Jump to content

Politiet har tatt beslag i over 1800 ulovlige våpen


klabbogbabb

Recommended Posts

12 timer siden, psg-1 skrev:

Grunnen til at amnestiene ikke har fungert, er at det har vært innleveringsamnesti for automatvåpen. Disse fikk man ikke registrert, men måtte levere inn, eller plombere. Når vi nå i tillegg får forslag om at samtlige  registrerte automatvåpen må innleveres, vil dette også virke mot amnestiordningen

 

Om en i Norge sitter på automatvåpen uten papirer er det stort sett alltid tyvegods. Jeg er helt komfortabel med at politiet ikke bidrar til hvitvasking av sånt (og i grunnen ikke happy med at de har hvitvasket annet tyvegods i samme systemet). Ulovlig importerte våpen kan en diskutere men det er igrunnen lite tilgjengelig i noe land på lovlig vis, det er fremdeles stort sett alltid tyvegods.

En kan ta en sammenligning med bil; det kan ikke være sånn at om jeg stjeler bilen din, den blir solgt noen ganger og den siste kjøperen bare kan møte opp og få eierskap til bilen. 

 

Det er liten tvil om at politiet driver en kampanje mot samlere (og start åpen og om ikke så lenge airsoft..,) i arbeidet med ny forskrift, de vet de kun kan kontrollere de lovlige samlingene og har valgt å røre de godt sammen med hele skalaen fra genuint våpenintereserte med kontroll på alt unntatt papirene til tunge kriminelle. Når til og med folk her inne biter på kan en jo bare tenke seg hvor mange politikere med behov for "å gjøre noe" som sitter klar til innsats..

At NVHS sitter passive i hulene sine og ikke tar til motmæle her kan de fort komme til å angre bittert på..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg hørte om en som hadde en Sten Gun som han ikke fikk registrert, og denne typen våpen ble jo droppet eller gitt til Lingepersonell/ andre stridende under krigen. Noe ble også "rappet" fra tyskerne, ser ikke helt på dette som tyvegods. Jeg synes at det er trist at disse våpnene må ødelegges når de dukker opp. Men er selvfølgelig enig at man ikke skal få registrert tyvegods under amnesti.

 

Det er også veldig skadelig for samlerne med disse sakene som har dukket opp, men vil understreke at det er mange i denne saken som ikke har vært medlem av NVS. Synes det er utrolig at flere her inne ønsker kollektiv straff mot samlerne, som ikke har skadet noen med sine våpen. 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Vargen said:

Et problem er jo å bevise når og under hvilke omstendigheter et våpen ble stjålet. Å ta en MP40 fra tyskerne under krigen kan være legitimt motstandsarbeid, å ta den samme maskinpistolen fra et HV-depot etter krigen er tyveri.

Selvsagt! 

 

Men, det vil sannsynligvis fortsatt være til samfunnets beste om flest mulig av disse kommer inn i rullene, uavhengig av opphavet. 

 

Link to comment
Share on other sites

Og forsvaret har en oversikt over serienummer på alle MP40 som har forsvunnet opp gjennom årene? I så fall er det bare å søke gjennom våpenregisteret en gang i året og be om å få pangen tilbake dersom den blir registret. Tyskerne vil neppe be om å få den tilbake...

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Chiefen.v-2 said:

NVHS sitter passive i hulene sine

NVS kan (og vil forhåpentligvis) steke i sitt eget fett. På dette tidspunktet er jeg mest for å forby private samlinger helt, bare for å rasere den klubben.

En real gjennomgang vil nok vise at NVS-medlemmer har vært borti mange av de våpnene som sirkulerer i ulovlige samlinger. Jeg har selv møtt en av høvdingene i NVS hos en sentral aktør i Bonanza-saken, og han visste j*vla godt at 90% av våpnene i det huset var uregistrerte (inklusive G3'en med kongens stempel som lå i sofa'n). 

 

 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Balle klorin said:

NVS kan (og vil forhåpentligvis) steke i sitt eget fett. På dette tidspunktet er jeg mest for å forby private samlinger helt, bare for å rasere den klubben.

En real gjennomgang vil nok vise at NVS-medlemmer har vært borti mange av de våpnene som sirkulerer i ulovlige samlinger. Jeg har selv møtt en av høvdingene i NVS hos en sentral aktør i Bonanza-saken, og han visste j*vla godt at 90% av våpnene i det huset var uregistrerte (inklusive G3'en med kongens stempel som lå i sofa'n). 

 

 

 

At enkelte medlemmer i nvs kan ha vært borti våpen som flyter rundt i de grå samlermiljøene, er vel ikke så unaturlig. De fleste med en viss våpeninteresse har sannsynligvis vært borti illegale våpen ved et eller annet tidspunkt, uavhengig av hvilke medlemskort en måtte ha i lommeboken.

