Jump to content

Olje på stokk...alt for lang tid.


Grayhair

Recommended Posts

Hei alle stokkmakere!

Er det ikke mulig å få en ferdig oljebehandlet stokk innen rimelighetens tid?

Må et ferdig resultat ta måneder og år? 

Og til slutt: Hvis jeg bestiller en ny stokk av en børsemaker må jeg ta "fullføre" jobben

med å olje denne i måneder etter levering? Setter  stor pris på svar da jeg synes dette er frustrerende.

Link to comment
Share on other sites

Ikke rart du valgte det nicket der når du bekymrer deg for dette :winke1:

Hva du vil gjøre med  stokken er vel opp til deg. En oljefinnish, som jeg antar du sikter til, vil nødvendigvis ta tid, men det står ikke noe sted i lovverket, eller bibelen som jeg vet om, at man MÅ gjøre det. Kan du leve med en  stokk uten best gun finnish, så gjør du det. Finnes vel oljer, og metoder som er mye raskere. Man kan jo, Gud forby.. lakke den, eller rett og slett gå for en synt stokk for å slippe grå hår :winke1:8-)

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Grayhair skrev:

Det jeg ikke helt skjønner med den lange oljeprosessen er at i utgangspunktet så er en

valnøttstokk nokså "fet" fra før omtrent som kjerneveden i ei gammel furu? Sållesk. Right?  

Njaa... den har vel ikke harpiks/kvae som tyrived. Det er et lauvtre med porete vedstruktur. Hvis du tenker på valnøttolje, så er det vel selve nøttene denne foredles fra.

Det livligste, og ofte dyreste valnøttemne, vil ha trefibre i alle rettninger. Da er det ikke til å unngå at mange av disse er som endeved (les sugerør) å regne. Det er derfor viktig å få mettet/plugget disse.   Hvis du er fornøyd med det, så stopper du der. Er du manisk som meg, fortsetter du behandlingen til du har bygget opp et tynt lag som nesten minner om lakk, dog med litt andre egenskaper, og penere. Da har du en oljefinnish, og det tar den tiden det tar. Uansett hvor man stopper i prosessen vil det kreve et minimum av vedlikehold fra tid til annen.

Tråden til Gandalf (Raudnakke) forteller i detalj hvordan, og husk at det finnes en egen avdeling i Helheimen for de som vanskjøter en vakker nøttetrestokk :-D

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Ruger, du gjorde meg litt klokere. Trodde ikke det var mulig men.....

Da må det kunne gå an å behandle en stokk med 4-5 lag med olje og si seg fornøyd med det, deretter porefylling, så et tørkemiddel,

deretter finishing oil  og deretter polere til ønsket utseende?

Et spørsmål til slutt: Hva gjør børsemakere som leverer nytt skjefte etter 14 dager? Må man ta oljeprosessen sjøl?  

Link to comment
Share on other sites

Det meste beskrevet til nå er linoljebasert, og de krever sin tid. Herder ikke, de tørker, gjerne ved hjelp av et sikkativ. Det finnes mange veier til Rom, uten at jeg kjenner alle, men andre typer herdende oljer som Liberon, Tru-oil etc. vil bygge opp en finnish mye raskere. Om de trenger så dypt inn i treverket er en annen trall...

Link to comment
Share on other sites

Male, lakke, beise, duracoat +++ 

de fleste trestokker leveres ferdig jukset til fra fabrikken. Mye porer. Det er jo bare å ha stokken sånn? De fleste gjør jo det. Sause over med stokkolje av og til så den ikke tørker ut kanskje. 

Jeg synes det er morro å få det til å bli så fint som mulig. Men det er jo ikke nødvendig. 

Link to comment
Share on other sites

Det tar tid ja. Det er derfor det kun er jaktsesong om høsten, slik at jegere kan bruke resten av året på å olje treverket. 

Men for å være litt mer seriøs, jeg har nå 3 stokker som henger og får oljebehandling. Skal jeg en tur på banen, så monterer jeg bare sammen og drar (dersom forrige lag er tørt nok), selv om behandlingen ikke er ferdig. 

 

Så forresten et innlegg fra Landrø på facebook med en heftig, altså dyr, S404 som var solgt. Her kunne en lett se åpne porer på bildene. Så de jukser nå endel disse produsentene, selv på de dyreste våpnene. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 8 months later...

Har en del stokker som sårt trenger olje, og dette tar som kjent laaang tid.

Finnes det en enklere og ev. raskere metode, eller må jeg olje stokker til torvtaket tar meg?

Har en ide om å vacumpakke stokken med en god dose olje i posen, og la det ligge en stund. 

Vil oljen da trekke fortere inn i stokken ?

Noen her som har prøvd dette, eller vet om det er vært et forsøk ?

Link to comment
Share on other sites

Du får gjøre det på samme måte som de som lager superkvalitet kreosotstokker. De legger stokkene inn i en autoklav og vakuumerer helt deretter slippes kreosoten inn og trykket økes til 3-4 bar. Så tappes kreosoten ut og stokkene kan tas ut av autoklaven med kreosot nesten helt inn til mitten. Vil vel anbefale at du bruker noe annet en kreosot men fremgangsmåten sikrer en skikkelig dyp impregnering.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Holder på med et ombyggingsprosjekt. Jeg oljet 10-15 strøk med linolje/ terpentin/ bivoks-mix for å få litt dybde, og la til slutt på noen strøk Liberon Finishing oil for å få herdet overflate. Så er det bare å pusse lett og legge på Liberon fra tid til annen. Har ofte gjort dette før, også på knivskaft . Funker fint for meg!

Bilde med og uten Liberon. Litt mye gjenskin, men det skyldes skarp belysning.

20181125_152117.jpg

20181203_161032.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...