Jump to content

Rifle i .308


Premium2006

Recommended Posts

21 timer siden, Premium2006 skrev:

prøver bare å rettferdiggjøre en såpass «dyr» kikkert for mitt bruk..

 

Har ennå til gode å treffe en jeger som angret på at h*n la litt ekstra penger i kikkerten. Den kan du jo også flytte over på neste rifle. Og på den etter det igjen🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Smaken er som baken.. har også en t3x fra før i annet kaliber.

Hva er det du ikke liker med x-bolt? Bare int å høre.

Jeg fikk klådd litt på x-bolt i butikk og synes den kjennes flott ut. Stokken er god med godt grep, fin sluttstykke gange, kort kammer(tilpasset 308w) og bra sikring med god plassering. Fikk en følelse av kvalitet! Tror det er et gjennomført og godt våpen. Har dog ikke skutt med det!

 

Tikka t3x er for meg litt mer plast og kanskje litt mer «simpel» misforstå meg rett.. et knakende godt våpen jeg er meget godt fornøyd med. Er jo en sikker «traktor» som virker og gjør det den skal! Tror også x-bolt er i samme gate!

 

likevel artig å høre hva folk mener og ikke minst hvorfor ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, tussehaugen skrev:

Hadde vurdert Tikka T3x, Shultz larsen classik, Mauser M18, og Sauer 100 før Browning. Er lista opp i ønsket rekkefølge med unntak av 1 og 2 som er likestilt hos meg.

Igjen, T3. eller Finn: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=150105447 Rett før jeg kjøper den sjøl! Så putter du på en slik https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=145599110, og har 7000,- til å kjøpe den demperen du egentlig vil ha, og ammo for resten. Jeg anbefaler en ståldemper. En liten en - se på ASE Utra SL5

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har samme sako AII, i .308, god presisjon i våpenet, men etter å ha fått Sauer 202 og Blaser R8 i hus, så har den blitt satt til siden, brukes til pliktskuddene, avtrekket er ankegrunnen til å bruke det aktivt til jakt, siden de 2 andre våpnene har mye mye bedre avtrekk. Hatt det hos børsemaker en tur, ble bedre en periode, men ble tungt igjen! Å bygge om til timneyavtrekk er vist en god del jobb for en børsemaker! 

Lykke til med valget. :)

 

Sako

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, msteiro skrev:

Rustfritt er ikke rustfritt.

Rustfritt er mye bedre, man kan få ufarlig overflaterust men som man enkelt kan fjerne.

Så ja, jeg spanderer glatt 1500 på rustfri jaktbørse, så kan en heller ceracoute denne om en har lyst.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, M67 skrev:

Igjen, T3. 

 

K

Sorry. Såklart👍

Smaken er som baken, liker du Browning så løp og kjøp. 

Liker ikkje avtrekk på Browning og finner presisjon litt for ujavn, vil også meine den er overpriset, henger mulig i hop med prise  på Yen som er høg.

For all del  Browning er ikkje dårlig og det betyr eigentlig ingenting i praksis, men når riflene eg foretrekker leverer jevnt og meget bra til samme pris eller under så velger eg heller dei. Skal du ha rustfritt så må du kikke på Ruger er vel etter mitt kjennskap den som er 100% rustfri, resten er meire eller mindre rustfri og krever puss uansett.

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket på nye X-bolt`er meget bra. Direkte, rent, justert til ca 1,2 kg og med 0 ettertrykk. Vanskelig å ikke like. Det eneste jeg ikke likte med rifla var plastikkmagasinet som havarerte. Men plastikkmagasin er jo en gjenganger hos alle de nevnte riflene i tråden, bortsett fra Sako`en som M67 linket til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at om du er sånn noenlunde normal av vekst og har fått tak i en rifle med stokk som passer greit nok, er det to forhold som kan ødelegge gleden med å skyte:

 

- et hardt og dårlig avtrekk med mye kryp (jeg vet det, for jeg har hatt BRNO!)

- frisk rekyl fra et udempet og lett jaktvåpen

 

Hvis avtrekket må byttes av børsemaker drar det fort kostnader. Kjøper du et nytt våpen i Browning-klassen bør eventuelle finjusteringer dekkes av forhandler.

Siden jeg har oppfattet at du skal ha lyddemper på en rifle i kaliber .308W, er rekyl et ikke-tema.

 

Hva angår presisjon er det, som påpekt i andre tråder, sjelden noen uoverkommelig oppgave å finne ammunisjon som går mer enn tilfredsstillende. Med mindre du har kjøpt et skrapvåpen.

 

Og hva angår stell av våpen: de må pusses og oljes, både inn- og utvendig for å sikre funksjonsdyktighet og et langt liv. Men de "rustfrie" tåler mer fukt før det skjer noe.....

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

@Premium2006

Jeg har hatt en del våpen gjennom våpenskapet mitt i årenes løp. Imidlertid har jeg bare kjøpt et nytt våpen, og det er en remington salongrifle som ble kjøpt i yngre steinalder. Ellers er alle mine våpen kjøpt brukte. Det jeg forstår av tråden din, er at du har en Tikka T3 fra før. Da vil jeg anbefale deg å kjøpe Tikka igjen. Siden dette er et våpen du kommer til å kjenne ut og inn. Legg heller litt mer penger i kikkert og montasje dersom du har råd til det. Selv har jeg Sauer 202 og S&L victory i 223R til 375 H&H.

Mvh Svehella

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
På 29.6.2019 den 12.55, Premium2006 skrev:

Da ble det kjøp av x-bolt stainless i 308w med zeiss v6 2-12x50 asv og hausken jd184. 

Litt dyrt i forhold til opprinnelig plan, men tipper dette blir bra!

Gleder meg!

 

Hva av ammo går godt i denne børsa?

 

Takk for alle innspill!

Hvordan ble det med X-Bolten?  Er du fornøyd?  tenker å kjøpe den samme med Nikkon Stirling siktet du nevnte i begynnelsen, da den x-bolten jaktia selger som pakketilbud nå

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meget fornøyd med rifla! Den gir helt klart en bedre kvalitets følelse over tikka t3x. Dette pga bedre grep og litt annen løsning på sikring. Mindre plast.Meget god å skyte med! 

 Har en kompis som kjøpte x-bolt med hawke kikkert til ca 17k ink ei eske ammo. Han er også veldig fornøyd. 

Jeg kjøpte stainless og angrer ikke på det ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...