Jump to content

Hvor mange skudd for å "slite inn" en 1911 pistol?


våpenglad

Recommended Posts

Er det noen her som har erfaring med 1911 pistoler? Jeg har en Remington 1911r1s .45acp og har skutt ca 800 skudd med den nå, men jeg har fortsatt problemer med at våpenet skjærer seg. Det som ofte skjer er noe jeg tror kalles for "double feed", og noen ganger går ikke sleiden nok frem når den sender en ny patron inn i kammeret. Når jeg først begynte å skyte med den, så brukte jeg et slags "grease" smøremiddel. Dette tror jeg kanskje har forlenget perioden som kreves for å "slite inn" de mekaniske delene inni pistolen. Jeg fjernet dette smøremiddelet og gikk over til å bruke helt vanlig våpenolje, men har fortsatt problemer. Hvor mange skudd kreves normalt for dette?

Link to comment
Share on other sites

remington 1911 pleier være laget slik at de ikke krever så mye innskyting, dvs ikke så veldig tighte. 

Sleng ut bilder så kan vi se. 

Har vært borti tja 5-10? av disse og ingen av de har hatt noen betydelige feil med mekanismene, eneste har vært litt lite tighte toleranser. 

Som hipshot sier, hva slags ammo og magasiner? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har noe erfaring med Colt 1911 pistoler, men er ingen ekspert. Har så vitt skutt noen få skudd med Remingtons versjon også. Har i dag 2 stk. 1911 (en Colt og en Kongsberg) og har hatt et par til.

 

Vet ikke helt hva du mener med din beskrivelse og kunne tenkt med en noe bedre forklaring enn bl.a. "skjærer seg". Kanskje legge ut noen bilder, de forklarer ofte bedre. Men, det høres ut til at du har et mateproblem. Selv om det kan værer forskjellige årsaker til det, er det etter min erfaring oftest magasinet som er problemet. Prøv andre magasiner. Forutsetter nå at du benytter vanlige rundnesede kuler og at det er fabrikk ammo.

 

Angående "slite inn" (gå seg til), så har du nok skutt mer enn nok. 200 - 500 sk., er normalt mer enn nok.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, aps skrev:

remington 1911 pleier være laget slik at de ikke krever så mye innskyting, dvs ikke så veldig tighte. 

Sleng ut bilder så kan vi se. 

Har vært borti tja 5-10? av disse og ingen av de har hatt noen betydelige feil med mekanismene, eneste har vært litt lite tighte toleranser. 

Som hipshot sier, hva slags ammo og magasiner? 

Jeg kjøpte nylig et Wilson combat magasin, men dette hjalp ikke noe særlig. Ammoen jeg bruker er "magtech 230 grain FMC", har ikke skutt med hjemmeladet ammo. Tidligere har jeg bare brukt magasinene som fulgte med pistolen. I en 1911 pistol er det mye metall som er i kontakt med metall, så dette må jo brukes og slites inn, men nå har pistolen skutt over 800 skudd, så den burde jo allerede være slitt inn. Det jeg tenkte var at kanskje et godt smøremiddel kanskje kunne ha forlenget denne prosessen, og kanskje det er derfor jeg ennå har problemer...

Link to comment
Share on other sites

Wilson magasiner er normalt svært bra, men det er mulig du har fått et mandagsprodukt. Dobbeltmating er som regel et magasinproblem, vanligvis leppene.

 

Sleide som ikke går i lås på et nytt våpen høres mer ut som et innkjøringsproblem, men etter 800 skudd burde dette vært borte for lenge siden på en hyllevare pistol, uansett hva du smører med.

 

Jeg tror våpenet trenger en tur til doktoren.

 

 

Link to comment
Share on other sites

En kvalitets 1911 trenger nøyaktig 0 skudd for å slites inn. 

Matefeil har nesten alltid opphav i magasinet, tidvis ammo. 

En billig 1911 må det nødvendigvis slurves med tilpassing rett og slett forde den er billig. 

Metalform, Wilson er regnet som kvalitet.

Tror en tur til en god børsemaker er veien å gå om du ikke føler at du kan fikse det selv 

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, 45LC skrev:

En kvalitets 1911 trenger nøyaktig 0 skudd for å slites inn. 

Matefeil har nesten alltid opphav i magasinet, tidvis ammo. 

En billig 1911 må det nødvendigvis slurves med tilpassing rett og slett forde den er billig. 

Metalform, Wilson er regnet som kvalitet.

Tror en tur til en god børsemaker er veien å gå om du ikke føler at du kan fikse det selv 

Vet du om det er det flere 1911 pistoler som må modifiseres hos en børsemaker for å få den til å virke skikkelig? Jeg har hørt at moderne maskinlagde 1911 pistoler ikke er spesielt pålitelige...

