Jump to content

200 STR 6,5-55


Østengen

Recommended Posts

I en arvesak er det aktuelt at jeg vil arve en Sauer 200 STR i 6,5-55. Jeg sitter her med en verditakst av avdødes våpen, og det er taksert til en verdi av 10 000 kroner. Kan dette si noe om standen til våpenet? Jeg kjenner ikke i det hele tatt til denne riflen. Har den vært i produksjon lenge? Har et våpennummer selvfølgelig, men legger ikke det ut her.

 

Noe annet jeg burde vite om denne rifla?

Link to comment
Share on other sites

Sauer 200 STR, er vel fortsatt i produksjon, og har vært det ein del år. Kor tid dei begynte å produsere dei, er eg faktisk ikkje sikker på. 10.000.- er vel ikkje så langt unna verdien, men sjølvsagt alt etter kor mykje pipa er skutt. Kanskje det er i meste laget, dersom pipa er nesten utskutt. Men piper får du lett tak i, så det er ikkje noko problem.

 

Det er et flott banevåpen, og eg kjenner fleire som også bruker desse til jakt. Så du skal være fornøyd med å få ei slik rifle i hus. :)

Link to comment
Share on other sites

200 STR selges jo i store mengder og er jo oftes ventetid fra 'skytterkontoret' I utgangen var jo dette det nye DFS-våpnet etter krag/mauser og vi som skyter DFS har jo oftest mindst 2 stk . Det som man ser er jo at de snart er like mye benyttet i jaktskyting både bane og felt , nå er det klart det er mange som skyter begge deler men ettersom jeg stod på standplass under NM elgbane i år så er det veldig mange som bruker de der både med orginalstokk og andre typer stokker som ikke er godkjendt i DFS , men tipper det er mange som står i et skytterlag og får tak i dem ut fra det. Ja ser jo mange bruker de til jakt også . Ser i vårt 'medlemsblad Skyttertidende' slike brukte til salgs ofte og ut fra prisene der så er nok 10 høvdinger og deromkring det som oftest forlanges men det ser ut som de kommer igjen og igjen de anonsene , Så lenge et nytt våpen ligger ca. på 13,5 så vet man aldri hvor mange skudd ei slik pipe er gått selv om selger sier en ting og med pipepris på 3000 kr. hadde ikke jeg ville ha kjøpt en brukt utgave. Kan være hvis det da følger med flere magasiner ,irisblender og ellers bra med utstyr i tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å tyde produksjonsår utifra våpennr? Avdøde er tidligere skytterkonge, så det er godt mulig at løpet er utskutt.

Hvor mange skudd tåler løpet i 6,5-55 da?

ja, ca omtrent produksjonsår kan man finne ved å vite nr.

 

norske sauere har serienr som begynner på Y og et 5 sifret nr.

 

de første kom ca i 1989 å begynte på lavt serienr (Y01xxx er det laveste jeg har sett)

å i dag er vel serienr kommet opp i ca 25 000

 

et 6,5 løp varer 5-7000 skudd for de fleste dfs-skyttere.

 

brukte sauere selges for ca 10 000. det er std pris nesten uansett.

Link to comment
Share on other sites

nytt løp koster ca 3000,-

 

lite slitedeler på de børsene der. jeg har et par slike som er 17 år gamle og antall dippedungser som er bytta på de i løpet av de årene er forsvinnende lite. bytter et løp ca annahvert år da, men det er jo vanlige slitedeler, nesten som dekk på biler.

Link to comment
Share on other sites

Flott. Vet dere hvor mange slike som blir produsert pr. år slik at jeg kan regne meg fram til produksjonsår?

høggern: Hva slags ting mener du med "...eller gjøres andre ting med"?

hvis du sier de 2 første talla etter Y kan jeg si om det er etveldig gammelt eller veldig nytt våpen.

de første årene ble det produsert masse. nå er det vel litt mindre antall pr år.

 

andre ting er ting man gjør fordi man tror det er viktig for å få god presisjon. om det i virkeligheta trengs er en anna sak. bedding feks.

