Jump to content

Rifle i .308


Premium2006

Recommended Posts

Skulle ikke ha stoviltvåpen, så jeg kjøpte .223 t3x. Veldig fornøyd!

må nesten ha ei børse i .308 også..

 

valget står mellom en billig pakke eller eventuelt finne et sikkelig «scoop» på finn.no. Har ikke lyst å svi av for mye på dette.

 

har fått tilbud på ei t3x med just kolbe,nikko stirling diamond 3-12x56 med lys, a-tec forest demper, futteral,pussesett, 50x øvings ammo, 20 jaktskudd for 17900,- ferdig montert og levert.

 

VS. 

 

Noe brukt, men kanskje bedre på finn.

 

 

hva tenker dere?? .308 blir uansett det jeg går for.

 

håper på noen gode innspill!

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

Det universelle svaret er jo at du alltid får mer for pengene når du kjøper brukt. Men det har sine fordeler å kjøpe et våpen med mekanisme du allerede er lommekjent med. Det svakeste punktet i pakken er jo kikkerten. Men den er faktisk helt grei, jeg jaktet og skjøt flere sesonger med lillebroren i 2,5-10x50, fungerte jo fint den.

Hvir du vil ha en Tikka til, så slå til. Kan liksom ikke bli helt feil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser at det er flere forhandlere som reklamerer med det tilbudet, med kanskje litt variasjon i kikkert og type demper. Så det går kanskje å presse litt ned?

 

Man gjør lite feil ved å kjøpe tikka. Blir litt som en Volvo v70. Praktisk fornuftig driftsikker. Som gjør det den skal godt. Uten at man opplever noen følelse av premium ekstravaganse.

 

 

Har ingen egne erfaringer med nikko Sterling. Med et forbehold at jeg ikke vet hva du skal jakte på så holder den sikkert fint i starten. 

 

viktigheten av dyr optikk blir av og til overvurdert litt syns jeg. Skal man jakte elg i normalt lys på dagtid. Så holder det meste. Så lenge det funker som det skal. Jeg jaktet i flere år med en shirestone kikkert som virkelig ansees for å

være ille, men den fungerte i flere år før kjøpesyken samt litt andre behov fikk meg til å kjøpe ny kikkert.

 

Skal du sitte å jakte rev eller hjort osv i dårlig lys. Eller jakte under andre vanskeligere forhold så setter jo det andre krav til optikken. 

 

 

Dette kan jo og være ett alternativ 

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=145151444

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bare et innspill når det gjelder kikkerten, dette blir litt subjektivt. En 3-12x56 er ganske stor og klumpete, og når rifla den henger på er lett kan balansen lide litt. Selv om optikken er ganske bra i Nikko- kikkertene (relativt til pris), blir jo ikke dette noe ekstrem skumringsracer i alle fall.

 

Poenget mitt er, at om en skal kjøpe en billig kikkert, kan man like godt gå for en litt mindre, lettere, hendigere kikkert. Så slipper man å drasse på dødvekt som likevel ikke gir så mye ekstra ytelse. En lett og fin 3-9x40 feks vil trolig gi mer harmonisk balanse. Ved å gå ned i fysiske dimensjoner, kan du også noen ganger gå opp i kvalitet innenfor samme prisvindu.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

har testet akkurat den pakken, og det er en pakke som funker, ikke noe tull. Perfekt for en nybegynner. Når du får skutt et par tusen skudd vet du bedre hva du trenger og foretrekker, inntil den tid er det fornuftig å ha noe som funker som det skal.

Link to comment
Share on other sites

Et helt greit kjøp,men du kan garantert finne like godt/bedre på finn.no.Skal du jakte om natta/i måneskinn må du ha bedre optikk.Hvis ikke er nikon sikkert mer enn bra nok.

Husk at det er ikke topp utstyr som gjør deg til god jeger..det er timer i skogen👍

Link to comment
Share on other sites

Har en tikka i 223 med leupold VX-R 3-9x50. Ikke i verdensklasse, men helt ok kikkert. Har muligheten til å bruke den på 308 rifla hvis det blir behov.

Får bruke den beste kikkerten på det våpenet som blir mest brukt. Til nå har jeg brukt 223 på rype og baneskyting. Tenkte å bruke 308 på rådyr og kanskje sel(hvis man får lisens til det).

har også mulighet til å være med på elgjakt, men vet ikke om det er noe for meg.

 

kan vel fint bruke 308 på ryper også? 

Kjøper primært 308 for at jeg skal få dekket de fleste behov jeg kan få etterhvert. Klarer meg fint med 223 og hagle enn så lenge.

 

Takker for innspill! Skal vurdere en litt mindre, men kanskje bedre kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Skal vel ikke starte noe kaliber diskusjon, men hva er argumentene for å kjøpe 6,5 x55 vs .308?

 

Ammopriser?

Rekyl?

effekt av demper osv?

 

ble litt usikker hva jeg skulle gå for.. 223 dekker mye av mine behov.

 

har også en kolega som skal kjøpe sin første rifle.. vet ikke helt hva som blir primært jaktet på, men han ønsker noe som duger på «alt»

 

308 eller 6.5 ???

