Jump to content

HAH! hva sa jeg?(homogene kuler)


steffen

Recommended Posts

120 grains 7mm...Tjaa, ikke slak twist. Heller produksjonsfeil eller GAMMEL kule og uheldige omstendigheter.

Kobber herder med tiden. Bror min skjøt en elg med Barnes X for noen år siden, som han hadde hatt siden X kom. Den så lik ut som på bildet. Uekspandert, og lå bak i låret.

Om det var dette eller de to andre skuddene han hadde som la ned elgen er usikkert :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

120 grains 7mm...Tjaa, ikke slak twist. Heller produksjonsfeil eller GAMMEL kule og uheldige omstendigheter.

Kobber herder med tiden. Bror min skjøt en elg med Barnes X for noen år siden, som han hadde hatt siden X kom. Den så lik ut som på bildet. Uekspandert, og lå bak i låret.

Om det var dette eller de to andre skuddene han hadde som la ned elgen er usikkert :mrgreen:

gammel?

TSX er vel ikke en mange år gammel konstruksjon?

ikke lenge siden jeg hørte om den første gang i allefall. men jeg bor jo i provinsen.....

 

om ikke slak twist, hva med slitt løp, skadet kroning, eller andre ting som kan få innvirkning på stabiliteten??

bare spekulerer jeg.....

Link to comment
Share on other sites

gammel?

TSX er vel ikke en mange år gammel konstruksjon?

ikke lenge siden jeg hørte om den første gang i allefall. men jeg bor jo i provinsen.....

Akkurat som X ikke var mer enn 3-4år i brutteren sitt tilfelle. Jeg sier ikke at det er det, men det tilfellet var det i ei Sako som fungerte før, og etter. Kobber blir også hard av arbeidsherding. Trangt kammer>ut og inn med patroner, jeg vet ikke.

 

Uansett kan dette skje med denne som med andre ting. Feil, uheldige omstendigheter, etc. Det eneste som er sikkert er ingenting er helt sikkert.

 

Konklusjon; Jeg kan gjerne komme til å kjøpe TSX i framtiden. Grunnen til at jeg ikke har gjort det er at jeg ikke jakter viltarter(kameraten skjøt en Sjiraff som han mente var rimelig tøff å få ned, ei kule stoppet i bogbladet...) på steder jeg har bruk for den.(I Norge liker jeg at kulene hvertfall BREMSER litt i dyret :lol: )

Jeg liker å skyte endel med kula, og foreløpig er Hornady Interbond ei slik kule som det er ønonomisk forsvarlig å knalle en 100pakk eller to med på ulike hold før og under jakta. For å få "feelingen".

Link to comment
Share on other sites

I mitt hode er dette ganske opplagt : homogene kuler har dårlig BC og taper veldig fort fart på så lange hold som nevnt her innledningsvis. De fungerer helt topp på normale hold men sliter med å ekspandere på lange hold. I fjor så jeg en 180grs Failsafe ("halvhomogen") som var skutt på nærmere 300m i en .300win.mag. i en hjort på ca 90kg. Den var veldig lite ekspandert selv om den ble skutt i nær max. hastighet. Flaksen var at jegeren traff ryggen, ellers så kunne det lett blitt er kjedelig ettersøk med uviss utgang.

Mitt råd er at hvis man skal skyte langt så bruk ekspansjonsvillige kuler og ikke homogene- eller harde/seige premiumkuler. Jeg jakter med .300win.mag. selv også og bruker 200grs Swift AF, de duger på alle hold jeg skyter på. Har brukt mye annet siden jeg startet med det kaliberet i 1976, mest Nosler Part. 180 protected.pt og 200grs spitser, har ikke noe å klage på med noen av dem.

 

I dag finnes der flere gode kuler som ekspanderer bra på veldig lange kold hvis de blir skutt ut i høy hastighet, f.eks. Nosler Accubound og Swift Scirocco men husk dyret kan ta både et og flere steg den tiden kula er i lufta når holdet blir riktig langt

 

 

--

Link to comment
Share on other sites

I mitt hode er dette ganske opplagt : homogene kuler har dårlig BC og taper veldig fort fart på så lange hold som nevnt her innledningsvis. --

har homogene kuler dårligere BC enn jaktkuler i samme kaliber og omtrent samme vekt?

 

her må det være noe jeg ikek har fått med meg for tatt på min husk har som oftest X kuler høyere BC enn de fleste kuler i samme kaliber som er jaktkuler og i omtrent samme vektklasse.....