Link to comment
Share on other sites

et 6,5 løp varer 5-7000 skudd for de fleste dfs-skyttere.

 

 

Uten at jeg skal kuppe tråden, men klarer du virkelig å bevare presisjonen i et 6.56 løp så lenge? Mulig jeg liker å lade hardt, jeg er nøye på renholdet - men jeg har opplevd løp som har takket for seg etter 3000 skudd. 7000 har jeg aldri kunnet drømme om uansett .... :?

Link to comment
Share on other sites

Oj, såpass ja. Rifla var iafall svært lite brukt og i stand som ny.

Det er ikke noe som tilsier at den ikke skal være i god stand pga alderen?

om den er lagra greit og vedlikeholdt er den god som ny(bedre enn de nye vil jeg si, mine 2 børser er fra ca samme periode og har en mer tiltalende form på pistolgrepet enn de som produseres i dag.... synes jeg ;) )

Link to comment
Share on other sites

et 6,5 løp varer 5-7000 skudd for de fleste dfs-skyttere.

 

 

Uten at jeg skal kuppe tråden, men klarer du virkelig å bevare presisjonen i et 6.56 løp så lenge? Mulig jeg liker å lade hardt, jeg er nøye på renholdet - men jeg har opplevd løp som har takket for seg etter 3000 skudd. 7000 har jeg aldri kunnet drømme om uansett .... :?

mine løp pleier holde 5-7000. de fleste går over 6000.

men jeg skyter for det meste med krag ammo (9 grams kuler i 770 msek eller deromkring) på bane.

Link to comment
Share on other sites

Vil du vite eksakt hvor gammel den er så ring Skytterkontoret (DFS) og spør etter Klas Erik så slår han inn nummeret og sjekker men jeg mener det er ganske riktig det 'Østengen' skrev.

Ingen tvil om at vil du ha pipa til og vare lengst så er 9 g. kule og max. 800 m/s den beste oppskriften . De fleste av disse går veldig bra men for og oppnå det maksimale er det flere små justeringer som kan være nødvendig .

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! En ting, kan man bruke diopter til elgjakt? En venn sier at det går helt fint, men jeg kan se for meg å det blir litt lite synsfelt?

 

Alt er mulig, men jeg vil si at det er meget upraktisk hvis du snakker om et Busk diopter. Synsfeltet kan du få stort nok og hullkornet kan du få stort nok.

Problemene vil være at dette diopteret slipper gjennom lite lys, sånn at du vil være avhengig av (meget) gode lysforhold, og ikke minst: Ikke lett å skille en piggokse fra en 3-4 tagger gjennom et Buskdiopter på la oss si 100m.

Selg heller Saueren og kjøp en egnet elgrifle for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! En ting, kan man bruke diopter til elgjakt? En venn sier at det går helt fint, men jeg kan se for meg å det blir litt lite synsfelt?

 

Alt er mulig, men jeg vil si at det er meget upraktisk hvis du snakker om et Busk diopter. Synsfeltet kan du få stort nok og hullkornet kan du få stort nok.

Problemene vil være at dette diopteret slipper gjennom lite lys, sånn at du vil være avhengig av (meget) gode lysforhold, og ikke minst: Ikke lett å skille en piggokse fra en 3-4 tagger gjennom et Buskdiopter på la oss si 100m.

Selg heller Saueren og kjøp en egnet elgrifle for pengene.

Har du hvit stokk :wink: Vanskelig å skille sykkelstyre fra en 4tagger på 100m avstand?

Åpne sikter er undervurdert på elgjakt. Det finnes bedre alternativer en diopter ja, men at det er så håpløst som du beskriver her har jeg vanskelig for å forstå.

Link to comment
Share on other sites

Nå tar det ca 20sekunder å bytte til stolpekorn...

 

Snodig nok ble det skutt tusenvis av hjortevilt årlig med skur og korn og diopter, var sikkert kortere hold, bedre lys og mindre internett den gangen....

