Jump to content

Erfaring med model 70


h.nergad@gmail.com

Recommended Posts

Chiefen.v-2 skrev (38 minutter siden):

 

Det blir knallbra! 

Når du skriver "knaldbra" hentyder du så til lyden som opstår om man bumper kolven mot gulvet, Bare fra 10 cm høyde. ;-) 
Dette avtrekssystem, var faktisk årsagen til, at australienserne indførte en test på våpen, hvor de skulle klare et frop på 30 cm mod bagkappen, uten at smelle.
Samtlige de jeg har testet, og set, skulle have en aftreksvekt på 2+ kg for at forhindre at der gik skud.
En gang jeg besøkte Dakota arms som gør super velgjorte m70 kloner, i markant høj kvalitet. Der kunne jeg bumpklikke samtlige ;-) 

 

Link to comment
Share on other sites

Lett nok blei det. Går ann og stilla så lett at rifla ikkje spenner seg opp når eg tar ladegrep. Det går sjølvsagt ikkje. Så eg stilte litt tyngre, og litt til. Problemet er at når eg synes det er passeleg så tåler ikkje rifla dunketesten. Slepp ho i golvet med kolben fyrst frå ca 10 cm høgd eller så. Usikra så går skotet av. Sikra så går det bra, går heller ikkje av når eg avsikrar. Men er ikkje trygt så enten må eg stilla litt tyngre eller så får børsemakaren sjå på ho.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etter sigende en kjent "finesse" på disse geværene. Geometri/ tyngdepunkt i avtrekksdeler er slik at de er er mer (enn vanlig) tander på støt, og avtrekket må derfor stilles hardere enn ønskelig for å sikre at skudd ikke går av ved uvøren behandling. Husker ikke hvor jeg har det fra, eller hvor etterettlig det er, men lest om det ved et par anledninger. Finnes sikkert ettermarkedsavtrekk som fikser saken i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Gjekk opp på arbeid, skrudde ho frå kvarandre og gnikka ho inn med omega 636. Blei veldig fin om eg skal sei det sjølv, skinne som èin koperkjele no. Såg litt på montasjen, har lite greie på slikt. Står weaver på den. Skrudde kikkerten laus. Det er liksom to firkanta stenger som står i eit spor på det eg antar er basar. Litt store muttrar med spor i til og løsna siktet med. Er dette èin ok montasje? Var iverfall lett og ta på og av, held den innskytinga mon tru dersom den må nettopp det?

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (På 26.8.2023 den 13.29):

Kva meinar du med ubalanse i avtrekkaren, sideveis ingen støtta eller noko heilt anna? Mi er iverfall push feed. 

 

Mulig noen har svart på dette allerede, men jeg så ikke det.

 

Poenget er om det er ballanse, eller like mye masse ganger arm på begge sider av rotasjonsaksen, så vil ikke en akselerasjon, slag etc. gi et dreiemoment på selve objektet. 

 

l_758000009_1_l.jpg?sig=62fefd7719b495fb

 

https://www.brownells.no/WINCHESTER-70-ADJUSTABLE-TRIGGER-RIFLE-BASIX-758000009

 

Her ser dere at nesten all massen er på nedsiden av akslingen til avtrekkeren

 

 

l_883000044_2.jpg?sig=902c822fa0bcf4afde

https://www.brownells.no/WINCHESTER-70-TRIGGERS-Win-70-MOA-Trigger-TIMNEY-Adjustable-Single-Stage-883000044

 

Selv om ikke huset er gjennomsiktig, er det lett å se at her er det masse i selve avtrekkerdelen, både under og over akslingen. Her kan man ved riktig design, få den delen fullstendig i balanse, slik at dunker man i kolbekappa, vil kraften på massen over og kraften på massen under bli helt lik.

 

 

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (På 26.8.2023 den 17.29):

Når du skriver "knaldbra" hentyder du så til lyden som opstår om man bumper kolven mot gulvet, Bare fra 10 cm høyde. ;-) 
Dette avtrekssystem, var faktisk årsagen til, at australienserne indførte en test på våpen, hvor de skulle klare et frop på 30 cm mod bagkappen, uten at smelle.
Samtlige de jeg har testet, og set, skulle have en aftreksvekt på 2+ kg for at forhindre at der gik skud.
En gang jeg besøkte Dakota arms som gør super velgjorte m70 kloner, i markant høj kvalitet. Der kunne jeg bumpklikke samtlige ;-) 

 

 

Ok, du får høre med Rafdal hvordan har gjør det da...

Link to comment
Share on other sites

Winchester Mod 70 (The Rifflemans Rifle) er en sikker rifle med verdens(?) mest kopierte sikring pga dens sikkerhet. 

Min mod 70 har vært med meg i 50!! år, og aldri kjent meg usikker med den, tvertimot har den gitt en følelse av Trygghet med hensyn til både sikring, avtrekk og presisjon - den har Alltid levert. 

Ignorant's "bumpetest" er nermest tull i mine øyne ... denne fornemste av alle sikringer er PÅ helt til skudd skal avløses - min prosedyre ihvertfall - evt kritikk mht sikkerhet bør istedet rettes mot de fleste våpens sikringer som kun låser avtrekker...tåler alle disse "bumpetest" med sikring På??,..jeg tviler.

