Jump to content

Ny rifle 223


Stihl Crazy

Recommended Posts

Sitat

Hvorfor vet jeg ikke,..det bare er slik. 

Hehe, det er ikke slik. Det er en myte. 222 er fantastisk presis, og det mest presise som fantes omtrent, en stund, og ble brukt mye i BR, før 6PPC.

223 ble ikke tatt i bruk i noen grad før 6PPC var igang og dominerte BR, og ble aldri brukt til superpresisjon, derav har den ikke fått rykte for det. Tennevis med militær søppelammo på markedet har vel ikke hjulpet på ryktet. 

Men jager du presisjon i ei god rifle i 223Rem, så er den nok der. Kanskje 222 slår den med noen tiendeler i en større test, men jeg tror det fort kan bli avgjort av andre ting enn selve patronen.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Se der ja. Helstål/ tre og en finish og kvalitet som går utenpå nyere billigrifler (samt en del dyrere) samt Brno/CZ. Om en skal ha flere magasin kan de være vanskelig å oppdrive, men om en følger med dukker det opp med mellomrom. Finnes ettermarkedsstokk til disse fra KKC og GRS.

Link to comment
Share on other sites

No har eg fått tak i cz karen som eg linka til i eit tidlegare innlegg. Hadde vært på fjelltur. Han skal sjekka noken ting for meg men trur kanskje eg går for den. Ellers er nok m55 ett bra valg men da er da snellert avtrekket som eg har hengt meg opp i ! Viss de vil sei noke må de si da no eller for alltid tia :)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=144232069

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor henger du deg opp i snellert? 
Et godt justert avtrekk på rundt 1kg må da være mye bedre enn å knote med to forskjellige avtrekksvekter?
Consistency er det mange som snakker om, du blir kjent med det ene avtrekket du har og blir god med det.


Jeg hadde også veldig lyst på 527 i 223, men ble heldigvis stoppet av urimelig lang leveringstid. I ettertid er jeg veldig glad for det. Hevarmsløftet og at den er så grov ødelegger mye for ei smekker børse.


S&L Legacy er prima vare. Å bruke den som systembørse er helt frivillig.

Som bruksbørse så ville Howa Mini stått langt opp på lista, gjerne med tung pipe.

 

I 222 så er det vanskelig å komme unna Sako Vixen. Den er ikke dritlett og har noe av syndromet med hevarm mot okular den også, men ikke så ille som CZ. 


I din prisklasse, i dag, hadde jeg trolig kjøpt en T3(x), helst med kort og tung pipe. (Ligger en på Finn) Det er ei forholdsvis kjedelig børse, men har bra avtrekk ut av eska og den bare funker. Med skjefte fra x-utgaven så kan du også bytte grep for å tilpasse til bruksområdet ditt.
At låskassen skal være mest mulig kompakt kan sikkert bety noe for estetikk, eller hvis vi snakker om millisekunder i ladesyklusen, men vekta på en T3 gjør at den vil kjennes like lett og fin ut som f.eks. en Vixen.


Det er moro å spekulere på nytt våpen så du får holde oss oppdatert.

Link to comment
Share on other sites

Hei begge to. Trur eg har hengt meg opp i snellert pga at eg er noke for meg sjølv. Neida, men eg bruke kun snellert, eg bruka ikkje da vanlige avtrekket. Eg slit litt med å få avgårde skudda. Heiter da avtrekksvegring mon tru? Trur ikkje eg greier og bli kvitt da heller pga eg har skutt i over 10 år no. Men veit ikkje om problemet er så utbredt på 222/223 som grovere kaliber. Merkar da særligt på gåsejakt som nevnt før. Mulig eg har «snødd litt inne» på da der med snellert men da er supert når ein ligg/ sitter med god tid, eg er og blir ein postjegar.

 222 kan nok aktuelt ja, gjer på ein måte ting litt enklare. Har jo allerede lada til kaliberet så har alt som skal til.

Eg har sjølvsagt hørt om vixen dei skal jo vera veldig bra og den der såg jo nydelig ut den der. 

Sån ca kor lett kan avtrekket stillast på den der da? Eller for og sei da på ein anna måte finnes da ett lettare og få tak i?

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Om snellert er "må ha" så er dette tilgjengelig til Sakos 85 modeller. Mener varmintmodell er levert med det som standard. Men haken med disse er at utkastet ikke nødvendigvis er ok. Ta det heller ikke for gitt at de liker lette kuler. Ville prøveskutt før kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Foreløpig så leite eg vidare på bruktmarkedet etter den forjettede rifla viss eg ikkje Finn ei innen rimelig tid så blir da vel ei ny då, sjølv om da nok går både vinter og vår før eg får ho. Må innrømma at dei er litt fine:https://cz-usa.com/product/cz-527-american/ sjølv om utseende ikkje er da viktigste, ( trøster meg med da samme sjølv)

viss eg ikkje berre går lei og slår til på eksempelvis ei vixen, eg får lesa meg litt opp, besta er jo og prøva. Men ikkje så enkelt med da.