Link to comment
Share on other sites

I mitt hode er dette ganske opplagt : homogene kuler har dårlig BC og taper veldig fort fart på så lange hold som nevnt her innledningsvis. De fungerer helt topp på normale hold men sliter med å ekspandere på lange hold. I fjor så jeg en 180grs Failsafe ("halvhomogen") som var skutt på nærmere 300m i en .300win.mag. i en hjort på ca 90kg. Den var veldig lite ekspandert selv om den ble skutt i nær max. hastighet. Flaksen var at jegeren traff ryggen, ellers så kunne det lett blitt er kjedelig ettersøk med uviss utgang.

Mitt råd er at hvis man skal skyte langt så bruk ekspansjonsvillige kuler og ikke homogene- eller harde/seige premiumkuler. Jeg jakter med .300win.mag. selv også og bruker 200grs Swift AF, de duger på alle hold jeg skyter på. Har brukt mye annet siden jeg startet med det kaliberet i 1976, mest Nosler Part. 180 protected.pt og 200grs spitser, har ikke noe å klage på med noen av dem.

 

I dag finnes der flere gode kuler som ekspanderer bra på veldig lange kold hvis de blir skutt ut i høy hastighet, f.eks. Nosler Accubound og Swift Scirocco men husk dyret kan ta både et og flere steg den tiden kula er i lufta når holdet blir riktig langt

 

 

--

Hva mener du med dårlig BC, og i forhold til hvilke kuler. At Failsafe er en fadese av en kule, er jeg enig i (har selv dårlig erfaring med denne).

 

Barnes 150 Grain MRX Boat Tail: BC 420. Barnes 165 Grain MRX Boat Tail: BC 439. Barnes 180 Grain MRX Boat Tail: BC 473. Nosler E-tip 150 Grain: BC 469. Nosler E-tip 180gr: BC 523. Av de homogene kulene jeg har nevnt her, er det bare Accubond og Scirocco som kommer i nerheten når det gjelder langholdsegenskaper. Regelen er vell heller at homogene kuler har, jevnt over, bedre BC en bly kulene som du nevner.

 

Når jeg strekker holdene på jakt, tenker jeg først og fremst på dybdevirkning. Slik at kula, med større sikkerhet, kan

nå vitale organer. Har ved en rekke anledninger felt rådyr, med bare gode resultater, med 308`n og homogene kuler.

 

Ved tanke på dybdevirkningen til homogene kuler, og erfaringen med god ekspansjon (med untak av Failsafe kulene og Naturalis 180 gr) er "Homo-kulene" mitt førstevalg når holdene skal strekkes.

 

Kulene som er nevnt, (inklusiv Accubond) er gode kuler jeg har erfaring med, og kan trykt anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at du vet hva BC betyr? Problemet med homogene kuler er at de er lette i forhold til masse og mister farten raskere enn tradisjonelle kuler med masse bly inni. Når de i tillegg ofte er ganske solide og kan de ekspandere noe tregt, så vil dette forsterkes på laaange hold. Der er sikkert en vitenskaplig måte å skrive dette på men håper du forstår, det er nå slik i praksis.

Så en artikkel i JHV om div. kuler og hvor lange hold de ville ekspandere på, der kom Tonheim sine kuler ganske dårlig ut også i .300winmag, selv om kulen nesten er som en "strikkepinne" i form.

 

 

---

Link to comment
Share on other sites

Regner med at du vet hva BC betyr? Problemet med homogene kuler er at de er lette i forhold til masse og mister farten raskere enn tradisjonelle kuler med masse bly inni.

jeg vet hva BC betyr.

om homogene kuler mister fart fortere enn tradisjonelle blykuler, kan nok diskuteres. om du enda holder på ditt, kan jeg godt fyre opp PCB å lage tabeller som forteller noe annet enn det du sier der.

for akkurat der har faktisk BC noe å si, ikke nødvendigvis hva som er inni kula ;)

(BC kan oversettes til lettfattelig norsk til noe sånt som "en kules evne til å holde på fart" eller "hvor fort en kule mister farta", hvor det at en kule har høy BC betyr at den kula holder på farta lengre enn en kule med lav BC)

 

å jeg gjentar. de fleste homogene kuler har bedre BC enn de fleste konvensjonelle jaktkuler i samme vektklasse i samme kaliber.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når jeg strekker holdene på jakt, tenker jeg først og fremst på dybdevirkning. Slik at kula, med større sikkerhet, kan

nå vitale organer. Har ved en rekke anledninger felt rådyr, med bare gode resultater, med 308`n og homogene kuler.

