Jump to content

Sjøkreps


Mikkel Rev

Recommended Posts

Vanlige krabbeteiner går nok ikke :wink: du må ha spesial teiner med rett inngang men disse får du nå kjøpt fra ca 220 kr stykket!!disse fisker meget bra!Å dra teiner fra 100 m + er galskap uten teinehaler ,blokk eller spill du ødelegger helsa !! og tol alle husk blåse i begge ender av lenka men navn og båtnummer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så de var et spørsmål om bunn type her de eg har funnet ut er best er i overgangen fra har til myk men ikkje bløt bunn.

Eg har fisket lite med teiner men har trålt en del kreps i nordsjøen. kjøpte meg 10 teiner fra skageraktrål og dei fisket godt de satte de 4 ganger og første gangen fikk eg 18 stk og etter de fikk eg mellom 30-40 stk på 10 teiner. de eg pleier og gjør er at eg koker opp vannet og har ein go neve govsalt i gryta og koker dem til de flyter og så komer eg poteter og lager hvitsaus og renser krepsen og har den i den hvite sausen de er godt. noen lett kokte grønnsaker til da for eks brokkoli.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte mine teiner fra Ok Marine. De sendte onsdag og jeghadde de torsdag formiddag.

det er litt forskjell mellom de til Skageraktrål, de blå og de til OK marine. Forskjellen ligger spesielt i kalven.

En annen sak er at med de fra OK Marine følger det med en liten finmasket blå agnpose for å unngå slimål. Jeg glemte det i en teine og der var alt agnet vekk og ingen kreps å se.

 

Jeg brukte det jeg hadde tilgjengelig makrell, horngjel, skrubbeflyndre. Trenger ikke så mye i hver teine. Jeg har også sett at kattemat fra Europris funker.

 

Dybder tror jegvarierer fra sted til sted. Nå er ikkejeg erfaren men vi ha rprøvd fra 60 m og ned. Vi fikk de første på ca 100 m og ned til 150. Fra 100 og opp fikk vi kun små krabber.

 

Teinehaler finnes det mange typer at. Det finnes to bensindrevne som jeg har litt sans for. den minste har ca 150 kg kraft og koster ca 9000. Den andre "powerwasp" koster litt mer og trekker 200 kg.

Link to comment
Share on other sites

Agn allt av fisk kan brukes men jeg bruker biprodukter fra garnfisket og det er huer!salte i 2 dager og vips så er det ikke bruk for poser,sekker eller bokser å ha agnet i da slimål hater salta agn!Gutta husk at som hobbyfiskere så har dere ikke lov til å fiske med mer enn 20 stk teiner og dere risikerer å miste teiner,få bot +++ hvis dere blir tatt :shock: kreps lever på sand-mudder bunn der den har hulen sine gravet ned i sannen-mudderet så der fisker dere best man fanger også litt på hard bånn men myk bunn er bedre :wink: ett tips når dere koker kreps ha litt anisolje i gryta så får dere en overaskelse :mrgreen: sier bare nam nam :D en kokk på kokkelanslaget lærte meg det!

Link to comment
Share on other sites

Flere spørsmål:

 

Kan, og eventuelt hvor lenge kan de gå i sankekiste?

Hvordan lagrer man de, hvis alternativ over ikke er aktuelt: Koke før frys/ fryse rå?

 

Jeg hater kald sjømat, og foretrekker ferske/varme reker, krabber, hummer og sjøkreps.

 

Du som er fra sørlandet, har hørt at innersiden av flekkerøya skal være en god plass :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siden det er en del som driver med fangst av kreps her, hvilken erfaring har deremed type agn?

 

Er det noe som virker bedre enn noe annet, noe som ikke virker i det hele tatt, eller kan man ta det man har for hånden?

 

Tenker da på alt fra smø ørret fra ferdkvann, avskjær fra torsk og annen fisk, blåskjell, makrell, sild osv......

Jeg ha rikke tenkt til å ta helt av innen krepseisket for da blir jeg bar elei det, men det kunne være litt interessant om det er noen vesentlige forskjeller på hvilke type agn man bruker.

 

Som nevnt har vi fisket de på kattemat på boks, makrell, flyndre, horngjel... kunne ikke si noen vesentlig forskjell i mengden i hver teine, på de ulike agnene. Jeg er derfor lit tinteresserti andre sin erfaring.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Noen som vet hva diameteren på inngangen (kalven) er på sjøkrepseteinene?

 

Tenkte å modifisere biltema krabbeteiner med kalver av plastnett for prøvefiske etter sjøkreps i sommer. Gidder ikke investere i proffe teiner før jeg har funnet ut om de finns i fjorden jeg fisker.

Link to comment
Share on other sites

Beste krepsdyret jeg har smakt er Trollhummer, som vi kaller den. Den er paa stoerrelse med en innlandskreps, moerkeroed med koboltblaae striper paa ryggen og hode.

Halen er som paa en kreps, men utrolig mye bedre! Dete faar desse i krabbeteiner og hiver dem rett paa sjoeen. Jeg lar de gaa i maer til jeg har mange nok til en forrett, i alle fall. Og de pynter fint opp paa et bord naar man har skalldyraften!

 

Vær så snill å si at du tuller!