Link to comment
Share on other sites

Forstår tankegangen din men då bruke eg berre snellert avtrekket då. Eg greie og pressa lenge nok til at ett snellert avtrekk går av, men eg greie da ikkje på ett avtrekk på, no blir da veldig gjetting men la meg sei tyngre enn 2-3 hundre gram eller så. Eg har prøvd ganske mykje med tørrtrening med avtrekket men så snart eg kjem på skytebanen så er da tilbake til gammle synder. Med andre ord treng da ikkje vera snellert men helst og no og berre anntar eg, helst godt under halvkiloen kunne eg muligens trent meg til og klara. Eg er så skvetten av meg, er der problemet eigentleg ligg trur eg.

Link to comment
Share on other sites

Så du vegrer deg i ustødige stillinger fordi du venter på at retikkelet skal stoppe opp da kanskje?
Hadde tilsvarende utfordring en periode. Jeg tok ei økt med hansker der jeg fokuserte på å klippe avtrekket litt mer aggressivt. Det funka ganske bra etter noen timer. Hanskene gjorde at noe av feelingen med avtrekket ble borte og det kom mer plutselig samtidig som det føltes mer naturlig å gå på litt hardere.
Merk at jeg ikke er noen konkurranseskytter og har veldig begrenset kunnskap om det skytetekniske, men deler de erfaringer jeg selv har gjort meg.

Link to comment
Share on other sites

Det er da ikke noe som heter juks på jakt, om han skyter bedre med snellert, så gjør han det. Da hadde jeg også skutt med snellert. Men jeg har hatt en CZ med snellert, og det går under ubrukelig livsfarlig østblokk-faenskap i min bok - kunne slengt på til en finsk fyllik ble flau her, så hater jeg det...
Et godt lett avtrekk, og en skytter som behersker det er veldig effektivt. Ulempen med snellertene (det er jo juks, for de de som kan lage ordentlige avtrekk lager ikke snellert ;) Du vet vel hvordan det fungerer? )  er den voldsomt forlengede slagtiden, som kan bidra til dårlige skudd i ustødige stillinger. Men om Can holder stilt nok, og kun kommer over avtrekksvegringen sin med snellert - så be it. Jeg kan ha tung avtrekksvegring i konkurranse, så jeg vet hva det er. Men der får jeg ikke lett avtrekk. 1.5kg takk :(

 

K

Link to comment
Share on other sites

@canHar vært der. Brno Fox med en litt skranglete snellert, trodde det var bra. Men etter nærmere bekjentskap med Sako Vixen .222 (minste kassa, helt nydelig), så jeg nytten av et nær perfekt avtrekk. Valget ble enkelt. Jeg er også av den oppfatning at noe av det viktigste er et godt avtrekk, enten ferdig fra fabrikk, eller tuna. Gamle Sako`er  er meget gode fra fabrikk. Min anbefaling er at du kikker nærmere på en Sako Vixen, de kan gå ganske rimelig nå som alle skal ha systemrifler.  Ligger flere ute til salgs nå.  Kanskje ikke det svaret du egentlig ønsker deg, men bare et velment råd fra en halvgammal gubbe. Lykke til 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om jeg hadde hatt behovet for 223/222/300blk så ville jeg tatt en nærmere titt på S&L Legacy. Om kvaliteten holder samme nivå som dagens Classic så får man ei go rifle til prisen selv om man ser bort fra løpsbyttemuligheten.

Jeg har virkelig lyst på en 223rem Legacy.. (og har heller ikke bruk for andre kalibre i den patronstørrelsen)

 

 

Edited by nof
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har vært der. Brno Fox med en litt skranglete snellert, trodde det var bra

Jeg har også vært der.

Men jeg hadde jo skutt med diverse konkurranserifler fra før, så jeg trodde aldri det var bra. Resten av rifla er jo helt OK, men etterhvert ble jeg lei av den, spesielt avtrekket var nok avgjørende. Avtrekk/snellert på disse er etter min mening et sted mellom jævlig og farlig, eller begge. Så jeg forstår ikke helt trådstarter. Men det er mye jeg ikke forstår her i verden så det er det samme. Jeg har imidlertid aldri hørt om noen som har mislikt en Vixen, så de tipsene ville jeg sett svært nære på.

