Jump to content

feste sammen to våpenskap for å nå 150kg


338ftw

Recommended Posts

hei, ny til denne forum så vet ikke om dette er riktig thread, har prøvd å søke lignende topics men finner ingen konkrete svar på akkurat det jeg lurer på. 

 

jeg skal søke om våpentillatelse snart og trenger derfor godkjent våpenskap,  et skap som veier over 150 kg er vanskelig å løfte i trange trapper 4 etasjer opp, og festing til betong er ikke et alternativ da jeg leier, beste tipset jeg har lest hittil er å sette vekter inn i lite skap slik at den når 150 kg, men er det mulig å bolte sammen to skap som veier tilsammen over 150 kg, lokalt politi svarer ikke på sånt, de sier best å fikse en løsning så søke, deretter er det i hendene til saksbehandler, men vil helst ikke bruke penger på to skap for å så ikke få godkjent søknad...

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke supererfaring med skap, men ifølge bildene jeg har sett så er det hull nederst/bak i skapet slik at man kan bolte den til gulv eller vegg, jeg tenkte å ha en stål plate(med sveisa mutter) under skapa, slik at jeg kan bolte de til plata, med bolten på innsiden selvfølgelig,

Link to comment
Share on other sites

der vi leier så er det eksisterende to hull i betongen som ligger kanskje 1.7 m over bakken, de er ubrukelige for skap, men er det nok om man bolter et lite safe, fg godkjent selvfølgelig for å lagre kun bolten, uten den så er jo riflen ubrukelig 

Link to comment
Share on other sites

Om du kjøper to identiske skap, så vil jo hullene alignes opp mot hverandre og kunne boltes fast sammen. Problemet er at i forskriften står det hva det kan/skal boltes fast til, og der er ikke et annet skap nevnt.

 

Når det gjelder svaret du fikk fra lokalt politi, bør man (som alt annet med våpen) gi faen i slike idiotsvar og heller kontakte våpenkontoret du sogner til. Du kan jo være heldig å få lov, men husk å få det skriftlig.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, 338ftw skrev:

ok takk, men er det påbudt at selve våpenet uten bolten skal være i et fg-skap eller er det bare en grei praksis? 

 

Fra Forskrift om skytevåpen:

 

Sitat

§ 79.Krav om FG-godkjent verdioppbevaringsenhet og FG-godkjent innbruddsalarm

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap [...] Med vital del menes sluttstykke, låsekasse eller pipe. 

 

Så om du har sluttstykke i FG-godkjent skap kan du ha resten av rifla i klesskapet.

 

Ellers er jeg enig med SofaBamse: bor hull. Jeg borret hull 2 forskjellig steder (fant ikke stendere første stedet) sist jeg leide og hørte aldri noe mer om det.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, SofaBamse said:

Så langt jeg har fått med meg skal det i de aller, aller fleste tilfeller være slik at når man leier så har man faktisk anledning til å lage to hull i en vegg selv om det er betong. Det er din bolig, ikke et hotellrom.

 har lest kontrakten, står at leiligheten skal bli levert tilbake i samme tilstand fra da jeg flyttet inn, mange av veggene er renovert så litt dumt å borre hull. Raufoss Safehouse virker som den beste løsningen, tenker ikke å ha 10 rifler med første spark ,så for nå er den stor nok til å holde en bolt eller to.  

Link to comment
Share on other sites

Eh, renovert schmenovert. En utleier skal ha en veldig dyktig advokat for å komme noen vei med at to bolthull i en vegg er mer enn det man rimelig kan forvente av slitasje på en bolig man bor i ett år eller mer.

 

Hadde du bodd på bakkenivå ville et 150+-skap være en nobrainer men siden det er langt opp så er det bare å finne en liten boks til en pris du liker og putte den der det gir mest mening for deg.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Man kan jo søke politiet, men forvent avslag. Ikke fordi det er noe galt i ideen men fordi det er tryggere å si nei. Politiet forstår seg ikke på slikt, det er derfor de har satt bort den biten til FG. Å spørre FG vil nok  gi samme svar, men en kan jo prøve. Det er kanskje større sjanse for å få et vettugt svar fra de...

