Jump to content

Kaliber valg 8x57 eller 30 06 til elgen.


bardp

Recommended Posts

Skal kjøpe ny elgbørse og funderer på om jeg skal velge 8x57 eller 30 06. Har i alle år brukt 8x57 men når den børsa svikta brukte jeg i år 30 06 og elgen døde nå av det også. Hadde det ikke vørt for at det kanskje kommer et forbud mot bly så hadde nokk 6,5x55 også vært et aktuelt alternativ. Har ladeutstyr for alle de nevnte kalibre og hylser i massevis. Men 8x57 må jeg lade i en enkeltstasjonspresse mens 6,5 og 30 06 har jeg ferdig oppsett til i 650 pressa mi så 30 06 er sånn sett å foretrekke. Så da blir spørsmålet om det er stort å vinne med 8x57 kontra 30 06 når en skal skyte blyfritt. 

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

@bardp

Pris og tilgang sier amerikanske kuler. 150 grain Barnes i en ikke alt for kort pipe i 3006. Det er viktig å sjekke leverandørens sider for å sjekke hvilken fart kulen er beregnet for.

Siden en ser for seg fra 308 til 300 WM, og farten er forskjellig.

Når det gjelder 8 er det litt enklere, det er vel mest aktuelt med 8x57. Det finnes også andre raskere som eksepelvis 8x68. Jeg ville valgt 8x57 med en 160 grain Barnes kule (ttsx) dersom den går bra i våpenet. Grunnen for at jeg holder en knapp på 8x57 er at det er steike bra kaliber. Til å jakte elg med er det midt i blinken.

Jeg regner med at du lader selv.

Edited by svehella
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, bardp skrev:

  -  om jeg skal velge 8x57 eller 30 06.

 

Som han sa, bonden fra Innherred: "Vess æ får væl i myllå ei æppel, å ei appelsin, så tek æ eit ægg".

 

Hvis du stort sett skal jakte elg, og velger ei låskasse som er lang nok til 30-06, er det etpar kalibre som utmerker seg som typiske elgdrepere: 9,3x62 og dens USA-mål-bror, 35 Whelen.

 

Da må du riktignok kjøpe et nytt die-sett, men kan "skreddersy" ammunisjon, også blyfri, som duger til alt her på berget.

Link to comment
Share on other sites

30-06 er mest praktisk av de to, på alle måter (utvalg/tilgang/pris på komponenter og ammunisjon). Eneste grunnen til å foretrekke 8x57, er nostalgiske eller følelsesbaserte grunner. Og det kan være grunn nok, for all del... Ingenting i veien med 8x57, amerikaneren er bare litt mer lettvint. Elgen merker garantert ingen forskjell.

 

Jeg har tre sentertente systemrifler. Det de har til felles, er at alle har løp i .30-06, og 6,5x55. Jeg liker å ha det sånn. Et løp til storviltjakt, et til mer mengdeorientert skyting. Smak og behag..... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, spindrift skrev:

30-06 er mest praktisk av de to, på alle måter (utvalg/tilgang/pris på komponenter og ammunisjon). Eneste grunnen til å foretrekke 8x57, er nostalgiske eller følelsesbaserte grunner. Og det kan være grunn nok, for all del... Ingenting i veien med 8x57, amerikaneren er bare litt mer lettvint. Elgen merker garantert ingen forskjell.

@spindrift

Armeikanerne vil helst ha Amerikanske kreasjoner. Etter krigen hadde de en finger med i spillet slik at en mengde Mausere ble kamret om fra 8x57 til 3006. De fikk også gjennom 308 etc (nato). Av den grunn fikk kaliber .30 ett godt fotfeste her på berget. Tyske kreasjoner av typen 8x57 var det lenger mellom, men bevares 7.92 er et kjent begrep innen jakt. Så av de som har brukt 8x57 til jakt er vel holdningen at dette ikke står tilbake for .30 kaliberne på noen måte. Nedover i Europa er vel 8x57 og 7x64 vellkjent som prima jaktvåpen. Så dersom folk bruker og har brukt 8mm, kan jeg ikke se at en skal bytte. Spesielt dersom en lader selv. Nå har amerikanerne fått øynene opp for 9,3x62 og 6,5 også. Selv om de klager på komponenttilgangen i forhold til .30, .223, .270, etc. Beveger de seg fremover med sneglefart. Amerikanerne vil ha Amerikansk og argumenterer for 35 Whelen istedenfor 9,3x62, men de kommer etter. Så jeg er vel ikke helt enig om at de vil ha det letvint, men Amerikansk.