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, keevinslotten skrev:

Prøv og test patronene i løpet. Muligens toleransen i løpet er på minstediameter. Min svogers remington 9mm mater kun med en sort. andre merker går ikkje helt inn i løpet engang. 

Testet det du sa nå nettopp, men patronene går så lett som bare det inn i kammeret på løpet, så dette er nok ikke problemet. Jeg tenkte å ta et bilde av det neste gang det skjer og sende det inn til en børsemaker og spørre ham hva han tror det er. Kanskje pistolen rett og slett trenger litt finjustering...

Link to comment
Share on other sites

Kontakt Kåre Gårder aka Bakeren i Haugesund, tror han fremdeles jobber som børsemaker. 

Generelt vil jeg si at fra STI og nedover prismessig er det tidvis behov for litt tilpassing.

Er ikke noe galt med det, alt er et spørsmål om pris. Blir ofte gode pistoler med litt pleie.

Som sagt ofte er det magasinet som er synderen 

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok snakket med selger her ja. 

 

Jeg har skutt ca 10 forskjellige av disse, tilhørende venner, alle går som maskiner, med alt fra fabrikk til hjemmeladd, har anbefalt denne til venner nettop fordi dette er en billig pistol som faktisk virker, og går bra. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke antyde noe som helst, men...

 

Har en helt standard umodifisert Para SSP, og skyter for det meste hjemmeladet 200 gn SWC. Med temp på +5 og under må jeg skifte til lettere rekylfjær, ellers får jeg av og til "stovepipes", dvs den kaster ikke ut hylsene.

 

For en tid tilbake lot jeg 3-4 ferske skyttere på banen låne den for å kjenne en "orntli macho gun" (he-he). En av dem fikk "stovepipes" annenhvert skudd, for de andre gikk det helt fint. Så jeg spurte "hvor hardt holder du?", og svaret var "omtrent som jeg holder dama i hånda". "Prøv å holde litt hardere enn det!", problem solved...

 

Link to comment
Share on other sites

På 20.10.2018 den 13.28, aps skrev:

 ingen av de har hatt noen betydelige feil med mekanismene, eneste har vært litt lite tighte toleranser.  

 

Har en i klubben som sleit fælt med en. For trang bushing, det var ikke noe rom for pipa til å gå i lås. Helt greit å rydde opp i, men neppe noe som "sliter seg til" sånn helt uten videre.

Link to comment
Share on other sites

Tja, Colten 1914/11 er ganske som andre autopistoler, bare mer trofast. Den er jo basisen for alle senere pistoler med opplåsning

med en viss tilbakevirkende kraft mot sluttstykket. Ref. AG med rullelås.

Helt forskjellig, men i prinsippet det samme.

Ikke blowback og ikke gassoperert. 

Huff da, beklager, ble revet med.....

Egentlig skal disse gå som en gammel semidiesel.

 Hvis ikke er den tuklet med.

Jeg er ikke ekspert, men prøv å finn gamle utgaver av Våpenjournalen.

"Hobbysmeden"

Materampe polering, løps- bussing.

Det skal mye "tukling" til for å ødelegge funksjonaliteten til en 1914 Kongsberg.

Og, lader du sjøl; da har du mye å hente ved å prøve deg fram.

Og, når det er sagt, slit ikke ut pistolen din med harde ladninger.

(det var når Americanerne måtte stoppe Moroene på Phillipinene...og 9 mm ble for svakt)

 

 

Edited by gammel
Erindring som sjømann.
Link to comment
Share on other sites

Tillegg.

Før 1974 hadde vi våpen ombord i utenriks fart på norske skip.

Men, så ble det for "farlig"

"Det brukne Gevær" Arbeiderpartiet...SV.

Med det sørgelige resultat at piratene fikk herje fritt.

Helt uforståelig for Norske Sjøfolk som var trent i Det Norske Forsvar.

"Sitting Duck"

Tja, hvorfor ble IKKE handelskip fra dengang Østblokken angrepet av fex Somaliske pirater?  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 25.10.2018 den 8.10, keevinslotten skrev:

Skjer dette når du har 2 patroner igjen i magasinet? Dobbel mating opplevde eg ofte med ett magasin med sterk fjær. 

Ja, dobbel matingen skjer som regel når det er to patroner igjen i magasinet. Det var slik med begge magasinene som fulgte med pistolen, men det virker som at Wilson combat magasinet er bedre. Jeg tror fortsatt ikke at pistolen er slitt inn enda, selv om jeg har skutt ca 900 skudd med den, fordi det hender fortsatt at sleiden ikke går helt frem ved lading. Når dette skjer, så er det nok å bare dytte sleiden frem manuelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...