Link to comment
Share on other sites

Til all normal jakt så spiller det absolutt ingen rolle hva du velger.
Hvis du skal bruke jaktbørsa til å skyte på veldig lange hold så har 6,5x55 en fordel.
Skal du bruke kobberkuler på elgen må du velge 308.
Mange hevder at det er dårlig drep i 6,5x55 når den skal legge ned elg. Dette er selvsagt bare tull.

Link to comment
Share on other sites

Om du vurderer brukt, så hadde jeg vurdert denne f.eks. 

Veldig glad i min 308 101. Godt avtrekk, bra magasinløsning, veldig fin og bra sikring (min smak vertfall), glatt sluttstykkegang, 6 låseklakker (sikker) og veldig god presisjon (vertfall i min). Justerbar kinnstøtte til og med. 

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=145061960

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

men hva er argumentene for å kjøpe 6,5 x55 vs .308?

Her kan man legge ut i det vide og brede over side opp og side ned, uten å komme til en konklusjon.

Men det er to ting som avgjør for meg, til jakt.

- det eksisterer ikke gode blyfrie kuler i 6.5 som er tillatt til storviltjakt i Norge. Og jeg gidder ikke å krangle om bly i kjøtt med økh. Dessuten jakter jeg mye rådyr og ikke elg, og de er små = bly overalt -> blyfrie kuler -> kaliber over 6.5

- er man på jakt med 6.5, så begynner det alltid en å gnåle om at det ikke er godt nok, og det gidder jeg ikke å høre på -> kaliber over 6.5

 

så da var 6.5x55 utelukket, og det enkleste er da 308Win, som er den patronen jeg jakter med, foruten 7mm WSM - men det er litt sært i denne diskusjonen.

 

Jeg skyter en del konkurranse - og til konkurranse og trening er det 90% 6.5x55 (egentlig er det jo 45, for 50% av min skyting er med 22LR). Det er det 3 grunner til. 6.5x55 har:

- mindre rekyl enn 308, så jeg skyter flere poeng

- bedre ballistikk, så jeg skyter flere poeng

- bedre logistikk for ammunisjon og komponenter, pga. Skyttervesenet, så jeg har alt jeg trenger, alltid.

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi har en anselig samling "6,5 vs. 308 W", "6,5 for elg?", "308 W vs. 30-06", og "Pavens skjegg?"-tråder her inne. @M67 oppsummerte det meste.

 

Men et felt i innlegget er litt uklart:

 

12 minutter siden, M67 skrev:

- det eksisterer ikke gode blyfrie kuler i 6.5 som er tillatt til storviltjakt i Norge. Og jeg gidder ikke å krangle om bly i kjøtt med økh. Dessuten jakter jeg mye rådyr og ikke elg, og de er små = bly overalt -> blyfrie kuler -> kaliber over 6.5

 

Det finnes mange blyfrie kuler i 6,5 og 6 millimeter, som er gode til "SMÅTT" storvilt, dvs. hvis man ikke skal jakte elg, hjort, rein, bjørn, isbjørn, moskusdyr eller sel (jeg så en gang to rådyr som hadde svømt ut til et havskjær!) samtidig som man jakter rådyr.

 

Lettere homogene kuler enn 9 g gjør utmerket jobb i små kalibre. Men man er nok i klassen "blåøyd superoptimist", hvis man kjøper 6,5, og håper DN senker vektkravet med det første.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Storvilt = vilt man ikke kan hive over skuldra og bære til bilen ;) 

Må bare beklage at jeg glemte at loven regner rådyret som storvilt.
 

Jeg har forøvrig prøvd ei blyfri "rådyrkule", 127gr Barnes TTSXBTLRWTFhelealfabetet, og i 3 forskjellige 6.5x55 piper fikk jeg den bare ikke til å samle akseptabelt. Utvalget er elendig i 6.5 i forhold til .30, selv om du senker vektkravet. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Tror jeg blir stående på 308w. Har akkurat sendt inn søknaden, så har vel ikke noe valg.

 

Har sett litt på sauer 101 vs. Tikka t3x, men havner på tikka grunnet sikringen er for meg malplassert på sauer.. 

 

Ang kikkert har jeg sett på en pakke med nikkon diamond 3-12x56, men vurderer å oppgradere denne til en rimelig leupold eller burris. Hva vil dere si er allround størrelse ang optikk? Har en vr-x 3-9x50 leupold på 223 rifla. Kan eventuelt bruke den på 308 rifla og sette på noe annet på 223. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kikkert er jo en ren smakssak. Det kommer også an på jaktform og forventede skuddsituasjoner. De riflene jeg kommer til å bruke til rådyrjakt til høsten har hhv. en 5-20x50 (SuB Ultrashort) og en 4.5-27x56 (Vortex Razor HD).

Men jeg driver ikke med drivjakt. Jeg smyger langs kanter av store åpne flater, eller sitter et sted langs samme kant, og jeg har ikke langt å gå. Skal jeg på elgjakt så havner en SIG Romeo 1 (rødpunktssikte) på ei av de samme riflene. Det tar 1 min å bytte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har sjølv Nikko kikkert på ei av mine rifler. Heilt grei i forhold til pris og heller ikkje ubrukelig i skumring. Mine andre kikkerter eg sammenligner med er S&B og Leica.

