Jump to content

skyting på egen tomt med salong


Recommended Posts

har lest gjennom en del tråder her på forumet ang. skyting på egen tomt, men disse er mange år gamle og både lover og normer forandrer seg hele tiden. så trenger svar pr. 2019

 

tilfelle:

 

jeg bor ute på bygda, nærmeste nabo er 5-600 meter unna og jeg bor litt ut mot skogen på en gård. ønsker fra tid til tid å fyre av noen skudd med salongriflene, en 10/22 med demper og en cz 452 uten. men kan jeg gjøre dette på egen tomt? tenker sålenge jeg sørger for sikker bakgrunn og bruker hodet så burde dette gå greit? kun skog i retningen jeg tenker å skyte og lurte på å sette opp noen sandsekker med evt noen planker bare for å være 100% sikker. i tillegg bruker jeg så og si kun standard/sub ammo samt at 10/22¨n har demper. hva tror dere her inne på kammeret? mvh

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Gameleek skrev:

hva tror dere her inne på kammeret?

Jeg tror det går bra. Fortell naboene og politiet om dine planer så de vet hva som skjer. Det gjorde jeg, og det gikk bra.

Bygger du opp en liten "standplass", slik at du skyter bare litt nedover, synes jeg at det er langt tryggere. Jfr vinkel/kuleretning når du skyter fra jakttårn. Sandsekker og rundballer er bedre enn planker etter mitt syn. Jeg kjøpte en stålplate som jeg satte i 45 gr vinkel bak skiva. Det fungerer utmerket.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar! har ikke logget meg inn før nå men har fått ordnet både det ene og det andre.

 

gikk ned til naboen å spurte om det var greit jeg skøyt litt med salongen(e) fra tid til annen, han var jeger & skytter selv så det var null problem, han sa det gikk helt fint med rifle også hvis jeg skulle komme over tanken. tok også en telefon til lensmannen og fikk svar om at så lenge det var greit for naboene (naboen i mitt tilfelle) og det ble tatt hensyn til sikker bakgrunn & våpenbruk var det helt ok. har fått tak i en 12mm stålplate fra jobben og en haug med sandsekker som skal settes opp i løpet av helga. så da ordnet det seg!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Longshot skrev:

Det skal ikke være nødvendig å varsle politiet om en lovlig aktivitet på egen eiendom så lenge man tar hensyn til naboer og sikker bakgrunn. 

Nei, det er ikke nødvendig. Men det er smart. Ofte ringer en eller annen dust til politiet når de hører en smell. Så ringer politiet til deg. Bedre å være såkalt proaktiv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kommer velt helt ann på hvor man bor. Der jeg har vokst opp er det nesten sånn man må ringe inn bekymringsmelding om det går for lenge mellom hver gang man hører det smeller hos naboen 🙄

Tror det er viktigere med dialog med naboene enn politiet, så slipper man at sistnevnte unødig plages av førstnevnte. 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, vass skrev:

Der jeg har vokst opp

Sånn var det der jeg vokste opp også, men dette har endret seg - særlig etter 22. juli. Nå blir det meldt når noen TROR at folk har skytevåpen jfr han med fiskestang på ryggen. HV-soldat i uniform med AG3 ventende på toget på stasjonen opplever utrykning av væpnet politi. Naboene kan du ha kontroll på, men ikke tilfeldige turgåere. Våpenfobien har blitt en epidemi i Norge.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Longshot skrev:

Det skal ikke være nødvendig å varsle politiet om en lovlig aktivitet på egen eiendom så lenge man tar hensyn til naboer og sikker bakgrunn. 

 

desverre hadde vi en liten episode her i bygda for noen år siden hvor et par jegere var ute på duejakt. noen ringte da til politiet og de kom fult bevæpnet og med 3 biler. derfor er det ikke en dum ide å ringe først

Link to comment
Share on other sites

Den dagen jeg ringer politiet fordi jeg tenker meg en tur på jakt , er nøyaktig samme dagen som alle bomstasjonene forsvinner og øl deles gratis ut i butikkene . Jeg tror også politiet her i mitt politidistrikt hadde blitt rimelig lei maset mitt og bedt meg om å nøye meg med å fortelle kona.  Det er noen som har lett for å bli mer katolske enn paven her. Jeg kommer aldri til å hverken be naboer eller politi om å få lov til å ta del i lovlige og trygge aktiviteter som hverken genere noen eller setter noen helse på spill.  Jeg har heller ikke tenkt å ringe politiet eller naboer for å fortelle dem at jeg planlegger å fyre i peisen ...

