Jump to content

Tung slegge eller splintbombe


BigBore

Recommended Posts

21 timer siden, Sunnmøring skrev:

gjeldende lands lover er de som jeg forholder meg til.. 

Det tenkte sikkert Bård Hoksrud [uønsket språkbruk fjernet] i Riga også...... Det gikk ikke så bra.

Edited by psAico
språkbruk
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, bobby skrev:

Å skyte et førsteskudd i "ræva" på et ikke tidligere påskutt dyr,- være seg Gris eller Hjort,- tror jeg ikke på noen måte er "pålagt" noens lands regler eller lov.

 

 

Foreslår at du venter med å "dømme/uttale" deg til du vet..  jeg har blitt invitert på gratis jakt i utlandet av andre deltakere/ grunneiere veldig mange ganger nettopp for måten jeg løser mine jakt skudd på.. feks om jeg får beskjed om å skyte så mange Hodeskudd som mulig på dyr vi jakter på ( nedskyting av kolle og kalver) så gjør jeg det..  er det uetisk å skyte Hodeskudd? Grunneier og lovverket tillater det? Er det uetisk å skyte en hjorte bukk på 880 meter når det er lov? Og en får beskjed om at en MÅ skyte?

jeg skjøt i 2017 6500 skudd med kaliber fra 6.5x55 til 338LM samt 6000 skudd med hagle.. pluss 5000 skudd med 22LR (stående og sittende) på 15 meter.. jeg setter stort sett mine skudd der jeg sikter.. i Norge så har jeg "bank i bordet" aldri skadeskutt noe dyr.. men drivjakt i utlandet er en helt annen sak.. 

Link to comment
Share on other sites

Når en skyter på dyr i fart er det ikke alltid en treffer helt der en sikter, så for å få mest mulig utav skuddet liker jeg når jeg å bruke Nosler Partittion. Norma har vel kommet med en messing kule som slipper flikene og skal virke litt slik som gamle NP.  Jeg er en stor fan av den gamle kulen har prøvd mange men drepe evnen til NP er formidabel selv med dårlige skudd.  

 

Link to comment
Share on other sites

Tatt i betraktning at det er levende vesener vi skyter på, så burde etikk og moral være den samme som i Norge, uavhengig av sted og hva som er vanlig i utlandet.. Antar at dyret lider like mye etter et rævskudd, enten det er eks. i Polen eller Norge Men dette blir vel en OT.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Gillen skrev:

Tatt i betraktning at det er levende vesener vi skyter på, så burde etikk og moral være den samme som i Norge, uavhengig av sted og hva som er vanlig i utlandet.. Antar at dyret lider like mye etter et rævskudd, enten det er eks. i Polen eller Norge Men dette blir vel en OT.

 

Er du virkelig så «trangsynt» at du skal ta med deg din «moral» rundt om i verden og «moralisere» resten av verden? Tvinge ditt «verdisyn» på andre mennesker og land.. som er oppvokst med andre regler og verdier enn deg.. du må jaggu starte ditt eget jakt korstog rundt om i verden og «frelse» alle land og jegere som bryter mot ditt verdisyn.. skal garantere at du hadde fått en fot i «ræva» om du hadde møtt opp til jakt i Europa med «dine verdier» for å se ned på andre som har et annet syn på jakt enn deg..makan altså..

Link to comment
Share on other sites

Moral er universell, ikke stedsspesifikk.

Moralen har en. Den endres ikke med fysisk plasseringen. Jeg forholder meg til stedlige lover som eks. Fartsgrense , om jeg bryter den er styrt av min holdning og moral.  

 

Det som sunnmøringen legger for dagen er direkte forkastelig, og ikke forenelig med god jaktmoral / etikk uavhengig av hvor en er.

Kjenner at jeg faktisk blir litt forarget 😬

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Sunnmøring skrev:

 

Er du virkelig så «trangsynt» at du skal ta med deg din «moral» rundt om i verden og «moralisere» resten av verden? Tvinge ditt «verdisyn» på andre mennesker og land.. som er oppvokst med andre regler og verdier enn deg.. du må jaggu starte ditt eget jakt korstog rundt om i verden og «frelse» alle land og jegere som bryter mot ditt verdisyn.. skal garantere at du hadde fått en fot i «ræva» om du hadde møtt opp til jakt i Europa med «dine verdier» for å se ned på andre som har et annet syn på jakt enn deg..makan altså..