 

Trådstarter kan godt jakte med Saueren sin, skaff deg et stolpekorn (altås en innsats til forsiktet som ser ut som en "I" istedet for "O", koster 20-30kr, om det går å skru ut "hullet" på diopteret gjør du det og bruker det gjengede hullet som baksikte. Gode, praktiske sikter for den som har normalt syn, og mye mer pålitelig enn en Jahtimøkk kikkert i aluminiumsmontasje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt "hvit stokk" enda, men jeg har passert førr...

Poenget mitt var vel at jeg mener at det er et upraktisk jaktvåpen med et Buskdiopter på. Hva som er mulig si og så er en annen sak.

 

Og for summen man får for en Sauer 200 STR kan man kjøpe seg en bra jaktrifle med en kikkert som er meget godt egnet til elgjakt. Og kanskje enda ha noen kroner igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Kupper litt tråd her eg også..

Lader en STR kun for rekrutt skyting.

Vil tru att den holder lengre enn en senior Sauer?

ja løpet vil vare lengre med rekruttladninger(6,5 grams kule, max 810 msek), om det var det du lurte på.

 

Det var nok en klønete formulering :oops:

Men var det eg mente.

Håper å klare minst 6-7000skudd.

Før evt skifte.

Prøver benken i starten på hver sesong, men blir neppe noe problem hverken i år eller neste år, da den kun gikk 1000 skudd i fjor.

Da var den ny.

Link to comment
Share on other sites

[.

Håper å klare minst 6-7000skudd.

Før evt skifte.

tipper den går mer enn det og, om du har normalt vedlikehold.

om du lader snille seniorladninger (krag ammo feks) så holder pipa 6-7000. noen av rekruttene i skytterlaget har skutt 8-10 000 med rekrutt ammo. så 6-7000+ bør være oppnåelig

Link to comment
Share on other sites

Etter mine erfaringer i benk så tror jeg 8 - 10 tusen skudd er meget skjelden og oppnå selv med rekr.ammo ,kommer selvsakt an på hvilken pressisjon man krever men skyter man i et nivå der det går på og vinne bortigmot så ofte som mulig tviler jeg på at man da har god nok pipe.

Klart ladninger her kan være en medvirkende årsak .

Jeg tester mange titalls børser i benk for året og da med just. av moment og ønsker da at de at de holder innenfor 15 mm høyde/bredde og jeg vil si at mellom 5-6 tusen er ofte mer enn nok for de fleste piper .

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring fra rekruttperioden (riktignok over 15 år siden) var at jeg kasserte piper et sted mellom 2,5 - 4 tusen skudd, dvs. 1 - 2 løp i året med det tempoet jeg skjøt med den gang. Tror aldri jeg fikk et løp over 4000 skudd med en presisjon som man ikke merket begynte å bli dårligere. Dette gladt både i perioden var det kun var fabrikkammo som var lov så vel som når man kunne lade selv. Faktisk vil jeg nesten si at min magefølelse tilsier at rekruttammoen spiste mer løp enn det man brukte som senior.

Link to comment
Share on other sites

intressant greie. løp varer kortere jo snillere patroner man bruker?

 

rekruttpatroner har litt over 200Mpa trykk, 6,5 patroner for full gass har nesten det doble, å enda varer løp lengre med dem?

 

har forresten hørt fra en av landets beste ER skyttere at dens piper varer 5-7000 skudd rekrutt ammo.......

å den ER skytteren er GOD.

Link to comment
Share on other sites

intressant greie. løp varer kortere jo snillere patroner man bruker?

 

rekruttpatroner har litt over 200Mpa trykk, 6,5 patroner for full gass har nesten det doble, å enda varer løp lengre med dem?

 

Har ingen forklaring selv, da dette er lenge siden - men dette er min erfaring. Når jeg var rekrutt/junior gikk løpene aldri over 4000, og ble som regel byttet rundt 3000, da begynte de "uforklarlige" 9'erne å dukke opp. Om det var fordi jeg pusset våpen selv den gang eller ikke.... ingen aning. For hva det måtte være verdt skjøt jeg 250 både som eldre rekrutt og junior jeg, så nogenlunde koll på skudda hadde jeg da... :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...