 

K

Link to comment
Share on other sites

På 2.6.2019 den 8.46, 223man1 skrev:

Hva med en Howa Mini Action ?

 

image.png.f73bc5170cd358ac301eef94bb58feea.png

 

 

Har en slik, riktignok i 6,5 Grendel, men det er en ekte småviltrifle med låskasse tilpasset kaliberet. Dvs at det er liten låskasse og lite sluttstykke sammenlignet med "elgrifler". Den er lett og går særdeles presist (i hvert fall gjør min det).Riflestigningen er 1:8 i denne i .223. Det er for øvrig ikke direkte jaktavtrekk på denne rifla, men trykkpunkt. Synes det er veldig godt selv. 

 

Mini leveres kun med plaststokk, og den er ikke så mye å skryte av. Myk og stusselig, men den funker faktisk. Godt pistolgrep. Jeg har pusset løpskanalen på min for å få helt frittliggende pipe. Det finnes ettermarkedsstokker å få tak i, men de koster. Er usikker på om Boyds er å få tak i på stående fot i Norge, men Jaktdepotet er i hvert fall forhandler. Har selv lyst å koste på en Boyds AtOne.-stokk.

 

Magasinet tar 10 skudd i .223. Magasinutløseren er noe skit. legg merke til utløserne foran magasinet. Se litt hardere på det, og magasinet detter ut. Jeg tok Dremelen og kappet det ned, så nå er det fint. Underbeslaget er noe billig det også, i plast. 

 

Om man absolutt vil ha rifle tilpasset kaliberet, er det et godt alternativ som treffer bra, men jeg vet ikke om den egentlig er verdt prisen rett fra esken. Jeg trives nå uansett veldig godt med min og tror den skal få bli slik den er en stund til. 

 

Et lite tips om den blir aktuell: Kjøp med "tungt" løp. Den har god balanse og kommer ferdig gjenget for demper (50 cm løp). Gjengedimensjonen er 5/8-24. 

 

Info om Mini: https://www.legacysports.com/catalog/howa/howa-mini-action-rifle/

Edited by ko-stens
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, M67 skrev:

 Avtrekk/snellert på disse er etter min mening et sted mellom jævlig og farlig, eller begge. Så jeg forstår ikke helt trådstarter. Men det er mye jeg ikke forstår her i verden så det er det samme. 

Her er vi i kjernen. Et perfekt, rent direkte avtrekk er avgjørende for å treffe godt. Da er det bedre å kjøpe ei slik børse. Om du er usikker på avtrekk, blir du ikke bedre skytter av et ultrafølsomt snellertavtrekk.  Men heller i grenselandet  @M67 beskriver.  Et snellertavtrekk gjør ingen dårlig skytter bedre, snarere tvert imot.  Du bør søke trygghet, både for deg selv og andre. Kjøp ei kvalitetsbørse med perfekt avtrekk, og tren. Klokt å lytte til velmente råd fra mange erfarne skytter i gode tråder herinne. Ingen skam å snu.

 

Link to comment
Share on other sites

Nei da er ingen skam og snu, har aldri vært noke stabeist, trur eg iverfall. Er veldig i tenkeboksen om dagen. På CZ 550 rifla mi er da ett (veldig) bra 1 kg avtrekk samt da mykje omtala snellert avtrekket. Eg synes da er ein bra kombinasjon. Eg har skutt 6 hjortar med ho, alle med da «vanlige» avtrekket. Kjem vel til og fortsetta med da på hjortejakt. For og testa ammunisjon/innskyting jakt der målet er lite og ein har god tid så likar eg  snellert, derfor eg tenker på ei med begge to mulighetene.

 

Mulig eg gjentar meg sjølv litegrann de får heller unnskylde meg. Kunne nok blitt vant med ett bra avtrekk på noken hundre gram og, da må vel vera ein grunn til at presisjonsrifler har nettopp da? No skal eg ikkje driva med br da men jakt, men ei kråka på 200 m er ikkje stor.

 

Da eg så langt har komt fram til så langt er: 

 

kjøp kvalitet,  noke du har gjennom mange år. Bra avtrekk, 222 eller 223. 

 

Potensielle kandidatar er sålangt:

 

CZ 527 American enten ny eller brukt,

 

Tikka t3x enten ny då blir da den vanlige med 1:8 riflestigning eller bestillings tikka med 1:12. Tikka har og begynt med snellert, den finnes i 223 med 1:8 kanskje ei sån

 

Eg husker i farten ikkje alle 223 riflene eg har fått tips hos sålangt, men er vel desse to eg kanskje har tenkt mest på til no. Ja det var sant, sako vixen og kanskje.