Etter det JEG leser i tråden er det vel ingen som prøver å tvinge verdisyn over på andre mennesker og land! Ei heller kan JEG se noen som prøver å frelse alle land og jegere.

Hvis det er noen som tilsynelatende ser ned på andres syn på jakt så kommer du vel nærmest det ved å se deg i speilet.

Hvis en HAR moral er vel det noe som følger deg over landegrenser og i møte med alle andre jegere. Moral er personlig og ikke noe en driver å skifter alt etter hvor man ER og hvem man møter!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bbdg.. da er det jaggu mange Normenn som «glemmer» moralen sin  her hjemme når de reiser på jakt i utlandet.. en kan selvfølgelig «pakke det inn» beskrive jakten på en annen og mindre «åpen» måte.. men når en står på post i Polen og det kommer dyr..så står jakt leder bak deg og brøler «shoot..shoot» når dyrene kommer i full fart gjennom en 3 meter stor åpning.. og løsnet du ikke skudd så får en «kjeft» etterpå.. og risikerer å bli satt på en «dritt post» ved neste drev.. upakket og usminket.. og helt lovlig.. veldig lovlig.. 

Link to comment
Share on other sites

Personlig så har jeg ikke, og kommer heller ikke, til å reise på noen drivjakt. Men jeg har vært på villsvinjakt. Hva andre gjør, er opp til de. Men jeg er ganske sikker på at hvis dine uttalelser om "rævskudd, vomskudd og skudd i knotten osv." hadde havnet i media , så er jeg ikke i tvil om hvem som hadde "fått en fot i ræven". Tror heller ikke at dette hadde bidratt til å gi norske jegere noe bedre rykte. Da blir det også bare patetisk å vise til hva som bedrives i utlandet. Ellers takk for meg i denne tråden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fy fader. Hadde ikke jaktet på en sånn plass for penger. Hadde jaktleder /PH brølt shoot shoot til meg, så hadde det vært siste jakten vi hadde sammen. 

Har vært noen få turer til s.a og der var det mere et hviskend "if you want you can take the shoot". 

Og foresten så glemmer en ikke moral, den har du altid, enten den er god eller dårlig 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en del « jalla» drivjakt i Polen. En av jaktklubbene vi jaktet hos i høst var veldig agressive og pågående mhp å skyte på alt vi så. Vi skjøt ikke på løpende hjort i skogen på 100m hold etc, og det ble rimelig surt etterhvert. Vi fortsatte og skyte når vi syntes det var forsvarlig, ampert og lite tips den dagen....

Link to comment
Share on other sites

Jaktetikk eller moral er sterkt knyttet til tradisjon og sedvane i tillegg til lovverk. Den endres også over tid. Feks var det uhørt å skyte elgkalven i stedet for kua tidlig på 60 tallet. I dag er det omvendte uhørt. Det virker også å rå en annen etikk feks ifm jakt på hjortevilt enn jakt på fugl, uten at det skulle være noen annen grunn til det enn at det er tradisjon.

Nå er det jo regnet som god skikk «å ta skikken der en kommer». I så henseende kan en jo forsvare å forholde seg til andre normer enn de en vanligvis er bundet til ifm jakta hjemme.

Det må vel være opp til enhver å bestemme hvor de vil legge lista for seg selv.

Uansett. Om en jaktleder indikerer at et dyr er aldri så mye skytbart, er det uansett den som har fingeren på avtrekkeren som ut fra egne vurderinger, avgjør om skudd skal falle. Den avgjørelsen vil iaf ikke jeg gi fra meg.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tilbake til hovedtema, jeg bruker 9,3 på grisejakt. Årsaken er at det kan bli vanskelige skuddvinkler. Det er ikke bare rene sideskudd, det kan bli skudd fra alle vinkler og da må kulen være robust nok til å trenge frem til vitale dele og ta livet av grisen effektivt. Sidepanseret på store råner er også en grunn til å bruke solide kuler. Splintbomber eller andre kuler som ikke penetrerer er de som gir skadeskyting der dyret ikke dør raskt. Om det ikke foretas ettersøk er det viktig at skuddet er dødelig og ikke bare et overflatekrater slik at dyret lider i dagesvis.

 

Når det gjelder moraldebatten så får hver og en være fornøyd med sin moral, ta den med deg eller la den bli hjemme er et valg jeg ikke tar for andre.

