Jump to content

Pro's/Con's på optikk - Tips og råd?


Nordavind

Recommended Posts

Blir mye forskjellig optikk her, men har kommet over en finpris på noe godt noe.
Så spør de som har erfaring her.

March 3-24x5x opplyst med FML-1. ( Det er ikke 42 Lysåpning, men 52 om jeg ikke husker helt feil - Ikke fått mailen ennå )
Har fått en veldig fin pris på et slikt demobrukt med Spuhr frittstående ringer.
Dette vil ca ende på samme pris som en Khales 624i Gen3 med ringer også.

Noen som har formeninger på dette?
Da mtp. robusthet opp mot PRS o.l
March er jo topp kvalitet og forstå, men hvor robust er det opp mot PRS i motsetning til f.eks Khales eller IOR Reecon?
Har nå kikket gjennom en Khales, men har ikke hatt mulighet til å kikke gjennom March.

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

Du skal handle av skytterlinken skjønner jeg;) March er bra greier, Ferdig snakka!!

 

Jeg har selv valgt bort den til fordel for en s&b nettopp fordi jeg klarer ikke å forstå att den lille lette kikkerten er like robust som de andre.. Men jeg har til gode å høre noen har hatt feil/problemer med March så det er nok bare tull! Det er rett og slett ett imponernde stykke arbeid å få så mye elevasjon og så god optikk i en så liten innpakning!?! Det er igrunn den perfekte Jakt/LH kikkerten..   

 

Alikevell endte jeg opp med en S&B 5-20x50 UltraShort til nettopp det formålet:p? 

 

Det begynner å bli mye topp optikk å velge i til den prisen så du må igeunn bare finneut hva du selv vil ha, alle du vurderer er på det jevne meget bra så det bunner ut i personlige preferanser! Jeg ville forøverig ikke begrenset valgene min til hva den du kjøper rifla av leverer.. Vis kikkerten du liker best leveres av noen andre kommer du ikke til å angre på att du kjøpte det du ville ha! Vertebrae.no, sportsbutikken.no,  jerniaflo.no, Langhold.no, Jaktfall.no hadde jeg ikke vært det smule redd for å handle optikk av! Du er garantert i gode hender om det skulle oppstå noen problemer! 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Aannerud skrev:

Du skal handle av skytterlinken skjønner jeg;) March er bra greier, Ferdig snakka!!

Hehe, flink til å lese mellom linjene skjønner jeg ;) 
Men ja, er absolutt det etter det jeg har skjønt også.

 

 

1 time siden, Cruiser skrev:

Mulig jeg ikke har sett de riktige filmene på YouTube, men hvor robust sikte trenger du egentlig til PRS?

Nå mistenker jeg at jeg kan ha litt feile vurderinger, er vel derfor jeg spør også.
Men kreves det ikke litt mer robuste kikkerter til slik en disiplin enn det kreves av kikkerter som man bare skal enten ligge på bane, eller skyte fra benk med?
Da tenkes det i selve konstruksjon.
  

 

1 time siden, Aannerud skrev:

Det begynner å bli mye topp optikk å velge i til den prisen så du må igeunn bare finneut hva du selv vil ha, alle du vurderer er på det jevne meget bra så det bunner ut i personlige preferanser! Jeg ville forøverig ikke begrenset valgene min til hva den du kjøper rifla av leverer.. Vis kikkerten du liker best leveres av noen andre kommer du ikke til å angre på att du kjøpte det du ville ha! Vertebrae.no, sportsbutikken.no,  jerniaflo.no, Langhold.no, Jaktfall.no hadde jeg ikke vært det smule redd for å handle optikk av! Du er garantert i gode hender om det skulle oppstå noen problemer! 