Jeg kaster disse til h.... over en lav sko hver gang det er garn eller teiner på gang!

 

Koketid? Tips til tilbereding?

Link to comment
Share on other sites

inspirert av denne tråden bestilte jeg meg 3 teiner for å prøvefiske litt rundt hytta for å se om jeg finner noen forekomster. Er det noe å få må jeg kanskje kjøpe noen flere.

Sjøkreps er jo bare såå nam :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan sjøkrepsen fryses rå? En kar her i fjorden som selger noen kreps av og til, koker dem så fort han får dem på land. De utvikler giftstoffer ellers, mener han. Min samboer, derimot, som har erfaring fra fiskeindustrien på Island, sier at dersom krepsen ikke kan tilberedes fersk, må den fryses rå for ikke å miste smak. Hva mener ekspertene om dette?

Link to comment
Share on other sites

Da jeg jobbet som kokk brukte vi ofte å fryse krepsen rå. Det er etter min mening beste måten å oppbevare den på. Vi hadde til en hver tid liggende inne bestilling på kreps hos fiskehandleren og fikk vi for mye så frøys vi ned det vi ikke brukte. Stortsett tok vi av halen og frøs den og lagde kraft av hodene. Hvis du skal ha halen rå ut av skallet slipper den lettere etter et lite opphold i fryseren.

 

Gammle fiskere sier mye rart, så man skal ta det de sier med en klype salt.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om lovligheten for å fange kreps og krabber i Trondheimsfjorden? Evt. har noen tips til plasser eller lignende? Har et par barn som maser om å fange krabber etter å ha fisket noen med klesklype fra ei brygge, og maset deres har gitt meg lyst til å sette noen teiner sammen med dem. Jeg er klar over de generelle reglene og "kysten er din", men lurer på litt angående akkurat Trondheimsfjorden. Har lett etter de spesielle reglene for Trondheimsfjorden (kommunen og fylkesmannen på internett), men ikke funnet noe. Og tips til plasser? Har virkelig ikke peiling på hvor vi bør prøve. (Dvs. Trondheim og omegn - Sør-Trøndelag.)

 

Edelkreps er fantastisk godt. Jo, for mye dill ødelegger smaken - enig i det. Det er jo ikke akkurat mye mat på en edelkreps, så det blir bare for smakens skyld. Noen fanger edelkreps for å mette sin familie en lørdagskveld, og det er uheldig. Edelkrepsen er truet, og den blir utsatt for krepsepest. Den innførte signalkrepsen tar over og den blir ikke utsatt for sykdommen - men sprer sykdommen. Husker vi krepset da vi var små der jeg kommer fra på Østlandet. Nå er ikke det lovlig lenger (ikke engang barna får lov), men hver høst er det enkelte priviligerte som fisker opp enorme mengder edelkreps med hundrevis av teiner utover høsten. Husker de gode minnene da vi tok opp litt for hånd, men i dag vet jeg ikke hvor det er mulig å krepse i ferskvann lenger, så det er en tradisjon jeg ikke kan føre videre til de små. Så får vi kanskje høre her om å skape nye tradisjoner i Trondheimsfjorden da? ;).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har akkuratt begynt med å fiske sjøkreps, og vi satt 2 teiner i lenk uten lodd. (Dro for hånd). Vi fikk kreps på andre trekket, på ca 70meters dyp. Men det aller rareste var at da vi skulle trekke krabbeteina, som stod på 25-30 meters dyp, var det en gedigen sjøkreps på ca 25 cm fra nese til halespiss, med klør større enn henda mine i teina! Vi hadde rømningshull på 8cm, så det var jo vilt at den ble igjen!!! La teina ut på samme sted, og har fått sjøkreps der mye nå(Alle over 20cm!!!)Har noen fått noen lignende erfaringer? Har nå fått kraftblokk, og har kjøpt inn 3 proffteiner til, men vurderer også å kjøpe 5 til fra http://www.herholdt.no" target="_blank til 29kr. Er de brukbare?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har nå kjøpt inn 6 teiner som er satt ut i to lenker, rundt 100 meter dybde og gode bunnforhold ifølge ekkoloddet. Etter et døgn var det en liten kreps i den ene teina, noe som tyder på at det er kreps i området. Dette blir spennende :)

 

jrb7ZQc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den du har fått der kaller vi klovne hummer desse finner du også under steiner i vannkanten. Bruk ekkolodd på krepsefiske finn overganger mellom bløt og fast bunn det er der de store er ute på blaut søyle er det ofte små kreps.

 

 

S

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at kreps er noe av det aller beste. Kjøper et par kasser innimellom.

 

Nåde jeg koker dem fersk er de alltid gode og har en fast konsistens. Om jeg fryser dem blir de mer melne. Har prøvd å fryse rå og etter forvelling (koker dem død, 1 min) men resultatet blir det samme. Tåler ikke krepsen frysning godt? Noen tips? Smaken er ok men konsistensen er som sagt ikke som fersk.

 

Mvh

Chr

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest graahund

Er så heldig at jeg har en kompis som fisker sjøkreps. Har vært med på et par tre krepselag og det var bare fantastisk. Vi har noe ferskvannskreps i området hvor jeg bor, men den kan ikke sammenlignes med sjøkrepsen. Nam nam :D .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...