Jump to content

Hornady


Roe

Recommended Posts

Kjekt med en kule som er brukbar til jakt også. Noen som har prøvd denne i 6,5-284 eller andre patroner som gir kula enda mer fart?

 

Det er ei kule som liker seg meeeeeeget godt i hastigheter 900m/s ++.

 

Jeg har brukt denne kula mye. Både i 6,5-284 og i 6,5-06, og 6.5x55. Ei god kule, som hadde en fin pris sålenge skytterkontoret hadde dem på lager. Glem å kjøp disse kulene fra f.eks Midway!! :|

 

1200 meter, husker ikke helt detaljene på dette bildet. Tror Buster skjøt?

 

140 grs A-max, i 915m/s fra en Mauser M98, kamret for 6,5-06. :wink:

Link to comment
Share on other sites

hehe.

det er en bra kule. den var billig og.

var forresten norma, ikke skytterkontoret som hadde de kulene ;)

å da jeg fikk vite at de sannsynligvis kom til å gå tom å ikke ta mer inn på en stund, så bestilte jeg det de hadde tilgjengelig for den prisen de hadde dengang ;)

mener de gikk for 1,35 pr stk..... pakka i bøtter og spann ;)

Link to comment
Share on other sites

når her først er snakk om a-max, ladedata til denne, intresert i data med N160 krutt, alternativt N150 ( ja, vet at N150 blir litt for raskt for slike kuler) og bare for orden skyld, der er snakk om 140 grs amax i 6,5x55....

feks ca 39 grs N150...det skyter jeg bane med....

 

 

okay, men da setter du kula dypt da eller?

Link to comment
Share on other sites

mener de gikk for 1,35 pr stk..... pakka i bøtter og spann ;)

 

Stemmer nok det. Jeg var på vei til Jaktpartner en gang for å kjøpe ei bøtte eller tre. Men på vei inn døra, møtte jeg Buster som var på vei ut med ei bøtte i hver hånd :wink: Så det ble dårlig med A-max på meg.

Link to comment
Share on other sites

når her først er snakk om a-max, ladedata til denne, intresert i data med N160 krutt, alternativt N150 ( ja, vet at N150 blir litt for raskt for slike kuler) og bare for orden skyld, der er snakk om 140 grs amax i 6,5x55....

 

Jeg har brukt 45 grs med N-160 Ole.

 

Har også oppnådd god presisjon med 43 grs Norma URP.

 

 

(NB: Fikk du noe ut av den Mauserpipa forresten?)

Link to comment
Share on other sites

når her først er snakk om a-max, ladedata til denne, intresert i data med N160 krutt, alternativt N150 ( ja, vet at N150 blir litt for raskt for slike kuler) og bare for orden skyld, der er snakk om 140 grs amax i 6,5x55....

feks ca 39 grs N150...det skyter jeg bane med....

 

 

okay, men da setter du kula dypt da eller?

77mm mener jeg det var.

Link to comment
Share on other sites

hehe

gått opptil flere tråder på sluttstykket om matchkuler er lov å skyte prøven med.

var vel noen som sendte en mail til DN å fikk svar om at konkkurransekuler ikke var lov. men jeg husker ikke.

i lovens bokstav står det vel ikke noe om det.

der står det vel bare at kula skal være hull eller blyspiss?

Link to comment
Share on other sites

gått opptil flere tråder på sluttstykket om matchkuler er lov å skyte prøven med.

var vel noen som sendte en mail til DN å fikk svar om at konkkurransekuler ikke var lov. men jeg husker ikke.

i lovens bokstav står det vel ikke noe om det. der står det vel bare at kula skal være hull eller blyspiss?

 

Kravet er enkelt fra DN, se min utheving. Den som påstår at Berger VLD ikke ekspanderer bør finne seg noe annet å gjøre. (ikke ment til deg høggern)

Forskriften i sin helhet kan ses her: Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.

§ 16. Krav til rifleammunisjon

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

a) for ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2.700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

b) for ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
gått opptil flere tråder på sluttstykket om matchkuler er lov å skyte prøven med.

var vel noen som sendte en mail til DN å fikk svar om at konkkurransekuler ikke var lov. men jeg husker ikke.

i lovens bokstav står det vel ikke noe om det. der står det vel bare at kula skal være hull eller blyspiss?

 

Kravet er enkelt fra DN, se min utheving. Den som påstår at Berger VLD ikke ekspanderer bør finne seg noe annet å gjøre. (ikke ment til deg høggern)

jada jeg vet at det står det der i loven. men noen(ikke meg, jeg mente nemlig at div matchkuler ekspanderte) hadde sendt en mail til DN å spurt spesifikt om matchkuler var lov, å da hadde de fått svar om at konkurranseammunisjon ikke var lov, at det måtte være jaktammo.

så da kan man spikke fliser til krampa tar en om hva konkurranse ammo osv er.....

selvfølgelig kan jeg ikke linke til dette da det var på sluttstykket. men mener det var omtrent noe slikt som sto i svaret fra DN.

 

forresten mente jeg (og mener) at i følge loven er hullspisskuler lovlig til storviltjakt om de holder anslags og vektkravene

Link to comment
Share on other sites

Vel, det er noen år siden nå – man hadde en disputt rundt sider av dette tema på det daværende sluttstykket. Er det lov å si at det fryder meg litt at enkelte så smått begynner å krype etter?

Nå må man jo lære å krype før man kan gå, så da så…….

 

 

For øvrig lakker det mot god jul

og en riktig god fortsettelse

 

 

Alias

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...