Avtrekket på mod 70 er suveren i sin enkelhet som lett kan justeres av bruker, tror mitt ligger på ca 1kg+. Skjelden hørt om nødvendighet å skifte hverken til ny "fjør" eller timny.

Link to comment
Share on other sites

bobby skrev (2 timer siden):

kritikk mht sikkerhet bør istedet rettes mot de fleste våpens sikringer som kun låser avtrekker


De fleste låser ikke bare avtrekker, de låser vippestykket. Husk at M70 sikring heller ikke tennstempelet, men låser hanestykket.

 

En sikring som låser hanestykket er bare marginalt sikrer enn en som låser vippestykket. 

Link to comment
Share on other sites

@lolinski ...joda,..et flertall ganger med både rifle og hagle.

Med hagler har jeg i de tilfellene vært glad over at de alle (unntat Rem 1100) hadde dubbelvirkende sikringer,- Beretta, Merkel og Simson. 

 

Ikke så mange ganger med rifle, men ja, har hent,  og med m70 er det da godt å vite at den er utrustet med pålitelig sikring som selfølgelig er på som jeg tidligere skrev. 

 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (47 minutter siden):

Selv om du mener det er tull, kan du ikke sjekke om ditt gevær tåler et dropp på 10 cm?

Tull og tull fru Blom, men jeg synes nok det burde være mer relevant å teste dette med sikring påslått for å luke ut,.. kanskje de fleste undermålige og sortere ut de få som holder mål.

Du er jo eksperten her, men alle forstår nok at et våpen som er usikret er farlig og bør behandles deretter...ikke bankes i gulvet med.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, amatør said:

En sikring som låser hanestykket er bare marginalt sikrer enn en som låser vippestykket. 

Er det egentlig sikrere i det hele tatt? Ryker gjengene mellom hanestykke og tennstift kan ingen mauser- eller m70-sikring berge deg, men det kan en som sperrer vippestykket. 

Link to comment
Share on other sites

På de fleste av de litt gamle konstruksjonene er det nær null sannsynlighet for at tennstempelet skal ryke, eller at hanestykket/spennstykket skal løsne fra tennstempelet, delene er så solide at de tåler det meste. Så det er en feilmodus som en kan glemme. Det mest sannsynlige er at avtrekkerhaken blir slått ut av inngrep og at det smeller umiddelbart eller når en avsikrer. Normalt skal sikringen ta spennet bort fra avtrekkerhaken , men om avtrekkerhaken ikke går i inngrep igjen da smeller det når en avsikrer. Årsaken kan være mange, men inngrepsvinkelen mellom avtrekkerhaken og spennstykket/vippearm er viktig. Den skal være en grad eller to positiv. Er den feil vinklet tåler avtrekket lite dunking før det smeller. 

Det er en sikker måte å unngå skuddløsning ved slag eller fall, sørge for at avtrekket tåler alle sannsynlige påkjenninger uten å gå ut av inngrep.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (16 timer siden):

.....er det nær null sannsynlighet for at tennstempelet skal ryke, eller at hanestykket/spennstykket skal løsne fra tennstempelet, delene er så solide at de tåler det meste.

 

Helt enig. Poenget mitt var å få fram at det ikke er slik at en M70 sikring er så mye bedre enn en god sidesikring, siden det finnes sidesikringer som låser vippestykket. Mange tror at alle sidesikringer bare låser avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (36 minutter siden):

Mange tror at alle sidesikringer bare låser avtrekkeren.

Kan du gi noen eksempler på våpen som bare låser avtrekkeren og noen som også låser vippestykket?
Greit å vite at det er slik, men det hjelper en novise nada om man ikke også får info om hvilke våpen som er innenfor hvilken kategori.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg kjenner alle, så har så godt som alle moderne sylinderlås-rifler (bolt) hvor avtrekkeren sitter montert i et hus, sikring som blokkerer vippestykket. 

 

Den eneste jeg har plukket helt fra hverandre var avtrekkeren til en sabatti. sikringen på den blokkerte både avtrekker og vippestykket.

 

https://www.sabatti.it/en/trigger-systems

 

 

 

En del brekkvåpen, både hagler og rifler har sikring som bare blokkerer avtrekkeren. Mange halvauto også.

Link to comment
Share on other sites

Det som er viktig er å behandle alle våpen som om de var ladd og usikret.

Om et skudd løsner en gang så skjer det ingen skade.

En større risiko en sikringers feilfunksjon er menneskelige feil. I en stresset situasjon så er det fort gjort å glemme å tømme våpenet eller sette på sikringen igjen.

Utidig avfyring skjer oftest m gamle slitte våpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (5 timer siden):

ttsx og Odin må nå vera på under eller omkring èin tomme vil eg tru.

Ja er nok det. Ble positivt overrasket over børsa. Riktignok bare 3 skudd serier, men er uansett ett jaktvåpen. Er ett Leupold 1,5-5 sikte som står på, kunne kanskje skutt tettere med mer zoom 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...