Jump to content

Rekylbrems/munningsbrems vs lyddemper vs ingen av delene


mario55

Rekylbrems/munningsbrems vs lyddemper vs ingen av delene  

42 members have voted

  1. 1. Hva mener folk?

    • Rekylbrems/munningsbrems
      5
    • Lyddemper
      33
    • Ingen av delene
      4


Recommended Posts

Sikkert greit med rekylbrems på jakt hvis du har et magnumkaliber du ikke mestrer rekylen fra, samt at du konsekvent bruker hørselvern ved hvert skudd. Gir jo et smekrere og mindre framtungt våpen enn en demper. Men på skytebanen burde rekylbrems vært bannlyst!

Link to comment
Share on other sites

Har lyddemper på to rifler. På den tyngste rifla så var det viktigste å fjerne munningsflammen på måneskinnsjakt + bevare hørsel.

 

På lettvektsrifla så var den viktigste grunnen å fjerne munningsvipp. Rekylen i 260 remington er jo ikke noe ille, men ei så lett børse gir betydelig munningsvipp. I tillegg så er hørselen like viktig her.

 

Men, jeg liker ikke utseende på børser med lyddemper. Synes også den blir litt i veien for synsfelt med aimpoint eller kikkert på laveste forstørrelse. Men dette er nok en vanesak.

 

Skal prøve med brems på lettvekteren nå, men er usikker på om jeg blir komfortabel med høyere smell. Skummelt for hørselen om man glemmer hørselvernet hjemme.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skudd med rekylbrems uten hørselvern er ikke i mitt vokabular... om skuddsmell uten demper er midten, så er skudd med brems minst like langt unna, som skudd med demper er på andre siden.

Mine bremser smeller så mye at det er vondt i ørene MED hørselvern på...

Greit nok om man f.eks. vet at man trenger å skyte fort, og har hørselvern.

Skyte med brems uten øreklokker, det har jeg aldri gjort, og kommer kun til å gjøre i selvforsvar.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ingen grunn til å miste det man har igjen av hørsel: Demper eller aktivt hørselvern uansett.

 

Det finnes riktignok aksielle (er det et norsk ord?) bremser som flytter (lyd)trykket fremover i stedet for til siden og bakover/oppover som tradisjonelle bremser. Hvor effektive de er mhp. rekyl vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kommet dit at jeg misliker demper. Lyden er vel og bra, men de ødelegger balansen og til baneskyting med 6,5x55 så er de ubrukelige pga mirage.

Hvis treffpunktet er likt med og uten så funker det, men hvis man må skru så blir det for mye å holde styr på for en enkel sjel.

Lange og stygge er de ofte også.

Jeg kommer til å bruke demper med miragebånd på jaktfelt nå fremover så får vi se om det funker.

Til toppjakt tenker jeg å prøve med brems. Blir enklere å spotte treff da.

Link to comment
Share on other sites

Bare et enkelt miragetrekk på demper gjør en enorm forskjell, dro av 30 skudd i ok takt med jaktriflen i dag og hadde ingen nevneverdig mirage (som jeg så), liten fronmontert ståldemper.

 

Hørselvern utgår på det meste av jakt for min del, da det er mye gåing og det blir klamt og jævlig. Men kan godt sette i propper eller aktivt hørselvern på post, ikke dumt hvis det er litt kjølig også. På reinsjakt har jeg det i lommen, men blir fort glemt.

 

Lå ved siden av en på banen i dag med fremoverrettet brems, og jeg ville IKKE likte å være der uten propp+hørselvern.

Ikke like ille som de med bakovervendt brems som rensket fremste halvdel av standplass for støv og drit, men smeller noe jævlig fortsatt. Han mente den bremsen reduserte rekyl med 60-65% mens de som er rettet bakover ligger opp mot 75%. 

 

En annen ulempe med brems på jakt er hvis det er flere dyr, så skremmer du vekk alt i mils omkrets kontra demper.

Angående utseende...funksjon foran form, alltid.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid med aktive hørselvern som henger på sekken og som smettes på når jeg kommer på post. Det er ikke optimalt for å høre hvilken retning lyden kommer fra, men det kan være pga. for dårlig kvalitet på hørselverna, ikke vet jeg.
Til toppjakta så ser jeg at jeg har såpass god tid at det vil være helt uproblematisk å ha på seg hørselvern etter å ha spotta fugl. De nye kategori 3 hørselverna fra 3M er helt konge så de skal holde til å bruke brems når en ikke ligger under tak.
Utseende er jo så sin sak, men at børsa blir enda lengre, det sliter jeg med å akseptere.
Nude er å foretrekke, men demperen er god å ha, ingen tvil om det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har benyttet Walkers Game ears en stund. De har fire mikrofoner og gir en slags surroundeffekt så man hører hvor en lyd kommer fra. 

 

Ellers så er brems med hurtigfeste for demper helt genialt. Med et slikt oppsett og en klikktabell kommer man langt.

Link to comment
Share on other sites

Er snakk om en X-bolt 30-06. Har prøvd ulike lyddemper på forskjellige våpen, men klarer ikke å skyte med lyddemper uten bruk av hørselsvern. Derfor er munningsbrems vurdert siden den veier mindre, reduserer rekylen like godt som lyddemper, rifla blir mindre klumpete og rifla ser bedre ut (dette er jo bare en fjollete ting)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

men klarer ikke å skyte med lyddemper uten bruk av hørselsvern

Jeg ser på det som omtrent tilsvarende å skyte med en god lyddemper uten hørselvern og med brems med vanlig hørselvern... Dvs. det "går", men det er vondt og du skjønner at det ikke er bra. Med propper inne de aller beste øreklokkene så er brems "overlevbart". Eller så kan du formelig merke hørselen forsvinne for hvert skudd. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en ruger M77 mk2 30-06 som har blitt kappet og jazzet med, og grunnet jakt med endel gåing (hundefører og smygjakt) har jeg både a-tec demper og vertebra brems. Treffpunkt er innenfor min egenfeilmargin når jeg skyter og jeg har aktive værn både sordin pro og sånne jaktplugger som jeg bruker vekselvis etter jakt og temperatur når ikke demperen er på. 

Markant mindre rekyl med bremsen, ingen baner som lar meg få lov til å koseskyte med den på dog. 

 

Eier og en Marlin 1895G 45-70, den skytes "bar", men det går på estetikk. 😂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...