90grainerne, jeg håper å få de til også. Som nevnt så gir jo 87grains V-Max meget hyggelige resultater presisjonsmessig, i min 6mmBR, selv med 1:12 stigning.

Link to comment
Share on other sites

I min 6mmBR med 1-8 stigning har jeg brukt 87grs V-Max mye. Med samlinger normalt under 20mm. Syns den var for brutal. Samme med de fleste HP og SP kulene jeg har prøvd. Scirocco 90grs var like brutal som de øvrige og prisen gjorde at V-Max ble foretrukket. 70grs PBP fikk jeg ikke presisjon med (4-5cm)

Etter at jeg ble fri for Norma 100grs RN-FMJ (utgått for mange år siden) Gikk jeg over til 105grs Scenar. Denne var/er suveren til vinterrypa men ødela mye fint reveskinn. Spesielt når man traff bogbeinet. Dette er noe som har vist seg vanlig på kuler med BT.

Bruker nå Berger 88grs HPFB som eneste kule. Og er veldig fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic kanskje, men alikevel; brukte .22 K-Hornet på fugl (due) i tidlig høst og ble overasket over såkalte varmint kuler vs rundnesete FMJ mine noe begrensede erfaringer sier at 45 grains FMJ fra S&B ødela mye mer enn ei 40 grains fra Sierra og såkalt varmint kule. med treff rett forfra ble dua meget beskjedent ødelagt og kunne fullt ut brukes til mat.

 

Denne 40 graineren forsvant ut av pipa med en fart på 780 m/s og samlet seg riktig hyggelig på 100 meter.

 

Fart har nok veldig mye å si på effekten i fugl, samt at du bruker ei "flatbase" kule.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja da er valget på kikkert endelig gjort og resultatet ser bra ut syntes jeg. Måtte jenke kravene noe og Zeiss'en ble skrinlagt til fordel for en Leupold MK4 3,5-10x40, med mil-dot retikkel! En ypperlig kikkert til formålet til tross for 100gr. ekstra vekt i forhold til Zeiss'en. Satser heller nå på å få en skikkelig håndkikkert istedet. Ringene er Leupold, de eneste jeg fant som passer direkte på Sako kassa og monterer kikkerten lavt nok.

 

img4772.th.jpg

 

img4773.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei, det stemmer dette er den gamle rifla de :D Har faktisk ikke prøvd den enda! Fint hvis du vil komme med noen tips omm ladninger osv. og hva du oppnådde av presisjon. Lurte også på om det er et standard 6mm PPC USA kammer eller om det er en "tight neck" av noe slag. Rifla er jo kjempeflott og gleder meg til å teste den ut på fjellrype neste vinter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Heisann TRG 22,

Barna i seng og tid til svar! Ser av ladeloggen at jeg kjøpte børsa ny i 1995. Har vært flittig brukt på jakt og et og annet jaktfeltstevne siden. Bedda ho og brukte ellers orginal de første to årene, flott presisjon med orginalpipa også. Brukte stort sett to ladninger:

- Norma hyls, Rem BR hetter, 75grs Barnes X, 28grs N201. Samlet 5/100 mellom 12 og 18mm jevnt! Skutt ett tyvetalls rådyr med denne kula, alltid gjennomskudd ingen ødeleggelse, litt lange fluktstrekninger - mao typisk X! Ble også noen orrhaner og gjess, null ødeleggelse men litt mye aktivitet etter skudd.

- Brukte samtidig ei 75grs Sierra HP, øvrig samme data, til trening, jaktmatch og kråker. Samlet jevnt 5/100 mellom 10 og 15mm!

 

I 1999 må jeg ha hatt for mye både tid og penger, da ble det Douglas Bench Rest og ditto McMillan stokk - forøvrig den pipa du nå har. Vil dele følgende tre favorittladninger:

- Norma hyls, Rem BR hetter, 85grs Nosler Partitition, 26,5grs N201, tot lgd 53,5mm. Denne ladningen samlet jevnt 5/100 mellom 12 og 18mm. Alle sorger rundt fluktstrekninger og mantling var over, har vel erfaring fra ca 40 rådyr med denne kula og ingen har gått mer enn 15m. De fleste revene jeg har skutt er med denne kula (ca 20), selvsagt en "femmer" utgang men mikkel finner ikke på mer fant.

- Samme hyls/hette, 80grs Hornady FMJ, 28grs N201, tot lgd 53,1mm. Igjen samlinger 5/100 på 12 til 20mm. Skjøt etpar rev med denne, ikke bra - de løp begge laaaangt hhv 400 og 800m! Til fugl derimot er den brilliant, rype, orrfugl og gås legger seg fint med minimal kjøttødeleggelse.