Skulle være fint mulig å anskaffe uansett det jeg ønsket, og til konkurrerende pris.
Når der gjelder innen prisklassen, så ja er det vel maange muligheter, og det ender vel med at jeg ser bort ifra mange råd, å følger enkelte samt følger min egen lille logiske bane..
Hvorvidt sistnevnte svikter meg eller ikke, får vi vente å se på :P 

Nå kjenner jeg overhodet ikke til March og dens konstruksjon, så etterspør mer meninger til de som eier.
Om de mener det er en god og robust nok konstruksjon til å farte med i skog og mark under stevner eller generell utøvelse.
Det stilles dog ikke spørsmål til kvalitet utover dette, da det er gjort fullstendig klart for meg at dette er kvalitet innen toppen av toppen.

Hadde aldri trodd det var optikken som skulle få meg til å rive meg i håret, men så feil kan man ta :P 

Hva angår Vortex, så har jeg kikket gjennom en - og personlig syns jeg der var stor forskjell fra denne til andre jeg har kikket gjennom.
Så den er nok lagt på hylla.
Skulle jeg kjøpt noe som medfølger så og si en "idiotforsikring" så ville jeg vel valgt den av det enkelte grunnlag.

Skal på UNL stevnet på Jonsvatnet den 3 mars, så håper at noen der har en March kikkert jeg kunne fått sett gjennom før jeg tar det endelig valget :) 

Link to comment
Share on other sites

Tallene på lista er som sagt representative for de 100 beste PRS skytterne i USA... vet ikke helt hvordan jeg kan svare annerledes på spørsmålet ditt.?.

Kikkerten øverst på lista koster forøvrig 10.000 mindre enn March`en du lurer på..

https://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-kikkertsikter/razor-hd-gen-ii/razor-hd-gen-ii-45-27x56ebr-2c-mrad-34mm-tube

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror heller det er god markedsføring som er grunne til de tallen i tabellen. Vortex er jo tilstede å lager akkurat det PMS skytterene vil ha. Hvorfor skulle ikke de ende med suksess?

3 timer siden, Nordavind skrev:

Nå kjenner jeg overhodet ikke til March og dens konstruksjon, så etterspør mer meninger til de som eier.
Om de mener det er en god og robust nok konstruksjon til å farte med i skog og mark under stevner eller generell utøvelse.

Alt blir ødelagt om det brukes hardt nok, men jeg tror nok du skal være litt over gjennomsnittet brutal for å finne ut av disse tingene:/ Det føyer seg fort inn i lista over hypotetiske problemstillinger uten rot i virkeligheten 9_9

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Bly skrev:

Alt blir ødelagt om det brukes hardt nok, men jeg tror nok du skal være litt over gjennomsnittet brutal for å finne ut av disse tingene:/ Det føyer seg fort inn i lista over hypotetiske problemstillinger uten rot i virkeligheten 9_9

Sikkert bare jeg som er litt for redd for at det skal gå galt, så du har sikkert helt rett :) 

 

 

20 minutter siden, Cruiser skrev:

Tallene på lista er som sagt representative for de 100 beste PRS skytterne i USA... vet ikke helt hvordan jeg kan svare annerledes på spørsmålet ditt.?.

Sikkert bare jeg som overanalyserer her mtp. at dette er nytt for meg, og at det er en allerede stygg uvane jeg har ;) hehe

Det blir hva det blir, så får man heller kjøre seg noen runder gjennom all form for optikk med årene som kommer som sikkert mange andre har gjort :winke1:

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Nordavind skrev:

Hva angår Vortex, så har jeg kikket gjennom en - og personlig syns jeg der var stor forskjell fra denne til andre jeg har kikket gjennom.
Så den er nok lagt på hylla.

 

Han kan jo ikke kjøpe Vortex vis han har kikket i ett å ikke likte det han så, det går bare ikke.. Uansett om hele USA bruker siktet:p 

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Sitter og leser litt på snipershide forumet og kommer over en tråd der Frank Galli rett og slett dømmer March nord og ned til Tactical/PRS bruk, Jeg får ikke helt tak

på hvorfor men Frank er en kar som er verdt og høre hva har å si.. Personlig tror jeg ikke du trår feil med March men er du som meg ønsker du å ha gjort en ordentlig "Research"

før du legger nærmere 30k på bordet..