 

Ved tanke på dybdevirkningen til homogene kuler, og erfaringen med god ekspansjon (med untak av Failsafe kulene og Naturalis 180 gr) er "Homo-kulene" mitt førstevalg når holdene skal strekkes.

Du skal ikke se vekk fra at dybdevirkningen på alle kuler er bedre på lengre hold. Farten minker og ekspansjonen blir mindre for...alle kuler. Gi eksempel på noen som har greid å lage ei som IKKE er slik.

 

Kommer du ut på grisehold vil den myke kula som er ubrukelig på 20 meter og ikke trenge langt inn, gjerne gi gjennomskyting her.

Bruker du homogene kuler på langt hold har du på langt vei konstruert et problem. Kuler som skal trenge langt inn er gjerne kuler med høy tversnittbelastning i 700 ms utgangshastighet. 350 grains 375H&H f.eks. Hvorfor bruker de ikke 225 grains i 375 på bøffelen? En får jo mye større hastighet...

 

Kunsten er å finne kompromissset som ikke går i stykker på kort hold, men som også ekspanderer på langt hold. Homogene kuler innehar i mine øyne ikke denne egenskapen. Ingen slår X kulene på inntrengning, men de fleste slår de på ekspandert diameter.

Hva en vil ha er fritt valg, men homogene kuler for langt hold?

Nope

Link to comment
Share on other sites

Bare for å ha det sakt, skyter jeg langhold, og jeg vet også hva BC betyr. Sier det igjen: homogene kuler har jevnt over bedre BC en bly kuler, og taper dermed mindre hastighet på sin vei. I tillegg påvirkes den mindre av vind som også kan være en fordel.

 

Siterer Høggern: Det er bare å fyre opp PCB å se selv.

 

 

Til HS Precision:

Er ikke enig i alt det du skriver. Min erfaring er at skudvirkning er jevnt over berdre med "homo-kuler" jo lengere man strekker holdene. Spesielt ved tanke på når kula møter "tøffe" partier i dyrekroppen. Oftere gjennomskyting med homo-kuler en med blykuler er min erfaring.

 

Min mening er: Nosler E-tip på langhold? Jepp.

Link to comment
Share on other sites

Den kula så litt rar ut. Det ser ut som hele kula er skrapet opp. Nesten som kuler ser ut i kulefanget på skytebanen. Dette har jeg selv aldri sett selv med skudd igjennom mye bein. Men denne kula har i følge artikkelen veltet. Dette kan muligens være en av årsakene.

En kompis skjøt en elg med TSX i 375H&H på 260m. Den kula er det kun riflingsmerker i. Ellers ser den ut som de 49 andre i boksen. Det er nok ikke tilfeldig at Barnes nå har satt en plastspiss i TSX kulene sine.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at du vet hva BC betyr? Problemet med homogene kuler er at de er lette i forhold til masse og mister farten raskere enn tradisjonelle kuler med masse bly inni.

jeg vet hva BC betyr.

om homogene kuler mister fart fortere enn tradisjonelle blykuler, kan nok diskuteres. om du enda holder på ditt, kan jeg godt fyre opp PCB å lage tabeller som forteller noe annet enn det du sier der.

for akkurat der har faktisk BC noe å si, ikke nødvendigvis hva som er inni kula ;)

(BC kan oversettes til lettfattelig norsk til noe sånt som "en kules evne til å holde på fart" eller "hvor fort en kule mister farta", hvor det at en kule har høy BC betyr at den kula holder på farta lengre enn en kule med lav BC)

 

å jeg gjentar. de fleste homogene kuler har bedre BC enn de fleste konvensjonelle jaktkuler i samme vektklasse i samme kaliber.

 

Jo det virker som om du vet hva du snakker om. Jeg holder meg etterhvert mest til praktiske erfaringer da jeg har lest tabeller i 35 år og funnet at mye ikke stemmer i virkeligheten.

Men for å ta mine konkrete kulevalg og erfaringer.

En Tonheim .30 165grs. er over 34mm lang, har en forførende form men BC er kun .322

En Swift AF .30 200grs er 33mm lang ikke spesielt god "flyveform" men har BC på .444

En Swift AF .30 165grs som er ganske "butt" og kort (har ikke tilgjengelig) har BC på .367

 

Jeg har ikke gjordt vitenskaplige forsøk men det ser ut til at Tonheim 165 i 3250fps og Swift 200 i 2900 har ganske lik kulebane ut til 300m, ja kanskje litt flatere med Swiften, noe som samsvarer med BC'en. Med andre ord så mister den homogene kula energien sin mye raskere.