- Sist men ikke minst, med samme hyls/hette, 70grs Nosler BalTip, 29grs N201, tot lgd 56,1mm. Samler 5/100 mellom 9 og 15mm, flott til bever, kråker og feltfigurer. Ingen fancy lading, kun Bonanza Bench Rest Neck Sizing og nødvendigheten av lang krutttrakt ved 28grs og oppover! 6PPC har ei tøff skulder men Sakon har matet perfekt hele veien.

Blir nesten litt sentimental, hadde ikke hjorten kommet så sterkt der jeg jakter hadde jeg nok beholdt den. Har byttet et fullt våpenskap i to kofferter, en med Krieghoff utenpå og en med Blaser. En både vakker og funksjonell og en funksjonell og derav vakker!

Uansett veldig trivelig å se damen i gode entusiasthender, mvh Thorsten

Link to comment
Share on other sites

Flott takk for utfyllende info om rifla. Har i mange år hatt lyst på en Sako i 6mmPPC, og liker x-rifla de kjempegodt :wink: Gleder meg til å begynne å eksperimentere litt med ladninger osv. Rifla egner seg jo utmerket til rypejakt etter min mening og tenker dette skal bli bra! Kommer selvsagt med info her om testing og jakt videre fremover. Presisjonen du beskriver høres bra ut. Tenker jeg kommer til å teste med litt forskjellige kuler fra Lapua/Berger/Sierra. Hva slags kikkert hadde du montert på den?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja nå er ladeverktøy og komponenter bestilt fra Sinclair Intl. og gjett om jeg gleder meg :mrgreen: Skal forsøke med Bart's Headhunters 68gr. kuler og 68gr. Matchkuler. Gruer meg litt til hylseformingen for det har jeg aldri gjort før, men fant en informativ tråd her på forumet og har bestilt alt jeg trenger av utstyr. Tråden blir oppdater med bilder ladedata osv. i sommer og jaktreferater til høsten :wink: Krutt og hetter mangler, tenker jeg går for N133 og federal matchhetter....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja Sinclair sender hverken kuler eller hylser internasjonalt lenger :roll: "Weapons of mass destruction" hysteriet har jo ingen ende, men men fikk hylser og kuler igår og når har jeg sortert ut 50 stk 220 Russian for videre produksjon av ferdig ammo - jevn og fin kvalitet på disse hylsene! Kulene blir istedet 70gr SMK HPBT!! Gjett om jeg gleder meg :mrgreen: Nå venter jeg bare på verktøy fra Sinclair Intl.

 

img5086e.jpg

 

img5085z.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nei hadde ikke tenkt denne kula på fugl, men jeg er jo nysgjerrig på hvor god presisjon jeg kan få og da er det gøy å bruke matchkuler til å begynne med, mens jeg blir vant med våpenet. Skal teste flere etterhvert! Har brukt .308 168gr. SMK på fugl før med varierende resultat - fra ren gjennomskytning til eksplosjon!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er man endelig igang med å skyteforme hylsene - brukte en passe N133 dose etter tips her på forumet og satte kula godt inn i riflingen - det var tungt å lukke sluttstykket! Men det ser ut til å funke greit!

 

img5172l.jpg

 

Bildet viser de to beste 5-skuddssamlingene jeg fikk idag, vel og merke under skyteformingen :mrgreen: Ekstremt morsom rifle er knallfornøyd og gleder meg til å lete frem presisjonen! og ikke minst jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ja da har jeg begynt sånn smått med eksperimentering! Sierra 70gr. SMK fikk jeg ikke til, men til kulas forsvar så forsøkte jeg kun en "redusert" ladning med N133 krutt på 27gr. Spredte jevnt over 40mm! Forsøkte også Berger 68gr Match med 28gr. N133 og kort friflukt - måtte gjøre meg kjent med rifla og vinden var svært vanskelig, det ble gjerne vertikal spredning på 40mm noe som skyldes rekylopptak! Fikk også tydelig sideveis spredning i de verste vindkastene - den siste gruppa var vinden løyet noe og jeg forsøkte å holde rifla hardt mot skulderen og godt grep om forskjeftet - og den ble seende slik ut:

 

sako4.jpg

5 skudd med Berger 68gr Match nå bør rypa passe seg :mrgreen:

 

Mistenker også at hylsehalsen har vært noe for tykk og at dette kan ha innvirkning på presisjon. Har ventet på brotsj fra Sinclair Intl for innvendig brosjing av hylsehalsen og den kom igår, så nå er det duket for mer inngående testing.

 

Vel alt i alt er det lovende og jeg gleder meg til å teste flere ladninger etterhvert. Skal skyte opp de resterende Berger kulene for å sjekke om brosjingen av hylsehalsen har hatt noen innvirkning.