 

Link til tråden om du gidder å lese litt: https://forum.snipershide.com/threads/new-march-in-exhibitions-2018.6871011/

 

Lowlight = Frank Galli 

 

Edit: 5 års garanti på March er vel godt under par mot konkurrentene..?

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Aannerud skrev:

Edit: 5 års garanti på March er vel godt under par mot konkurrentene..?

 

Jeg har blitt fortalt av den europeiske importøren i England at garantien er 5 år pga japansk lovgivning - men at March ikke snur vrangsiden til om du har behov for 

hjelp etter de 5 årene. De ønsker nok fornøyde kunder de også.

Har en March 3-24x42 selv og er imponert over hva de har fått til i en så liten innpakning.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, vavlo skrev:

Virker for meg som Nordavind er fra Trøndelag, og det er stort fokus på PRS når det gjelder valg av sikte. Hvor mange PRS stevner arrangeres det I dette distriktet pr år?

Ja har ihvertfall bodd her i rundt 12 år nå.
Hvor mange det er her per år? Tør jeg ikke svare på da jeg er ny innen dette.
Men en fin liten kjøretur gjennom det storslåtte landskapet vi har er vel ikke til å riste på hue av.
 

 

5 timer siden, Aannerud skrev:

Sitter og leser litt på snipershide forumet og kommer over en tråd der Frank Galli rett og slett dømmer March nord og ned til Tactical/PRS bruk, Jeg får ikke helt tak

på hvorfor men Frank er en kar som er verdt og høre hva har å si.. Personlig tror jeg ikke du trår feil med March men er du som meg ønsker du å ha gjort en ordentlig "Research"

før du legger nærmere 30k på bordet..

Jeg har vel en stygg uvane for og kanskje være den som bedriver litt for mye research, såpass at det krysser over til litt dumskap nesten :P

*kremt* bare se tilbake på de 2 trådene jeg har starta opp *kremt* xD 
Men ja, er også litt redd for dette mtp. konstruksjonen.

Ja var veldig til krass kritikk må jeg si.

Men utifra det jeg skjønte så lå ikke mye av begrunnelsen i selve tråden, men en review video han har ute fra tidligere.
Skal se om jeg klarer å finne den.

Found it!
https://www.youtube.com/watch?v=Kig4NxSskQQ

 

 

3 timer siden, neon77 skrev:

Jeg har blitt fortalt av den europeiske importøren i England at garantien er 5 år pga japansk lovgivning

Stemmer dette.
Har også blitt fortalt at de skal være behjelpelige utover tiden, da det settes mye stolthet i produktene og navnet.
Den jeg har fått tilbud om skal vist være litt spesiell, da 52 lysåpning ikke er vanlig (?)
Ikke vet jeg.

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

3-24x52 Er vel den vanlige nå.. De kom først med en x42 som jeg tror de fleste styrer unna etter x52 kom da x42 ble veldig mørk..

Det Frank snakker om i videoen sin er att March brukte feil tall i klikk verdien sin på tidligere modeller (problemet finnes ikke på

kikkerter fra 2012 og utover) men dette har lite/ingenting med kvalitet og gjøre.. Men det var en blemme fra March som det var for

sene med og rette opp.. Jeg kan ikke helt se att det har noen betydning fir hvordan kikkerten fungerer til Tactical/PRS bruk?

Men det har kanskje påvirket merkenavnet March i en etablererfase/inngang i det amerikanske markedet? Litt vanskelig å få tak på

hvorfor eller om dette er ene og alene grunnen  til at Frank syns Marchen passer best under passasjer setet på bilen hans..:p

 

Garanien er nok en større deal braker for min del! Uansett om March sier de fikser uansett om garanti tiden har gått ut, så er det tross alt de

som til syvende og sist avgjør om de faktisk  gjør det, og kunden har ingen ting de skulle sakt om de ikke gjør det.. 