 

En annen ting er at hvis man har to like objekter men av materiale med ganske ulik egenvekt og man kaster begge med samme kraft så vil den tyngste gå endel lengre p.g.a. egenvekta, dette virker også inn på riflekuler med ulik egenvekt.

 

Jeg vet ikke hva dine tabeller forteller deg men jeg vet hva som kommer fram på mine pappskiver og det tror jeg på.

 

 

--

Link to comment
Share on other sites

Regner med at du vet hva BC betyr? Problemet med homogene kuler er at de er lette i forhold til masse og mister farten raskere enn tradisjonelle kuler med masse bly inni.

jeg vet hva BC betyr.

om homogene kuler mister fart fortere enn tradisjonelle blykuler, kan nok diskuteres. om du enda holder på ditt, kan jeg godt fyre opp PCB å lage tabeller som forteller noe annet enn det du sier der.

for akkurat der har faktisk BC noe å si, ikke nødvendigvis hva som er inni kula ;)

(BC kan oversettes til lettfattelig norsk til noe sånt som "en kules evne til å holde på fart" eller "hvor fort en kule mister farta", hvor det at en kule har høy BC betyr at den kula holder på farta lengre enn en kule med lav BC)

 

å jeg gjentar. de fleste homogene kuler har bedre BC enn de fleste konvensjonelle jaktkuler i samme vektklasse i samme kaliber.

 

Jo det virker som om du vet hva du snakker om. Jeg holder meg etterhvert mest til praktiske erfaringer da jeg har lest tabeller i 35 år og funnet at mye ikke stemmer i virkeligheten.

Men for å ta mine konkrete kulevalg og erfaringer.

En Tonheim .30 165grs. er over 34mm lang, har en forførende form men BC er kun .322

En Swift AF .30 200grs er 33mm lang ikke spesielt god "flyveform" men har BC på .444

En Swift AF .30 165grs som er ganske "butt" og kort (har ikke tilgjengelig) har BC på .367

 

Jeg har ikke gjordt vitenskaplige forsøk men det ser ut til at Tonheim 165 i 3250fps og Swift 200 i 2900 har ganske lik kulebane ut til 300m, ja kanskje litt flatere med Swiften, noe som samsvarer med BC'en. Med andre ord så mister den homogene kula energien sin mye raskere.

 

En annen ting er at hvis man har to like objekter men av materiale med ganske ulik egenvekt og man kaster begge med samme kraft så vil den tyngste gå endel lengre p.g.a. egenvekta, dette virker også inn på riflekuler med ulik egenvekt.

 

Jeg vet ikke hva dine tabeller forteller deg men jeg vet hva som kommer fram på mine pappskiver og det tror jeg på.

 

 

--

 

jeg skyter bare et par tusen patroner på forskjellige hold i året. å har desverre lært at BC er det som gjelder for å få relativt god fart på lengre hold, og dermed flat kulebane og lite vindavdrift. har også lært at "oppgitt" BC faktisk stemmer ganske godt for de fleste kuler. for de tabellene jeg lager med PCB pleier stemme ganske bra.

 

så jeg sakser bare BC rett ut av lista fra PCB:

6,5mm:

9,1 gram nosler partition, BC .484(best BC av jaktkulene med bly i den vekta)

9,1 gram Barnes X, BC .522

 

.270:

9,7 gram sierra spitser SPBT BC .496 (best BC av jaktkulene med bly i den vekta)

9,7 gras barnes X, BC .491

 

7mm:

9,7 gram nosler ballistic tip BC .493 (best BC av jaktkulene med bly i den vekta)

9,7 grams barnes X BT, BC .529

 

kal 30:

9,7 gram nosler ballistic tip BC .435(best BC av jaktkulene med bly i den vekta)

9,7 grams barnes X BT, BC .428

 

altså, BC på de fleste konvensjonelle kuler er lavere enn for de barnes X kulene som var i lista mi. de eneste konvensjonelle jaktkulene som var like gode eller bedre, var kuler iallefall ikke jeg ville brukt på storvilt(bal tip og sierra spitser)

 

så kommer vi til et annet spørsmål, om man klarer lade homogene kuler til samme fart som konvensjonelle, det er en helt annen diskusjon. men det er jo ikke det vi diskuterer, vi diskuterer homogene kulers ev til å holde på fart. eller BC som det heter på fint ;)

Link to comment
Share on other sites

så kommer vi til et annet spørsmål, om man klarer lade homogene kuler til samme fart som konvensjonelle, det er en helt annen diskusjon. men det er jo ikke det vi diskuterer, vi diskuterer homogene kulers ev til å holde på fart. eller BC som det heter på fint

 

Men fart + god Bc gir vel bra kulebane så det er vel relevant.