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lest trådstarters post. Han skriver at han fra tid til tid vil skyte noen skudd med sine 22lr rifler. Den ene med demper. Og at det er 5- 600 m til nærmeste nabo.Naboen vil slite med å høre skuddene. At kona hans smeller igjen bildøren når hun kommer hjem vil forstyrre han mer. Og oftere . Trådstarter nevner ikke noe sted at han planlegger å bygge en skytebane. Det han tenker å gjøre er noe jeg gjør så og si hver helg på hytta. 30 minutter fra Stavanger sentrum og mye nærmer naboer enn 500 meter. Likevel hører ikke kona mi skuddene når hun sitter inne i vår egen hytte hvis TVn er på.

Edited by Robinson
Link to comment
Share on other sites

Sitat

har fått tak i en 12mm stålplate fra jobben og en haug med sandsekker som skal settes opp i løpet av helga. så da ordnet det seg!

Går nok greit dette, men stålplata vil øke støyen om du bruker demper. Sand er og blir det beste til å stoppe kuler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, M67 skrev:

Går nok greit dette, men stålplata vil øke støyen om du bruker demper. Sand er og blir det beste til å stoppe kuler.

 

K

 

skjønner den, men blir stablet 2-3 sandsekker i bredden og så ha stålplata helt bakerst som "backup" i værste tilfelle

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, DoctoRoy skrev:

Jeg leser ut av innleggene dine at når en problemstilling ikke angår deg så er det ikke et problem for andre heller? Svært til eplekjekkasseri.

 

Utdann meg. Hvilke problemer snakket vi om  med skytingen ?  Men problemstillinger som konstrueres oppe hodet til noen har du helt rett i ikke angår meg.

Link to comment
Share on other sites

På 10.5.2019 den 12.57, Skjøttarstuggun skrev:

Nei, det er ikke nødvendig. Men det er smart. Ofte ringer en eller annen dust til politiet når de hører en smell. Så ringer politiet til deg. Bedre å være såkalt proaktiv.

Javel...

Så la dei bare ringe om det er dette dei vil prioritere. Ser vel ingen problem i det å svare politiet at du driver med ein heilt lovlig aktivitet på egen grunn, så får våpenet kjølt seg litt også🤣

Om ein ringer og forhåndsvarsler ein aktivitet så ville eg tolka det som at ein er usikker på om det ein driver med er lovlig...

Når sikkerheten er ivaretatt og tilleg har varsla nabo så er dette i massevis.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Om en ringer og forhåndsvarsler en aktivitet som skyting så gjør en det fordi man vil unngå at engstelige og uvitende setter himmel og jord i bevegelse for noe som er helt legalt. Da kan politiet berolige eventuelle innringere. Det handler om å ta hensyn. Ikke om usikkerhet i forhold til om aktiviteten er lovlig eller ikke. To tanker i hodet på en gang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, DoctoRoy said:

Om en ringer og forhåndsvarsler en aktivitet som skyting så gjør en det fordi man vil unngå at engstelige og uvitende setter himmel og jord i bevegelse for noe som er helt legalt.

 

Hvis alle begynner ned dette vil det før eller senere bli et lovfestet krav å varsle all skyting, pga. "sedvanen" det da har blitt. Med tilhørende straffesanksjon mot de som glemmer å varsle. Er dette noe vi ønsker oss? 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Longshot skrev:

 

Hvis alle begynner ned dette vil det før eller senere bli et lovfestet krav å varsle all skyting, pga. "sedvanen" det da har blitt. Med tilhørende straffesanksjon mot de som glemmer å varsle. Er dette noe vi ønsker oss? 

Har vanskelig for å tro at alle begynner med det. Det tar jo tid å bygge sedvane og så må noen komme på å systematisere oppringinger der dette forekommer. Tror du politiet kommer til å prioritere dette?