 

Og til PRS bruk skal du være klar over att paralaksen er kilen på March! det har noe og bety men antageligvis mer enn vanesak enn ett problem..?

 

 

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Nordavind skrev:

Den jeg har fått tilbud om skal vist være litt spesiell, da 52 lysåpning ikke er vanlig (?)

Den er ikke spesiell, March lanserte den i 2014 (?) eller deromkring. 

Hadde kjøpt x52 selv hadde jeg ikke funnet en x42 til røverpris som jeg ikke kunne si nei til.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Aannerud skrev:

Litt vanskelig å få tak på

hvorfor eller om dette er ene og alene grunnen  til at Frank syns Marchen passer best under passasjer setet på bilen hans..:p

Ja han virket ganske bestemt på at det skulle bli liggende der ihvertfall, men utover det - litt vanskelig å skjønne :P 

Ja det du sier ang. garantien er helt klart en sak man skal være obs på, dog velger jeg vel å tilnærme meg litt optimistisk her.
Føler jeg finner flere og flere argumenter for Khales sin del jeg.. :P 

 

 

3 minutter siden, neon77 skrev:

Den er ikke spesiell, March lanserte den i 2014 (?) eller deromkring. 

Hadde kjøpt x52 selv hadde jeg ikke funnet en x42 til røverpris som jeg ikke kunne si nei til.

Hva som ble lagt i dette når det ble fortalt meg er jeg usikker på.
Var mye som gikk i hodet, samt mye informasjon frem og tilbake.


Så mye å gjøre seg kjent med rundt kikkerter, så ender vel opp med diopter tilslutt! xD 

Link to comment
Share on other sites

Hehe, alt for mange meninger når det kommer til optikk Det viktigste tipset jeg kan gi er å velge ut fra hva du selv kommer fram til

er best for deg og ditt bruk.. Velger man topp modeller fra March, IOR, Minox, Kahles. S&B, Steiner, NightForce, Vortex og sikkert mange

fler trår man uansett ikke feil.. Liker du tårnene,  elevasjon nok, Zoom område, og ikke minst retikkel som du liker/passer deg..? Det er

disse tingene som blir viktigst når man velger fra øverste hylle! Jeg hadde kikket litt på de forskjellige retiklene de forskjellige merkene

tilbyr og kanskje du gjør deg opp en ide om hva du liker.. Se litt filmer om retikkel bruk og dems forskjellige egenskaper så får du en ide

selv om du er fersk i gamet!

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja har fått kikket gjennom litt forskjellig opp til nå, men dog ikke fått sett så mye forskjellige retikkler som jeg skulle ønsket.
Men må si at Kahles 624'n med SKMR1 falt veldig i smak, samt MSR.
IOR stiller også sterkt i mine øyne, retikkelmessig.
Når der gjelder klikk på tårn, så er jeg såpass fersk at jeg er ikke helt på den "feelen" som mange andre sikkert er, så der må jeg nok bare teste meg fram med tid.
Har en sånn følelse av at uansett hva jeg ender opp med, så vil jeg alltid sitte å tenke " Huff hva om jeg hadde valgt det andre heller? " :P 
Det å være grønn blandet med litt for mye forsiktighet kan fort bli en belastning haha.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat når man ikke er 100% sikker kan det jo lønne seg å kjøpe brukt. Spesielt  S&B og Kahles får du trolig solgt igjen for ca samme pris du ga for det (brukt). Litt verre med March kanskje, da det ikke er like kjent på massemarkedet.

