Jump to content

Sjøkreps


Mikkel Rev

Recommended Posts

Sjøkreps er sinnsykt godt!! Jeg pleier å lage det gratinert i ovn, ikke med kryddersmør men med en blanding av olivenolje, hvitløk og div. krydder på.

Jeg synes Sjøkreps er mye bedre enn krabbe og hummer.

 

Dessverre er det litt tiltak å fiske sjøkrepsen selv, den lever på dyp mellom 80 - 150m (fritt etter hukomelsen). Likefult er draftene studert, og planer om teinefiske er lagt for neste sessong. :D

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes sjøkrepsen er noe av det beste fra havet, faktisk bedre enn hummer.

Fanger de med teine på rundt 100m dybde, spesielt der det er leirbunn. Agner med det meste av fisk. Såkaldte "havteiner" er veldig effektive på sjøkrepsen. Om man skal satse litt, setter man gjerne teiner i lenker med opptil 5-10 i hver. Dette forutsetter selvfølgelig garnhaler på båten.

Å dra enkeltteiner opp fra slike dyp for hånd er egentlig også noe man blir fort lei. Men dersom du har en sjark etc med motorblokk, kan jeg varmt anbefale dette!

Har vært med og fisket en del på sørlandet, men i Ryfylke skal det være enda mer. Oppi 20-30 kreps pr teine er ikke uvanlig.

Link to comment
Share on other sites

Hei!lever av fiske og drar krepseteiner 2 ganger i uka driver med 250 stk !!på vinteren finner du krepsen helt inne på 30-200m mens om sommeren fra 80-300 m jeg agner med sei og andre fiske hoder som er salta ett par døgn for å holde slimål og slikt borte(agnet holder da ca 2 dager)her i Romsdals fjorden har vi ett meget godt krepsefiske og det er ett par fiskere her som lever av dette!vanligvis er det alt fra 2-8 kreps pr teine :mrgreen: noe som regnes for godt men ser at det nevnes 20-30 kreps i annet innlegg :shock: pr teine dette høres helt eventyrlig ut men tar det med en klype salt også da jeg på det meste på helt nye plasser har hatt 12 kreps pr teine og slike fangster regnes som meget gode :mrgreen: fisker også hummer og krabbe men min favoritt er krepsen pga smak og konsistens er best jeg koker eller griller gjerne krepsen :wink: og ja det lønner seg å ha haler eller kraftblokk skal du fiske på 100+ meter :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synest sjøkreps er suverent kan brukest til det meste,ein må vere forsiktig med å åverkoke kreps da blir den seig,max6 min ,å husk det kreves ein del heil del salt.Ser det er snakk om krepseteine og hav teiner ,det er stor forskjell på desse ikkje minst på pris.Eg fisker med 16 krepseteiner dei koster kr200 stk,eg har og 10 havteiner dei koster kr1600 stk,det går til ein heil del tau og blåser,her fisker vi fra 100-250m.Usortert kreps selges kr 80 og opover.Trekker teinene to til tre ganger i uka. :D

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk ikkje smakt sjøkreps, det kunne eg godt ha tenkt meg å gjere. Kun smakt ferskvann kreps, og den fekk eg tilberedt av andre. Det blei ein utrulig skuffelse iallefall. Den gryta med kreps var søkklasta med dill. Så alt den krepsen smakte var salt dill, og det er rett å slett forjævlig.. Ødelegge så fin mat med den dillen, det er rett å slett hærverk. :evil:

 

Men ellers så liker eg best krabbe og reker. Hummeren er lettspist og fin den, god smak også, men syns ikkje den kjem i nærheita av nykokt krabbe, det er berre toppen. Sette seg ned med Leatherman/nøtteknekker og ei lita teskjei og nyte innholdet... God loff, majones og sitron er ikkje så dumt å ha inntil heller. Og skulle det lage seg med ei flaske god ( ikkje alt for tørr ) flaske kvitvin, så er det toppen. Eller kald pils.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skal si det var mange som holdt på med dette!

 

Jeg har vært ute en tur da med en lenke på 24 teiner, da krepseteiner.

Nå har jeg gått til innkjøp av 15 teiner selv samt 1 havteine. Tips, de selger nå Havteiner til 695,- eks mva på OK Marine i Søgne. Kjøpte derfra selv nå. Det er et tilbud de har.

 

Jeg har en teine fra før sø nå skal jeg sette en lenke med 1 havteine i hver ende og krepseteinene i midten.

