Jump to content

Regler for pipeproduksjon i Norge?


Cadtek

Recommended Posts

Hvilket standariseringssystem brukes i Norge ved produksjon av piper? Jeg kjøpte nytt 6.5x55 løp til Saueren. Da jeg fikk løpet i posten syntes jeg bommene så veldig lav ut, og da det ikke fulgte med noen kontrollseddel tok jeg selv noen mål, og det viste seg at dimensionene var godt utenfor cip og saami spec. Er det slik at våpenprodusenter kan selge over eller underdimensjonerte piper til land som står utenfor cip eller saami regelverket? 

Mitt løp hadde en groove dia. på 6.69, cip minimum er 6.73 og med bommer godt over cip spec og en kule på 6.71 blir det ganske trangt, eller hva? 

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Cadtek skrev:

cip minimum er 6.73

Det kan umulig stemme. Nominell kulediameter for 6,5-kaliberet er 6,71mm, normalt sett er minimum riflingsdiameter lik nominell diameter. Max kulediameter ligger gjerne 0,01-0,03mm over nominell.

I praksis gjør det ikke SÅ mye om løpet ligger litt under minimum, spesielt ikke om tverrsnittet er riktig (større borringsdiameter). Men standarder er standarder.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvilket kaliber er pipa og hvilket kaliber sjekket du hos CIP? 

 

Du får kjøpt våpen og våpendeler produsert i Europa som ikke er CIP-sertifiserte, eksempelvis matchpiper til div. håndvåpen som har trangere kammer og løp enn hva CIP tilsier og følgelig ikke kan CIP-sertifiseres.

Ett eksempel er IGB (som bør være kjent for de som skyter litt seriøst med europeiske håndvåpen). De tilbyr å sende piper som ikke er CIP-merka. Dersom du MÅ ha CIP-merking kommer det til din kost, rundt 20 euro per pipe? I tillegg lar de deg velge om du vil ha kammer som er støttet 100% for å skyte litt halvhissig ammo, eller et som er mer "åpent" rundt rampa, for fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, Cadtek skrev:

Hvis det er slik at vi her i Norge får 2. rangs piper som andre land anser som farlige, burde vi kanskje vedta cip. Selger du piper kanskje Mas-36. 

Det er mange år siden, og de som jeg solgte var det andre som hadde laget ;) TVILER på at vi i Norge får "farlige" piper, men klart alle kan lage ei dårlig pipe. Men syns det er utrolig rart å si ei pipe er dårlig/farlig før det i det hele tatt er skutt ett skudd med den? ;) Leverer den farlig trykk eller dårlig presisjon er det bare å klage. Men klager du på noe du ikke har testet bare fordi du syns det er noe rart med den, da blir det for dumt.

 

Dessuten har han sikkert målt i munningen? Noen matchvåpen/løp blir levert med "trangborring" for at de skal gå bra med mest mulig ammunisjon og kuler. Det betyr ikke at det er noe skummelt eller farlig med dette "trange" løpet. Det er laget slik med viten og vilje ;) 

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Mas-36 skrev:

Det er mange år siden, og de som jeg solgte var det andre som hadde laget ;) TVILER på at vi i Norge får "farlige" piper, men klart alle kan lage ei dårlig pipe. Men syns det er utrolig rart å si ei pipe er dårlig/farlig før det i det hele tatt er skutt ett skudd med den? ;) Leverer den farlig trykk eller dårlig presisjon er det bare å klage. Men klager du på noe du ikke har testet bare fordi du syns det er noe rart med den, da blir det for dumt.

 

Dessuten har han sikkert målt i munningen? Noen matchvåpen/løp blir levert med "trangborring" for at de skal gå bra med mest mulig ammunisjon og kuler. Det betyr ikke at det er noe skummelt eller farlig med dette "trange" løpet. Det er laget slik med viten og vilje ;) 

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Setter en tier på Våpensmia.

 

I går trødde jeg rundt 70 kuler á 25,5mm^2 gjennom et 24,2mm^2-løp, og meg bekjent gikk det fint..

Da er vi jo 2 som har målt løpet vårt😊

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, SofaBamse skrev:

Blyplugg, altså helt en liten klædd smeltet bly i løpet og latt det stivne? Har du i tilfelle tatt med krympingen under kjøling i beregningen?

Ikke smeltet, og meg bekjent skal det ha den motsatte effekten. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Høh? Han svarte da til meg? Og deg i posten etterpå.

Men jeg skulle jo tro at om pluggen hadde krympet dersom den var smeltet, så ville man måle et "for trangt løp" når man dro den ut og målte den kald.

Edited by SofaBamse
Link to comment
Share on other sites

Tror nok det er naivt å tro at produsenten ikke hadde benyttet seg av skjansen til å lovlig spare masse penger på å lovlig få solgt masse piper som ellers hadde blitt vraket. Er vel heller sånn at piper innenfor spec. blir solgt til land med Cip. 

Edited by Cadtek
Feil
Link to comment
Share on other sites

Sitat

 Er vel heller sånn at piper innenfor spec. blir solgt til land med Cip

Hvilket merke er denne pipa? Piper til Sauer er i henhold til produsentens "standard". Men stort sett alle er "oversize", med boring på 6.50 og riflingsdiameter på 6.73 og opp, 6.76 er ikke uvanlig. Bredden på bommene varierer fra produsent til produsent, og noen piper er da trangere enn andre. Brede bommer og grunn rifling høres litt Heym ut - om det kommer fra Våpensmia. 

En diskusjon på Face vil kanskje få ut Ivar Ueland og Ståle Waltz, de vet jo hva de snakker om. Men jeg tror ikke en måling med en støpt blyplugg blir riktig, så jeg velger å tippe at pipa er helt i orden - eller iallefall slik de hadde ment at den skulle være. Er en uenig i det, så får en kjøpe et annet merke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har jeg tråkket på noen tær nå eller. Våpensmia lager da bare kammeret på disse løpene. Produsentene holder vel til litt lenger syd, og det finnes da mange patroner i 6.5 som disse kan brukes til. 

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du har tråkket på noen tær. som jeg sier så har alle produsentene av løp til sauer sine egne meninger om hvordan de skal være innvendig, ingen av de er vel iht CIP muligens med unntak av Blaser - men de er uansett forskjellge, i bredden på bommene, og riflingsdiameter stort sett, boring er de visst enige om.

Det har vært diskutert et behov for å røske opp i dette, og det har vært presentert forslag til mer optimale mål - husk at CIP målene er gamle, noe en trodde var optimalt for 100 år siden. Riflestigning har også endret seg, til slakere, selv om kulene vi bruker i dag krever raskere stigning enn før.

 

K

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, M67 skrev:

Men jeg tror ikke en måling med en støpt blyplugg blir riktig

 

Var en artikkel om det i et gun digest fra "gamledager".

Det ble gjort en sammenligning av målemetoder: støpt blyplugg, blyplugg banka igjennom løpet, skutt blykule fanget i mykt medie, mikrometermåling av riflingsdiameter.

Husker ikke detaljene, men jeg husker at det var tydelige avvik.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...