 

Det kan være alt fra f.eks. umerkede uzi’er og opphora Ar15 i ymse kaliber, til gamle Baikal enløpere med litt kort pipe. 

 

 

Edited by Hk
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Hk skrev:

 

At enkelte medlemmer i nvs kan ha vært borti våpen som flyter rundt i de grå samlermiljøene, er vel ikke så unaturlig. De fleste med en viss våpeninteresse har sannsynligvis vært borti illegale våpen ved et eller annet tidspunkt, uavhengig av hvilke medlemskort en måtte ha i lommeboken.

 

Det kan være alt fra f.eks. umerkede uzi’er og opphora Ar15 i ymse kaliber, til gamle Baikal enløpere med litt kort pipe. 

 

 

Uten å gjøre noe med det / akseptert det, godtatt det - og nå biter det dem i ræva. Og egentlig alle med interesse for å ta vare på gamle våpen, men uten sjanse til å bli opptatt i NVS.

Sånn sett så fristes jeg til å være enig med @Balle klorin

 

K

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, M67 said:

Uten å gjøre noe med det / akseptert det, godtatt det - og nå biter det dem i ræva. Og egentlig alle med interesse for å ta vare på gamle våpen, men uten sjanse til å bli opptatt i NVS.

Sånn sett så fristes jeg til å være enig med @Balle klorin

 

K

 

Jeg er rimelig sikker på at du ikke finner så mange andre foreninger, som baserer seg på våpeninteresse, som har gjort stort for å motarbeide problemet i praksis heller, bortsett fra muligens litt symbolsk kontroll av papirer her og der. «Don’t ask, don’t tell» virker ofte til å være praksisen, iallfall innad i de forskjellige miljøene.

 

Uten å nevne noen spesifikke grener innen våpeninteressen, så vil jeg påstå at det sannsynligvis finnes like mye grums andre steder. 

 

Når det gjelder monopolet nvs har hatt, så er jeg enig! Men dette er jo staten tildels skyld i, også..

Edited by Hk
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Balle klorin skrev:

NVS kan (og vil forhåpentligvis) steke i sitt eget fett. På dette tidspunktet er jeg mest for å forby private samlinger helt, bare for å rasere den klubben.

En real gjennomgang vil nok vise at NVS-medlemmer har vært borti mange av de våpnene som sirkulerer i ulovlige samlinger. Jeg har selv møtt en av høvdingene i NVS hos en sentral aktør i Bonanza-saken, og han visste j*vla godt at 90% av våpnene i det huset var uregistrerte (inklusive G3'en med kongens stempel som lå i sofa'n). 

 

 

 

Som en ansvarlig borger sørget så klart du for å melde inn forholdet? 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Håndverkere finner av og til våpen gjemt i veggene i gamle hus. Oldefar fant ei salongrifle i et hytte han hadde kjøpt, når han rev den for å bygge ny. Han hadde kjøpt hytta, og salongrifle fulgte vel med. Det var kanskje før disse ble registreringspliktige.

 

Nå er kanskje mange av de våpnene som blir funnet antikke. Men har du kjøpt huset/ hytta, og våpenet er naglefast, så tilhører det deg. Og du har vært i god tro.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Röda_Lacket said:

Håndverkere finner av og til våpen gjemt i veggene i gamle hus. Oldefar fant ei salongrifle i et hytte han hadde kjøpt, når han rev den for å bygge ny. Han hadde kjøpt hytta, og salongrifle fulgte vel med. Det var kanskje før disse ble registreringspliktige.

 

Nå er kanskje mange av de våpnene som blir funnet antikke. Men har du kjøpt huset/ hytta, og våpenet er naglefast, så tilhører det deg. Og du har vært i god tro.

Håndverkere fant ymse automatvåpen i en kjeller på Akershus festning, under gulvbordene. Det er utrolig hva som kan dukke opp når en skal til å bygge om gamle bygninger.

 

Her i området, så trillet det Mills Mk2’er utover gulvet da det ble revet et plassbygget skap på et soverom..

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Når tid blir tyvegods greit?

Jeg fikk tyvegods registrert. Jeg fikk en Kongsberg-Colt i fanget fra et dødsbo. Det var samtidig med det siste amnestiet. Jeg tok pistolen straks til våpenkontoret og forklarte at pistolen ble stjålet fra et garderobeskap på Kjeller i aprildagene i 1940. Politiet godtok forklaringen og sjekket lister om tapte våpen fra private og forsvaret, de fant ingenting. To timer senere fikk jeg telefon om å hente den, med nytt våpenkort. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...