 

Akkurat med kikkertsikte synes jeg det er utrolig vanskelig å gjøre seg opp en mening i butikk o.l., da man kan ha en helt annen oppfatning etter en dag eller to på banen (eller på jakt). Så tror ikke du skal se bort i fra at du er innom et par før du finner det perfekte for deg, selv om jeg tror 99% av kikkertene i den klassen du ser på gjør jobben helt fortreffelig.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, msteiro skrev:

Akkurat når man ikke er 100% sikker kan det jo lønne seg å kjøpe brukt.

Sant det du sier, men nå finner jeg svært lite brukt av det jeg ønsker å kjøpe.
Kahles, IOR og March er vel de 3 mest fremtredende hos meg akkurat nå ( selv om det skifter fra dag til dag tydeligvis .. )
Har lett litt, og eneste jeg kan finne av Kahles er en brukt gen2 - da med feil retikkel osv.
March, lå en på finn .. men den forsvant etter en ukes tid.
Det ligger en IOR som jeg ikke er kjent med ute, men dog der er det så og si nypris på bruktvare.

Regner nok med at jeg som mange andre, helt sikkert går gjennom noen kikkerter før man finner det som er optimalt for seg selv.
Per nå så er jeg værtfall på utkikk etter brukt om det er mulig og spare en del inn der.
Om ikke så blir det nytt, men det skal nok ikke høres noe ramaskrik fra min side bare for at det er nytt :P 
Da gjerne av tidligere nevnte merker.
Så om noen kjenner til personer som skal selge noen av overnevnte, så er man mer enn velkommen til å kaste inn en PM i postkassa :) 

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

Ja har fulgt med på den langholdsutstyrsgruppa.
Men nå har jeg vasa såå utrolig mye mellom forskjellig optikk at jeg er fast bestemt på at det blir en av disse.
Da jeg ikke orker å sitte å rive meg i håret noe mer, da det ble alt for mye av dette grunnet for mange valg å velge mellom.

Ser dog at det ligger en Gen2 på gruppa som Aannerud linka til, som kan være av interesse.
Blir spennende å se hva jeg ender opp på xD 

Link to comment
Share on other sites

Har nå både Recon og March 324x52. Recon står på tung børse mens March er på lett børsa. Den lette har fått kjørt seg mye i det siste. PRS ingen problem, tåler et støyt. Mekanisk perfekt, optisk ingenting å utsette bortsett fra at jeg gjerne skulle hatt 40x for å se de minste blikkene etter at absolutt alle har skutt på de. Er det bare jeg som slet med å se de med Marchen? Nei, folk med Kahles/S&B/Hensholdt slet med de samme utfordringene   Nå er faktisk 40x i hus også. Så de får krige seg i mellom. Recon er tung som fy, men den tåler å bli kjørt over med tanks. Optikkmessig mellom Recon og March så vinner March lett. Kommer jeg til å selge Recon? Aldri! Selge March? Aldri! Har god kontakt med March i UK, de har sagt hele tiden at hvis det er noe mekanisk eller optisk med kikkerten som ikke er forårsaket av feilbruk så dekker de reparasjonen også etter 5 år, jeg har det skriftlig. De har opplevd par x42 kikkerter som måtte tørkes men det var for flere år siden. Kahles, kun sett gjennom par ganger og hvis du sammenligner den mot March så har Kahles en mere "pop" i bildet vanskelig å forklare men ting er minimalt klarere her og der men ikke stor forskjell. Til gjengjeld får du du 3x på det minste så får folk krangle om man ser retikkelet eller ikke. Men det er smått ja, brukandes? Med lys på og elg i bakgrunn ingen problem, jeg klager ikke :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at du liker å prate om temaet, men er ikke dette ganske enkelt? Økonomi er åpenbart en faktor her, da er det lurt å kjøpe vortex`en jeg linket til som du får billigere ny enn en brukt Kahles. 52% av de 25 beste PRS skytterne i USA bruker den og da duger den sikkert for deg til PRS også. Bra montasje, en STR200 i Mcmillan og rett ut på banen med deg.