 

Jeg vet det er mange tips om agn, men mine krepseteiner komme rmed finmasket nett i agnposen for å unngå lus og slimål.

Sist brukte vikattemat på boks fra Europris. Stakk hull i boiksene med passer.

 

Når det gjelder fangst i havteiner så har jeg snakket med RFG tror jeg de heter. De sa at under testfiske rundt Molde fikk de 12 kg kreps på 2 teiner. Havteiene skal fiske atskillig bedre enn krepseteinene. Ulempen er størrelsen.

De hadde fått lange som veide 28 kg sløyd også..... STORT!!!

 

Ang smak er jeg helt enig i at den er kjempe god og mye bedre enn hummer. Nå synes jeg man kan frede hummeren totalt og selge folk kreps i stedet! Jeg dykker også og synes hummer er et utrolig syn i sitt rette element. Synd det ikke er fler av den. kommer aldri til å gå lei av å se de!

Krabber en jo en plage, så de er det bare å øse opp.

Link to comment
Share on other sites

Mye godt i havet. Synd det er så lite krepsdyr i Troms. Finner taskekrabbe i Vesterålen, men er vel sjelden lenger nord. Hadde vært artig om vi hadde kreps her. Men i Australia spiste jeg Morton Bay Bugs. Dette er det beste jeg noensinne har smakt! En liten hummeraktig sak med helt flattrykt hode. Utrolig godt, helt fantastisk! Spiste mye languster i Mexico. Det er også vanvittig godt.

Link to comment
Share on other sites

MrMju.

 

Det er ikke evjesmak på de.

 

Det som er spesielt med kreps er at den ikke kan overleve i "overflate vann". de må ha sjøvann med sterk saltkonsentrasjon. Kjenner til en teinebåt som fisker i havet utenor Karmøy, og de sier at sjøvannet der ute er for ferskt.

Man kan sikkert sette en samleteine på 60-80m men det blir jo litt jobb å se etter de.

Link to comment
Share on other sites

Sjøkreps, eller rekekonge som det heter her nede, er nydelig spise. Jeg pleier steke dem i ovn, etter først å ha brukket opp halen på langs og helt over chiliolje eller smør og sitron. Det er perfekt som forrett, eller som en av flere tapasretter.

 

Jeg kjenner en dansk fiskebåtskipper som forteller at jomfruhummer – som er den danske betegnelsen – var den mest populære gaven man kunne gi om man var på frierferd i Hirtshals før i tiden. Som han så poetisk uttrykte det: ”Jomfruhummer – det er sikker fisse.” Da er det kanskje ikke så rart at kiloprisen er høy.

Link to comment
Share on other sites

Er og svært begeistra for sjøkreps, kanskje det beste vi har av skalldyr. Det aller beste er å få dei levande for så å koke dei max 1 minutt og legge dei oppi iskaldt vatn. Knekk opp halen og ta ut kjøttet. Kjøttet i halen skal framdeles vere så godt som rått. Med ein slik hale får du et atskillig meir saftig og god resultat. Stekt raskt med chili, hvitløk og sitron, er det himmelsk.

Dei er også glimrande til tempura.

Imidlertid er det sjelden vare å få levande hvis ein ikkje fisker dei sjøl. Kokt sjøkreps får ofte et minutt i ein glovarm ovn. Deler dei i to og smører kvar halvdel med smør iblanda kvitløk og urter, estragon eller timian er favoritten.

 

Med Hopalongs danske bekjentskap sine berettelser kan eg supplere med at det på Jæren var det i hine hårde dage en kjensgjerning blant brunstige menn at, "Sild og suba gjær stive kuga". Hva slags suppe dette kan ha vært snakk om vites ikke men sild er visst tingen.

Link to comment
Share on other sites

Ferskvannskrepsen blir også betydelig midre, men er kansje litt greiere å fange.

Nå har jeg krepset ferskvannskreps også og det er en ganske fin opplevelse.

Nå synes jeg sjøkreps smaker bedre, men det er jo ikke alle som har tilgang til det.

 

I dag fikk jeg en palle med teiner, levert her på kontoret. I kveld blir det rigging av utstyr! Forhåpentligvis er jeg klar for setting i morgen etter jobb!

Link to comment
Share on other sites

I går fikk jeg nye 4 kg med sjøkreps. Noen er kokt, andre er bare kokt døde for så å bli avkjølt. Tenkte å gratinere noen i ovnen i dag. Prødespiste noen i går. mmmm!