Har brukt barns X og nå den nye TSX kula på jakt siden slutten på -90. I de kalibrene som den er skutt i (det er en del) har den virket upåklagelig på avstander ut mot 350m. Den eneste barns kula jeg ble skuffetover var gamle 225 gains X i 375H&H.

Den mistet alle vingene sine etter å ha gått igjennom en elg skutt forfra. Det må legges til at den hadde knust bogkula og 8 ribbein på sin vei ut bak mellomgulvet, over en meter med bein og muskler. Kula lå på innsiden av skinnet.

 

Når man nevner evnen til å holde på farten så er det vel kulas tyngde og BC som bestemmer mest og ikke hva den er fylt med på innsiden.

Forøvrig hastigheter med X kula:

270W:

140 grains gammel X = 948m

120 grains gammel X = 1100m

130 grains TSX = oppunder 1000m (Nosler BT får vi samme fart)

 

3006

168 grains TSX = 897m

308

168 grains TSX =852m

125 grains gammel X = 924m

 

1406574027_8e100ff279_o.jpg

 

Kaliber .30 TSX 168 grains kule tatt fra bakenden av et dyr skutt på 308m. (oppmålt).

Men det fines vel kuler som er feilproduserte blant barnes også, men jeg kommer ikke til å slutte å bruke dem pga noen har feilet. Det er mange variabler her som kan ødelegge for ei kule.

Link to comment
Share on other sites

Artig diskusjon dette, tydelig at erfaringene spriker endel, jeg må få sagt at jeg aldri har brukt Barnes kuler, etter hva Høggers skriver så har de veldig god BC som jeg forenklet kaller flyve-evne. Må si jeg var litt overrasket over over de verdiene, når man ser på hva Tonheimkula jeg nevnte har i BC, disse er vel minst like strømlinjeformet som Barnes?

 

Ser bilde av ei kule over her som er skutt på over 300m, når den er funnet langt bak i dyret så har den vel møtt mye motstand skulle mann tro ? Problemet med lange hold og ekspansjon er nok ved reine ribbeskudd og relativt liten motstand, da kan ekspansjonen lett utebli, helt eller delvis.

 

 

--

Link to comment
Share on other sites

Sideskudd, barnes X 120grains, kal. .0277, avstand ca 80m

3048215618_576c94d217_o.jpg

 

Sideskudd Barnes X 120 grains i kal. .277, avstand ca 250m

3047377683_7f7181504d_b.jpg

 

Joda denne kula ekspanderer bra den på reine sideskudd.

Utgangshullet med en 270 grains X i 375H&H, avstand 15m

264795542_4f9e8ea5cb_b.jpg

 

denne blir nok slettet snart pga bildene men....

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder flyveegenskaper er det bare BC som gjelder (i denne benevnelsen er vekt og alle andre relevante mål tatt med i betrakning). At vekt har noe å si? Ja. Men har du oppgitt BC er vekta innkalkulert.

 

Mål hastihet mellom to kronografer. Legg hastighetene inn i PCB eller regn ut mauelt, og vips har du flyveegenskapene til kula. Eller populært kalt BC.

 

Drit i om det er bly eller kopper som er inni kula. Bare det fungerer.

 

En anne ting. Skal man samenligne kuler. Ta kuler av samme kaliber og samme vekt. Å samenligne en 165gr og en 200ge kule blir feil, da det er håpløst å oppnå lik utgangshastighet.

 

At det blir tatt frem en Tonhei kule med relativt lav BC, er jo så. Men Tonheim lager jakt kuler med høy BC også. At det er bly eller kobber som er inni, er uvesentlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også sett flere typer homogene kuler som ikke har ekspandert,bl.a barnes x i elg fra 300win mag,under 200m og ikke truffet kvist nei.Også sett virkningen i vått papir,og det har ikke imponert meg!Noen er jo så redd for at 200gram kjøtt skal bli ødelagt at de skulle vel helst brukt helmantel om det var lov!..Og som C.e.a sier:En skal ikke tro på alt en leser i blader og tabeller!En må teste sjøl også!Han har felt flere dyr enn de fleste kan drømme om,så dette kan han gutter!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også sett flere typer homogene kuler som ikke har ekspandert,bl.a barnes x i elg fra 300win mag,under 200m og ikke truffet kvist nei.Også sett virkningen i vått papir,og det har ikke imponert meg!Noen er jo så redd for at 200gram kjøtt skal bli ødelagt at de skulle vel helst brukt helmantel om det var lov!..Og som C.e.a sier:En skal ikke tro på alt en leser i blader og tabeller!En må teste sjøl også!Han har felt flere dyr enn de fleste kan drømme om,så dette kan han gutter!