Tillater meg å lime inn noen råd fra de beste PRS skytterne over dammen:

To shoot a lot more and worry less about calibers, scopes, stocks, barrels, etc., etc.

Get off the couch/internet and go shoot a local match with what you have.

Shoot as much as possible and don’t worry about buying all the latest gear and reloading crazes.

Worry less about gear.  Worry more about technique. Get help from experienced shooters and work on your positional shooting.

Go try the sport. Don’t buy a bunch of stuff first.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Cruiser skrev:

Jeg skjønner at du liker å prate om temaet, men er ikke dette ganske enkelt? Økonomi er åpenbart en faktor her, da er det lurt å kjøpe vortex`en jeg linket til som du får billigere ny enn en brukt Kahles

Økonomi er ikke så stor faktor som det kan virke til, det er mer bare ett ønske å holde seg innenfor rimelighetens grenser. 
Men nå er det sånn at jeg har sett gjennom en vortex, og personlig opp mot det andre jeg har sett gjennom så falt det ikke i smak.
Den duger nok helt sikkert, det tviler jeg ikke på - Men vil heller legge pengene inn i noe jeg personlig syntes ga mersmak.
Uansett flotte tips du legger til her, så takker for det.
 

18 minutter siden, Cruiser skrev:

Get off the couch/internet and go shoot a local match with what you have.

Noen som har linket de tråden jeg starta sånn tilfeldigvis? :P 

Men mye flotte råd som sagt.
Grunnen til at jeg i hovedsak gjør et større kjøp i starten er for at det er penger til det nå, så da ser jeg ikke logikken bak å vente med det til en gang hvor det skulle være mindre økonomisk rom for utvidelse av "utstyr".
Teknikk er det som absolutt kommer til å bli lagt vekt på i starten, å har allerede ( høres dumt ut her nå ja sikkert ) kjøpt meg litt lesestoff for teknikker osv.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Zippaznip skrev:

Har du ferdig søknad liggende og cash på konto? 

Søknad skal vel være klar innen en ukes tid nå mener jeg.
Penger er rett rundt hjørnet, det har bare vært litt .. problemer med overtakelse av bolig og ja.. slikt..

 

 

5 minutter siden, msteiro skrev:

Nå kom en meg i forkjøpet ser jeg, men regner med at han viser til samme.

 

Bra pris på en STR i McMillan stokk nå, denne burde du egentlig bare kjøpe nå! :D 

 

Ikke min, men frister veldig...selv for en som ikke er ute etter banerifle om dagen..

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=114484460

 

 

Ja regnet med det var det samme han tenkte på :) 

Må vel bare være ærlig med meg selv og si, at jeg ønsker å kjøpe riflen ny.
Dette da også mtp at jeg bygger et kundeforhold til en forhandler.
Samt, er jo godt å kjøpe noe nytt! ;) 
Så får folk kritisere meg for det om de ønsker, men innerst inne tror jeg nok alle kjenner litt på den.

Har fått ordnet meg en fin pakke med det jeg føler er en veldig fin pakkepris, samt kommet over en brukt kikkert som er veldig mulig.
Kommer litt lengre mot målstreken for vær dag som går :P 

Dog skal jeg tipse en kamerat om den dere påpekte her, så får vi se om det fører noen vei for hans del.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT. Men jeg ser at det gang på gang nevnes PRS i USA og longrangeshootingblogg med sine fine sammenligninger og statistikk. Skal ikke avfeie det de sier. Men de er desverre over there mens vi er her. Der er Made In Usa billigere enn europeisk optikk og kombinert med tilgangen, garanti og turn over tid på at nytt erstatter ødelagt ila 10 minutter er nesten regelen enn unntaket (en liten tur til boden bak på standplass) Det gjør faktisk at 90%+ bruker Vortex optikk, og da blir antall bla topp 50 høy. Ikke noe galt med det, men sist jeg brukte Vortex garanti her i Norge så tok det nesten 3 måneder å få en en erstatning. Nyere utgave og alt det der, MEN 3 måneder er lang tid.

