Jump to content

HAH! hva sa jeg?(homogene kuler)


steffen

Recommended Posts

Er ikke enig i alt det du skriver. Min erfaring er at skudvirkning er jevnt over berdre med "homo-kuler" jo lengere man strekker holdene. Spesielt ved tanke på når kula møter "tøffe" partier i dyrekroppen. Oftere gjennomskyting med homo-kuler en med blykuler er min erfaring.

Hvis skuddvirkning=dybdevirkning, er svaret ja :wink:

Det er vel det jeg skriver...Vil du ikke ha ekspansjon på X antall meter? Men du vil ha det på 75 meter...? Hmmm. På NORSK vilt er det bare overarmskula på grove elgokser som byr på en utfordring for normale kaliber med gode kuler, på kort hold og på langt hold.

Jo mer fart ekspanderer ALLE kuler mer enn>mindre fart ekpanderer ALLE kuler mindre. Dette er fysiske lover, og kompromisser vi må leve med.

 

Hvis du skyter på et slikt hold at du er redd for at ei vanlig blyspiss, ikke engang premium, skal ha for dårlig inntrengning, da er du langt...laaaaaaangt over forsvarlig hold. Både etisk og praktisk. Hvis du bruker homogene kuler for å sikre inntrengning på bekostning av ekspansjon på grisehold, er du også på ville veier etisk sett.

 

MEN; Dette er ikke en diskusjon om gjennomskyting er bedre enn "ikke gjennomskyting" skuddmessig. Det jeg sier er at du ikke får både i pose og sekk.

 

La oss ta et eksempel;

Vi skyter like ballistiske kuler i lik hastighet, og måler ekspansjon utover. Uansett hold vil den myke ekspandere mer enn den harde. Den harde vil på alle hold trenge lenger inn.

Noe annet skjer også; Den myke kula vil på et visst hold trenge lenger inn enn den gjorde på kortere hold. Kommer vi langt nok utover vil det avta igjen.

Til en viss grad gjelder det homogene kuler også, men de vil pga. ekspansjonstreghet med minkende fart oppføre seg som en helmantel, faktisk ganske tidlig i mange tilfeller...DET VIL JEG IKKE BRUKE PÅ VILT :!: Hva du gjør er noe annet :wink:

Link to comment
Share on other sites

At tyskerne er en smule nasjonalistiske og foretrekker merkelighetene til RWS framfor østerrikske Hirtenberger ABC, ja ja.

Det skjer vel snart her hjemme også når noe har sluppet et skudd de skulle holdt og noen dør, og man skylder på kula.

 

Mork, med TSX er mantling et ikke problem. De fleste jeg treffer på skytebanen med børser som slenger kuler hit og dit, forteller ivrig at de har pusset(vekk krutslam), men mantling og eventuell fjerning av det, har de ikke hørt om. Så her er du noen hakk foran.

 

Vil selvsakt anbefale å prøve TSX en sesong eller to.

 

Funnet min kreasjon jeg: Woodleigh 165 grs. ladet til ca. 810 m/s. :D

Link to comment
Share on other sites

I norske skoger blir vel ikke holdene så veldig langt vil jeg tro (Hvor mange prosent av elgene blir skutt på over 150 meter..?) Og jeg vil tro at alle kuler, homogene eller ei, ekspanderer på dette holdet hvis man bruker ei kulevekt som er tilpasset kalibret og hastigheten. Lapua Naturalis LR 170 grs kal .30 skal ekspandere opp til 400 meter i 308win hastighet. Hvem skyter elg eller andre hjortedyr på 400 meter?? Barnes TSX ekspanderer også på dette holdet i 308win hastighet.. (Hvis ikke man er uheldig at tuppen på kula kakkes sammen.. derav kula Tipped TSX med plastspiss)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...