Jump to content

Vill elgjakt rett utenfor hytteveggen


rak

Recommended Posts

Folk har nå lite å ergre seg over å da. Men selvfølgelig ikke positivt hvis det har noen betydning for jegeres omdømme. Har jaktet i bynære områder i flere år nå og tror faktisk utelukkende vi har hatt positive møter med folk. De fleste synes det er spennende.

Link to comment
Share on other sites

Joda, le i vei. Men for ikke-jegere (og en del jegere også) er det nokså langt fra trivelig å vite at ukjente mennesker skyter med rifle utenfor hytteveggene eller å finne slakteavfall etter vomming rett utafor døra. Jeg har møtt nok *sensurert* med børse i mi tid til å nære en brukbar porsjon skepsis til ukjente jegere med børse før jeg har fått slått av en prat og konstatert at det er fornuftige folk.

 

Såpass til hensyn at man unngår slikt synes jeg faktisk at vi jegere bør ta!

Link to comment
Share on other sites

Norge som jakt land er vel faktisk slik at det jaktes mye i "tettbebygde" områder. Disse områdene må etter mitt syn beskattes på lik linje med "villmarken" i Norge. Jeg jakter selv i områder hvor der er relativt tette med hus og hytter. Jeg tror det er viktig at vi som jeger bruker innsia av huet litt i slike sammenhenger. En del som er kritsike til jakt i slike områder har etter mitt syn ikke forutsetning for å fortså hva jakten innebærer, hvorfor det drives jakt eller hvordan denne blir drevet, naturlig nok. Det er derfor viktig at vi som jegere kommer ned av vår høye hest (eller elg) og er imøtekommende og informere om hva vi gjør, hvorfor det blir gjort og hvilke sikkerhetsvurderinger som ligger til grunn for det vi driver med. Det dummeste jeg ser eller hører er jegere som stikker seg bort når de treffer på "vanlige" folk i skogen, eller som overhøvler "vanlige" folk som stiller spørsmål til hva de driver med.

Link to comment
Share on other sites

At media slår opp en sånn historie skjer da hver eneste høst et eller annet sted i landet. Hvis man får høre hele historien fra jegernes side også, fortoner vanligvis hendelsen seg annerledes enn den framstår på trykk. Og det er ikke journalisten interessert i, da blir ikke artikkelen like salgbar.

 

Derfor går sånne historier inn det ene øret og ut det andre 8)

 

 

 

Dette har ikke akkurat vært høsten for å bygge opp ryktet til den norske jegerstanden :( .

 

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 190499.ece

Link to comment
Share on other sites

Vel, nå er det noe klønete å legge igjen slakteavfall like ved hytta. Det er latskap av jegerne å ikke få slikt noe mere på avstand.

 

Det sagt - dette er vel det klassiske eksemplet på, at noen av oss har litt for god tid, og litt for lite å klage på.

 

Hva blir det neste liksom? "Vill sauedriting på hyttetrappa"?

 

Akkja.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nå har det vel etter hvert blitt påfallende mange historier i høst. Jaktlaget har garantert en annen versjon av hendelsen og journalisten har sikkert også vinklet det slik at det skal bli mer interessant for den menige mann eller kvinne.

 

Skjøt elg i boligområde:

http://www.an.no/nyheter/article3862620.ece

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=521174

 

En av flere episoder i høst, der NRF har blitt forvekslet med elg og hjort:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... /1.6280686

 

2 elger med et skudd:

http://www.an.no/nyheter/article3865350.ece

 

NRF igjen:

http://www.bt.no/lokallokal/osogfusa/ra ... 630855.ece

 

Så har vi "skjøt 4 hjorter" saken, samt mange andre saker som setter oss jegere i et dårlig lys. Omdømmet blir ikke bedre i hvert fall. Selv om dette "går inn det ene øret og ut det andre" hos enkelte av oss jegere, er jeg ikke så sikker på at det gjør det i samfunnet generelt. Det har vært svært mye medieomtale og dårlig publisitet for de norske jegerne den senere tid.

Dette er nok bare en fillesak. Men hytteeierne, journalisten og de som leser avisen trenger ikke å skjønne det. Og dermed er den bare med å forsterker inntrykket om at den norske jegerstand ikke har kontroll på det de driver med.

 

Edit: :evil: Forba.... linker.

Link to comment
Share on other sites

Kunne ha tatt vekk slakteavfallet, det er eg einig i. Ofte klokt å ta litt hensyn slik at ein dempar eit eventuelt konfliktnivå.

 

Men media blåser no opp dette ganske kraftig. Korleis det kan ha forgått "vill" elgjakt når karen ein gong ikkje har hørt skot (viss eg har lest rett) skjønar eg ikkje.

 

Å sette spørsmålstegn ved sikkerheten, bl a på bakgrunn av at der er barn på hyttene i nærheten... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vel, nå er det noe klønete å legge igjen slakteavfall like ved hytta. Det er latskap av jegerne å ikke få slikt noe mere på avstand.

 

Det sagt - dette er vel det klassiske eksemplet på, at noen av oss har litt for god tid, og litt for lite å klage på.

 

Hva blir det neste liksom? "Vill sauedriting på hyttetrappa"?

 

Akkja.... :roll:

 

Hmmja, tja. Området der oppe er jo ikke akkurat noe standard A4 hyttefelt. Heller et stort område langsmed en innsjø, der det ligger spredt hyttebebyggelse stort sett over alt. Fra sjøkanten til en liten kilometer unna sjøen. De to "hovedklyngene" er på 1x3 km hver seg, dvs 6000 daa. Regner en med alt areal med hytter kommer en sikkert opp i 10-12000 dekar. Eller sagt på en annen måte er hyttefeltet på størrelse med et normalt elgvald.

 

Selvsagt jaktes det i dette området. Hadde jeg leid jakt i et slikt område ville jeg blitt hoppende gal om hytteeierne begynte å murre om at jeg burde holde meg utenfor hytteområdet. Om hytteeierforeninga vil ta noen for dette, må de i tilfelle ta det opp med grunneier, dvs fjellstyret.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

400 m er da i lovlig avstand, så lenge man har sikker bakgrunn? I vårt jaktterreng får vi ikke avfyre skudd nærmere enn 200 m fra bebodde hus. Men det er jæ**ig viktig at jegere opptrer litt ydmykt overfor "sivilister" og viser respekt, det er som flere er inne på mye uvitenhet og utrygghet ute og går...

Link to comment
Share on other sites

Denne hytteeieren er det ingen ting å bry seg om 400 meter kan umulig være til sjenanse, og om det så hadde vært 30m så er vomma forsvunnet innen en uke :wink:

 

Det er kansje ikke så lurt at denne hytteeieren har hytte i et slikt naturommråde, han kan jo også støte på en død fugl, eller litt fiskeslo i nærommgivelsene :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...