Kjøper du samma rifle i 308 så kan mulig ein god kikkert deles på begge rifler om du bruker hurtigmontasje?

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, tussehaugen skrev:

Har sjølv Nikko kikkert på ei av mine rifler. Heilt grei i forhold til pris og heller ikkje ubrukelig i skumring. Mine andre kikkerter eg sammenligner med er S&B og Leica.

Kjøper du samma rifle i 308 så kan mulig ein god kikkert deles på begge rifler om du bruker hurtigmontasje?

Kunne vel det, men må sikkert skyte inn våpen for vær gang man bytter om. Tipper kulebanen er litt forskjellig på 223 og 308. Nikko er sikkert helt og for mitt bruk. Får jo pakken ganske rimelig.. kan eventuelt oppgradere senere ved behov.

Link to comment
Share on other sites

Hva tenker dere om x-bolt nordic vs. T3x?

 

vurderer veldig om jeg skal kjøpe en pakke med

zeiss conquest v4 3-12x56. Noen erfaringer om «billig» zeiss? Mulig jeg går for en annet oppløsning på optikk. Mulig 12x56 blir litt stor og klumpete til allround bruk?

Link to comment
Share on other sites

På 8.5.2019 den 12.13, Premium2006 skrev:

Ang kikkert har jeg sett på en pakke med nikkon diamond 3-12x56, 

 

På 8.5.2019 den 20.09, Premium2006 skrev:

Nikko er sikkert helt og for mitt bruk. 

Snakker du om Nikon, Nikko eller begge deler?

Link to comment
Share on other sites

Smaken er som baken.. vet ikke om jeg får muligheten til å kjenne på x-bolt før jeg eventuelt kjøper den. T3x har jeg og liker den godt. Det er vel grepet på x-bolt som virker int. Og kanskje lysten på å prøve noe annet. Må jo være litt kjedelig å ha to helt like våpen..

 

Skal tenke litt på det, så får jeg høre litt rundt hvor jeg får best pris på en pakke.

 

Takker for alle svar. Skal gi lyd når jeg har bestemt/bestilt. 

Link to comment
Share on other sites

X bolt har godt grep, glatt sluttstykke gange, løst 5 skudds magasin, og ikke minst en god sikring på kolbehalsen, som hagle. Tikka T3 er en kjempefornuftig børse, men så utrolig kjedelig...(provoserende, ikke sant?🤣)

Link to comment
Share on other sites

Eg har M12.

Storveis fornøgd sålangt. Har kunn skutt omlag 40 skudd på skytebane.

Eg tykkjer sikringa er litt "klumpete" og lager litt støy.

 

Eg kjøpte M12 pågrunn av eit godt tilbud på Finn.no fekk med ein Trijicon 3-9×42 med batterifritt opplyst retikkel. Meget fornøgd.

 

Skulle eg valgt på nytt, hadde det sansynligtvis blitt X-Bolt.  Men M12 er så langt etter mi meining heilt supert.  Og eg ville utvilsomt slått til på same tilbudet på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Jau, er vel smaksak hva man liker og derfor det er vanskelig å velge basert på hva andre mener er bra. Fint med litt "klumpete" sikring hvis man har hansker på. Har oppspenner på min M12 og klarer å spenne den nokså lydløst hvis jeg holder litt igjen med en finger. Personlig liker jeg magasinløsningen på M12/Sauer 100 enn det som er på X-Bolt. Fikk enda mer plastfølelse med den enn de førstnevnte.

Link to comment
Share on other sites

På 8.5.2019 den 20.09, Premium2006 skrev:

Kunne vel det, men må sikkert skyte inn våpen for vær gang man bytter om. Tipper kulebanen er litt forskjellig på 223 og 308. Nikko er sikkert helt og for mitt bruk. Får jo pakken ganske rimelig.. kan eventuelt oppgradere senere ved behov.

Kulebane er så absolutt ulik. Du skyter bare inn ei gong, setter null på den eine rifla og noterer justeringa for rifle nr. to.

Risiko er sjølvsagt treffendring pga. Hurtigmontasjen. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 11.5.2019 den 11.21, Premium2006 skrev:

Smaken er som baken.. vet ikke om jeg får muligheten til å kjenne på x-bolt før jeg eventuelt kjøper den. T3x har jeg og liker den godt. Det er vel grepet på x-bolt som virker int. Og kanskje lysten på å prøve noe annet. Må jo være litt kjedelig å ha to helt like våpen..

Kjedelig, ja enig der👍 men det er også ein fordel. Du liker våpenet og ikkje minst kjenner det. Det er ein kjempefordel på jakt  om du har dårlig tid👍👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ikke trykket på kjøp, men farlig nært..

Ser ut som valget havner på en browning x-bolt ss med zeiss v6 2-12x50 og hausken jd 184.

Hva tror dere om det? Først tenkte jeg å «spare» litt å sette på en leupold vx 3-9x50, men tror jeg hopper opp noen hakk og kjører zeiss v6.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...