Link to comment
Share on other sites

Skal du sprenge kråker er det mer varmint-kuler i 30 enn 8mmS. Og du kommer ned til 110 grs mot 125 grs minstevekt. Ellers finnes alt du trenger til storvilt i begge, og begge gjør jobben helt fint. Selv liker jeg åttemillimeter.

 

Men mer interessant, hvorfor i all verden har du en 650 satt opp for å lade 30-06?!? Var du en av de som impulskjøpte Garand i fjor? 😀

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, boble skrev:

Men mer interessant, hvorfor i all verden har du en 650 satt opp for å lade 30-06?!? Var du en av de som impulskjøpte Garand i fjor? 😀

Nei 30 06 oppsettet til 650 pressa er nok snart 10 år gammelt. Har barn som bruker 30 06 på elgen.

12 timer siden, vux skrev:

Jeg konkluderte med at 8x57 var bedre enn 30-06 hvis man vil ha kort løp.

Nå er ikke pistol løp noe mål for meg. Den 8x57 jeg har i dag har 60 cm pipe og med den får jeg 800 m/s + med 196 og 200 gr kuler. Og slik vil jeg gjerne ha det. De nye våpnene jeg har sett på har gjerne 56 cm pipe håper å kunne oppnå opp mot samme utgangshastighet med disse. Det er jo omen trent det samme som en kan få til i 30 06. Vet ikke hva som finnes av blyfrie kuler i 30 06 men i 8mm får en nå 180gr kuler som jeg også fikk opp i 800 m/s.

Hva som finnes av lette kuler er ikke så interessant for meg da jeg har tre rifler i 6,5x55 jeg kan bruke på mindre mål en elg. 

Link to comment
Share on other sites

Kappet ikke min til pistolløp. Ble 50cm + Svemko Hunter Short. Totallengde rundt 60 cm. Mulig 30-06 og 8x57 fortsatt er veldig like på den lengden og 30-06 hadde gjort akkurat samme nytten dog.

 

Siden jeg ikke lader selv enda, gikk jeg for blyfri RWS HIT Short Rifle (160gr) som i følge reklamen har samme fart i 42-55cm løp som deres vanlige HIT har ved 60cm. V0=830m/s ifg. reklamen. Har ikke fått kronografert dette selv, bare lest på pakken. Fungerte fint på to stk elg i høst :-)

 

8x57 med demper er i alle fall kjempebehagelig å skyte med og ville valgt akkurat samme i dag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, svehella said:

@spindrift

Armeikanerne vil helst ha Amerikanske kreasjoner. Etter krigen hadde de en finger med i spillet slik at en mengde Mausere ble kamret om fra 8x57 til 3006. De fikk også gjennom 308 etc (nato). Av den grunn fikk kaliber .30 ett godt fotfeste her på berget. Tyske kreasjoner av typen 8x57 var det lenger mellom, men bevares 7.92 er et kjent begrep innen jakt. Så av de som har brukt 8x57 til jakt er vel holdningen at dette ikke står tilbake for .30 kaliberne på noen måte. Nedover i Europa er vel 8x57 og 7x64 vellkjent som prima jaktvåpen. Så dersom folk bruker og har brukt 8mm, kan jeg ikke se at en skal bytte. Spesielt dersom en lader selv. Nå har amerikanerne fått øynene opp for 9,3x62 og 6,5 også. Selv om de klager på komponenttilgangen i forhold til .30, .223, .270, etc. Beveger de seg fremover med sneglefart. Amerikanerne vil ha Amerikansk og argumenterer for 35 Whelen istedenfor 9,3x62, men de kommer etter. Så jeg er vel ikke helt enig om at de vil ha det letvint, men Amerikansk.

