Jump to content

458 lott. Brukbar til skandinavisk jakt?


Wiking

Recommended Posts

Hei! 

 

Jeg har mulighet til å få kjøpt en rifle i 458 lott med fornuftig rett stokk, godt avtrekk osv til en gunstig pris. Hvordan er denne å bruke til skandinavisk vilt? Tanken er å bruke den på alt av skogsjakt, fra rådyr, via rev og villsvin til elg. Jeg er ikke i tvil om at den gjør jobben, for å si det slik, men i mitt hode er den fullstendig overkill. Jeg er glad i å lade, så bruk av reduserte ladninger er nok veien å gå. Har skutt en del med 375 H&H og det går rekylmessig uproblematisk, men lotten er vel i en helt annen klasse...

 

Men hvor praktisk er en slik rifle til jakt her i skandinavia? Er den bra å skyte med rekylmessig når den er ladet ned? Hvordan er kulebanen på en redusert 300-400 grs kule? Er det helt idotisk å kjøpe en 458 lott for deretter å bruke kun reduserte ladninger? Er det ikke jævla mye smartere å gå for en 9,3x64 Brenneke? 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! 

 

Tja, fornuftig trenger det ikke være, men det bør helst være praktisk. Jeg er mest bekymret for rekylen, men i en tung børse med god stokk, så antar jeg den er håndterlig. 

 

Hvis man lader lott med maksladninger til 458 win mag , antar jeg at trykket blir behagelig mye lavere? 

Link to comment
Share on other sites

458 Lott fungerer fint til det aller meste av skandinavisk jakt. Den eneste begrensningen vil kanskje være kikkerten. Du setter gjerne en lett kikkert med lav forstørrelse og lang øyeavstand på en Lott. På min har jeg en Leupold VX3 1,5-5. Den fungerer fint til all jakt i dagslys, men kan bli utfordrende hvis du skal sitte på villsvinpost på natta eller på bøen og kikke etter hjort i måneskinnet. Men det vil kanskje gjelde for en 9,3x64 Brenneke også?

Rekylen venner man seg til, men det kan uansett være lurt å gjøre som Chiefen skriver: prøveskyte før handel.

Link to comment
Share on other sites

For all del, moro med våpen som røsker litt ekstra i begge ender, men faren for at det ender opp som støvsamler i våpenskapet er  absolutt tilstede om en ikke har forbannet seg på at det skal være med ut ved enhver plausibel anledning. Dette er en patron som fremst er beregnet på å stoppe stort og farlig vilt før det evt får satt kjeften i eller trampet flat jegeren. Tung rekyl fordrer gjerne tungt våpen. I tillegg bør stokken (lenght of pull) være så lang som praktisk mulig om en skal kunne bruke et kikkertsikte med vanlig (90mm) øyeavstand uten å få hakk i panna. Lang stokk gjør iaf ikke stående skyting noe enklere og alternativet med sikter med ekstra øyeavstand reduserer utvalget av sikter kraftig, samtidig som synsfeltet blir mindre. Ser ikke akkurat for meg at dette er ønskevåpenet når en finner seg en stødig liggende stilling for å knerte bukken som står lagelig til på 250 m eller så, heller.

Høy ammopris, selv om en lader egne patroner og  kraftig rekyl gjør heller ikke treningsøkta til en glede, iaf ikke etter et dusin skudd eller så.

Fremstår ikke akkurat som noe førstevalg til variert skandinavisk jakt. Må få legge til at jeg ikke har skutt med denne patronen, men har skutt endel med .416 Rigby og Lotten er nok ikke akkurat mer jegervennlig. En patron på .375ens nivå er allerede overkill til den jakt som TS ser for seg, så før en påfører seg ekstra kostnader og ulemper for å ha et stort høl i enden på pipa er det greit å ha tatt en tenkepause eller to på før en går for gjennomføring. Har holdt på såpass lenge at jeg har vært der et par ganger selv, ikke akkurat med store patroner, men med lystpåimpulskjøp som har endt opp som støvsamlere.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm...  Prøveskyting er veldig fornuftig, men dessverre ikke mulig, pga avstand til selger.

 

Jeg er jævlig i tenkeboksen her. Saken er at jeg har god lyst på rifla, den er meget pen, men kaliberet kan jeg styre min begeistring over. Er nok ganske tung også den børsa, så den blir fort mindre aktuell å slenge over skuldra for hjortejakt og reinsjakt. MEN: jeg jakter primært postjakt, så problemet er mindre der. 

Edited by Wiking
Link to comment
Share on other sites

Med feil kolbeform kan 500 grains kuler i fulle ladninger bli en rask metode å øve inn napp...

Jeg har prøvd i en brno 602 med standard stokk med svinerygg. Betydelig mer ubehagelig en min egen 460 weatherby....