Jeg pleier si at jeg har en svak vilje, og en tvilsom moral - og fy faen så mye moro jeg har hatt av den grunn9_9

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vel en tilpasser seg det som er normen in det landet en jakter i. litt slik som at en ikke forventer å få bacon til frokost om en jakter i Iran. Om det er lang hold eller dyr i bevegelse er opp til den som trykker på avtrekkeren. Det vi snakket om er hvilken kule som er best og da med tanke på at en ikke alltid treffer der en vil  

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med deg Per, men... om det må en 286grs solid kule til, så holder jo ikke 30-06 til gris? 

Nå er RWS DK bygd opp med en bakre kjerne som holder sammen og sikrer dybdevirkning. Og om vi tar Geco plus på 255grs, som er loddet, bør jo det være like bra el bedre enn 30-06 med en hvilken som helst vanlig kule.  

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 9,3, men det er nok mer enn nødvendig. En 30 kal kule som er solid nok til å komme frem til vitale deler er vel mer enn rikelig. Det viktigste er å treffe. Grunnen til at jeg bruker 9,3 er at det våpenet passer meg svært godt til raske skudd og da ble det brukt. Når det så virker godt ser jeg ingen grunn til å endre. Optimalt skulle jeg vel hatt noe som har høyere hastighet for å redusere fremforhold, men garderoben er overfull så jeg får ikke mer.

Link to comment
Share on other sites

Sett utenfra er det mye ved jaktmoral i Norge som virker rart. I USA er det forbudt å jakt hjortevilt i skumring. Da jeg jakter elk snakket flere om dette som umoralsk. Og plage hjortedyr med å slippe hund på dem? Fysjom! Men helt greit å sjanser skudd på 800 meters hold på dyr i fart...

jeg jakter svin i Polen og tar sjanser der som jeg ikke ville tatt hjemme. Eller, jeg tar sjanser som jeg ville tatt på rypejakt her hjemme, men ikke etter hjortevilt. 

 

Det er jo helt opp til hver enkelt hvor og hvordan man vil jakte. Men  det virker en smule egosentrisk på meg å tro at norsk jakttradisjon er best, også i resten av verden. Jeg for min del legger lite vekt på synspunktene til noen av de skråsikre stemmene i denne tråden som åpenbart ikke har forsøkt det selv. Det er helt annerledes på drivjakt i Polen enn her hjemme. Må prøves for å forstås. 

 

Tilbake til tema: Jeg har skutt gris med 30-06, 300wsm, 375wea og 375h&h og 9,3x74r (to våpen).  I år går jeg tilbake til 30-06. Antakelig partition. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Sunnmøring skrev:

 

Når en er i utlandet og jakter så tilpasser i hvert fall jeg med gjeldende lands jaktetiske normer..hjemme i Norge ville jeg ikke løsnet mere enn Max 25% av de skuddene jeg løsner på drivjakt på villsvin eller hjortedyr i utlandet.. hvorfor? Jo fordi en blir oppfordret til det.."hvorfor skyter du ikke" er spørsmålet en får om en ser dyr og ikke skyter.. av de som arranger jakten på nevnte plass.. så da blir det treff flere plasser enn bare i vitale områder..så enkelt er det.. jeg har skutt dyr i bakpart (ræv).. i vom..i rygg.. i hode ( treffer du hode skudd så får en skryt og en klapp på skulderen) "million dollar shot" er tilbakemeldingen om en tar dyrene med hodeskudd.. tror faktisk ikke det er en eneste kroppsdel jeg ikke har truffet på et villsvin.. og jakt leder har vært strålende fornøyd hver eneste gang.. jeg spør og orienterer meg før jakten starter hvordan de vil at jaktskuddene skal løses og tilpasser meg de reglene de gir..så enkelt.. Norske regler gjelder ikke i utlandet..

 

i forhold til valg av kule så er 162 grs ELD M en eksplosiv kule på under 100 meter når V0 er 895 m/s og selv vom skudd har gjort at dyr har blitt liggende selv om det har måtte til med et avlivningskudd så har i hvertfall dyret blitt liggende..

 

i snitt så har de mest aktive skytterne i løpet av en drivjakttur gjerne 5-12 skudd på dyr der en finner blod..benrester..innvoller på skuddplass men ingen dyr.. siden det ikke blir prioritert av jakt arrangøren å gå ettersøk så er en kule som gjør ekstra mye skade å foretrekke da dyrene som regel blir liggende og en dermed slipper å plages av at det ikke blir gått ettersøk..