Hvem har sakt noe om å lese i blader og tabeller?

PCB er et dataprogram for beregning av Ballistic. Et supert hjelpemiddel.

 

Er helt enig i at man må teste sjøl. Så hva er det egentlig som påståes her?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder flyveegenskaper er det bare BC som gjelder (i denne benevnelsen er vekt og alle andre relevante mål tatt med i betrakning). At vekt har noe å si? Ja. Men har du oppgitt BC er vekta innkalkulert.

 

Mål hastihet mellom to kronografer. Legg hastighetene inn i PCB eller regn ut mauelt, og vips har du flyveegenskapene til kula. Eller populært kalt BC.

 

Drit i om det er bly eller kopper som er inni kula. Bare det fungerer.

 

En anne ting. Skal man samenligne kuler. Ta kuler av samme kaliber og samme vekt. Å samenligne en 165gr og en 200ge kule blir feil, da det er håpløst å oppnå lik utgangshastighet.

 

At det blir tatt frem en Tonhei kule med relativt lav BC, er jo så. Men Tonheim lager jakt kuler med høy BC også. At det er bly eller kobber som er inni, er uvesentlig.

 

Der er en logikk i å sammenligne 165 og 200grs kuler i denne sammenhengen. Den lette homogene kula får 350fps høyere utgangshastighet er over 1mm lengre og har en form som skulle tilsi flyveegenskaper så det holder. Når så ei buttere kule som er betydelig tyngre har dårligere form for å fly langt og flatt, er kortere o.s.v., og denne har minst like gode egenskaper når det gjelder å gå flatt i, som nevnt 350fps, mindre fart, ja da må det vel være egenvekta til den homogene kula som gjør forskjellen ?? Eller er det noe annet jeg ikke har fått med meg??

BC'en på Tonheim spbt fant jeg i en artikkel av min venn AMB i JHV, den kan jo være feil når vi ser hva Barnes får ut av sine kuler, ikke vet jeg?

 

Jeg har aldri giddet å laste ned PCB, vil jeg finne ut hvor flatt en kule/ladning går så bruker jeg skiver på de aktuelle hold. Det jeg tidligere refererte til av tabeller er fra gamle ladebøker o.l.

Ser der nevnes kronograf, jo jeg og en kompis kjøpte en slik Oehler Skyscrean rundt 1975 men etterhvert så gikk vi det av oss.(den ligger på våpenrommet enda) Brukte tid og krefter på nær maks.ladninger som gikk bra og med gode kuler. Liker, som dere forstår, best å gjøre ting i praksis heller enn å fordype meg masse tabeller og teori.

 

Hvis jeg en gang begynner med skikkelig langholdskyting på papir så kan det være jeg titter litt på PCB.

 

Tilslutt så må vi være meget forsiktige med å la unge og uerfarne tro att det er enkelt å skyte dyr på lange hold, da mener jeg 250m og utover, dette er kun noe som en ytterst sjelden gang kan gjøres av dem som har testet mye under ulike forhold og som har lang erfaring på jakt. Jeg vil også påstå at man på forblåste ytre Vestlandet sjelden har forhold som gjør det sikkert å skyte riktig langt, kupert som det ofte er, så vet man ikke hvordan vinden er et par hundre m lengre framme eller over en tverrdal. Så har vi dette som gjelder alle steder : dyret kan ta et steg mens kula er på vei, da hjelper hverken BC eller andre ting.

Men gøy på papir !!

 

--

Link to comment
Share on other sites

Der er en logikk i å sammenligne 165 og 200grs kuler i denne sammenhengen. Den lette homogene kula får 350fps høyere utgangshastighet er over 1mm lengre og har en form som skulle tilsi flyveegenskaper så det holder. Når så ei buttere kule som er betydelig tyngre har dårligere form for å fly langt og flatt, er kortere o.s.v., og denne har minst like gode egenskaper når det gjelder å gå flatt i, som nevnt 350fps, mindre fart, ja da må det vel være egenvekta til den homogene kula som gjør forskjellen ?? Eller er det noe annet jeg ikke har fått med meg??

Hvordan du har kommet frem til dette aner jeg ikke. Hvis det stemmer, har 200gr kula bedre BC. Enkelt og greit.

 

Dette er ren matematikk. Har du nøyaktig utgangshastighet og BC, Kan du regne ut nøyaktig kulebane. Sån er det bare.