 

Denne "fingeren med i spillet" var nok mest at amerikanerne leverte våpen, ammunisjon og utstyr til produksjon av ammunisjon, alt i .30-06/7,62x63. Da er det vel rimelig logisk at vi heller bygde Mauserne om til 7,62x63 enn at vi skulle ha både 7,62x63 og 7,92x57 samtidig (i hhv SLG og K98k).

Det ble brukt 7,92x57-Mausere, og MG-er, en stund av bl.a. kystartilleriet så det blir litt ukorrekt å påstå at 7,92 var nesten ukjent her etter krigen, all den tid det ble brukt i mange årtier etter 1945.

Ombyggingen av Mausere til 7,62x63 pågikk fra '54 til '58, AG3 og 7,62x51 kom først i 1967 for fullt.

 

Forøvrig staves det "amerikansk" på norsk, det skal ikke være stor forbokstav i nasjonalitet, språk, innbyggernavn o.l.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Forøvrig staves det "amerikansk" på norsk, det skal ikke være stor forbokstav i nasjonalitet, språk, innbyggernavn o.l.

Det som går på rettskrivning kan tas på er nettfora for filologer og ikke her.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@Ei tohi varjata

Det jeg tenkte på når det gjalt 8x57 var at når jeg begynte å skyte på banen på 70 tallet var det faktisk en del mausere i 7,92 som dukket opp på jaktprøven og det var en del spørsmål om patroner fra den eldre garde. Imidlertid forsvant kaliberet mer og mer utover så det var 308/nato som var det store i den tiden. Det var nok en del som "arvet" slike mausere. Noen plasserte de bakerst i skapet, andre kamret om. Så bortsett fra en arbeidskollega som hadde en orginal mauser i kaliberet, og jaktet med den. Er det helst i nyere tid den har dukket opp igjen. Kystartilleriet brukte vel etterlatentskaper som en ikke tok kostnaden med å bygge om. Samt at det florerte en del rundt omkring, men når det gjelder mer moderne kreasjoner i våpen. Er heller mitt inntrykk at det ble langt mellom hver 8x57. 7,92 forsvant ut i horisonten.

Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, bardp skrev:

Det som går på rettskrivning kan tas på er nettfora for filologer og ikke her.

 

Vi har en (nokså laber, men - ) søkefunksjon, og da er det en ikke ubetydelig fordel at man har holdt seg sånn noenlunde til gjeldende rettskrivning. I "tidligere tider" på forumet var det vanlig, nå får man "tommel ned", hvis man påpeker grove språkfeil:

 

https://www.kammeret.no/topic/87787-tips-til-hvilken-rifle-jeg-kan-kjøpe/?do=findComment&comment=1292269

 

1 time siden, vavlo skrev:

Hmm. Samme fart enten løpet er 42 eller 55 cm. «Works like magic!»

 

 

Kanskje denne karen har vært innom produktutviklings-avdelingen?

 

https://www.dagbladet.no/kultur/gal-manns-tale/71711831

 

 

Kanskje vedkommende har en fortid som fysikklærer i norsk skole?

 

20 timer siden, vux skrev:

Jeg konkluderte med at 8x57 var bedre enn 30-06 hvis man vil ha kort løp. Om det er riktig konklusjon vet jeg ikke helt, men angrer ikke 😀

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

"...Forøvrig staves det "amerikansk" på norsk, det skal ikke være stor forbokstav i nasjonalitet, språk, innbyggernavn og lignende.."

Slutt med dette stadige "pirket"  ditt i andres språk. Og skal du holde på slik, så bør du sannelig skrive korrekt sjøl. Det gjør du slettes ikke, jeg har sett på flere av dine innlegg.

Men jeg holder meg for god til å bedrive slik "pirking". Jeg prøver å forstå hva som menes med innleggene, og legger godviljen til. Det tror jeg flesteparten herinne gjør. 

 

Dette er et forum for utveksling av synspunkter, erfaring, spørsmål og slikt. Da må hver enkelt få skrive som best man kan. Og slippe unødige korrigeringer.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...