 

 

Rolig... rolig! Alle som har noen år i skogen vet at noen skadeskutte dyr gir lyd fra seg. Jeg mente kun at det kankskje ikke er nødvendig å beskrive det så «levende», da det er noen som bruker utsagn fra forum som dette til helt andre ting enn å diskutere ammo.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke den fasinasjonen enkelte har til fragmenterende kuler på gris. Selv med et rent sideskudd er en stor gris et tøft mål. Se på juleribben, og sammenlign med tykkelsen på en tilsvarende ribbe fra elg. Grisen er mange ganger tykkere, og på en stor gris slik som vi håper å få på post er det enda mer flesk og brusk før kulen er inne i kjelerommet. En fragmenterende kule legger igjen mesteparten av splintene på utsiden av brysthulen slik at de er bortkastet.

En ekspanderende kule som holder godt sammen er etter mitt syn det beste på gris. Da får en maksimal virkning inne i vitale organer.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I min ungdom hadde jeg tro på at jo raskere kulene gikk dess bedre ble fellingen. Nå er jeg vel i det som kan kalles livets høst og mangt og meget har jeg måtte endre mening om. Blant annet de raske kulers fortreffelighet. Tunge kuler i moderate hastigheter har tatt over for det lette raske hos meg. De gjør jobben godt og gir ellers fine resultater. Skuddplasseringen er selvsagt viktig.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Fordelen med hurtige kalibre er at det reduserer foranholdet. Foranhold er skitvanskelig! Mange som skryter av slug på villsvin. Sikkert fin effekt om man treffer, men det er vanskelig på turbogris. 

 

Ulempen med høy hastighet er risiko for manglende penetrasjon som Per-S skriver. 

 

Jeg har falt ned på 180 grains kule i 30-06.

Link to comment
Share on other sites

En jeg kjenner i Polen som er stor på arrangerte jaktturer.. han har ca 220 jakt døgn i året og driver kun på med dette, fortalte meg at de mest brukte kaliberne i de landene han opererte i var kaliber 7x64 og 8x57is..( 3006 er for øvrig stigende i popularitet) kulene var som regel relativt myke jaktkuler som for eksempel Hornady Interlock eller tilsvarende.. ikke bondet kuler.. kulevekten i 7mm varierte mellom 140-160 grs og i 8mm gjerne 196 grs. han holdt en knapp på kuler som ekspanderer lett..

Har testet mange forskjellige kuletyper fra homogene barnes TTSX til myke kuler som AMAX og ELDM.. den kulen som jeg har felt absolutt flest villsvin med er Interlock fra hornady.. har jaktet med kaliber som 308W..3006..7x64..8x57..8x68s..300WM..300NM samt 9.3x62.. det kaliberet jeg finner mest hensiktsmessig i forhold til fart..effekt i viltet og moderat rekyl som gjør at en får et hurtigere 2..3..4..5 skudd samt er på dyret er 7x64.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det verste jeg har sett av konvensjonelle blykuler er fra Federal Power Shok i 308W. Villsvin på 20 kg som ikke ble gjennomskudd. Fragmenter spredd i hele framparten og det som var igjen av kula stoppet i skinnet på motsatt side. Jeg har selv skutt 2 rådyr med denne ammoen, begge ble fullstendig maltraktert. Vet ikke hvilken kule Federal har brukt, men ingen i mitt jaktlag bruker lenger slik ammo.

 

Men det er klart, de var jo rimelige da.....

Edited by Skarvekongen
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Skarvekongen skrev:

Tipper kulevalgene i Øst-Europa i tillegg henger sammen med økonomien og prisfølsomheten til folkene der. Ikke mye superkuler å se i ammo fra østeuropeiske produsenter. 

 

Ammo utvalget er ikke så dårlig som en skulle tro.. den kulen jeg har skutt flest villsvin med er Hornady Interlock 154grs som er en relativ myk kule.. har vel skutt 70 stk pluss villsvin med denne kulen.. har fått tilbake 2 av kulene etter å ha skutt to store dyr og restvekten er hennholdsvis 142 og 138 grs kulen hadde vekt på 154 grs før den ble skutt.. V0 var 890m/s

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...