 

Norsk/Europeisk PRS miljø er nærmere og selv om det er mange som skyter med Vortex, så er overtallet S&B og Kahles. Hva er grunnen til det tør jeg å spørre? Vortex er jo tilgjengelig og billig her også. Men folk fortsatt velger de andre merkene. Må jo være en grunn til det.

 

Men ja, jeg er enig i det @Cruiser sier. Kjøp verktøy som du bruker mye, billigere optikk = mere skudd man kan bruke på banen. Og mere trening er garantert bedre uttelling enn å se på titan verktøyet man ikke får brukt like mye. 

Edited by glockss
skrive Leifer
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, msteiro skrev:

Ofte er det nok involvert litt sponsorer også.

Bare å se på diverse YouTube videoer, ikke rent få med Vortex capser o.l.

Ifølge LowLight ( Frank ) Eller hva han ble kalt, han fra sniperhide - så var der vist faktisk bare 4 skyttere innen disiplinen som var sponset, resten bare bærer plagg i håp om det samme.
Nå skal ikke jeg påstå at påstanden er korrekt, men han skal vist være en fyr av merkverdig kunnskap innen området.
Men tror nok Glockss har veldig rett i det han skriver om tilgang og pris.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert mange sponsede PRS skyttere i USA som bruker Vortex. Hvis de ikke hadde vært bra nok til å vinne matchene, tipper jeg de ikke vært så til de grader godt representert i toppsjiktet. Jeg har forøvrig S&B selv, men det er konservativ tankegang som har forårsaket det eierskapet.. En kompis har hatt to Kahles 6-24 med feil på og det har medført mye ventetid uten optikk på våpenet..

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Cruiser skrev:

Det er sikkert mange sponsede PRS skyttere i USA som bruker Vortex. Hvis de ikke hadde vært bra nok til å vinne matchene, tipper jeg de ikke vært så til de grader godt representert i toppsjiktet. Jeg har forøvrig S&B selv, men det er konservativ tankegang som har forårsaket det eierskapet.. En kompis har hatt to Kahles 6-24 med feil på og det har medført mye ventetid uten optikk på våpenet..

March UK har sagt at det tar alt fra 1 uke il 5 måneder, litt avhengig av hva som må repareres. IOR tar cirka 2 måneder. Alt av reparasjoner tar tid. Har en bekjent som har hatt kikkerten hos S&B i over 6 måneder.

 

Alle kan få feil, beste løsningen er å ha to Vortex'er :P 

Men seriøst, hvis du BRUKER verktøyet mye i all slags vær og under alle forhold. Så vil noe bli ødelagt uansett om det koster 15 eller 50 laken, om det ikke er allerede skadet under produksjon. Og hvis du skyter konkurranse og må tenke på å ikke skade optikken...... 

Link to comment
Share on other sites

Joda, på et viss punkt vil man jo svelge noen kameler i bytte mot å leve drømmen. Men vil tro at det kun er top 5 i USA som får så godt betalt når det kommer til prs. 

 

Jeg kjenner sykkel miljøet greit, og en av Norges beste i sin gren (ikke landevei) syklet en sesong på en sykkel han ikke syntes noe om. Men det fantes ikke noe alternativt så da blir det slik. 

 

Tviler på at nmr 15 i prs har det slik. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, msteiro skrev:

Nja, nå er det jo sånn at de beste utøverne får en del ekstra betalt for å bruke utstyret. Bare se på langrenn og sykkel, mange som er bundet til utstyr som ikke er det beste, selv om de vinner løp.

Tipper Nordavind hadde merket fint lite forskjell på skiene til Klæbo (Fischer) og Pellegrino (Rossignol) dersom han skulle gå birken 😁 Plukker man riktig egnet vare fra øverste hylle, duger det til amatørbruk uansett.. 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...