 

Man skal også være forsikting til å stille spørsmålstegn til hvilken erfaring som ligger i bruk av kronograf og BC programmer :wink: . Dette kan du med stor nøyaktighet overføre til praksis. Man sparer seg for masse arbeid når det gjelder kulebane kompensering. Du får det ut i både klikk på kikkerten og hvor langt du må holde over.

 

Dette fungere også i praksis. Spør andre som driver med det

Link to comment
Share on other sites

Vel, her var det mye teori og praksis. :wink: Og er det i vårt kjære modeland en jakter, har jeg nok den formening at det er flere ulemper enn fordeler med rene homogene kuler. Men dette er min mening, og den har jeg den fulle rett til å ha :). Til en del jakt i Afrika er det nok omvendt.

 

Jeg har testet en del kuler opp igjennom årene, med forskjellig resultat. Mine negative erfaringer med de få homogene kulene jeg har brukt er ikke så mange, men nok til å bruke andre kuler.

Punkt 1. De er dyre. Og jeg liker å skyte en del med jaktkulene mine. :)

Punkt 2. Presisjon, jeg har blandede erfaringer med dette. En kule er null verd uten presisjon, men det er min erfaring. Mulig jeg kan få god presisjon, men se punkt 1.

Punkt 3. Om en ligger på den rette siden av maksladningen, blir også hastigheten mindre, en kan selvfølgelig gå ned i vekt, men... Og å deffinere maksladning er ikke enkelt....

 

Men hovedgrunnen til at jeg ikke liker dem er faktisk et par opplevelser i skauen, lyden av BarnesX som har passert igjennom et hjortedyr(endret retning :? ) og fortsetter i retning postrekka.Dette har jeg hørt/opplevd, og det skal ikke gjenta seg :cry: Overeaksjon muligens, men jeg har en bedre følelse når jeg bruker en Accubond elller tilsvarende.

 

Jeg bruker nå Accubond i 6 forskjellige storviltkalibre. Kun i 6.5 bruker jeg Partition.- Jeg har ikke funnet Accubond i tung nok kulevekt i 6,5mm ennå.

 

Denne kula er uhyre presis i alle mine våpen. Dette er mitt hovedpoeng om jeg i en spesiell situasjon må strekke holdet litt ekstra. I tillegg vet jeg at den ekspanderer godt, selv i moderate hastigheter.

 

Jeg har nå funnet min ynglinskule, og holder meg til den.

Men på jakt etter skadeskutt Bushpig i tett kratt i Afrika hadde jeg uten tvil valgt en Barnes-Xen :D

Link to comment
Share on other sites

Punkt 3. Om en ligger på den rette siden av maksladningen, blir også hastigheten mindre, en kan selvfølgelig gå ned i vekt, men... Og å deffinere maksladning er ikke enkelt....

Ikke riktig. En homogen kule vil gi høyere hastighet enn en blykule i samme vekt, kruttmengde og kaliber. Grunnen er at "homogen-kula" lengere, og dermed vil gi høyere kammertykk med samme ladning.

Derfor er det anbefalt å begynne med mindre ladninger på homo kuler.

 

Det vil være forbundet med fare å lade en homogen kule med maksladnigen til en tilsvarende konvensjonel kule.

 

Accubond er forøvrig en utmerket kuler, som jeg også har gode erfaringer med.

Link to comment
Share on other sites

Punkt 3. Om en ligger på den rette siden av maksladningen, blir også hastigheten mindre, en kan selvfølgelig gå ned i vekt, men... Og å deffinere maksladning er ikke enkelt....

Ikke riktig. En homogen kule vil gi høyere hastighet enn en blykule i samme vekt, kruttmengde og kaliber. Grunnen er at "homogen-kula" lengere, og dermed vil gi høyere kammertykk med samme ladning.

Derfor er det anbefalt å begynne med mindre ladninger på homo kuler.

 

Det vil være forbundet med fare å lade en homogen kule med maksladnigen til en tilsvarende konvensjonel kule.

 

..................................................................................

 

:? Det er mulig jeg er dårlig til å skrive, eller du dårlig til å lese? Det jeg mener i punkt 3. er faktisk det samme som du skriver i din siste setning.... :roll: Og om en i tillegg ikke har trykkmålerutstyr og leser ukritisk tabeller og kulørt våpenpresse er det ennå faligere.............Jeg har i årenes løp lært meg at en maksladning kan nås fortere enn en ønsker.....En god grunn for å holde gode marginer med denne typen kuler- derfor lavere hastigheter. Var dette mere forståelig?