 

Heldigvis har man muligheter. Barnes lager utmerkede kuler rundt 300 grains som hjelper betraktelig, og patronen er veldig fleksibel med tanke på å redusere ladninger. Det burde være mulig å få til noe på hele skalaen fra 45/70 nivå til full guffe.

 

I tillegg kan du skyte 458 Winchester i samme kammer.

 

Edit: For å svare på trådtittelen: Jeg har skutt alt norsk storvilt med 460 Weatherby, så det er ingen grunn til at du ikke skal kunne gjøre det samme med lott'en. 

Edited by Ratel
Link to comment
Share on other sites

Kan ikke sammenligne en svinerygg børse med en rett stokk, svinerygg er noe av det dummeste som finnes på grove kaliber.  😊 jeg har både 375H&H og 458lott å jeg har skytt 416rigby. Ikke noe særlig forskjell på de i grunnen,  håndtere du rekyl så håndtere du rekyl. 

Og rifla er ikke så tung, veier ca 4.6kg det samme som ei sauer 202 med 5skudd magasin og 56linse. 

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

416Rigby ligger et bra hopp over i rekyl.

 

Rekyl fra en 458 Lott ligger ca 20 % over 416 Rigby, gitt lik vekt på børser og at de skytes med "standard" ladninger. Lott'en kan selvsagt lades ned, men det kan også Rigby'en. Nå kan en sikkert si at begge disse røsker såpass mye mer enn vanlige riflekaliber at en ikke merker forskjell uansett. Jeg har en 416 Rigby, men skal ikke påstå at jeg skyter like godt med den som med 308'en. 

 

Er 458 Lott brukbar på skandinavisk jakt? Helt sikkert - hvis du treffer der du skal!

Link to comment
Share on other sites

Egentlig så er "Må ha" faktoren det viktigste. En rett opp og ned rifle i .308 eller sånt, og man er dekket for all jakt i norden. Jeg har hatt og har mye forskjellig godsaker... men jeg må innrømme for meg selv at det skyldes interesse. Og da er det vel greit? Helt OK å kjøre veteranbil, selv om en ny bil er mer egnet, hvis man har interessen? 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

men lotten er vel i en helt annen klasse

Tolker det som at du ikke har prøvd?

 

Jeg har skutt en del med 338LM, og litt med 375HH - de sender ca like tung kule avgårde ca like fort og rekylen kan sammenlignes. Det går i mitt tilfelle helt greit, og kan skyte dem bra - en stund. 338WM kan jeg skyte bra litt lenger. Men alle ødelegger all avtrekksteknikk, og må følges opp med mengder av 22LR eller småkalibertrening.

458WM og 450NE har jeg bare skutt noen få skudd med, men de ligger vel på hver sin side, tett ved Lotten - og det er ille...

Jeg vil påstå at en 450NE er til 375HH det 375HH er til 6.5x55 omtrent - om ikke det er enda større forskjell. For hvert skudd må en kjenne etter om fyllingene i tennene sitter, og tenke igjennom hva det koster om de ikke gjør det.

 

Du må ikke finne på kjøpe den uten prøve noen, helst litt flere, skudd, og skyte for å se hvor bra (eller dårlig) du faktisk skyter.

 

Jeg regner meg selv som en tålig brukbar skytter (har ikke problem med storviltprøva stående, eller samme på 500m liggende liksom) men med NEen kunne jeg ikke garantert bare ett forsøk - ikke etter 30 treningsskudd iallefall - da hadde jeg dødd tror jeg, eller begynt med fluefiske eller noe...

 

K

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Skaubjønn skrev:

Og da er det vel greit?

 

Er vel neppe noe som kan sies å være mer innafor enn "jeg vil og jeg kan". 

 

Stort sett det eneste sjakk-matt-argumentet det sterke kjønn har igjen i 2017. 

 

I Hine Hårde Dager (dvs før utgangen av juli 2017) brukte jeg ofte å si at hvis vi kun skulle selge det folk hadde bruk for, kunne vi like godt stenge dørene med en gang. 

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Da har jeg kommet til den litt kjedelige konklusjonen at jeg dropper kjøp av rifle i 458 lott. Takk uansett for alle innspill! Hadde den riktige "må ha" følelsen vært der, så hadde jeg helt sikkert hoppet på. Problemet er at jeg har vært litt for lenge i gamet og vet hva jeg skyter godt med og må innrømme at rekyl over 375 rett og slett gjør meg til en dårligere skytter. Konstant nedladet 458 lott føles derfor litt bortkastet. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har hatt en Lott. Du skal skyte mye med den for å kunne håndtere den. Og det er stooooor forskjell fra en 375. Jeg solgte den da jeg opplevde at den gikk utover all annen skyting iht avtrekk. Du kan tur du håndterer den og at det ikke går utover din skyting, men det gjør du antagelig vis ikke, Og jeg har hatt «nesten alt» av kaliber oppover til Lott. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...