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør dere den dagen ny, ivrig konstsbel med trippel dose snus under leppa svarer på telefonen og mener "Nei, det er helt klart ikke lov!"? 

Gir faen og skyter allikevel? 

Hva skjer da når han naboen dere er bekymret for at skal ringe polisen ringer polisen? 

 

Ringer dere og gir beskjed at dere skal kjøre i 40 forbi barneskolen? Fartsgrensa er 40 men bekymret helikoptermor kan nok synes du kjørte t altfor fort og ringe politiet?

Hva med dere som har jakt nær bebyggelse? 

 

Mer seriøst, er en selv  i tvil om det er innenfor er det kanskje en grunn for at den tvilen dukker opp. Og 22 med demper, subsonic ammo og bløt kulefang hører ingen om du bor sånn til at å skytei  hagen er ok. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hva så med en gyllen middelvei hvor du sier ifra til naboer (så de ikke setter kaffen i vranghalsen) og onkel Blå (så han vet at du har egen skytebane) den første gangen du brenner løs?

Det trenger ikke å være verre enn å si at du har ordnet deg en liten bane i hagen for å sysle med miniatyrskyting, bedyre for naboene at de kan få ha søndagene i fred og fortelle hvor skuddlinjen er, og for lensmannen at det er bare å ta det med ro.

Jeg er ikke noen tilhenger av å prate med politiet unødig, og er redd for å sette en "frihetsbegrensende" presedens (lykke til med å få tak i lensmannen hvis du vil skyte på en lørdag, forresten), det blir litt som å stå i kø før Victoria Terrasse åpner, blidt småtrippende med egne tommelskruer.

Likevel kan man jo være grei nok til å si fra så folk vet hva som skjer. Om en turgåer eller rødvinstante innen høreavstand skulle ringe politiet for å varsle om at der skytes, kan det jo være at du slipper å miste nattesøvnen fordi Deltatroppen druknet når de skulle rykke ut i en halvfylt gummibåt og tyve politimedhjelpere skjøt hverandre i foten når de måtte bevæpne seg for å se hva som skjer hvis lensmannen vet at det mest sannsynlig bare er en lokal Dynamitt-Harry som lufter salongrifla mens poteten kokes.

Det er en ergerlig ting, men om en misforståelse fører til at det blir gjort beslag i våpnene dine mens d'herrer slår hodene sammen for å finne ut hvorvidt du har gjort noe galt, og i så fall hva, kan det godt være at du går glipp av jakt, trening, stevner, m.m., og ikke er det gitt at våpnene dine er i noen fin tilstand når du får dem tilbake.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, JohanPaaSnippen said:

Hva så med en gyllen middelvei hvor du sier ifra til naboer (så de ikke setter kaffen i vranghalsen) og onkel Blå (så han vet at du har egen skytebane) den første gangen du brenner løs?

Har man egen skytebane som du skriver (med nødvendig godkjenning) så er det jo null problem. 

 

Jeg har kontaktet politiet angående dette og fikk en tydelig tommel ned. 

Dette er nå ca 15 år siden. Omstendighetene kunne knapt vært bedre. Tillatelse fra grunneier (min far), 2km til nærmeste hyttenabo og ingen faste installasjoner som skulle stå der etter endt skyting. Etter flere eposter frem og tilbake, ga jeg opp.

Helt klart feigt av meg, men satt med ett inntrykk av at slik aktivitet med letthet kan vris over til at man driver med noe ulovlig. Da var det ikke verd det følte jeg. Det er f.eks nok at man er flere som skyter, så var det å ansees som organisert trening. Eneste utvei som ble presentert var at jeg gikk gjennom prosessen med å få godkjent skytebane.

 

Men dette var ikke .22lr med demper, selv om det i prinsippet ikke skulle spille noen særlig rolle. Her får man bruke en dose sunn fornuft, som ellers i livet. Men jeg sukker litt oppgitt hver gang noen skriver at det er bare å informere politiet, fult så enkelt opplevde jeg det altså ikke. Og skal man gjøre det, så ta det muntlig med dem. Kanskje prøv å få til samme løsning som praktiseres i NVS, altså at man ringer inn og varsler når man starter skyting og når man avslutter. Politiet er flere steder vant med en slik løsning, men det fordrer litt godvilje fra deres side. Dessverre. 