Den tryggeste løsningen (juridisk sett) om en vi ha et helt skap er nok innvendige lodd. Ut fra det jeg kan finne er det ikke noen krav til utforming annet enn at de skal være festet på innsiden, det bør en vel kunne få til?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Erlend Meyer said:

Tja. Man kan jo søke politiet, men forvent avslag. Ikke fordi det er noe galt i ideen men fordi det er tryggere å si nei. Politiet forstår seg ikke på slikt, det er derfor de har satt bort den biten til FG. Å spørre FG vil nok  gi samme svar, men en kan jo prøve. Det er kanskje større sjanse for å få et vettugt svar fra de...

Den tryggeste løsningen (juridisk sett) om en vi ha et helt skap er nok innvendige lodd. Ut fra det jeg kan finne er det ikke noen krav til utforming annet enn at de skal være festet på innsiden, det bør en vel kunne få til?

et skap med lodd vil virke, kjenner noen som har fått det godkjent i samme distrikt(trondheim), men føler at et lite skap med kun sluttstykke er beste løsningen, det er rimeligst og enklest å kjøpe/montere, blir nok et større skap når jeg returnerer til Buskerud område når studien er over. 

Link to comment
Share on other sites

Kom på en idé, du får se om forklaringen gir mening:

En stabel  tykke stålstykker fra skraphandleren med hull igjennom som passer til hullene på skapet du har valgt. Koster noen få kroner kiloen.

I nederste skive sveises det fast en passe lang gjengestang i hvert hull, så trer du på alle stålstykkene og skapet som du så muttrer fast fra innsiden.

Kan bli 150 kilo eller mer uavhengig av hvor lite skapet er, og kan fraktes opp trappa i biter på 20-30 kilo.

 

Jeg er villig til å tippe at denne løsningen fint er salgbar når det skal flyttes til et sted med plass til skikkelig skap.

Link to comment
Share on other sites

Fått det godkjent? Hvorfor driver folk og ber om godkjenning for ting som er så enkelt som dette? Skapet alene eller skapet pluss fastmonterte lodd skal veie minst 150kg om en ikke vill/kan bolte. Finnes neppe enklere regler for noe som helst i dette landet

Ikke har politi eller våpenkontor en milimeter med å "godkjenne" dette heller, FG godkjenning er gitt av en organisasjon drevet av foirsikringsbransjen, politiet har akkurat ingenting med dette å gjøre.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt, kravet er enkelt og greit " FG-godkjent sikkerhetsskap" eller bedre. Så langt jeg kan se er det ingen mulighet for å fravike dette, ergo må en få FG-godkjent evt kreative løsninger.

 

En trappetralle løser de fleste problem. Jeg har dratt et par skap opp noen trapper, og selv om jeg hatet hvert sekund fikk vi det til.

Link to comment
Share on other sites

PSSO selger 25-kilos lodd som skrus fast til bolthullene, loddet blir hengende utenpå men den skrus fast innenfra. Ifølge PSSO var visstnok dette en godkjent måte å gjøre det på, uten at jeg har fått noen ytterligere bevis på det. Koster 700 kr pr lodd så blir fort dyrt hvis man trenger mer enn ett lodd.

Edited by MathiasH
Link to comment
Share on other sites

når jeg sier: få det godkjent, så referer jeg til hele søknaden, og for å få godkjent søknad så står det 2 kriterier for skapet, fg godkjent og over 150kg, eller fg godkjent og boltet fast. politiet er ikke veldig vennlig for tiden til nye søkere og fra historier jeg har hørt så er det ikke mye til for at søknaden skal avslås, med 2-3 mnd ventetid så vil jeg helst få godkjent første gang, 

 

takker alle forslag, bestiller liten safe på mandag så får den holde en stund til jeg flytter, er ny her så vet egentlig ikke hvordan man lukker en thread eller markerer den som løst, er det bare å skifte tittel? 

Edited by 338ftw
Link to comment
Share on other sites

Bare la tråden ligge, du trenger ikke å gjøre noe.