 

 

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Eg har funne ut at ein kan skifta avtrekksfjøra på T3x sån at da blir lettare. Eg har ikkje noken konkret person og kjøpa frå da men det var litt innteresangt. Var forøvrig innom ein våpenhandlar her om dagen og såg på ei T3x eg likte ho eg då, den var i .308. Ulempa med snellert er at avtrekkeren blir litt langt framme og den lange slagtida som da blei nevnt her. Derfor egnar da seg vel best på ting som står i ro.

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Dersom da blir tikka så har eg funne ein kandidat her: https://choose.tikka.fi/global/tikka/t3x-lite nr 19 på tikka sin selector guide for lite modellen.

Veit ikkje kor bra stokken er men sikkert bra nok. Får eg tak i ei fjør som gir litt lettare avtrekk så treff vel eg og.

 

Må sei at eg har lurt litt på denne her og:

 

https://choose.tikka.fi/global/tikka/t3x-lite nr 8 i tikka selector guide for lite modellen.

 

Denne har jo snellert då. 222 som eg allerede har dier, hylser og anna småplukk til. Er vel litt dumt og kjøpa ny 222 rifla i dag, heller venta til da dukke opp ei bra brukt ei. 

Er garantert ett problem viss ny rifla skal selgast ein gong, alle kjøpe jo 223 så må vel nærmest gi ho vekk, må lada all ammunisjon, og så har ein da problemet om ho stabelisere 55 gr kuler i så måte er nok 223 med 1:12 lurere.

 

Ville de ha kjøpt lokalt eller der da er billigst?  I dette (sannsynlegvis Wear) eller berre vært takknemlig for at nokon kan hjelpa ( må jo bestillast) og gått til den lokale og handla der sjølv om da er nokon kr dyrare.

 

Eg har aldri krangla med den lokale, men så veldig lydhør og diplomatisk er han nå ikkje men han samarbeide med børsemakaren i Etne og da er jo ein fordel.

 

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Ja da er noken fordelar med da, eg får spørra han på ein litt taktisk måte om pris og satsa på at han ikkje lukte lunta og skjønner kva eg er ute etter. ( men da gjer han nok) Han er allerede temmelig hissig på alle som bruke butikken hans som « prøverom» noke som er forståeligt. Da blir vel sannsynlegvis til at eg handle hos han så sant eg ikkje blir heilt flådd.

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Tok ein halvveis sjefs avgjørelse no i kveld.

Da blir CZ 527 American i 223. Enten ny eller brukt. Var egentlig ikkje snellerten som gjorde utslaget men da faktum at summa sumarum ( som Kjell tennfjord, gammal Brann trenar pleide sei) har eg meir lyst på den enn Tikka t3x.

CZ har og slutta med 550 i standardkalibrer og gått over til 557 med push feed, så då slutte dei vel med minimauseren og før eller seinare.

Er eg ikkje fornøyd, nei vel så får eg skaffa ei tikka.

Tikka kan ein alltid få tak i men trur da er verre med CZ ( iverfall ny)

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tja blir iverfall .223 rifle.

Har skaffet meg diesett og trimmverktøy allerede, nytta sjangsen da Brownells hadde fri frakt og fant ett nesten ubrukt Lee diesett på Finn.

Får se etter krutt også, i mellomtiden når jeg ser etter rifle.

Hva er universallkruttet for .223? Vv 133? 
Er mest vant med Vv krutt av en eller annen grunn.

Har allerede Vv 120 krutt fra ei 222 rifle jeg hadde, men er vel muligens litt raskt.

 

Hadde jo en plan om en rifle til alt, men nå får det bli litt forandring i planene, en i 6,5x55 ( den har jeg allerede) samt en i .223. 
Show must go on.

 

Har ikke låst meg helt til 1:12 twist heller, kanskje 1:9 kunne vært noe også.

 

Siden jeg allerede har en Ruger har jeg lurt litt på en til.

Samme rifle som jeg allerede har. M77 hawkeye all weather, men i 223 denne gangen.

 Eller kanskje Ruger sin predator rifle, som Malle har skrivd om her på forumet.

Tenkte kanskje og ta en tur til bydn ( ja der jeg kommer fra kalles Bergen for bydn, og nynorsk er skriftspråket, men jeg fikk så mange klager på nynorsken min at jeg må knote i vei så godt jeg kan på riksmål. Klagene var nok berettiget men det skjærer litt i sjelen og skrive bokmål etter hvert, men sån er situasjonen og jeg får gjøre mitt beste.)

 

Men uansett, nå får jeg la skriftspråk være skriftspråk og heller konsentrere meg om guns&ammo.  
Ja var dette med Bergen, ta en tur til våpensøylen og se litt på predator rifla deres i .223.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...