Jump to content

Hagle match


Recommended Posts

Hei godtfolk!

 

Er det noe interesse i å være med på en off the books hagle match, bare for gøy faktoren? 

 

Har litt ammo igjen etter turen til Frankrike i sommer, og jeg lengter tilbake til hagla! 

 

Jeg lurte på om dette burde gå an å få til? 

Med lovlige 5+1 hagler så stiller alle "likt", satt opp i SSI, ikke rapportert, tellende deltagelse, poenger osv. Kun gøy faktoren!

 

Hokksund blir den eventuelle lokasjonen om vi/jeg skal arrangere.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, OysteinR skrev:

Har aldri skutt dette men har en halvauto hagle. Hva trenger man for å delta?

I grove trekk, hagle, kammer flagg, rig eller en måte å lade hagla fort nokk som tilfredsstiller reglene, briller og hørselsvern 😊

 

Lite marled for hagle rigger i Norge. 2Alfa kan skaffe noe vet jeg. Ville undersøkt youtube og teknikken som kalles "quad loading" 😊

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Svåsand Custom skrev:

I grove trekk, hagle, kammer flagg, rig eller en måte å lade hagla fort nokk som tilfredsstiller reglene, briller og hørselsvern 😊

 

Lite marled for hagle rigger i Norge. 2Alfa kan skaffe noe vet jeg. Ville undersøkt youtube og teknikken som kalles "quad loading" 😊

 

Om ikke annet kan det bestilles direkte fra Double Alpha.

 

På min hagle må jeg holde en knapp inne for å låse opp ladeporten. Samme knappen som slipper fram sluttstykke.

Testet dette med quad loading med et par klikkpatroner (mer dual loading siden jeg bare hadde 2) men det ble mer "hvordan slippe patroner i bakken"-loading. Tipper de med konkurranse-hagler har lettet en god del på fjærer for både ladeport og magasin. I videoen med Lena Miculek sa hun også hun hadde utvidet åpningen med Dremmel.

 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, OysteinR skrev:

 

Om ikke annet kan det bestilles direkte fra Double Alpha.

 

På min hagle må jeg holde en knapp inne for å låse opp ladeporten. Samme knappen som slipper fram sluttstykke.

Testet dette med quad loading med et par klikkpatroner (mer dual loading siden jeg bare hadde 2) men det ble mer "hvordan slippe patroner i bakken"-loading. Tipper de med konkurranse-hagler har lettet en god del på fjærer for både ladeport og magasin. I videoen med Lena Miculek sa hun også hun hadde utvidet åpningen med Dremmel.

Må nesten få spørre hvilken hagle du har jeg da? 

 

Har enda ikke støtt på noen som må holde inne knapper når de lader. De fleste må derimot lade med lukket bolt og spent hane.

 

"Konkurranse hagla" mi er en Remington 870 fra 1969, kosta hele 1000,- på finn! Den har bare større mag som tar 14 skudd, åpna lade port, modifisering av gaffelene for å få mekanismen til å klare å følge med i ladinga og en større sikring. Og magpul kolbe. Kjører org fjæra hjemme i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Det er en Franchi "Black Magic" kjøpt på 90-tallet en gang for leirdue. 

Den er basert på AL48: https://web.archive.org/web/20090305130955/http://www.franchiusa.com/firearms/48al.php

Rekyldrevet, lett og meget behagelig å skyte med. 

 

Når knappen trykkes inn slippes sluttstykket fram og ladeporten låses opp. Største problemer er faktisk å tømme magasinet. Det krever litt fikling for de uinnvidde.
Tipper med litt trening kan jeg få til dette bedre men med tanke på at hagle-program ikke er godkjent enda gidder jeg ikke legge mye penger i det.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, OysteinR skrev:

Det er en Franchi "Black Magic" kjøpt på 90-tallet en gang for leirdue. 

Den er basert på AL48: https://web.archive.org/web/20090305130955/http://www.franchiusa.com/firearms/48al.php

Rekyldrevet, lett og meget behagelig å skyte med. 

 

Når knappen trykkes inn slippes sluttstykket fram og ladeporten låses opp. Største problemer er faktisk å tømme magasinet. Det krever litt fikling for de uinnvidde.
Tipper med litt trening kan jeg få til dette bedre men med tanke på at hagle-program ikke er godkjent enda gidder jeg ikke legge mye penger i det.

Det hørtes jo normalt ut. 

 

Å tømme blir ofte utført på å racket igjennom til det er tomt 😊

Link to comment
Share on other sites

AL48-mekanismen er såkalt long recoil og det er bevegelsen av løpet som slipper patroner ut fra magasinet. Du kan dra sluttstykke frem og tilbake så mye du vil uten å påvirke magasinet. Måten man tømmer på er ved å åpne porten og rulle en finger over den liten sak inni. Da kommer de hoppende ut.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...