Link to comment
Share on other sites

Ja da har jeg brosjet hylsehalsene innvendig (har tidligere dreid hylsehalsene utvendig) og ladet opp ca. 50 stk 68gr. Berger med 28grs. N133 og settedybde på ca. 54,5mm, som skal gi en friflukt på ca. 0,5mm. Utvendig måler nå hylsehalsen på en ferdig ladd patron i overkant av 0.268" og det forteller meg at hylsehalsene har i utganspunktet vært ganske kjukke - jeg trengte egentlig ikke å size hylsene da jeg hadde skytt andre runde heller, så de har nok vært i grenseland. Blir spennende å se hvordan dette går.

 

Har også brosjet hettelommene, men det virket unødvendig... Uansett er dette en lett jaktrifle og ikke en benkeskytterbørse, men jeg vil gjerne ha hylsene så konsentriske som mulig... det er liksom mer morro å vite at det er i orden.

 

6mm PPC er et kaliber for entusiasten, og jeg er overbevist om at denne rifla blir fortreffelig på fuglejakt.

 

Fortsettelse følger....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Noen oppdateringer på kikkertfronten :mrgreen: Swarovski 3-10x42 AV med BR retikkel - velegnet til formålet med avstandsretikkel med mil-streker og meget fint trådkors. Ballistisk program for retikkelet på SW sin hjemmeside :wink: Kikkerten veier bare 360gr. Nå mangler bare en ultralett stokk!!! Ringene er Sako's Optilock ringmontasjer (uten base), som kan taes av og på uten endring av treffpunkt.

 

img5737d.jpg

img5738x.jpg

img5736s.jpg

img5741q.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

HÆ? Solgt? Skal du snyte oss for resten av opplevelsen? For første gang på flere år følte jeg misunnelsen over et fantastisk flott våpenprosjekt bygge seg opp, og så skal vi ikke få med oss slutten? På den annen side har jeg i samme periode spekulert på ei minibørse i 6 PPC og Thompson Encore, så når du nevner et nytt prosjekt forventer jeg at vi får høre mer om dette også?! Er det en contender/encore du er i gang med?

 

Fortell fortell!

 

:shock:

Link to comment
Share on other sites

he he he, ja den ble solgt mot alle odds - kjøpte to til Sako Vixen i høst: en original enkeltskudds 6mm PPC rifle og en ombygd ultralett 6,5 Grendel. Da hadde jeg plutselig tre lignende rifler :mrgreen: Har solgt to rifler og beholdt rifla med enkeltskuddsmekanismen: Den har en veldig lett og stiv låskasse! Et ypperlig utgangspunkt for mitt prosjekt (Denne låskassa gjør det også enkelt å skulle bytte kaliber for mateproblemer finnes ikke!).

 

Fortvil ikke: Prosjektet er fremdeles fuglerifle med følgende specs: Sako 6mm PPC enkeltskudds A1 kasse, Douglas Premium Match løp med 1-12", kappes til 42,5cm og har en munningsdiameter på 18mm og montert Titandemper på 280gr. Løpet skal flutes og en ultralett High-Tech stokk skal monteres. Avtrekket er et originalt Sako match avtrekk (trykkpunkt). Kikkerten er den samme Swarovski AV 3-10x42 (veier 360gr) og original lav optilock ringmontasje (150 gr.). Alt i alt drømmer jeg om en rifle som veier under 3 kg med demper og kikkert montert :mrgreen:

 

Venter på å få tilbake børsa med demper nå og så skal den videre til Rafdal!

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha våpen uten mateproblemer i 6ppc kan jeg anbefale varberger supersporter. Ble bygd noen få korte kasser med ppc sluttstykke og de mater uten problem, ihvertfall gjør min det. Samt at presisjonen i min var suveren. Men etter nok skudd i orginalløp skal nå supersporteren få seg et shilen select match løp med 14" stigning. De kulene jeg bruker er sierra og berger 68-70gr.

Link to comment
Share on other sites

Hadde aldri mateproblemer i Sako S491 rifla i 6mm PPC, men tanken er at hvis man skal bytte kaliber til for eksempel 6,5 Grendel eller ha et ekstra sluttstykke med støtbunn for 223, 300 Whisper osv... så slipper man jo å tenke på det - er ikke avhengig av magasin. Grunnen til at jeg beholdt enkeltskuddsmekanismen er at kjøperen helst ville ha magasinløsning på rifla og betalte for det. Jeg ble sittende igjen med en strøken nesten ubrukt enkeltskuddsmekanisme og gleder meg til rifla blir ferdig i løpet av våren! Det kommer til å bli meget pent :mrgreen:

 

Sako sin S491 låskasse er betydelig tyngre sammenlignet med Vixen A1, men selvsagt også mere solid....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...