Jump to content

Henry Side Loader Lever-Action


8x57IRS

Recommended Posts

13 minutter siden, Hjortefot skrev:

👏Håper de kommer med denne løsningen på riflene i pistolkaliber også.

Importøren kan informere om at .30-30 win og 357/38 vil bli tatt inn så fort et lite land som Norge vil bli prioritert. Men vil tro USA vil ta det som kan lages det første året minst :P Det norske markedet er jo ikke større enn en liten butikk i USA O.o

 

Har selv satt meg opp på en i 357/38 ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det gikk ikke lang tid i bøylebørsehistorien før man innså at å lade via "røret" var et feilspor. Nå går det heller ikke lang tid før "Nye Henry" innser det samme og slutter med anakronismen. De som tenker på å kjøpe bør legge inn bestillingene nå så går det kjappere med leveransen. Årsaken til omleggingen var at salget gikk dårlig i USA - om det tar seg opp etter at børsene har fått ladeport gjenstår å se. 

Link to comment
Share on other sites

Den eneste fordelen er at det er enklere å tømme magasinet. Det veier på ingen måte opp for å risikere å brenne seg på fingrene eller peke i usikker retning hvis man ikke er påpasselig når man drar ut røret. Til slutt trenger man to hender til å fylle det så man har ingen til å holde rifla. Det blir veldig klumsete, selv på skytebane med benk. Våpenet er langt som et vondt år når magasinrøret er trukket nesten helt ut.

 

Det er ikke rart at ladeport på siden tok totalt over. 

Link to comment
Share on other sites

Sånn bortsett fra at min "gamle" Henry nå stuper i verdi, og at jeg "må" bruke penger på en ny med ladeport, så er jo dette fantastiske nyheter. Sånn strengt tatt 100 og nåkka år senere enn man burde kunne forvente, men fortsatt en kjærkommen nyhet. 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Thor skrev:

.....

Det er ikke rart at ladeport på siden tok totalt over. 

 

Bra at Henry har kommet med en ny modell, men jeg må innrømme at det ser litt rart ut med de to hullene på siden av låskassen...

 

Ellers opplever jeg ingen problemer med lading via magasinrør på min Henry BBS, og jeg trenger ikke å bruke to hender for å lade nei, som enkelte her påstår at man må. Jeg tror dette er en Amerikansk greie. Amerikanerne forbinder lading via magasinrør med .22RL, og da passer det liksom ikke for 'ordentlige' børser. For min del er det mer brukervennlig enn f.eks. en Win 94.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bl.a. en Henry i .45 Colt og en pre-64 94 i .30-30 selv. Det er ingen tvil for min del at Winchesteren er enklest å operere.

 

Jadda, du kan skyve kravepatroner inn i utsparingen i røret mens det står i rifla. Jeg synes det blir enda senere og mer klumsete enn å dra hele greia ut.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, mig16 skrev:

For min del er det mer brukervennlig enn f.eks. en Win 94.

Da skal du bare kose deg med børsen din :wink:  For noen funker rørlading og for andre funker det ikke. Har en 9422 som blir brukt til plinking og da er det på en måte ikke så viktig hvordan den lades fordi da jeg har kontroll på parameterne - i motsetning til jaktsituasjoner der ting kan endre seg ganske kjapt.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Thor skrev:

Jeg har bl.a. en Henry i .45 Colt og en pre-64 94 i .30-30 selv. Det er ingen tvil for min del at Winchesteren er enklest å operere.

 

Jadda, du kan skyve kravepatroner inn i utsparingen i røret mens det står i rifla. Jeg synes det blir enda senere og mer klumsete enn å dra hele greia ut.

 

Da er vi enige om at vi er uenige :-).

 

Men bra at Henry har kommet med en ny modell, for de som etterlyser ladeport.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig ønsket meg en Marlin 1894 så lenge jeg kan huske, men pga. div årsaker så tok det sin tid med gjennomføringen. Da dette punktet på to-do lista endelig skulle krysses av hadde nyere Marlin (Remlin) fått ett rufsete rykte, så etter litt vurdering fram og tilbake gikk jeg for Henry. 

Skal ikke si at jeg digger det laderøret, men det er ikke en show stopper for ei jaktbørse med ganske snevert bruksområde. Og jeg har ikke angret en dag. Ladegrep og avtrekk er en nytelse rett ut av eska. Men ladeport er ett savn, så oppgradering vil bli vurdert hvis det kommer Big boy steel med ladeport 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Håper importøren får karet til seg et parti med disse før heller enn senere!

 

Siden kvaliteten på Marlin dessverre har gått ned etter at de ble kjøpt opp av Remington, er dette et kjærkomment tilskudd.

 

De fleste vil vel kanskje gå for trygg havn i .30-30, men jeg syns personlig .35 Remington ser spennende ut..? I hvert fall på papiret?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...