Link to comment
Share on other sites

Har konsekvent slutta med homogene kuler , min grunn er først og fremst rikosjettfaren ,mener det var snakk om totalforbud i tyskland pga ulykker .

 

Men hovedgrunnen til at jeg ikke liker dem er faktisk et par opplevelser i skauen, lyden av BarnesX som har passert igjennom et hjortedyr(endret retning :? ) og fortsetter i retning postrekka.Dette har jeg hørt/opplevd, og det skal ikke gjenta seg :cry:

 

I den tyske delstaten Brandenburg er det nedlagt forbud mot bruk av homogene riflekuler pga sikkerhet. Den som følger litt med i tyske jaktblader vet at det har vært endel dødsulykker som skyldes bruk av slik ammo. I Brandenburg var det faktisk et prosjekt hvor man i halvparten av terrengene brukte konvensjonell ammo, og i andre halvdelen "miljøammo" (les: homogene kuler), forsøket ble avbrutt, og forbudet et faktum. De turde rett og slett ikke mer.

 

Husker et leserbrev fra en kar som fikk et flashback fra den siste tids skriverier, han holdt på å drepe en kamerat i et jakttårn noen hundre meter unna..... skjøt en hjort med 30-06 og ABC kule, prosjektilet vinkla 90 grader etter treffen og smalt i "skyggelua" på Kanslersitzen rett over hodet å kompisen..... guffent.

 

Har selv ikke brukt homogene kuler på fler år, og har ingen planer om det heller.

 

Har lagt merke til mange med en forkjærlighet for panservernrifler og Barnes X.....jeg anser ikke det for å være forsvarlig å bruke å områder med andre mennesker.

Nei til Tyskland skal ikke jeg for å jakte. Holder meg til jakt på Sømna, der kulene ikke fyker rundt ørene på deg.

Link to comment
Share on other sites

Selv en salongkule i bly kan rikorsjere en del.

Etter en del jaktskudd med diverse kuler og med hoved vekt av Barnes. Har jeg og mange med meg kontatert at den uhyre skjelden forandrer rettning i viltet. Faktisk mindre enn en del konvensjonelle.

Hva slag bakgrunn man har må jo den enkelt bedømme (helst) før man skyter.

Ikke engang en 400grs X i vel 800m/s gjør nevneverdig inntrykk på en panserplate.

Link to comment
Share on other sites

Forresten. En kompis av meg skjøt en sel på ca 100m med en Lapua Mega 180gr cal 30-06. Etter å ha truffet selhodet, kom kula i retur, og traff i berget like ved siden av der han lå. En Lapua Mega.

 

Har skutt sel med Naturalis 170 og Nosler E-tip. Men aldri opplevd noe lignende.

Link to comment
Share on other sites

:? Det er mulig jeg er dårlig til å skrive, eller du dårlig til å lese? Det jeg mener i punkt 3. er faktisk det samme som du skriver i din siste setning.... :roll: Og om en i tillegg ikke har trykkmålerutstyr og leser ukritisk tabeller og kulørt våpenpresse er det ennå faligere.............Jeg har i årenes løp lært meg at en maksladning kan nås fortere enn en ønsker.....En god grunn for å holde gode marginer med denne typen kuler- derfor lavere hastigheter. Var dette mere forståelig?

Den er god :wink:

Link to comment
Share on other sites

En veldig interessant tråd som leses med zoom. Har aldri prøvd homogene kuler og har greid meg godt uten så langt. Jeg tror markedsføring med flotte kuler med fire rotorblader kan være en grunn til at folk bruker denne kulen. Vet ikke hvordan det er nå, men i begynnelsen var vel mantling også en effekt? Ingen bruker vel argumentet om miljøammo når de sender kula gjennom løpet?

 

Skal ikke dømme ei kule nord og ned ut fra et eksempel, derfor fortsetter jeg å lese denne tråden med argus :shock: .

Link to comment
Share on other sites

At tyskerne er en smule nasjonalistiske og foretrekker merkelighetene til RWS framfor østerrikske Hirtenberger ABC, ja ja.

Det skjer vel snart her hjemme også når noe har sluppet et skudd de skulle holdt og noen dør, og man skylder på kula.

 

Mork, med TSX er mantling et ikke problem. De fleste jeg treffer på skytebanen med børser som slenger kuler hit og dit, forteller ivrig at de har pusset(vekk krutslam), men mantling og eventuell fjerning av det, har de ikke hørt om. Så her er du noen hakk foran.

 

Vil selvsakt anbefale å prøve TSX en sesong eller to.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...