 

At man vil være grundig ifb en søknad er fornuftig, selv om Politiet ikke har noe med selve FK-godkjenningen skal de jo verifisere at du tilfredsstiller kravet. Tidligere praksis har typisk vært at man må vise kvittering på skap, men de skal strengt tatt også verifisere at det er korrekt montert (når nødvendig).

Link to comment
Share on other sites

Skapet trenger vel ikke være fastmontert på noe som helst vis FØR du har ett våpen og skal oppbevare dette våpenet i bopelen, imens du selv ikke er til stede.  Jeg skjønner heller ikke ideen/praksisen med at man skal ha skap før man søker?? Hva hvis det blir avslag?

 

En annen sak er: ett 150 kg skap er ikke noe problem å få opp fire etasjer hvis man er to mann. Tar dere av døren er det ikke mer enn ca 50 kg/ mann.

 

Edited by ladebenken
Link to comment
Share on other sites

rett på meg gjerne, etter min forståelse så skal man sende inn følgende dokumenter før man søker til politiet:

 

- kopi av pass

- kopi av kvittering for fg godkjent skap eller bilde av fg-godkjenningen på skapet,  

- kopi av dokumenter som begrunner behov, altså kopi av jegeravgiftkort eller andre type medlemskap om man søker som sportskyter, 

 

dette er en av tilfellene der jeg vil være glad for å ha tatt feil, er midt i eksamensperiode så planen var å sende søknad rett etter at jeg får jegerprøvediplom, det er enda bedre for meg om jeg kan søke nå uten å ha skap eller tatt jegerprøven, så sende videre dokumenter senere når politiet først starter behandling av søknaden.  

 

edit: jeg leste dette på følgende sted https://www.politiet.no/tjenester/vapen/soke-om-vapentillatelse/

Edited by 338ftw
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri sendt kopi av legitimasjon når jeg sender søknader i posten, og heller aldri måttet vise kvittering for skap. Praksis varierer. Mitt kontor er et av de strengere, men jeg har altså aldri trengt å sende fullside-fargekopi av pass eller noe som helst sammen med søknaden.. min første søknadsbunke ble levert personlig, med kopi av jegerdiplom, ellers har jeg bare sendt søknader i konvolutt siden.

 

Det er ikke poeng å sende søknaden uten bestått jegerprøve da du vil få den i umiddelbar retur med spørsmål om hvorfor du søker om våpen til jakt dersom du ikke har bestått jegerprøven og har jegernummer/er registrert i Jegerregisteret. Vent til du har diplomet og jegernummer..

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, ladebenken skrev:

En annen sak er: ett 150 kg skap er ikke noe problem å få opp fire etasjer hvis man er to mann. Tar dere av døren er det ikke mer enn ca 50 kg/ mann.

 

Det er ikke alle skap hvor det å ta av døren er en triviell øvelse, da jeg flyttet mitt fikk jeg ikke av døren i det hele tatt. Mitt har hengslepinnene i topp og bunn av døren på innsiden, mulig det er enklere om den har eksterne, "vanlige" hengsler. Kan være greit å sjekke ved kjøp om man skal buksere mye på det.

Edited by SofaBamse
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, 338ftw skrev:

rett på meg gjerne, etter min forståelse så skal man sende inn følgende dokumenter før man søker til politiet:

 

- kopi av pass

- kopi av kvittering for fg godkjent skap eller bilde av fg-godkjenningen på skapet,  

- kopi av dokumenter som begrunner behov, altså kopi av jegeravgiftkort eller andre type medlemskap om man søker som sportskyter, 

 

Då rettar eg deg - nei, det er ikkje noko krav om å ha våpenskap før du faktisk har eit skytevåpen. Forskrifta er heilt klar,  sjølv om enkelte våpenkontor har innført eigne reglar på dette (også).

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Ladebenken: Du og Joska har rett,  jeg tenkte ikke gjennom dette før jeg svarte. Reglene for erverv stiller ingen krav til våpenskap, dette kravet kommer først når man har et våpen å oppbevare.

 

Jeg forstår godt hvorfor noen foretrekker å gjøre det slik, ikke alle er like nøye med å følge loven på dette. Og ved å ta det før første våpen slipper de å ta en sjekk i ettertid. Men det er like fullt en uting når politiet begynner å finne på regler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...