Jump to content

Ny med drilling, ammunisjonstips 8x57jrs


HotShot

Recommended Posts

Da er jeg en våpensøknad (8 uker) unna å bli drillingeier. Valget falt på en sauer kaliber 16/8x57jrs. Skal brukes til skogsfugl og rådyr, i tillegg til at det er villsvin i terrenget. Har et lite håp om helmantel og blyspiss med ca likt treffpunkt, men finner lite ferdigrulla helmantel. Norma har, men stor vektforskjell på fmj og oryx. Noen som har erfaring med kaliberet,  og egnet ammunisjon? Takknemlig for alt av tips👍

Link to comment
Share on other sites

Ingen. Det er måten tyskerene skrev I på i gamle dager, som ligner på dagens J. I en står for Infanterie. S-en for Spitzgeschoss, Ren for Rand - det er jo en randversjon av IS/JS.
Dersom S-en mangler, så er riflingsdiameter .318, og når den er der, .323"

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On ‎4‎/‎23‎/‎2019 at 10:43 PM, HotShot said:

brukes til skogsfugl og rådyr, i tillegg til at det er villsvin i terrenget.

Siden du ikke lader selv vil jeg anbefale å bruke samme patron til alt, som Norma orxy, eller den patronen som drillingen er regulert til. Du vil ikke få for mye ekspansjon i en fuglekropp om kule holder godt sammen som bondet kuler gjør. Og du er klar for "alt" som dukker opp av vilt :thumbup:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har jaktet med en kombi i 16/70 og 8x57 JRS i mange år selv. Flott kombo / kaliber.
Selv har jeg brukt litt forskjellig ammo, som eks. S&B SP, tror det var ca. 197 grain.
Elendig kule som gikk i fillebiter selv i rådyr. Brukt noe RWS H-mantel og ID classic, disse funker.
I de senere år er det brukt RWS Evolution kule. Dette er nok en god kule til vanlig bruk tenker jeg.

Det er fullt mulig å finne en ladning med helmantel som går likt med den blyspissen du velger. Men erfaringsvis
krever det en masse testing og prøveskyting - og det er heller ikke like lett på eldre våpen som ditt og mitt
da disse gjerne er loddet ekstra på ref. montasje av kikkert. Jeg skyter innertiere på 100m med kaldt løp, men sprer noe fyttihe.... dersom raske skudd nr. 2 og 3.   Det er ikke uvanlig på disse våpnene. Jeg tror også jeg hadde brukt en og samme kule til denne - uansett vilt.  Husker at jeg for noen år siden prøvde noen 200gr Nosler CC kuler - men fikk ikke til likt treffpunkt den gangen, finner dessverre ikke ladedata.

 

Heldigvis finnes det en del ferdig ammo å få kjøpt, så kanskje du skulle se etter noe med (litt) hard kule?

Link to comment
Share on other sites

I fabrikkammo finnes vel bare Jaktmatch. Mange opplever samme treffpunkt med denne(selv om den er lett) og Oryx. Men mange opplever at den lette 123grs kule i 8mm ikke er presis. I så "sære" kaliber som 8x57IRS er det egentlig greiest å starte å lade uansett :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ble skutt 3 dyr med naturalis hos oss i fjor. Det ene gikk i bakken etter 2 skudd, ett ble påskutt 1 gang på første posten (godt treff), 2 ganger på en annen post (godt treff på første skudd og dårlig på andre) før det ble avlivet etter et 400m langt ettersøk (oryx). Tredje dyret fikk godt treff på posten men ble avlivet etter et kort ettersøk (oryx). Mulig det var tilfeldig men kjenner jeg er veldig skeptisk til naturalis. Kaliberet som ble brukt på flrsteskuddene var .308. Mulig 8mm fungerer bedre.

Link to comment
Share on other sites

@jjrckd Var det hjemmeladd? Gjennomskudd med for dårlig ekspansjon? = for lite fart. Som stiller nok et spørsmål, kulevekt i forhold til hylsa? Den er vel lang, i forhold til vekt. Ingen avlastningsriller, som er vanlig på homokuler 😉

Må si for egen del, at den kula har aldri vært vurdert som et alternativ til jakt.. 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

Ferdigrulla. Ene dyret hadde to gode treff med gjennomskyting. Kan ikke fatte at det ikke gikk i bakken på første skuddet. Virker som om kula ikke ekspanderte skikkelig. Da jeg fant det på ettersøk reiste det seg fra sårleie og dro ned lia. Stoppet da den fikk nærkontakt med en 8mm Oryx.

 

Ville uansett vært skeptisk til Naturalis i en eldre 8x57irs. Grunnen er at denne nok har en riflestigning som foretrekker kortere kuler, især i de hastighetene en opererer med i det kaliberet.

Edited by jjrckd
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når vi først er inne på blyfri kuler, noen tanker om ecostrike? 

 

Tenker mye på "den optimale kula", som holder sammen i et stort villsvin, ekspanderer i rådyr og uten å lage gryte av tiur. Men innser at noe slikt ikke finnes...

Link to comment
Share on other sites

På ‎24‎.‎05‎.‎2019 den 19.15, Karl Anton skrev:

Lapua naturalis? 

Ett lite tips på tampen; Om drillingen er av eldre modell med  loddet løp er ikke massive kobberkuler noe smart valg. Da kan en fort få seg en overraskelse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, HotShot skrev:

 

 

Tenker mye på "den optimale kula", som holder sammen i et stort villsvin, ekspanderer i rådyr og uten å lage gryte av tiur. Men innser at noe slikt ikke finnes...

Finnes ikke nei. Ikke om du skal ha med tiuren. Jeg bruker stort sett accubond til alt. Men fugl går ikke. Det blir kjøttsaus. Må ha helmantel da. 

 

I min drilling i 8x57irs bruker jeg trad Hornady rn. Tung kule i lav hastighet funker. Men jeg skal ikke bruke den på gris. 

Link to comment
Share on other sites

På 26.5.2019 den 9.34, asterix skrev:

Ett lite tips på tampen; Om drillingen er av eldre modell med  loddet løp er ikke massive kobberkuler noe smart valg. Da kan en fort få seg en overraskelse.

Jeg kontaktet Lapua  for å få svar og fikk da klarsignal. Den samskyter ok i min Sabatti så jeg kommer til å prøve den i høst... håper jeg 😜. Tar selfølgelig ikke ansvar for hva andre putter i børsja si😉

Screenshot_20190529_171029_com.facebook.orca.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du har helt sikkert rett. Det jeg tenkte er at de er mer konservative i svaret og sikrer seg mer ettersom de ikke har kontroll på hvilke børser som blir brukt. Dersom de fortsatt gir klarsignal så burde det i hvertfall være trygt. Men dette er synsing fra min side. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...