Jump to content

Prosjekt fuglerifle - 6mm PPC


UltimaRatio

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

ENDELIG :mrgreen: I mine tanker den perfekte riggen for rypejakt!

 

Bilder sier mer en tusen ord :wink: Sykt stilig nå gjenstår det bare å prøve den lille hissigproppen 8)

 

p1000369f.jpg

p1000360j.jpg

p1000358d.jpg

p1000359x.jpg

 

Herregud å fornøyd jeg er, og legg merke til at håndkikkerten er en 8x32, altså ikke en veldig stor kikkert for å si det sånn :wink:

 

Takk til Rafdal :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei det er no en litt sjeldnere variant, men de ble solgt både som hele rifler eller bare låskassen fra Sako. bolten er smekker, men tåler ikke det store trykket som benkeskyttere lader til og ble derfor liten etterspørsel tipper jeg.

 

Rifla er iallefall lett og veier ganske så nøyaktig 3,0kg med både kikkert og demper montert :mrgreen: Målet er nådd nå er det bare testing av ammo som gjenstår :wink:

Link to comment
Share on other sites

første tur på banen idag og det var kjempeartig :D Med demperen var det en veldig fin og behagelig soft rekyl og uten demper var rekylen meget kontant. Treffpunktet flyttet seg en del ca. 10 cm vertikalt med eller uten demper og rifla var lettere å skyte presist med demperen. Mye vind gjorde det vanskelig idag og beste 3 skudds samling kunne lappes med en lapp - Berger 68gr. Match - desverre spredte Nosler Ballistic Tip over det hele, men det var en litt svak ladning.

Link to comment
Share on other sites

Steike Sako, gratulerer med god smak; du har bygd drømmerifla mi. Den enkeltskuddsmekanisme kan vel ikke være vanlig / lett å få tak i ???

 

Sjekket opp litt og det ser ut til at det ble produsert 2180 slike låskasser fra '87 til '88 (spesielt merket 6mm PPC!) - Min er blant de 200 første produserte!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja nå bærer det snart avsted igjen! Har ladet opp 50 forskjellige ladninger med Nosler ballistic tip 70gr. Hornady fmj 80 gr. og Sierra Varminter hp 60gr.

 

Sist målte jeg hastigheten på Nosler Ballistic tip og den holdt ca. 950m/s, dette var med 27gr. N133 og jeg har nå økt til 28gr. for å se om jeg får bedre presisjon.

 

Avtrekket er justert av undertegnede med bytting av en liten fjær og flittig bruk av avbitertang :mrgreen: Tipper en fjert fra sidemannen er nok til at det smeller :wink:

 

For de som har tilsvarende avtrekk så er det slik at den store skruen foran justerer avtrekkertrykket, den midtre vandringen til trykkpunktet og den bakerste justerer "sear'en" - mitt avtrekk lot seg enkelt justere ned til et sinnsykt hårfint direkteavtrekk 8)

 

Vel, rapport med bilder følger etterhvert. Nå gjelder det å finne en godladning og trene over sommeren for høstjakta :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dagens prøvetur på banen avslørte en kresen rifle - det var bare en ladning som viste seg lovende! 80gr. Hornady fmj med 25gr. N133 - bildet viser dagens beste samling forøvrig den første jeg skjøt - fire skudd på en lapp! første skuddet var et pusseskudd og la seg litt til siden for gruppa. Det er utfordrende å skyte bra med en så lett rifle og det er første gang jeg har fått piskesmell lyd i bremmen på caps'en da jeg har skytt med rifle :shock: jeg hadde tatt av demperen og skal si ting bevegte seg raskt da jeg trykte på avtrekkeren, kikkerten slo i bremmen :mrgreen:

 

dsc018701.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Etter flere mislykkede turer på banen begynner jeg å bli kjent med rifla og endelig har jeg en brukbar kombinasjon - hemmeligheten så ut til å være N120 krutt - 23,6gr bak en 70gr SMK - trenger mer utprøving men det ser ut som denne kombinasjonen blir bra! Må få kronografert også men går utifra at hastigheten er lavere enn med N133. Ellers er dette match-løpet det blankeste, reneste, mest lettstelte jeg noengang har hatt. I det hele tatt veldig veldig fornøyd :mrgreen:

 

imag00361w.jpg

 

imag00331.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Vært på ett par turer uten særlig jaktlykke, men sett ett lite kull, som forsvant på lette vinger inn i skoddeheimen.

 

Har imidlertid lett etter en annen kule og fant tilfeldigvis Lapua sin hollow-point på 77gr. Ladde opp en ladning med 23gr. N120 og satte kula i bommene og testet 5 skudd på banen idag. Treffet til høyre var en ren avtrekksfeil (avtrekket holder omtrent 600gr). Dette virker lovende og jeg liker tanken på en litt tyngre kule i lavere hastighet. Absolutt en kule som er verdt å teste mer ut og det er en lettelse å endelig å få gode resultater. Rifla er en drøm å gå med i fjellheimen :mrgreen:

 

dsc00971q.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor oppdatert du er på kule fronten. Men den nye 95g Norma fmj kan være ett greit valg.

Vil du ha ryper med denne rifla i årets sesong anbefales "min" del av finnmark. Tidenes fjellrype høst. EVER !

Til rypa bruker jeg 80 g fmj hornady, men i laber fart. Rundt 730 med N-340 krutt.

Er riktig nok i 6 Br. Men det er bra medisin for død og pent skutte ryper.

Ellers har jeg mye rype på samvittigheten med 105 scenar. Denne tåler ca 750ms før du kan vente deg en fjærhaug etter skudd.

Intet er mer irriterende enn ei knust/sprengt rype. Og spesielt om det er lite av dem. Kan nevne at jeg hadde litt trøbbel med den 6,5 grendel rifla du kjøpte av meg. 100g Lapua fmj samlet bare sånn passe. Løsningen ble å bruke 85 HP, den mest ekspolsive 6,5 kula jeg vet av. :D . Men om sjåføren gjør jobben og børsa er til å stole på, er det kun ett spørsmål om skuddplassering.

Oppdaget litt seinere 123 scenar i ca 725ms til grendel`n. Nu knappe 3 år seinere.

Lader jeg stort sett all rype ammo til rundt 700ms. Da er ikke kaliber så viktig. Men jeg bruker ikke ammo som samler dårligere enn 20mm.

Link to comment
Share on other sites

Hei takk skal du ha for innspill, du er jo etter min oppfatning det vandrende orakelet når det gjelder dette temaet :mrgreent.: Aldri har jeg snakket med noen med så mye erfaring på området!!!

 

Har en ny Grendel på gang i disse dager og venter fremdeles på ekstra løp i kaliber .30 Walker til den samme rifla :wink: Tipper jeg da kan lade ned i passelig hastighet....

 

Hvor mye N340 krutt har du bak den kula i 6Br'en?

 

Skulle gjerne tatt meg en sånn tur nordover :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 7 months later...

Tenkte å lage en egen tråd om AI'en etterhvert poste litt bilder og samlinger. Foreløpig samlinger rundt 16mm på det beste, men det trengs mere utprøving av kule-krutt kombinasjoner - hittil bare forsøkt tre ladninger med 550 bak 77gr Lapua HP kula. Men det er en vrien patron å få til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...