 

Pass på .22lr mot alskens treplanker forresten. Den lille rakker'n kan ha en helt annen utgangsvinkel enn det man tror er fysisk mulig.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

den dagen ny, ivrig konstsbel 

Dette er et reelt "problem". Jeg har skutt og arrangert mer eller mindre organiserte skytinger utenfor skytebaner i mange år. Greia er dette: Politifolk sier ALLTID nei, dersom de ikke er helt sikre på at dette er lov, og mange mener omtrent at ting ikke er lov om det ikke står rett ut at det er lov - som er motsatt av det som faktisk er tilfelle. Det kan være litt fordi de er drillet i politiloven, og den er skrevet litt sånn. Jeg vet ikke.

Men min erfaring er at på en uformell forespørsel, så svarer svært få/ ingen (utenom gammeldagse lokalkjente lensmenn, som kan finne på å komme og skyte selv...) " ja bare skyt". De tør ikke ta ansvar for noe som kan være feil, og svaret er nei. Sender du dem en formell forespørsel, om å godkjenne sikkerheten for sporadisk skyting, et stevne eller noe - så må de lese paragrafer, og godkjenner - siden det er innafor. Noen kan tolke skytebaneforskriften idiotisk strengt, andre bare spør "er det god bakgrunn", etc. men da må de ta stilling til det. 

 

Jeg har derfor innført for meg selv, at om en arrangerer noe, som det er kjipt å få stoppet der og da. Tilreisende skyttere, stevne, sånne ting - ha formell tillatelse fra Politiet. Skal bare jeg og noen kompiser skyte et sted hvor grunneieren har sagt OK, så holder vi kjeft. Det har to årsaker.


- terskelen for å skyte er høy når en dustebetjent har sagt nei, selv om han tar feil. Politietetatene snakker heller ikke mer med hverandre enn at sannsynligheten for at en samtale med en eller annen politimann ikke har noen som helst innvirkning på om noen helt andre rykker ut på ei melding - så lenge du ikke kan slå i bordet med en formell godkjenning etterpå.

 

- spør man for ofte risikerer man spørsmålet om dette er en permanent skytebane, og da kreves oppbygd kulefang, reguleringsplan, støyutredning, forurensningsutredning, alt mulig... det samme gjelder egentlig om man skyter for ofte.

 

Det folk ikke vet har de ikke vondt av, men et godt forhold til naboene er ikke dumt. Jeg ville derfor snakket med naboene - og så ville jeg sørget for at de merker minst mulig til skytingen. Ingen vits i å skyte på stål, med brems, på søndags morgen eller fredags kveld. Politiet ville jeg holdt utenfor, og heller sørget for at de ikke blir kontaktet av noen - for dersom de får ei melding fra noen bekymrede folk, så gjør du jo noe feil.

 

 

 

Til slutt, to historier fra "skyting".

Vi arrangerte et feltstevne, og en turgåer, som hadde hytte i nærheten kom og hisset seg opp - han lirte av seg en lang regle om hvor fælt dette var, på alle vis - og mente at grunneieren måtte få stoppet dette. "Det er meg det", sa grunneieren, som stod ved siden av meg, med rifle og hørselsvern, klar til å skyte i neste lag... Ja dette kunne umulig være lov iallfall (jeg hadde jo knapt kommet til inni tiradene hans) han skulle ringe Politiet. Da: "Ja da kan du bare ringe dette nummeret" sa jeg og rakte ham brevet fra lokal lensmann og våpenkontoret i byen, som godkjente skyting etter paragraf slik og slik... Det ble stilt.

 

En litt mer uheldig fyr, han hadde tent fyr... Ungene hadde hevet en pose med gamle spraybokser på bålet han brant søppel på, og det smalt både slik og slik og alle syntes det var kult. Et par timer senere, bålet slikt og alt - troppet væpnet politi opp, skuddsikre vester og skuddsikker bil i front - de fant ikke noen skyting eller noe farlig - men de kunne jo ikke dra med uforrettet sak. så han fikk ei klekkelig bot for å brenne avfall ulovlig.

 

K

Edited by M67
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...