4 kg fordelt på 30 kreps igjen på 14 teiner. Er det bra fangt? Teinene stod ute en natt.

Vi satte også tre havteiner men der fikk vi kun krabber type taskekrabbe. Samt en trollkrabbe og en kreps.

Snodig at de fisket så dårlig i forhold til krepseteinene.

 

Krabber er vi lei av her borte. får alltid krabbe og det er aldri mat i de!

Link to comment
Share on other sites

I går fikk jeg nye 4 kg med sjøkreps. Noen er kokt, andre er bare kokt døde for så å bli avkjølt. Tenkte å gratinere noen i ovnen i dag. Prødespiste noen i går. mmmm!

4 kg fordelt på 30 kreps igjen på 14 teiner. Er det bra fangt? Teinene stod ute en natt.

Vi satte også tre havteiner men der fikk vi kun krabber type taskekrabbe. Samt en trollkrabbe og en kreps.

Snodig at de fisket så dårlig i forhold til krepseteinene.

 

Krabber er vi lei av her borte. får alltid krabbe og det er aldri mat i de!

 

 

denne smaker fktisk likt som hummer.... har prøvd mye rart fra sjøen, og dette er noko me kasta uti før, men no blir den med inn igjenn 8)

Link to comment
Share on other sites

Noko far min brukte, både med havteinene og krepseteinene (yrkesfiske), var at han brukte tome is boksar (dei som er mindre en 2 liter),som han brukte å ha agnet i.Han bora masse små hol i dei så lukta kunne kome ut. Dette fordi at agnet skulle vare lengre. Han brukte som regel makrel eller sild som agn (eit godt eksempel på bruksområde til desse to u-fiskane 8)) . Det kan enkelte plassar vere utrulege mengder med "såg" (nokre små dyr som et åtsel),som et opp agnet,før det rekk å fiske noko serlig. Krepsen vil helder ikkje klare å ete opp agnet.

Kanskje tipset kan brukast på vanlige krabbe teiner også :D .

Link to comment
Share on other sites

Beste krepsdyret jeg har smakt er Trollhummer, som vi kaller den. Den er paa stoerrelse med en innlandskreps, moerkeroed med koboltblaae striper paa ryggen og hode.

Halen er som paa en kreps, men utrolig mye bedre! Dete faar desse i krabbeteiner og hiver dem rett paa sjoeen. Jeg lar de gaa i maer til jeg har mange nok til en forrett, i alle fall. Og de pynter fint opp paa et bord naar man har skalldyraften!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk med noen "poser" msom var ganske fnmasket for å unngå lus og slimål. Jeg hadde en teine uten denne posen og der var alt agnet spist av slimål. Ellers litt lus i alle posene, men ikke så mye.

 

Får prøve med litt lenger stå tid neste gang. Det er en nabo som har båt så jeg er litt avhengig av at han er hjemme.

 

Men uansett kjempefornøyd med i det heletatt å få kreps!

Link to comment
Share on other sites

Det sies at trollkrabbe skal smake bedre enn kongekrabbe. "problemet" med trollkrabba er størrelsen. Det er kun beina og klørne som det er mat i. Men de smaker godt bare man liker å plukke litt og er tøffe på et skalldyrfat!

 

Jeg fikk faktisk reker i krepseteina også. Kansje det skal bli en skikkelig skalldyrkveld, med reke, krabbe, trollkrabbe, kreps.... mmm

Fikk vann i munnen jeg nå!

 

Her jeg bor er det sinnsyke mengder krabbe. Så mye at det er sjelden noe mat i de. Uansett hvor jeg fisker er det vasskrabbe. Kan øse opp kasse på kasse på samme plass. Det tar aldri slutt og de er like tomme alle uansett når på året de fiskes. tragisk!

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje tilgang på teinehaler/kraftblokk, fins det teiner som går an å hale opp fra 100 m uten å ødelegge helsa?

 

Hadde ei ganske lett sammenleggbar teine som eg knytte fast ein stein i for å få den til å synke. Den teina sto vel et par dagar og var nesten dønn umulig å trekke. Virka som den hadde sugde seg fast i bunn, sleit som et dyr for å løsne den eine teina.

Link to comment
Share on other sites

Innante. Det finnes små krepseteiner som sikkert er greie å sette. mine veier ca 3,5 kg pr stk. Det blir jo sinnsykt med tau om du skal sette en og en teine. Har du områder med roligige strømforhold ol så kan det nok gå med en liten lenke med 4-5 teiner kansjke og ikke for mye vekt på loddene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...