Jump to content

Kan man kle på seg jaktbua?


Jakt62

Recommended Posts

Carbonmonoksyd må man være obs på i jaktbua og uansett når man varmer opp !!! Kan være svært farlig. OBS! OBS !

Jeg har eksperimentert med fjellduken på meg, sittende i en fluktstol m ryggstø, og en oppned kasserolle som ovn oppunder stolen,  rørstuss m gjenger som starten på røykrør ut gjennom siden på fjellduken (teltet).  Med fjellduken/teltet snørt godt omkring halsen så hodet alltid er i friluft under skinnlua., Røyken fra alle seks telysene i "ovnen"sendes  godt ut og opp i le av meg. (Bruker et vannrør av plast og holder ovnstemperaturen godt under smeltepunkt for plasten. Temperaturen i "teltet" blir behagelig også om det er kuldegrader, i timesvis, så lenge det er liv i telysene. 

Annet faremoment kan være om fjellduken eller teltet man kler på seg er brannfarlig. Andre som har prøvd noe lignende?  NB! Å fyre i jaktbu eller i telt er livsfarlig uten røykrør som virker! 

Edited by Jakt62
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • psAico changed the title to Kan man kle på seg jaktbua?

Nei, her ble det mye rart. 

Poenget må vel være å bevare varmen som kommer fra "ovnen", mens man LEDER VEKK AVGASSENE FRA FORBRENNINGEN I LYSENE.

Ser også for meg at yttertelt som ei kappe utenpå hele greia med røykrørstussen ut som skorstein, vil kunne øke komforten enda mer hvis forholdene er svært vinterlige.

Jeg forstår det omtrent slik at få eller ingen har gjort lignende seriøse forsøk for å se om det kan ha noe for seg, istedenfor å måtte ta fram hammer og sag og sette opp ei bu. Og mye kaffedrikking før vakta kan skape praktiske problemer.

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg gjort mange ganger. Xl fjellduk over campingstol, med meg selv inni. Gravlykt el under stolen, og hodet utenfor. Det har aldri hendt att lyset har slukket der det står under stolen, så jeg bekymrer meg ikke over co2 opphopning. Og uansett har jeg hodet på utsiden. Jeg synes det høres voldsomt ut med 6 lys. Ett har holdt lenge for meg :)

Link to comment
Share on other sites

Problematikken med CO fra noen skarve stearinlys under fjellduken blir vel i værste fall teoretisk så lenge nesa er utenfor duken... En leirkrukke med passe sittehøyde plassert opp ned over det nødvendige antallet stearinlys (husk luftespalte mellom bakken og krukke slik at lysene ikke kveles) er både brannsikkert og superbehagelig på kalde poster. Anbefales. Ellers så funker gravlyset bra men har en lei tendens til å velte og slukne når en flytter på seg.

Link to comment
Share on other sites

Har en gang før prøvd fakkelboks i spann, men det ble så stor varmeutvikling at stearingen begynte nærmest å koke, det knitret forferdelig, og den minste vanndråpe (snøfnugg) oppi, så var all rev skremt vekk av smell og knitring i spannet. Fire til seks telys i et lokk står støtt og brenner lydløst....lenge. men ogå de må ha oksygentilgang for ikke å slokne. 

Link to comment
Share on other sites

Problemer me te-lys også. Mange er av så dårlig kvalitet at veken brenner ned og fortsetter å brenne med en millimeterstor flamme som på ingen måte avgir noe varme. Fortsetter å teste med fakkelboks med veldig tynnet veke for å minske den voldsomme varmeutviklingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...